ارتباط کرونا و سرطان سینه

سرطان و کرونا: آنچه افراد مبتلا به سرطان سینه باید بدانند – بخش اول

سرطان سینه و کرونا – بخش اول

در دو سال اخیر، همه گیری بیماری تنفسی ای که معمولاً با عنوان “کروناویروس” شناخته می شود و به طور رسمی COVID-19 نامیده می شود، زندگی همه ما را تغییر داده است. برای افرادی که خود یا عزیزانشان از بیماری های جدی مانند سرطان پستان رنج می برند، عدم قطعیت این وضعیت، نیاز به حفظ فاصله فیزیکی، از دست دادن شغل و نگرانی های مالی و به ویژه تغییرات احتمالی در برنامه درمان سرطان آزاردهنده بوده است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) خطر تشدید بیماری ناشی از COVID-19 برای اکثر افراد کم است. با این حال، بسیار مهم است که بدانید افرادی که در حال حاضر مبتلا به سرطان، از جمله سرطان پستان، هستند در صورت ابتلا به کرونا بیشتر در معرض تشدید بیماری قرار دارند. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا سابقه سرطان خطر عوارض جدی ناشی از کرونا را افزایش می دهد یا خیر.

برخی از درمان های سرطان پستان – از جمله شیمی درمانی ، درمان های هدفمند و ایمونوتراپی – می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و احتمال ایجاد مشکلات ریوی را افزایش دهند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا مشکلات ریوی دارند در صورت آلوده شدن به این ویروس در معرض عوارض جدی تری قرار دارند. برای اکثر افراد، سیستم ایمنی بدن ظرف چند ماه پس از اتمام این درمان ها بهبود می یابد. اما زمان بهبود سیستم ایمنی بدن شما می تواند متفاوت عمل و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر این درمانها را در گذشته دریافت کرده اید، مشخص نیست که آیا اکنون در معرض خطر بیشتری برای عوارض جدی ناشی از COVID-19 هستید یا خیر.

افراد مبتلا به سرطان سینه متاستاز یافته (به ریه ها منتقل شده) همچنین ممکن است مشکلات ریوی داشته باشند که در صورت ابتلا به کووید 19 بدتر می شود.

این ویروس در حال حاضر به اکثر کشورهای جهان گسترش یافته است. اما تعداد موارد ابتلا در مناطق مختلف متفاوت است، بنابراین خطر فوری تماس شما با ویروس بستگی به محل زندگی تان نیز دارد. با افزایش و کاهش موارد ابتلا در مناطق مختلف، خطر ابتلا به عفونت همچنان تغییر می کند.

برای محافظت از خود و کمک به کاهش شیوع ویروس ، مهم است که به توصیه های متخصصان گوش دهید و در خانه بمانید، تماس خود را با دیگران محدود کنید، هنگامی که در اطراف افرادی هستید که با آنها زندگی نمی کنید، از ماسک استفاده کنید، و سایر اقدامات احتیاطی را رعایت کنید، و در صورت امکان واکسن بزنید.

اگر خودتان یا یکی از عزیزان تان در طول همه گیری کووید 19 تحت درمان سرطان پستان قرار دارید ، آنچه باید بدانید در ادامه این مطلب آمده است.

 

سرطان و کرونا: کرونا چیست؟

واکسن کرونا
بیماری سرطان و کرونا

ویروس های کرونا گروه بزرگی از ویروس ها هستند که می توانند باعث بروز بیماری تنفسی در انسان و حیوان شوند. ویروس کرونا SARS-CoV-2 نام دارد و بیماری ناشی از آن کرونا ویروس 2019 نامیده می شود، به همین دلیل است که به اختصار COVID-19 نامیده می شود.

اولین مورد در دسامبر 2019 در چین تشخیص داده شد و از آن زمان تقریباً در همه کشورهای جهان گسترش یافته است. برخی از کروناویروس ها از حیوانات به افراد سرایت می کنند و به نظر می رسد این مورد در مورد SARS-CoV-2 نیز صادق است، که تصور می شود از خفاش ها سرچشمه گرفته و اولین بار در بازار حیوانات زنده آلوده شده است.

 

سرطان و کرونا: آیا افراد مبتلا به سرطان سینه می توانند واکسن COVID-19 دریافت کنند؟

سرطان و کرونا نی نی سایت
دانستنی های سرطان و کرونا

بله، واکسن COVID-19 در حال حاضر تأیید شده است و دو واکسن مجاز برای استفاده اضطراری افراد مبتلا به سرطان و دارای سابقه سرطان در اکثر موارد ایمن و موثر تلقی می شود. CDC، شبکه جامع ملی سرطان (NCCN) و سایر گروه های پزشکی متخصص توصیه کرده اند که افراد مبتلا به سرطان برای واکسیناسیون در اولویت قرار گیرند. با این حال، وضعیت هر فرد متفاوت است، و شما باید در مورد واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید.

در 23 آگوست 2021، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید کامل واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 را صادر کرد. این واکسن اکنون با نام تجاری Comirnaty برای پیشگیری از COVID-19 در افراد 16 سال به بالا به بازار عرضه شده است.

واکسن فایزر همچنان تحت مجوز استفاده اضطراری برای جوانان 12 تا 15 ساله در دسترس است. در 22 سپتامبر 2021 ، FDA مجوز تزریق اضطراری از واکسن فایزر را به عنوان سومین دوز تقویت کننده برای موارد زیر تمدید کرد:

  • افراد 65 سال به بالا
  • افراد 18 تا 64 ساله که دارای نقص ایمنی هستند و در معرض خطر بالای COVID-19 هستند
  • افراد 18 تا 64 ساله که به دلیل شغل یا محل زندگی خود بیشتر در معرض تماس با ویروس کرونا قرار دارند

FDA همچنین دو واکسن دیگر COVID-19 را برای استفاده اضطراری مجاز کرده است:

  • واکسن مدرنا COVID-19
  • واکسن جانسون و جانسون (J&J) COVID-19 (که واکسن Janssen نیز نامیده می شود)

واکسن های دیگر COVID-19 در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و تعداد بیشتری در حال توسعه است و ممکن است در نهایت نیز تأیید شود.

از آنجا که واکسن ها حاوی ویروس های زنده نیستند ، می توانند در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، از جمله افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند، استفاده شوند. FDA دریافت که برای جلوگیری از COVID-19 این واکسن ها بی خطر و بسیار موثر هستند، به ویژه در خصوص بیماری های جدی و مرگ ناشی از این بیماری. هنوز مشخص نیست که این اثر محافظتی چقدر طول می کشد و آیا می توانید در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس پس از واکسیناسیون، به شخص دیگری ویروس را منتقل کنید. بنابراین توصیه می شود که پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در مکان های عمومی را برای مدتی ادامه دهید.

کارشناسان توصیه کرده اند اکثر افراد مبتلا به سرطان یا دارای سابقه سرطان باید از واکسن کرونا استفاده کنند. با این وجود، باید با پزشک خود در مورد اینکه آیا واکسیناسیون تصمیم درستی برای شرایط فردی شما است صحبت کنید.

اگرچه واکنش های آلرژیک به واکسن های COVID-19 نادر تلقی می شود، اما افراد پس از دریافت هر تزریق حدود 15 تا 30 دقیقه تحت نظر هستند.

در 30 اوت 2021، CDC توصیه کرد که در موارد زیر افراد واکسن دوم Pfizer-BioNTech یا Moderna mRNA را دریافت نکنند:

  • بعد از انجام اولین تزریق واکنش آلرژیک شدیدی دارند
  • بعد از انجام اولین تزریق واکنش آلرژیک فوری نشان می دهند ، حتی اگر واکنش آلرژیک شدید نباشد

یک واکنش آلرژیک شدید که آنافیلاکسی نامیده می شود، می تواند باعث موارد زیر شود:

  • ضربان قلب سریع
  • مشکل در تنفس
  • تورم گلو
  • بثورات عمومی یا کهیر

در صورت داشتن واکنش آلرژیک شدید با اورژانس تماس بگیرید. اگر اپی پن دارید، از آن استفاده کنید.

واکنش آلرژیک فوری معمولاً ظرف 4 ساعت پس از واکسیناسیون رخ می دهد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر
  • ورم
  • دیسترس تنفسی (یا خس خس سینه)

ایده خوبی است که از پزشک خود بخواهید شما را به یک متخصص آلرژی یا ایمونولوژیست ارجاع دهد که می تواند مشاوره یا مراقبت های بیشتری را ارائه دهد. با این حال، همچنین توصیه می شود که در صورت مشاهده بثورات قرمز، خارش دار، متورم یا دردناک بر روی بازوی محل تزریق اولین واکسن، حتما دوز دوم را تزریق کنید. این بثورات که به عنوان “بازوی کووید” شناخته می شود، می تواند ظرف چند روز تا یک هفته پس از اولین تزریق ظاهر شود و می تواند بزرگ باشد. اگر بعد از اولین تزریق خود دچار بثورات پوستی شدید، به ارائه دهنده واکسن خود اطلاع دهید تا بتوانید تعیین کنید که آیا تزریق دوم در بازوی دیگر انجام شود یا خیر.

تزریق واکسن کووید -19 ممکن است در برخی موارد برای همه افراد توصیه شود. اما اگر سیستم ایمنی بدن شما در اثر شیمی درمانی یا درمان سرطان سینه ضعیف شده است و با واکسن کاملاً واکسینه شده اید، توصیه می شود که در مورد تزریق دوز تقویت کننده (بوستر) با پزشک خود مشورت کنید. هنوز هیچ توصیه ای در مورد واکسن تقویت کننده برای افراد دارای نقص ایمنی وجود ندارد.

 

سرطان و کرونا : کووید 19 چگونه در بین مردم پخش می شود؟

بیماری سرطان و کرونا
سرطان و کرونا نی نی سایت

این ویروس بیشتر از طریق تماس نزدیک با افراد دیگر (در فاصله 2 متری) از طریق قطرات مایع تنفسی که هنگام سرفه یا عطسه ایجاد می شود ، منتقل می شود. این قطرات تنفسی می توانند از طریق هوا عبور کرده و یا استنشاق شده و وارد بینی، دهان یا چشم افراد نزدیک شوند.

روبرت ردفیلد، مدیر CDC، در مصاحبه ای گفت: ” این ویروس بسیار مسری است، تقریبا 3 برابر آنفولانزا. افراد تا 2 روز قبل از بروز علائم مبتلا می شوند، اما مهم است بدانید که بسیاری از افرادی که مبتلا می شوند علائم قابل توجهی ندارند، و شما همچنان می توانید ویروس را از آنها بگیرید.”

راه اصلی انتقال ویروس از طریق تماس نزدیک با دیگران است. به گفته پزشکان، خطر ابتلا به این بیماری با لمس یک سطح آلوده و سپس لمس صورت تان کمتر از آنچه تصور می شود به نظر می رسد. با این وجود، شستن مکرر دست ها و لمس نکردن صورت در مکان های عمومی، عاقلانه است.

 

سرطان و کرونا: علائم کرونا چیست؟

واکسن کرونا
ارتباط کرونا و سرطان

طیف وسیعی از علائم برای ویروس کرونا، از خفیف تا شدید گزارش شده است. علائم ممکن است 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند.

افرادی که دارای این علائم شایع هستند ممکن است مبتلا به ویروس کرونا شده باشند:

  • تب
  • لرز
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • درد ها
  • سردرد
  • گلو درد
  • از دست دادن طعم یا حس بویایی
  • تهوع یا استفراغ
  • آبریزش بینی یا احتقان
  • اسهال

این لیست شامل تمام علائم مرتبط با کووید 19 نیست. اگر علائم شدید دیگری دارید یا در مورد علائمی که تجربه می کنید نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اغلب، کووید 19 می تواند با علائمی مشابه سرماخوردگی شروع شود. بیماران ممکن است خستگی، گلودرد و سرفه را تجربه کنند، اما معمولاً تب نیز دارند. این بیماری همچنین می تواند به تنگی نفس و مشکلات تنفسی منجر شود.

اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می شوند علائم تنفسی خفیفی دارند و می توانند در حدود 2 هفته در خانه بهبود یابند. با این حال، علائم در برخی افراد شدید می شود.

علائم شدید که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند عبارتند از:

  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد یا فشار مداوم قفسه سینه
  • گیجی یا ناتوانی در بیدار ماندن
  • رنگ مایل به آبی در لب یا صورت

ادامه در بخش دوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا