از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم | دکتر امیرپاشا ابراهیمی

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

این سوالی است که هر خانمی باید آن را جدی بگیرد. یادتان باشد که خطر ابتلا به سرطان سینه برای تمام خانم ها در تمام سنین وجود دارد. چه سینه های شما بزرگ باشد، چه کوچک، سابقه خانوادگی و ژنتیکی داشته باشید یا نداشته باشید، فرقی نمی کند. سرطان سینه یک بیماری جدی است که شما را تهدید می‌کند.

این را نمی گوییم که شما را بترسانیم، چراکه خیلی از خانم ها با وجود داشتن فاکتورهای خطر هیچگاه در طول زندگیشان به سرطان سینه مبتلا نمی شوند، اما به همان میزان خانم هایی هم هستند که گرچه هیچ فاکتور خطری ندارند اما به هر صورت به سرطان پستان مبتلا می شوند! به همین خاطر است که سازمان سلامت و بهداشت جهانی سال ها است که تلاش می کند تا اطلاع رسانی و آگاهی بخشی گسترده ای در زمینه سرطان سینه در جهان انجام دهد.

هرچقدر خانم ها در مورد سرطان سینه بیشتر اطلاعات داشته باشند، راحت تر می توانند آن را درمان کنند. بله، سرطان سینه کاملا درمانپذیر است. اما شرط کلیدی برای درمان آن تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. و برای اینکه بتوانید سرطان سینه را به موقع شناسایی کنید طبیعتا باید با علائم اولیه آن آشنا باشید و پاسخ این سوال را که ” از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم ” بدانید تا بتوانید با اقدام زودهنگام برای تشخیص دقیق، فرآیند درمانی را هرچه زودتر آغاز کنید.

در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد شناسایی و تشخیص سرطان سینه صحبت کنیم، علائم اصلی آن را برشماریم و به صورت کلی به این سوال مهم که: از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم پاسخ گوییم. با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم

برای تشخیص سرطان سینه دو فرآیند اصلی وجود دارد.

  1. شناسایی علائم اولیه توسط خود فرد
  2. تشخیص دقیق پزشک

باید بگوییم که تنها بعد از آزمایشات و معاینات دقیق است که می توان وجود سرطان سینه را به صورت قطعی تشخیص داد. و این کار یک پزشک یا پزشکان متخصص است. در این بین حتما به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که انتخاب یک دکتر خوب اهمیت ویژه ای دارد. چراکه سالیانه افراد زیادی قربانی تشخیص های اشتباه سرطان سینه می شوند. یعنی یا به سرطان سینه مبتلا نیستند و پزشک به اشتباه تشخیص سرطان می دهد و بی دلیل فرد را وارد فرآیند های پیچیده درمانی می کند، یا برعکس، فرد سرطان سینه دارد اما پزشک نمی تواند آن را شناسایی کند و در فرآیند درمان تأخیر ایجاد می کند که نتیجه ای به شدت منفی دارد.

برای تشخیص سرطان سینه پزشک متخصص بعد از معاینات اولیه دستور انجام آزمایشات تصویربرداری از جمله ماموگرافی می دهد. چنانچه نتیجه ماموگرافی هم منفی بود اما پزشک همچنان به وجود سرطان سینه شک داشت دستور تصویربرداری های دیگر مانند آزمایش فراصوت یا حتی اشعه ایکس می دهد. در موارد شدیدتر پزشک ممکن است از نمونه برداری یا بیوپسی هم استفاده کند.

اما در کنار اینها هر خانمی موظف است که سالیانه حداقل دو بار برای انجام معاینات عمومی سینه به پزشک متخصص مراجعه کند و تحت آزمایش ماموگرافی قرار بگیرد تا از عدم وجود سرطان سینه در بدن خود مطمئن شود.

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

برای تشخیص سرطان سینه به چه دکتری مراجعه کنیم

پزشکانی مانند متخصص زنان و البته جراح سینه می توانند به خوبی در شناسایی سرطان سینه به شما کمک کنند. البته همچنان انتخاب یک فوق تخصص جراحی پستان را بیشتر از هر پزشک دیگری برای تشخیص سرطان سینه توصیه می کنیم. یادتان باشد که فوق تخصص جراحی پستان پزشکی است که به صورت ویژه روی اندام سینه کار می کند و تخصص اصلی اش درمان سرطان سینه است. پس بهتر از هر متخصص دیگری علامت ها و نشانه های سرطان سینه را می شناسد و می تواند در تشخیص سرطان سینه به شما کمک کند.

از میان معدود پزشکان فوق تخصص جراحی پستان، دکتر امیرپاشا ابراهیمی یکی از بهترین ها به شمار می روند. ایشان با داشتن مدرک تخصصی جراحی عمومی، دوره فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان خود را در آلمان گذرانده اند و سال ها تجربه در این زمینه تخصصی کسب کرده اند.

برای تشخیص سرطان سینه به چه دکتری مراجعه کنیم

تست سرطان سینه در منزل

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم ؟

اغلب افرادی که این سوال را در ذهن دارند به دنبال این هستند که بدانند از چه راه هایی می توان قبل از مراجعه به پزشک علائم سرطان سینه را تشخیص داد. اتفاقا تشخیص خود فرد از علائم ابتدایی سرطان پستان یکی از گام های مهم برای تشخیص سرطان سینه است. برای این منظور هر خانمی باید علاوه بر آگاهی و شناخت از علائم سرطان سینه، روش های خودآزمایی سرطان پستان را هم بلد باشد تا بتواند تست سرطان سینه در منزل را برای خود انجام دهد.

برای خودآزمایی سرطان سینه در منزل به هیچ آموزش یا دروه خاصی نیاز ندارید، بلکه خودتان می توانید به تنهایی با راهکارهای زیر این کار را انجام دهید:

  • لمس کردن سینه ها : به دنبال هر گونه توده، برآمدگی یا تغییر جنس پوست سینه غیرعادی یا جدید بگردید.
  • مشاهده کردن سینه : جلوی آینه بایستید و سینه های خود را با دقت نظاره کنید. ببینید هیچ تغییری در وضعیت عمومی آن به وجود آمده است یا خیر.
  • سینه های خود را لمس کنید : سعی کنید با فشارهایی از درجات مختلف نقطه نقطه سینه را در عمق های مختلف لمس کنید و ببینیند که آیا تغییر یا توده جدیدی در سینه می یابید یا خیر.

نکته : یادتان باشد که روش لمس کردن هرکس با دیگری فرق می کند.

این فرآیند ها را حداقل هفته ای یکبار انجام دهید و دنبال تغییرات جدید باشید. چنانچه حس کردید تغییر خاص و جدیدی در سینه شما به وجود آمده است هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید و تغییرات را گزارش دهید تا به صورت تخصصی وضعیت سینه ها را بررسی کند.

نکته : علاوه بر خود سینه، ناحیه زیربغل را هم معاینه کنید.

برای تشخیص توده های عادی از توده های غیرعادی سینه بهتر است به این مقاله مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

علائم سرطان سینه

شناخت علامت ها و نشانه های سرطان سینه برای اینکه از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم بسیار مهم است. نشانه های عمومی سرطان سینه عبارتند از:

  • ورم یا برآمدگی در سینه، بالای سینه یا زیربغل
  • تغییر وضعیت پوست سینه از جمله چروک شدن یا گود رفتگی
  • تغییر در رنگ سینه به صورتی که سینه ممکن است قرمز یا ملتهب به نظر برسد
  • تغییرات نوک سینه از جمله فرو رفتن نوک سینه به داخل
  • بروز جوش های متعدد یا پوسته پوسته ناحیه رنگی دور نوک سینه
  • ترشحات غیرمعمول از نوک سینه که ممکن است بی‌رنگ، سفید یا رنگی باشند
  • تغییر در اندازه و شکل سینه

علائم سرطان سینه در دختر

اگرچه که بیشتر موارد سرطان سینه برای خانم های 50 سال به بالا اتفاق می افتد، اما خانم های جوانتر و حتی دختران هم ممکن است به آن مبتلا شوند. هرچند که شانس ابتلای خانم های زیر 25 سال به سرطان سینه خیلی خیلی کم و نادر است. مگر ژن های جهش یافته قدرتمندی در بدن فرد وجود داشته باشند.

با این وجود علامت های سرطان سینه در دختران جوان و خانم های مسن سال یکی است و فرقی ندارد.

آیا سرطان سینه درد دارد

بیشتر سرطان های سینه باعث بروز هیچ دردی در سینه نمی شوند اما برخی از آنها ممکن است دردناک هم باشند. بیشتر دردهای سینه ای که خانم ها تجربه می کنند ناشی از دوره قاعدگی ماهانه است. از طرف دیگر برخی از مشکلات و بیماری های غیر سرطانی سینه نیز می توانند باعث دردناک شدن سینه شوند. پس به صورت کلی نمی توان درد را در دسته علائم سرطان سینه به شمار آورد.

اما چنانچه درد سینه شما ارتباطی با دوره ماهانه شما نداشت، مداوم بود یا مکرر و شدید بود، باید حتما آن را جدی بگیرید و سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم

علت سرطان سینه در زنان

گرچه علت های متعددی می توانند باعث بروز سرطان سینه شوند اما پزشکان هنوز به صورت دقیق متوجه نشده اند که علت اصلی ابتلا به آن در چیست. چراکه تعداد مثال های نقض زیاد است. یعنی شمار افرادی که در شرایط ابتلا به سرطان سینه هستند و طبق قاعده باید به آن مبتلا شوند اما هیچ گاه سرطان سینه را تجربه نکرده اند زیاد است. و البته برعکس.

به همین دلیل بهتر است به جای گشتن دنبال علت های سرطان سینه به دنبال عوامل خطرزای ابتلا به آن باشید.  عواملی از جمله ژنتیک، سبک زندگی و شرایط محیطی.

نویسنده : گروه پژوهش

بهترین متخصص سرطان سينه

بهترین متخصص سرطان سينه

بهترین متخصص سرطان سينه شایع ترین سرطان در زنان ایرانی سرطان پستان است. البته سرطان پستان سرطانی است که هم در زنان و هم در مردان دیده می شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به دلیل افزایش آگاهی عمومی در چند سال اخیر و حمایت های مالی که برای پیشبرد

ادامه مطلب »
بهترين دکتر سرطان سينه در تهران

بهترین دكتر سرطان سينه در تهران

بهترین دكتر سرطان سينه در تهران تشخیص صحیح سرطان سینه یکی از مهمترین مواردی است که باید مراقب آن باشید. خیلی از افراد هستند که قربانی تشخیص های غلط سرطان سینه می شوند. یعنی پزشک بدون اینکه سرطانی در کار باشد تشخیص سرطان می دهد و بی جهت بیمار را زیر تیغ جراحی می فرستد، یا

ادامه مطلب »
بهترین جراحی سینه در تهران

بهترين جراح زيبايي سينه در تهران

بهترين جراح زيبايي سينه در تهران جراحی سینه یکی از پر طرفدار ترین عمل های زیبایی اندام است که شامل لیفت، کوچک کردن و یا بزرگ کردن سینه است. این عمل که باید توسط بهترين جراح زيبايي سينه در تهران انجام شود نیاز به انتخاب دقیق و درست از جانب متقاضی دارد. جراحی سینه در

ادامه مطلب »
سوتين بعد از عمل پروتز

سوتين بعد از عمل پروتز

سوتين بعد از عمل پروتز سینه بعد از جراحی پروتز سینه، جراح سینه یک سوتین طبی مخصوص برایتان تجویز می کند که دقیقا کاربردی مشابه پانسمان دارد و سینه ها و همین طور پروتز را در وضعیت مناسب نگه خواهد داشت؛ غالبا توصیه می شود بیمار تا یک ماه سوتين بعد از عمل پروتز سینه را

ادامه مطلب »

دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران

بهترین دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران در شهر تهران ميزان تقاضا برای جراحی های زیبایی سینه بسيار زياد است. آیا شما نیز در لیست پزشکان متخصص سینه به دنبال دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران می گردید؟ از اين رو قصد داريم در ادامه مطلب بهترین جراح سینه در تهران را به شما معرفی

ادامه مطلب »
پروتز دائمي سينه

پروتز دائمي سينه

 پروتز دائمي سينه اگر از فرم سینه خود راضی نیستید و فکر می کنید عمل جراحی بزرگ کردن سینه برای شما مناسب است، بهترین راه جراحی پروتز سینه است. پروتز سینه یک فرم مصنوعی است که به سینه ها شکلی طبیعی می بخشد. تصمیم گیری درباره انتخاب نوع پروتز سینه (موقت یا دائمی) امری بسیار

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا