جراحی زیبایی ماموپلاستی

جراحی زیبایی ماموپلاستی

جراحی زیبایی ماموپلاستی

ماموپلاستی یکی از جراحی های رایج روز دنیاست که هر روزه افراد با دلایل متفاوت به پزشکان متخصص مراجعه می کنند و خواستار این نوع از جراحی ها می باشند. این نوع از جراحی با توجه به خواسته بیمار می تواند بین افراد با سنین مختلف متفاوت باشد. جراحی زیبایی ماموپلاستی جایگاه خوبی در بین مردم دنیا دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی از جمله جراحی های زیبایی است که با هدف کوچک کردن سینه های بزرگ و افتاده یا بزرگ کردن سینه ها و در کل به منظور بهبود فرم ظاهری سینه ها انجام می شود.
نکته مهم در مورد ماموپلاستی اینست که باعث کاهش سرطان سینه خانم ها می شود و هر چه بافت برداشته شده بیشتر باشد شانس کاهش سرطان سینه بیشتر است.

ماموپلاستی کاهشی چیست؟

هدف از انجام عمل ماموپلاستی تنها زیبایی و تناسب اندام نیست، این عمل را می توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه ها در خانم هایی که از بزرگی سینه ها رنج می برند، انجام داد.
جراحان معتقدند انجام عمل ماموپلاستی باید جوری باشد که بعد از جراحی حس نیپل و توانایی شیر دهی فرد از بین نرود، جای اسکار باقی نماند و در پایان دوره نقاهت کوچک ترین آسیبی به بیمار نرسد.
این نوع از جراحی که با کمترین خونریزی و در محیطی کاملا استریل انجام می شود بدون عارضه بوده و توسط جراحان خبره انجام می‌شود.

بیمارانی که تحت جراحی ماموپلاستی کاهنده قرار می گیرند، به طور کلی از جمله راضی ترین بیماران از سوی جراحان پلاستیک هستند. آنها به طور معمول تسکین فوری دردهای گردن و شانه را تجربه می کنند. همچنین خطر ابتلا به سرطان پستان پس از ماموپلاستی کاهنده به میزان معناداری کاهش می یابد.

علت بزرگی سینه ها

بزرگی سینه می تواند بعلت بارداری، چاقی، یائسگی، مصرف داروهای هورمونی، ژنتیک و… باشد. مشکلات سینه های بزرگ در زنان عبارتند از:

  1. مشکلات تنفسی
  2. ایجاد درد در شانه، گردن و پشت
  3. اختلال در فعالیت ورزشی
  4. آسیب های روحی و اجتماعی
  5. کاهش اعتماد به نفس
  6. گوشه گیری بعلت خجالت از حضور در اجتماع

روش های ماموپلاستی

یکی از پر خواستارترین نوع از جراحی سینه را می توان ماموپلاستی دانست. از بین روش های مختلف جراحی روش پدیکول تحتانی و روش پدیکول میانی رایج ترین است. زیرا روشی ایمن و قابل اعتماد می باشد و حس نیپل و آرئول را از بین نمی برد و از روش های استاندارد دنیا محسوب می‌شوند.

در روش پدیکول میانی طول مدت عمل جراحی کوتاه تر، اما مقدار نسخ برداشته شده از پستان ها بیشتر است.
برخی مولفان عقیده دارند که روش پدیکول میانی می تواند با ایمنی کامل برای انجام عمل  کاهش حجم پستان ها، ماستوپکسی یا mastopexy همراه با augmentation همزمان استفاده شود.

نبود تقارن دو طرفه پستان در صورتی که چشمگیر باشد، می تواند به یک عارضه تبدیل شود. نبود تقارن ممکن است در حجم، شکل با موقعیت nipple-areola complex یا ترکیبی از این عوامل باشد. با صرف میزان قابل توجهی از زمان، برای ترسیم نشانه گذاری قبل از عمل در هر دو حالت SUPINE و UPRIGHT می توان این مشکل را به حداقل ممکن رساند.

در زمان نشانه گذاری برای ماموپلاستی کاهنده تغییرهایی برای اصلاح مشکلات نبود تقارن انجام می شود. مهم ترین علامت گذاری، علامت گذاری برای تعیین موقعیت جدید nipple-areola complex است که باید در جایگاهی متناسب با inframammary انجام شود که آن هم 21 تا 25 سانتی متر از بریدگی sternal است.

در نهایت اینکه تکنیک های مختلف ماموپلاستی کاهنده با نتایج متفاوت در دوران پس از عمل همراه بوده اند. روش پدیکول تحتانی همچنان به عنوان یکی از شایع ترین روش ها در ماموپلاستی کاهنده به شمار می رود.
از طرف دیگر روش پدیکول میانی نیز روشی است که از نظر زیبایی شناسی و راحتی انجام با این روش قابل رقابت است.

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در روش پدیکول میانی اگر چه مقدار نسج برداشته شده از پستان ها کمتر است، ولی به همین میزان طول مدت عمل جراحی و فاصله استرنال ناچ تا نپیل نیز کوتاه تر و فراوانی Bottoming out کمتر و رضایت بیماران از طول اسکار نسبت به روش پدیکور تحتانی بیشتر است، اما در مورد سایر متغیرها اختلاف معناداری دیده نشد.

حس سینه بعد از جراحی زیبایی ماموپلاستی

حس پستان مانند سایر نقاط بدن اهمیت زیادی دارد. از آنجا که پستان در شیر دادن و فعالیت جنسی هم نقش دارد، حفظ حس آن به خصوص در ناحیه نیپل – ارئول بسیار مهم است. همچنین خاصیت نعوظ در نیپل در لذت جنسی اهمیت دارد. حس پستان پس از عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی بیمار و جراحی است. طبق تحقیقات حس نیپل بعد از جراحی سینه کاهش می یابد که در 2.21 درصد از بیماران دیده شده است.
به طور کلی اگر از دست دادن حس نیپل رخ دهد، به طور معمول در طول یک سال پس از جراحی یا در این حدود بهبود می یابد و احتمال از دست دادن کامل حس نیپل بسیار نادرست است.

همچنین احتمال از دست دادن توانایی شیر دهی نیز وجود دارد. برخی زنان پس از ماموپلاستی کاهنده با موفقیت توانسته اند که شیر دهی داشته باشند اما باید به این بیماران هشدار داد که ممکن است این امر امکان پذیر نباشد.

عوارض جراحی زیبایی ماموپلاستی

عوارض جراحی زیبایی ماموپلاستی

مانند هر عمل جراحی دیگری، مامو پلاستی هم خطرات و عوارضی دارد که البته برخی از آنها را میتوان با رعایت نکات و روش های مراقبتی به حداقل کاهش داد به همین دلیل انتخاب پزشک ماهر و متخصص که با روش های صحیح جراحی شما را به فرم سینه های مطلوب برساند و نیز توجه به مراقبت های بعد از عمل بسیار حائز اهمیت است.

عوارض شایع عمل مامو پلاستی موارد زیر هستند:

خونریزی و جراحات پوستی

جراحات پوستی، باقی ماندن جای زخم ها برای مدت طولانی روی پوست و مشکلات دیگری همچون قرمزی، برجستگی، گوشت اضافه و یا خارش در محل زخم که بسیاری از این موارد به بدن فرد و نوع پوست بستگی دارد؛ اما در هر حال با نظارت پزشک و روش های ترمیم پوست میتوان این جراحات را تا حد زیادی بهبود بخشید.
در برخی موارد ممکن است به دلایل مختلف ناحیه جراحی دچار خونریزی شود و این خونریزی امکان دارد به صورت داخلی و یا خارجی باشد. در صورت مشاهده خونریزی و یا تشخیص آن سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا هر چه زودتر درمان شود. اگر به این موارد توجه نشود ممکن است سبب بروز عفونت و التهاب در بخیه ها شود.

عفونت بخیه ماموپلاستی

ممکن است افراد پس از جراحی زیبایی  ماموپلاستی با درد و قرمزی اطراف ناحیه جراحی، چرک و جمع شدن مایع در بخیه و تب مواجه شوند. در صورتی که مقدار عفونت بسیار زیاد باشد و با دارو های آنتی بیوتیک نتوان آن را کنترل کرد، ممکن است لازم شود پزشک برای خارج کردن چرک، ناحیه جراحی را کمی باز کند تا بتواند عفونت را تخلیه کند. در صورتی که در عمل جراحی از پروتز استفاده شده باشد، در زمان بروز عفونت باید حتما پروتز خارج شود تا برای بیمار مشکل جدی تری به وجود نیاید.

بد فرمی یا نامتقارن بودن سینه ها

در برخی از خانم ها، بدن در بخش قفسه سینه دارای قرینگی نیست و سینه راست و چپ به درستی و به صورت قرینه روی قفسه ی سینه قرار ندارند. در مواردی که این عدم قرینگی به صورت عرضی (منظور از عرضی فاصله ی نوک سینه از وسط قفسه سینه است) باشد، جراح نمی تواند پایه عرضی را تغییر دهد. اما از نظر تقارن در ارتفاع (فاصله نوک سینه از سر شانه) جراح سینه تا حدودی میتواند اصلاحات مطلوبی انجام دهد.

به جز مواردی که مراجعه کننده از قبل دارای سینه های نامتقارن است و نگرانی هایی در خصوص نتیجه عمل دارد، در مواردی نیز ممکن است فرد پیش از عمل از نظر تقارن سینه ها شرایط مطلوبی داشته باشد اما به دلیل برخوردار نبودن پزشک از تجربه کافی و عدم به کار گیری روش های صحیح، نتیجه کار به شکل متقارن و مورد نظر بیمار نباشد.

البته میزان بروز سایر عوارض مانند نکروز جزئی یا کلم فلپ، هماتوم، سروما و … وجود دارد.

ماموپلاستی درمانی چیست؟

ماموپلاستی درمانی با جراحی بازسازی پستان که در آن از بافت قسمت دیگری از بدن برای پر کردن فضای محل سرطان استفاده می شود، یکسان نیست. در ماموپلاستی درمانی (کاهشی) تنها بافت برداشته می شود؛ بنابراین فقط برای زنانی که پستان هایی با اندازه متوسط ​​تا بزرگ دارند مناسب است.

پروتز سینه

ماموپلاستی افزایشی چیست؟

جراحی تقویت کننده پستان یک روش نسبتاً ساده است. اما مانند هر عمل دیگری، جراحی پروتز سینه نیز با برخی نگرانی ها و خطرات همراه است. نگرانی ها و انتظارات خود را بدانید. مزایا، خطرات و گزینه های دیگر را مرور کنید و از همه مهمتر با یک جراح سینه دارای مجوز مشورت کنید.
این پروسه بهترین گزینه برای افرادی است که از سایز سینه های خود ناراضی هستند و تمایل دارند، سینه هایشان حجم و فرم مناسبی داشته باشد.

این جراحی شامل درجاتی از اسکارهای دائمی است که به مرور زمان کمرنگ تر می شود.

برداشتن پروتز سینه

گاهی اوقات لازم است که پروتز برداشته شود. جراحی برداشتن پروتز سینه با ایجاد یک برش کوچک (معمولا در جای برش قبلی) و بیرون کشیدن پروتز انجام می‌شود.

آیا ماموپلاستی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

لیفت سینه یا ماستوپکسی

شل بودن و افتادگی سینه از دیگر شکایت های رایج بانوان است. با جراحی لیفت سینه این مشکل به خوبی قابل حل است. در جراحی لیفت سینه، پوست اضافی برداشته شده و با کشیدن بافت اطراف سینه، کل سینه به سمت بالا کشیده می‌شود. این جراحی موجب بالا رفتن سینه ها و ظاهری زیبا می‌شود.

جراحی لیفت سینه به کاهش افتادگی و شل شدگی سینه ها کمک شایانی می کند. پس از لیفت سینه، پستان ها علاوه بر خوش فرمی کمی سفت می شوند.

لیفت و پروتز سینه

لیفت و پروتز سینه

بیمار باید انتظارات واقع بینانه از عمل ماستوپکسی داشته باشد. این جراحی موجب بالا کشیدن سینه ها و خوش فرم شدن آن ها می شود. اگر شما خواستار حجیم و بزرگ کردن سینه های خود هستید می توانید در کنار لیفت سینه جراحی پروتز سینه را انجام دهید.
رضایتمندی از نتیجه جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز به انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی پستان که دانش و مهارت کافی در این زمینه دارد، بسیار وابسته است.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

بیماران بعد از انجام جراحی زیبایی ماموپلاستی، جهت جلوگیری از وارد شدن فشار به سینه ها باید از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خود خودداری کرده و به طور طاق باز بخوابند؛ هم چنین توصیه می شود در حین استراحت و خواب دو بالش در زیر سر خود قرار دهند زیرا این کار به کاهش تورم و درد کمک می کند.

میزان درد عمل ماموپلاستی چقدره؟ نی نی سایت

معمولاً درد و ناراحتی خفیف تا متوسط ​​بلافاصله پس از جراحی ماموپلاستی تجربه می شود. برخی از خانم ها فشار و سفتی در سینه خود احساس خواهند کرد. پزشک به مدت چند روز داروهای ضد درد برای شما تجویز می کند تا به شما در بهبودی زود هنگام کمک کند.

ورم سينه بعد از جراحی زیبایی ماموپلاستی

پس از جراحی تورم و کبودی به دلیل برش های سینه وجود خواهد داشت که طبیعی است و با گذشت زمان از بین می رود. در برخی از موارد ورم پس از جراحی سینه بسته به شرایط بیمار ممکن است تا سه ماه باقی بماند و ممکن است شکل غیر طبیعی داشته باشد. در این صورت با مصرف آنتی بیوتیک ها می توانید از ایجاد تورم جلوگیری کنید.

هزینه جراحی زیبایی ماموپلاستی

هزینه همیشه در عمل‌های جراحی متغیر در نظر گرفته می‌شود. در این عمل زیبایی و درمانی تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان عمل ماموپلاستی و میزان کار جراح در هر تکنیک متفاوت است. به همین دلیل هزینه آن برای افراد مختلف، متفاوت است. سایر فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه ماموپلاستی عبارتند از:

  • میزان بزرگی سینه‌ها
  • دستمزد جراح
  • هزینه های کلینیک یا بیمارستان، اتاق عمل و داروهای مورد استفاده
  • نیاز بیمار به سایر عمل‌های جراحی در کنار ماموپلاستی (در بسیاری از موارد جراحی کوچک کردن سینه به همراه عمل ماستوپکسی یا اصلاح نیپل آرئول انجام می‌شود).
  • وجود یا عدم وجود پستان فرعی زیر بغل  که در صورت وجود، حین عمل جراحی باید برداشته شود.

بنابراین برای تعیین دقیق هزینه ماموپلاستی لازم است ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه شوید. به عنوان مثال در ماموپلاستی افزایشی چون نیاز به مواد خارجی مثل ژل و پروتز است به هزینه نهایی اضافه می شود. بعد از جلسه مشاوره پزشک هزینه‌ مورد نیاز برای انجام این جراحی را اعلام می کند.
جراحی ماموپلاستی در واقع نوعی جراحی حساس به شمار می آید، لذا انتخاب بهترین جراح سینه در تهران می تواند شما را به نتیجه ایده آل برساند، لذا به بهای هزینه اندکی که برخی متخصصین ارائه می دهند سلامت عمومی خود را به خطر نیندازید.

سوتین ماموپلاستی

سوتین ماموپلاستی چیست؟

جراحان مختلف به استفاده از گن و سوتین مخصوص بعد عمل لیفت سینه و ماموپلاستی تاکید زیادی دارند. به دلیل اعمال تغییر در بافت سینه، ورم و کبودی قابل انتظار است. استفاده از این گن سینه بعد از ماموپلاستی مانند نوعی پانسمان برای سینه است که باعث می‌شود دوره نقاهت بهتر طی شود و از بهبود زخم و برش ها اطمینان حاصل شود.
برای خرید گن ماموپلاستی در تهران هم می توان به صورت حضوری به داروخانه ها و کلینیک های درمانی مراجعه کرد و هم می‌توان از سایت های معتبر خرید اینترنتی انجام داد.

بهترین فوق تخصص جراحی پستان

دریافت بهترین نتیجه و رضایتمندی از نتیجه جراحی زیبایی ماموپلاستی به انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی پستان که دانش و مهارت کافی در زمینه جراحی های زیبایی سینه و بدن دارد، بسیار وابسته است.
نکته قابل توجه این است که، جراحی زیبایی سینه یک عمل غیر قابل بازگشت بوده که باید در انجام آن دقت فراوانی داشت.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای مدرک فلوشیپ فوق تخصصی پستان هستند که جراحی زیبایی و درمانی سینه را با دانش، تجربه و مهارت کافی به نحو احسن انجام می دهند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا