درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه | جراحی سینه | خطرات سرطان سینه

درمان سرطان سینه

چنانچه سرطان سینه داشته باشید معمولا یک تیم پزشکی مورد شما را بررسی می کنند تا بهترین راه حل درمانی را با توجه به وضعیت شما تعیین کنند.

روش های اصلی برای درمان سرطان سینه عبارتند از:

ممکن است یکی از این روش های درمانی برای شما کافی باشد، یا ممکن است به ترکیبی از آنها احتیاج داشته باشید. نوع درمان یا ترکیب درمانی به نحوه تشخیص سرطان و مرحله ای که در آن قرار دارد وابسته است.

معمولا سرطان های سینه ای که طی آزمایشات اولیه و عادی تشخیص داده می شوند در مراحل ابتدایی هستند، اما اگر سرطان به مرحله ای رسیده باشد که علائم و نشانه های واضح از خودش بروز بدهد، یعنی وارد مراحل بالاتری شده و به درمان های متفاوتی احتیاج دارد.

شانس درمان سرطان سینه

چنانچه تشخیص داده شد که به سرطان سینه مبتلا هستید، لازم نیست وحشت کنید. امروزه تکنولوژی ها و روش های درمانی به نقطه ای رسیده اند که سطح خطر سرطان سینه را تا حد زیادی پایین آورده اند.

اگر سرطان شما در مراحل اولیه باشد، درمان آن آسان تر و نتیجه قطعی تر خواهد بود. اما اگر سرطان به مراحل پیچیده هم رسیده باشد، روش های درمانی موثری در دسترس شما قرار دارند که می توانند در بهبود وضعیت کمک بسیار زیادی بکنند. امروزه درصد کمی از مبتلایان به سرطان سینه، می میرند.

اما این موضوع اهمیت زیادی دارد که مرتب وضعیت سینه خود را بررسی کنید و هرچند وقت یکبار به پزشک مراجعه کنید تا اگر هرگونه علائمی از سرطان در سینه شما وجود داشت، سریع تشخیص داده شود و روند درمانی زودتر آغاز شود.

پس نگرانی را کنار بگذارید، چون شانس درمان سرطان سینه بالاست.

درمان سرطان سینه

بهترین درمان سرطان سینه

جراحی معمولا اولین نوع و انتخاب برای درمان این سرطان است. نوع جراحی به سرطان سینه شما بستگی دارد.

معمولا بعد از جراحی سینه شیمی درمانی و پرتودرمانی هم توصیه می شود تا شانس بازگشت سرطان به صفر برسد. در برخی از مواد حتی هورمون تراپی هم تجویز می شود.

باز هم می گوییم، انتخاب روش درمانی، به سرطان سینه شما، ویژگی هایش، مرحله پیشرفتش و غیره بستگی دارد.

تیم پزشکی در مورد بهترین روش درمانی برای شما باهم مشورت می کنند و بهترین گزینه را انتخاب می نمایند. گاهی اوقات شیمی درمانی و هورمون تراپی می توانند جزو اولین گزینه های درمان، حتی مقدم بر جراحی باشند.

در این مقاله بیشتر روی جراحی سرطان سینه، به عنوان درمان رایجتر تمرکز خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عمل سرطان سینه زنان

عمل سرطان سینه به دو نوع جراحی اصلی تقسیم می شود:

  • جراحی با حفظ سینه، که طی آن فقط توده سرطانی برداشته می شود
  • ماستکتومی، که طی آن کل سینه برداشته می شود

در بسیاری از موارد بلافاصله بعد از ماستکتومی یا عمل تخلیه سینه، عمل جراحی بازسازی سینه انجام می شود تا شکل ظاهری سینه و برجستگی طبیعی آن، هرچند به شیوه مصنوعی از بین نرود.

همچنین تحقیقات نشان داده اند که در درمان سرطان سینه در مراحل اولیه، جراحی با حفظ سینه در کنار پرتودرمانی می تواند به اندازه ماستکتومی موثر باشد.

جراحی با حفظ سینه

جراحی با حفظ سینه می تواند از لامپکتومی را شامل شود تا برش های گسترده موضعی روی پوست سینه. طی این عمل تنها توده سرطانی و بخشی از بافت اطراف آن برداشته می شود. این عمل را با عنوان ماستکتومی جزئی و کوادرانتکتومی هم می شناسند. یعنی عملی که طی آن تا یک چهارم سینه برداشته می شود.

چنانچه جراحی با حفظ سینه انجام دهید، میزان بافت سینه ای که طی آن برداشته می شود به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطانی که دارید
  • اندازه توده سرطانی و جایگاه آن در سینه
  • میزان بافتی که لازم است همراه با توده برداشته شود
  • اندازه سینه ها

این را به یاد داشته باشید که طی این عمل پزشک جراح همیشه بخشی از بافت سالم اطراف تومور را برمی دارد و به آزمایشگاه می فرستد تا مطمئن شود هیچ سلول سرطانی باقی نمانده.

چنانه هیچ سلول سرطانی در بافت سالم وجود نداشته باشد شانس بازگشت سرطان یا باقی ماندن آن در سینه هم بسیار پایین است. اما چنانچه در این بافت هنوز سلول های سرطانی مشاهده شود، به ماستکتومی برای تخلیه کامل سینه احتیاج خواهد بود.

بعد از جراحی یا حفظ سینه یا لامپکتومی هم احتمالا تحت پرتودرمانی قرار می گیرید تا هرگونه سلول سرطانی باقی مانده از بین برود.

درمان سرطان سینه

ماستکتومی

ماستکتومی عملی برای برداشتن و تخلیه کردن کل سینه، به علاوه نوک سینه است.

چنانچه هیچ علائمی مبنی بر سرایت سرطان به غدد لنفاوی وجود نداشته باشد می توانید ماستکتومی انجام دهید. عملی که طی آن کل سینه به همراه بخشی از غدد لنفاوی نگهبان زیربغل برداشته می شوند.

چنانچه سلول های سرطانی به غدد لنفاوی شما هم سرایت کرده باشند احتمالا به عمل شدید تری احتیاج خواهید داشت که طی آن کل غدد لنفاوی زیر بغل هم برداشته می شوند.

عمل بازسازی سینه

عمل بازسازی سینه برای آن است که سینه جدید تخلیه شده تا حد امکان به شکل و ظاهری یکسان با سینه دیگر برسد.

بازسازی سینه می تواند بلافاصله یا همزمان با ماستکتومی (در واقع طی یک جراحی) انجام شود، یا می تواند بعدا (چند ماه بعد) صورت پذیرد.

بازسازی سینه می تواند با استفاده از ایمپلنت های مصنوعی انجام شود، یا با استفاده از تزریق بافت های طبیعی خود بدن صورت بگیرد تا سینه جدیدی به شما ببخشد.

جراحی غدد لنفاوی

برای پی بردن به اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی سرایت کرده یا نه به عملی به نام بیوپسی یا نمونه برداری غدد لنفاوی نگهبان احتیاج دارید.

غده های نگهبان اولین غده های لنفاوی هستند که سلول های سرطانی به آنها نفوذ می کنند. این غده ها بخشی از غدد لنفاوی زیربغل بدن هستند.

نمونه برداشته شده از غدد لنفاوی نگهبان توسط آزمایشگاه بررسی می شود تا ببینند که آیا هیچ سلول سرطانی در آنها وجود دارد یا نه. چنانچه سلول های سرطانی در بافت این غدد مشاهده شوند به عمل جراحی گسترده تری از ماستکتومی نیاز خواهید داشت.

بهترین جراح سینه در تهران

برای گرفتن بهترین نتیجه از جراحی، بالا بردن احتمال درمان کامل و پایین آوردن خطرات و عوارض جانبی حتما باید به یک پزشک جراح خوب مراجعه کنید که مهارت و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا