ابتلا به سرطان سینه

ابتلا به سرطان سینه: خاموش و بدون درد، پاسخ به سوالات رایج

پاسخ به سوالات رایج ابتلا به سرطان سینه و درمان آن 

سرطان سینه نی نی سایت

سرطان پستان یا همان سرطان سینه اولین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است، از این رو شناختن علائم و راهکارهای درمانی آن بسیار ضروری است. علت ابتلا به سرطان سینه ممکن است گوناگون باشد اما با رعایت عوامل تغییر پذیری همچون سبک زندگی سالم میتوان از بروز سرطان سینه جلوگیری کرد. همچنین با افزایش آگاهی بیش‌تر و غربالگری برای این نوع سرطان، و همچنین توسعه‌ شیوه های درمانی می توان آمار مرگ و میر را کاهش داد. با ما همراه باشید تا پاسخ رایج ترین سوالات سرطان پستان را دریافت نمائید.

سرطان سینه چگونه ایجاد می شود؟

سرطان سینه اختلالی است که طی آن سلول‌های بافت پستان تغییر می‌کنند (یا جهش می‌یابند) و به تولید مثل ادامه می‌دهند. این سلول‌های غیرطبیعی به طور کلی برای تشکیل تومور به هم می‌چسبند. تومور سرطانی (یا بدخیم) زمانی است که این سلول‌های غیرطبیعی به سایر قسمت‌های سینه نفوذ می‌کنند یا وقتی که از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی (شبکه‌ای از عروق و گره‌های بدن که نقش مهمی در مبارزه با عفونت ایفا می‌کند) به قسمت‌های دیگر بدن توسعه می‌یابند یا متاستاز می کنند.

در صورت تشخیص در مراحل اولیه، احتمال بهبودی بسیار زیاد است. به همین دلیل، بسیار مهم است که زنان به طور مرتب سینه های خود را برای هر گونه تغییر بررسی کنند و در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنند.

درد در سرطان پستان

آیا سرطان سینه درد دارد؟

درد سینه همیشه چیز خوبی است. مصییبت سرطان این است که درد ندارد. بیمار مراجعه می کند و می گوید من سه سال است که یک توده در سینه خود احساس می کنم اما کاری به کارم ندارد، اما الان در کمرم احساس درد دارم. یعنی او دچار سرطان شده و درد به کمرش زده و حالا مراجعه کرده است.
متاستاز به استخوان کمر می زند و درد شروع می شود و بیمار تازه در پی درمان روانه مطب و بیمارستان می شود. اما وقتی توده را در سینه احساس می کند و درد ندارد با خودش فکر می کند مشکلی ندارد و مشکلی برایش بوجود نمی آید. گاهی هم می خواهد مساله را جدی نگیرد بلکه بیماری خود به خود رفع شود. اما وقتی بیماری پیشرفت کرد، درد شدید شد، متاستاز امانش را برید، آن زمان برای درمان اقدام می کند که متاسفانه دیر شده است و فرصت های طلایی درمان را از دست داده است..

باورهای اشتباه درباره سرطان پستان را فراموش کنید.

لازم است در مورد سرطان پستان آگاهیمون رو زیاد کنیم تا هر چیزی که می شنویم باعث نگرانیمون نشود.

  • پروتز سینه و جراحی زیبایی سینه خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.
  • سایز پستان تاثیری در احتمال بروز سرطان پستان ندارد.
  • انجام ماموگرافی احتمال بروز سرطان پستان را افزایش نمی دهد.
  • سونوگرافی ضرری برای پستان ندارد.
  • همه توده های پستانی بدخیم نیستند و تبدیل به سرطان پستان نمی شوند.
  • پوشیدن سوتین تنگ یا ضربه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. فشار، ضربه یا اندازه سوتین ارتباطی با احتمال ایجاد سرطان سینه ندارد.
  • لیزر موی زائد زیر بغل یا مام زیر بغل یا موارد مشابه تاثیر  در ایجاد سرطان پستان یا غدد لنفی زیر بغل ندارند.
  • برخی تصور می کنند که محققان به یک داروی گیاهی دست یافته اند که سرطان سینه را درمان می کند. در صورتی که هیچ داروی گیاهی که نقش درمانی بر سرطان سینه داشته باشد شناخته نشده است.

اگر سوالی در زمینه بیماری های پستان دارید بهترین راه مشورت با پزشک فلوشیپ متخصص بیماری های پستان است.

آیا مصرف قهوه (کافئین) خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

طبق مطالعات انجام شده، نه تنها مصرف قهوه موجب ایجاد سرطان پستان، کیست یا توده نمی شود بلکه اخیرا مشخص شده است که مصرف مستمر قهوه خصوصا در خانمهایی که دچار یائسگی شده اند، می تواند خطر سرطان را کاهش دهد.

آیا سرطان پستان منجر به مرگ بیمار می شود؟

سرطان پستان جزء انواعی از سرطان است که احتمال بهبودی کامل در آن وجود دارد.

  • احتمال بهبود کامل در انواع ابتدایی تر سرطان پستان بیشتر است.
    کلید درمان کامل در سرطان پستان، تشخیص در مراحل ابتدایی است.
    • سه روش برای تشخیص زودرس، عبارتند از خودآزمایی سینه بطور ماهانه توسط فرد، معاینات سالانه توسط تیم درمان و ماموگرافی
    • در مراحل پیشرفته تر، خطر عود یا عدم درمان قطعی بیشتر می شود.

آیا سرطان پستان از علل شایع مرگ و میر است؟

علیرغم شیوع زیاد سرطان پستان، این بیماری از علل شایع مرگ و میر نیست. اطلاع از شیوع یک بیماری نباید باعث نگرانی شود و در عوض باید به دنبال راهکارهای علمی و درست برای تشخیص زودرس بود. تشخیص زودرس کلید درمان قطعی سرطان پستان است.

• ضمن در نظر داشتن سرطان پستان، برای حفظ سلامتی باید موارد دیگری مثل بیماری های قلب و عروق، فشارخون، دیابت، پوکی استخوان، چاقی زیاد و سوانح رانندگی را هم مدنظر داشت و راهکارهای مربوطه را به کار بست.
• ورزش و کاهش وزن دو راهکاری هستند که در افزایش سلامت کلی بدن موثرند.

ماموگرافی

آیا ماموگرافی سالانه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

میزان اشعه ای که حین ماموگرافی سالیانه با آن مواجه می شویم بسیار اندک است که بخواهیم نگران باشیم، در عوض انجام ماموگرافی در تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بسیار موثر است.

• تنها روش استاندارد برای تشخیص زودرس سرطان پستان ماموگرافی است و از سونوگرافی در صورت نیاز بعنوان وسیله کمکی استفاده می شود.
• در فردی که سابقه فامیلی ندارد و علامت یا مشکلی هم ندارد، انجام ماموگرافی برای چکاپ پستان از 40 سالگی توصیه می شود که بسته به شرایط و نظر پزشک هر یک تا سه سال تکرار می شود. البته ماموگرافی بسته به شرایط ممکن است در سنین پائین هم تجویز شود.
• ماموگرافی بر شیردهی یا قدرت باروری تاثیر منفی ندارد.

آیا ارتباطی بین قرص های جلوگیری از بارداری و ابتلا به سرطان سینه وجود دارد؟

برخی شواهد نشان می دهد که قرص های جلوگیری از بارداری و آی یو دی هورمونهایی آزاد می کند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. البته این خطر بسیار ناچیز است.
یک مطالعه اخیر نشان داده است که ارتباطی بین استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری هورمونی و سرطان پستان وجود دارد که تعیین می کند برای هر 7690 زنی که حداقل برای یک سال از روشهای پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنند، یک سرطان پستان قابل انتظار است. پس گزینه های پیشگیری از بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید.
همچنین مزایای پیشگیری از بارداری هورمونی، مانند کنترل خونریزی قاعدگی، جلوگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر ابتلا به سایر سرطان ها از جمله سرطان آندومتر و سرطان تخمدان را در تصمیم گیری تان در نظر بگیرید.

نمونه برداری از توده سینه

آیا نمونه برداری از توده سینه موجب پخش شدن سرطان می شود؟

نمونه برداری صحیح از توده سرطانی الزامیست البته در صورت اثبات سرطان باید محل نمونه برداری هم همراه توده بدخیم برداشته شود.

درجه یا گرید(grade) سرطان سینه چیست؟

درجه بندی سرطان سینه روشی برای توصیف سرطان پستان است. گرید تومور بیانگر این است که سرعت رشد و تکثیر سلولهای بدخیم چگونه است. دانستن گرید سرطان به تیم پزشکی کم می کند تا بهترین روش درمان را شروع کنید، البته گرید بندی دقیق معمولا بعد از برداشتن تومور پستان توسط جراح اتفاق می افتد زیر پاتولوژیست نیاز به آزمایش بافت و بررسی آن زیر میکروسکوپ دارد. گرید سرطان پستان از یک تا سه طبقه بندی می شود.

مرحله یا استیج (stage) سرطان سینه چیست؟

مرحله بندی سرطان سینه روش دیگری برای توصیف سرطان پستان است. استیج تومور بیانگر این است که میزان گسترش سلول های بدخیم به سایر نقاط بدن چگونه است.
استیج سرطان سینه از صفر تا چهار طبقه بندی می شود و هر چه این عدد کوچک تر باشد نشانه این است که سرطان کمتر پخش شده است و قابلیت درمان قطعی بسیار بیشتر است.
در استیج صفر سرطان در بدن گسترش نیافته است و سلول های سرطان در سینه شروع به رشد کرده و در آنجا ماندگار شده اند و نفوذ بسیار ناچیزی دارند.
استیج چهار مرحله پیشرفته سرطان است که سرطان به دیگر اعضای بدن هم گسترش یافته است.
استیج های دو و سه در حد فاصل دو مورد بالا هستند.

نقش ویتامین ها و مکمل ها در پیشگیری از سرطان

آیا ویتامینها و مکمل های دارویی باعث پیشگیری از سرطان سینه می شوند؟

علیرغم تبلیغات شرکتهای سازنده، داروهای تقویتی یا قرص های ویتامینی مانند E، جیسینگ، عصاره مالت، ویتامین C و موارد مشابه تاثیرات اثبات شده در پیشگیری از سرطان سینه ندارند و لذا تهیه و مصرف آنها در این زمینه کمکی نمی کند.

داروهای تقویتی کاربردهای خاص خود را دارند مثلا در شرایط خاص مانند بارداری، افراد دارای سوء تغذیه و جراحی های دستگاه گوارش که باعث سوء جذب می شوند بسته به شرایط بیمار به رژیم غذایی اضافه می شوند.

انواع مکمل های غذایی که بصورت قرص یا سایر ترکیبات دارویی ارائه می شوند تاثیر ثابت شده در کاهش سرطان ندارند.

بطور کلی هیچ ترکیب غذایی که “تاثیر معجزه آسا ” در پیشگیری از سرطان سینه داشته باشد وجود ندارد. ولی تاکید بر مصرف مواد غذایی با گرایش بیشتر به سمت مواد غذایی گیاهی است که به معنی حذف گوشت قرمز یا پروتئینهای حیوانی نیست.

فرق توده خوش خیم و بدخیم پستان چیست؟

اختلالاتی که اغلب در پستان ایجاد می شود شامل توده هایی است که ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشند. اما بیشتر این توده ها خطرناک نیستند و سرطانی نمی شوند، همچنین به درمان خاصی نیاز ندارند.
اما بیشتر خانم هایی که با لمس این توده ها در پستان خود به پزشک مراجعه می کنند حالتی مضطرب و نگران دارند و تصور می کنند این توده ها همگی سرطانی هستند و باید برای درمان سرطان پستان شیمی درمانی را آغاز کنند.

درصد بسیار کمی از این توده ها سرطانی هستند و توده های خوش خیم پستان بسیار شایع تر می باشند. توده های خوش خیم خود به انواع مختلفی دسته بندی میشوند که شامل فیبروکیستیک ها، فیبروآدنوم ها و همچنین توده هایی که ناشی از التهاب و عفونت ایجاد می شوند.
در واقع کیست ها و فیبروکیست ها تغییرات طبیعی هستند که در روند کاهش غدد شیری و با افزایش سن رخ می دهد و جای نگرانی وجود ندارد.

این توده های بدخیم هستند که تقسیم سلولی بالاتری دارند و این تقسیم سلولی گاهی از روال عادی خود خارج می شود و مفهوم سرطان این است که اگر تقسیم سلولی از روال عادی خود خارج شود کم کم توده ایجاد می کند و قدرت دارد به دیگر نقاط بدن دست یابد و به شکل غیر طبیعی رشد کند.

آیا ترشح مایعات از نوک سینه نشانه سرطان سینه است؟

ترشح از نوک پستان در اغلب موارد طبیعی است و نشانه عفونت یا بدخیمی نیست. نحوه ترشح و رنگ اهمیت زیادی دارد:

  1. اگر ترشح خودبخود و بدون فشار دادن خارج شود بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
  2. برای تعیین رنگ ترشح باید آن را روی دستمال سفید قرار داد و رنگ حاصله ملاک قرار می گیرد.
  3. ترشح با رنگ متمایل به سبز یا قهوه ای بی خطر است.
  4. ترشحی که روی دستمال سفید به رنگ خون یا خونابه باشد اهمیت دارد و نیاز به پیگیری دارد.
  5. ترشح شیری رنگ به مقدار کم اهمیتی ندارد.

مهم ترین علامت سرطان سینه چیست؟

مهم ترین علامت سرطان سینه، وجود توده یا برجستگی در بافت سینه است. در حالی که بیشتر خانم ها پس از مشاهده علائم گفته شده به پزشک متخصص زنان مراجعه می کنند، بایستی مراقب دیگر تغییرات سینه و نوک پستان نیز بود.

به دنبال وجود انواع متفاوتی از سرطان سینه، گستره متفاوتی ازعلائم مرتبط با هر یک از این انواع بیماری وجود دارد. به عنوان مثال، کارسینوم مجرایی تهاجمی ICD)) سرطانی است که در مجاری شیر ایجاد شده و ممکن است منجر به ایجاد توده مشخص و قابل لمسی در پستان شود. سرطان لوبولار تهاجمی ILC)) در غدد تولید کننده شیر ایجاد می شود و ممکن است منجر به ضخیم شدن پستان شود.

توصیه ای به خانم ها که بیشتر از آقایان در معرض سرطان سینه قرار دارند:

  • به طور مداوم و روزانه  ورزش کنید.
  • حدالامکان از مواد غذایی چرب پرهیز کنید.
  • جلوی افزایش وزن خود را بگیرید.
  • بیشتر از مواد غذایی سالم بدون مواد افزودنی مصرف کنید.
  • بهتر است سبزیجات را در وعده های غذایی خود بگنجانید تا ویتامین های دریافتی از سبزیجات شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

سرطان سینه در مردان

چه مردانی مستعد سرطان پستان هستند؟

سرطان پستان در مردان بیماری خیلی نادری است. این امر احتمالا مربوط به میزان کمتر بافت پستانی و نیز این واقعیت است که مردان مقادیر کمتری از هورمون هایی همچون استروژن که باعث ایجاد سرطان پستان در زنان می شود را، تولید می کنند.

بهر حال از هر 100 مورد سرطان پستان تنها یک مورد آن در مردان مشاهده می شود و در میان یک میلیون مرد تنها 10 نفر دچار این بیماری می شوند.
برای مردان زیر 35 سال سن ابتلا به سرطان پستان بسیار نادر است اما احتمال آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
مردان آفریقایی-آمریکایی بیش از مردان سفید پوست در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
در واقع در برخی مناطق آفریقا سرطان پستان در مردان شایع تر است. بیشترین موارد ابتلا به این بیماری در مردانی دیده می شود که تحت درمان با استروژن قرار گرفته، یا در معرض اشعه بوده اند دچار بزرگی غیر طبیعی پستان (ژنیکوماستیا) شده اند.
افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی نادر بنام سندرم کلاین فلتر که یکی از نشانه های بیماری شان ژنیکوماستیا می باشد بویژه مستعد به سرطان پستان هستند.

تاثیر گیاهان ریشه ای بر سرطان پستان

بندرت در بعضی مراجعین این تصور وجود دارد که استفاده از گیاهان ریشه ای مانند هویج، شلغم و چغندر برای سرطان پستان مضر است. این تصور کاملا اشتباه است.

مصرف این گیاهان در افراد دارای سرطان پستان در هر مرحله ای از درمان بلامانع است. در دوران شیمی درمانی سطح ایمنی بدن کاهش می یابد، بنابراین لازم است  در بهداشت و تمیزی مواد غذایی دقت داشت. گیاهان ریشه ای چون از خاک خارج می شوند احتمال آلودگی بیشتری دارند لذا باید در تمیزی آنها دقت بیشتری داشت.

بنابراین مصرف گیاهان ریشه ای به شرطی که کاملا تمیز شده باشند یا مصرف شکلهای دیگری از آنها مانند مربای هویج یا هویج بخارپز یا شلغم و چغندر پخته شده بلامانع است و نگرانی ندارد.

آیا خارش سینه نشانه سرطان است؟

به طور کلی خارش پستان الزاما نشانه ای از سرطان پستان نیست، این خارش اغلب از شرایط دیگری مانند خشکی پوست یا اگزما ناشی می شود. با این حال در صورتی که این خارش به طور مداوم وجود داشت یا رفته رفته شدت گرفت می تواند نشانه ی سرطان پستان باشد. در این نوع نادر از سرطان پستان به نام پاژه، خارش سینه به تنهایی وجود ندارد و اغلب همراه با پوسته ریزی است و این پوسته ریزی بیشتر در نوک سینه وجود دارد و سیر پیشرونده دارد و حتی بطور موقت هم بهبود نمیابد. خارش و پوست ریزی ناشی از اگزما یا خشکی پوست اغلب مراحل بهبود و تشدید بطور متوالی دارد و پوسته ریزی آن در نوک سینه کمتر است.

الزاما قبل از تشخیص پزشک متخصص این خارش ها و دیگر نشانه ها هیچکدام به تنهایی نشان دهنده سرطان پستان نمی باشد بنابراین با روبرو شدن با این نشانه ها به پزشک متخصص مراجعه و موضوع را پیگیری کنید.

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصص پستان و بهترین جراح سرطان سینه با دانش بالا و تجربه سالها کار در ارتباط با سرطان پستان قادر به تشخیص این بیماری بوده و آماده ارائه‌ خدمات درمانی به شما عزیزان می باشد.
جهت دریافت مشاوره از دکتر امیر پاشا ابراهیمی متخصص جراحی پستان از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشبد.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا