مراقبتهای بعد از ماموپلاستی

مراقبتهای بعد از عمل کوچک کردن سینه (ماموپلاستی)

 مهم ترین مراقبتهای بعد از ماموپلاستی

در برخی افراد مشاهده می‌شود که به دلیل بزرگ بودن سینه، فرد از جمع دوری می‌کند، نسبت به انجام فعالیت‌های ورزشی محدود می‌شود و هنگام راه رفتن، با قوز کردن و حالت خمیده، سعی می کند که بزرگ بودن سینه های خود را بپوشاند که این حالت به مرور زمان، فرد را دچار مشکل اسکلتی می‌کند. همچنین بزرگ بودن پستان و وزن زیاد آن سبب ایجاد افتادگی سینه‌ها می‌گردد که این امر به مرور زمان، درد در ناحیه‌ی کمر، گردن و شانه را ایجاد می‌کند.
جراحی ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه، برای خانم هایی که از بزرگ بودن بیش از حد سینه‌های خود رنج می‌برند، نوعی جراحی پرطرفدار محسوب می‌شود. در این جراحی علاوه بر کوچک کردن پستان، در صورت وجود افتادگی و یا عدم تقارن در پستان‌ها و نوک سینه، این مورد نیز اصلاح می‌گردد. البته پس از عمل جراحی باید مراقبتهای بعد از ماموپلاستی را به درستی انجام دهید تا سریع تر بهبود یابید. در ادامه همراه ما باشید تا نکات و مراقبتهای ویژه را بدانید.

فیلم جراجی کوچک کرن سینه

 

مقاله ژنیکوماستی و روشهای درمان آن را از دست ندهید.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبتهای بعد از ماموپلاستی کدامند؟

دوره‌ی نقاهت بعد از کوچک کردن سینه‌ها تأثیر مستقیمی بر نتیجه‌ی جراحی می‌گذارد. به همین دلیل، رعایت کامل نکاتی که پزشک بیان می‌کند و انجام مراقبتهای بعد از ماموپلاستی سبب می‌شود که روند بهبودی با سرعت بیشتری انجام شود و همچنین، خطرات و عوارض عمل ماموپلاستی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

  • در صورت بروز هر گونه مشکل از قبیل قرمزی، کبودی و تورم، خونریزی غیرطبیعی حتما به پزشک مراجعه شود.
  • در تاریخ‌های مشخص شده، بیمار برای انجام معاینات و بررسی‌های لازم به پزشک مراجعه کند تا روند بهبودی او مورد بررسی قرار گیرد.
  • ممکن است فرد در ناحیه ی تحت درمان خارش و خشکی احساس کند. این نشانه‌ای از ترمیم زخم‌های حاصل از جراحی است و یک امر طبیعی است.
  • برای جلوگیری از بروز عفونت در محل زخم، باید آنتی‌بیوتیک‌ها را به صورت منظم مصرف کنید. همچنین، در صورت بروز درد، می‌توانید تحت نظر پزشک از مسکن استفاده کنید.
  • در دوره‌ی نقاهت از دستمال و حوله‌ی تمیز، تیشرت و بلوز راحت که فشاری به بافت‌های سینه وارد نکند و پمادها و کرم‌های مخصوص که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود، استفاده کنید.
  • بیمار در هفته‌ی اول پس از جراحی، روزانه به طور مرتب باید محل زخم را ضدعفونی کند و به طور مداوم پانسمان را عوض کند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
  • از روز سوم پس از جراحی، استحمام برای فرد مانعی ندارد.
  • از خوردن داروهای ضد انعقاد خون خودداری شود؛ زیرا احتمال خونریزی را در افراد افزایش می‌دهد.
  • استعمال دخانیات و مصرف الکل روند بهبودی را کند کرده و دوره‌ی نقاهت بیمار را طولانی می‌کند. به همین دلیل، فرد باید مدتی قبل و بعد از جراحی، از مصرف دخانیات اجتناب کند. 
  • بیمار تا مدتی پس از جراحی ماموپلاستی باید از رانندگی کردن خودداری کند.
  • از مصرف هر گونه دارو به صورت خودسرانه خودداری فرمایید.

مطالعه مقاله پروتز سینه را از دست ندهید.

سوتین طبی بعد از عمل ماموپلاستی

سوتین طبی بعد از عمل ماموپلاستی

لوله‌هایی که برای خارج کردن ترشحات توسط پزشک در بدن شخص گذاشته می‌شود، پس از چند روز از بدن بیمار خارج می‌شود. بعد از برداشتن لوله‌ها، تا چند هفته باید سوتین مخصوص پوشید تا از تورم سینه‌ها جلوگیری کرده و به فرم آن‌ها کمک کند.
استفاده از سوتین مخصوص، یکی از مهمترین مراقبتهای بعد از ماموپلاستی است که بسیار حائز اهمیت است. در چهار هفته‌ی اول پس از جراحی، باید به صورت مداوم و بیست و چهار ساعته از سوتین طبی استفاده شود. استفاده از سوتین مخصوص، سبب می‌شود که بافت سینه‌ها تناسب بهتری پیدا کنند.

مدت زمان بهبودی

دوره‌ی نقاهت برای افراد مختلف، متفاوت است و سرعت بهبودی و ترمیم زخم‌های حاصل از عمل جراحی، به میزان توانایی بدن آن‌ها بستگی دارد. عموما، بعد از گذشت دو هفته از انجام جراحی، فرد با رعایت مراقبتهای بعد از ماموپلاستی می‌تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد و به محل کار خود بازگردد؛ اما در برخی افراد مشاهده می‌شود که برای بازگشت به زندگی روزمره، به یک ماه زمان نیاز دارند. بهبودی کامل پس از کوچک کردن سینه معمولاً حدود ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

پس از انجام جراحی ماموپلاستی فرد باید حتما به پشت بخوابد. از خوابیدن روی پهلو و شکم در این دوره‌ی زمانی خودداری شود، زیرا فشار بر روی سینه‌ها، ممکن است به بافت سینه‌ فشار وارد کند و یا عدم قرینگی در سینه‌ها را به وجود آورد. همچنین، هنگام خواب باید از دو بالش در زیر سر خود استفاده نمایید؛ زیرا این کار تورم و درد را تا میزان مشخصی کاهش می‌دهد.

انجام جراحی ماموپلاستی به منظور اصلاح فرم و اندازه سینه‌ها انجام می‌شود؛ به همین دلیل، باید از ایجاد فشار بر روی سینه‌ها جلوگیری کرد تا نتیجه‌ی ایده آل از جراحی حاصل شود و سینه در بهترین وضعیت خود تثبیت گردد.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟

افراد باید مصرف غذاهای چرب، پرنمک و پرادویه را در رژیم غذایی تا حد ممکن کاهش دهند. وجود نمک سبب حفظ آب در بدن می‌شود که باعث تجمع بیشتر مواد دفعی می شود و میزان تورم را بدتر می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از تورم بیشتر در محل جراحی، میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.
بیمار باید روزانه میزان نوشیدن آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. نوشیدن آب و مایعات فراوان در دوره‌ی نقاهت، میزان هیدراته شدن بدن را بالا برده و در بهبود شرایط بیمار بسیار موثر است. همچنین، خوردن مایعات، سرعت گردش خون را افزایش داده و سبب می‌شود که مواد اضافی زودتر از بدن بیمار دفع شود که این امر موجب کاهش تورم می‌گردد.
بیمار بهتر است که مصرف امگا۳ و ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجاند تا در کاهش میزان تورم اثرگذار باشد.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

بیمار بعد از گذشت چند روز از جراحی ماموپلاستی و کاهش درد ناشی از جراحی، می‌تواند پیاده‌روی آرام و سبک را آغاز کند. پیاده‌روی سرعت گردش خون را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود درد و تورم ناشی از عمل کاهش یابد.
از انجام فعالیت‌هایی که سبب حرکت زیاد عضلات بازو و قفسه سینه می‌شود، اجتناب کنید. انجام فعالیت‌های سنگین، تحرک بیش از حد و بلند کردن بار و وزنه‌ی سنگین سبب می‌شود که به بافت سینه‌ها فشار وارد شود و در روند بهبودی فرد اختلال ایجاد کند.
در حقیقت باید گفت تا زمانی که کامل بهبود نیافته اید ورزش نکنید. این به این معنا نیست که هیچ تحرکی نداشته باشید. هرچند توصیه‌های مربوط به فعالیت‌های بعد از عمل زیبایی به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد، اکثر جراحان به بیماران توصیه می‌کنند که ورزش را بعد از عمل به آهستگی شروع کنند.
اغلب بیماران باید تا بهبودی نسبی بعد از عمل صبر کنند و سپس ورزش و تمرین را شروع کنند. بیماران باید فعالیت جسمی خود را در روزهای ابتدایی بعد از عمل زیبایی به ورزش‌های کم‌برخورد محدود کنند. بعد از هفته دوم شروع به پیاده روی آهسته کنید. پیاده‌روی، یوگای سبک و نرمش‌های کششی روش‌هایی عالی برای بهبود گردش خون هستند که هم فرایند التیام را تسریع می‌کنند و هم احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون را کاهش می‌دهند. بعد از یک ماه شروع به ورزش های هوازی و سبک کنید.
در صورتی که از انجام دادن بعضی ورزش ها بعد از جراحی زیبایی تردید دارید، بهتر است قبل از انجام ورزش با جراح زیبایی خود مشورت کنید.
در واقع مراقبت های بعد از ماموپلاستی را باید تا ۲ الی ۳ ماه داشته باشید تا محل زخم کاملا بهبود یابد.

چه افرادی کاندید مناسبی برای انجام جراحی ماموپلاستی هستند؟

  • افرادی که از سلامتی کامل جسمی و روحی برخوردار باشند و بتوانند با در نظر گرفتن معایب و مزایای عمل جراحی، انتخابی عاقلانه داشته باشند.
  • بانوانی که به دلیل وزن زیاد سینه‌های خود، از انجام فعالیت‌‎های ورزشی معذور هستند.
  • اشخاصی که سایز سینه‌هایشان برابر نیست و سینه‌های آن‌ها تقارن ندارد و این موضوع سبب نارضایتی او از اندامش می‌گردد.
  • بانوانی که دوره‌ی بارداری و شیردهی را سپری کرده‌اند و همین امر، موجب افتادگی و افزایش سایز سینه‌های آن‌ها شده است.
  • بانوانی که سایز سینه‌های آن‌ها نسبت به سایز معمول بسیار بزرگ‌تر است و این بزرگ بودن سبب اختلال در زندگی روزمره آن‌ها می‌شود.
  • اشخاصی که داشتن سینه‌های خیلی بزرگ، سبب کاهش اعتماد به نفس آن‌ها شده و همین امر سبب می‌شود که نسبت به حضور در جمع ممانعت ورزند.

در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان با دکتر امیرپاشا ابراهیمی داشته باشید.

عوارض جراحی ماموپلاستی

 عوارض جراحی ماموپلاستی

هر نوع عمل جراحی خطرات و عوارضی را برای فرد به همراه دارد اما با انتخاب یک پزشک متخصص و حاذق و رعایت مراقبتهای بعد از عمل کوچک کردن سینه، می‌توان میزان این عوارض را به حداقل رساند. عوارض زیر ممکن است در صورت انتخاب پزشک بی تجربه و غیر متخصص ایجاد شود.

  • احتمال لخته شدن خون در رگ ها
  • ایجاد واکنش آلرژیک در روند عمل جراحی
  • خونریزی غیرطبیعی در قسمت مورد نظر
  • وجود عدم تقارن در چند ماه اولیه پس از انجام جراحی
  • احتمال از دست دادن احساس در اطراف سینه‌ها در شخص
  • ماندن طولانی مدت جای بخیه عمل ماموپلاستی روی بدن بیمار

معرفی بهترین متخصص جراح پستان در تهران

برخی از نکاتی که در انتخاب بهترین جراح سینه می‌توان به آنها اشاره کرد:

  • داشتن مهارت و تخصص کافی در انجام جراحی زیبایی
  • صحبت با بیمارانی که قبلا نزد پزشک مورد نظر جراحی زیبایی انجام داده ‎اند و اطلاع از میزان رضایت آن‌ها
  • مطالعه مقالات مرتبط موجود در سایت‌های معتبر و اطلاع از نظرات سایر افراد در ارتباط با میزان مهارت و تجربه‌ی پزشک
  • مشورت با پزشک مورد نظر و دریافت مشاوره‌ی کامل در رابطه با عوارض و نتایج جراحی ماموپلاستی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

 جراحی سینه با لیزر جهت درمان و رفع افتادگی سینه

مراقبتهای ویژه بعد از عمل ماموپلاستی

سریعترین راه برای بهبودی پس از عمل کوچک کردن سینه چیست؟

  • محل برش و بخیه را تمیز و ضد عفونی نگه دارید.
  • با جراح خود در ارتباط باشید و به معاینات دوره‌ای بروید.
  • مدیریت درد و ناراحتی را با کمک داروهای مسکن داشته باشید.
  • غذاهای طبیعی، ساده و فرآوری نشده بخورید و آب فراوان بنوشید.
  • در موقعیت های مناسب دراز بکشید تا به سینه‌ها فشار وارد نشود.
  • برای جلوگیری از عفونت محل جراحی، حتما آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کنید.
  • فعالیت بدنی را تا چند ماه به حداقل برسانید. تنها پیاده روی سبک روزی نیم ساعت تا یک ساعت داشته باشید.
  • به مدت ۶ هفته پس از جراحی، حتی در هنگام خواب، از یک سینه بند نرم استفاده کنید. هنگام دوش گرفتن می‌توانید سوتین خود را بردارید. تا زمانی که جای بخیه و برش‌های شما در حال بهبود است، از سوتینی که دارای سیم زیرین است استفاده نکنید.
  • سوتین مخصوص را به درستی بپوشید که روی جای زخم فشاری نباشد.

سینه‌ها بعد از عمل ماموپلاستی، چه مدت متورم می‌مانند؟

در حالی که بیشتر فرایند بهبودی عمل کوچک کردن سینه، در چهار تا شش هفته اول اتفاق می‌افتد، به خاطر داشته باشید که تورم باقیمانده می تواند حدود سه تا چهار ماه ادامه داشته باشد. البته برای رفع کامل ورم و رسیدن به فرم نهایی سینه ممکن است تا ۶ ماه نیز زمان نیاز داشته باشید اما معمولا بعد از ۳ ماه، نتیجه مناسبی از عمل کوچک کردن سینه را شاهد خواهید بود.

منبع

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا