سرطان سینه در بارداری

سرطان سینه در بارداری | روش های تشخیص و درمان ایمن

سرطان سینه در بارداری

فهمیدن اینکه در دوران بارداری به سرطان سینه مبتلا شده اید می تواند خبر بسیار ناراحت کننده ای باشد. خبری که می تواند خشم، ترس و ناراحتی شما را برانگیزد.

اما بهتر است بدانید که ابتلا به سرطان سینه در بارداری اتفاقی نادر است. تحقیقات نشان داده اند که از هر 3 هزار خانم باردار، تنها یک نفر به سرطان سینه دچار می شود. بیشتر موارد گزارش شده هم بین خانم هایی است که در سنین بین 32 تا 38 سال باردار شده اند. که البته بیشترشان هم توانسته اند به روند بارداری خود ادامه بدهند.

در حقیقت خیلی به ندرت پیش آمده که خانم های باردار مبتلا به سرطان سینه مجبور به سقط جنین شوند. در صورت ابتلا به سرطان سینه در دوران بارداری، چنانچه کمتر از 14 هفته باشد که باردار شده اید پزشک ممکن است شیمی درمانی را به شما پیشنهاد نکند.

گرچه شیمی درمانی می تواند بعد از 14 هفته بارداری صورت بگیرد. اما تصمیم اینکه بچه را نگه دارید یا نه، تصمیم بسیار دشواری است که تنها خودتان باید آن را اتخاذ کنید.

تا کنون هیچ تحقیقی نشان نداده که بارداری می تواند سرعت رشد توده های سرطان سینه را افزایش دهد.

 

 

علائم سرطان در بارداری

سینه به طور طبیعی در دوران بارداری تغییر می کند تا برای شیردهی آماده شود. به همین خاطر بافت سینه ممکن است متراکم تر شود.

این اتفاق می تواند پیدا کردن تغییرات غیر عادی در سینه را کمی سخت تر کند. ببینید که آیا پزشک شما هیچ توده خاصی را تشخیص می دهد یا نه. او سینه شما را معاینه کرده و اگر متوجه هر نکته نگران کننده ای شود، شما را پیش یک متخصص سینه می فرستد.

از طرفی درد سینه هم در دوران بارداری امری نادر نیست. اما چنانچه درد سینه شما شدید، مداوم یا مکرر بود بهتر است آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

اولین آزمایشی که برای تشخیص سرطان سینه صورت می گیرد، آزمایش تصویربرداری فراصوت است. در این آزمایش از امواج فراصوتی استفاده می شود که برای جنین هیچ ضرری ندارند. همچنین ممکن است در مراحل بعدی به تصویربردای با اشعه ایکس و ماموگرافی هم احتیاج شود. چنانچه کار به آزمایش اشعه ایکس و ماموگرافی رسید، نگران بچه نباشید، چون او را با پوشش های مخصوص از اشعه محافظت می کنند.

البته آزمایشات دیگری هم هستند که پزشکان انجام آنها را در دوران بارداری توصیه نمی کنند، از جمله سی تی اسکن و اسکن استخوان. و آن هم به خاطر ریسک بالای این آزمایشات در برخورد اشعه ها به جنین است.

سرطان سینه در بارداری

درمان سرطان سینه در بارداری

هدف اصلی ایجاد تعادل بین درمان سرطان و ایمنی جنین داخل شکم شماست.
در چنین مواردی که قبلا هم گفتیم، بسیار نادر هستند، یک تیم پزشکی بهترین برنامه درمان و مراقبت را برای شما تنظیم می کنند. فرق درمان سرطان در بارداری نسبت به شرایط عادی هم این است که پزشکان تلاش می کنند تا جای ممکن فرآیند درمانی را متمرکز و نزدیک نگه دارند. و از جمله کارهایی که در این روش صورت می گیرد عدم به تعویق انداختن درمان است.
نوع درمانی که دریافت خواهید کرد به موارد زیر بستگی دارد:

  • خواسته های خود شما
  • اینکه چند هفته است باردارید
  • نوع سرطان سینه شما و اینکه سرطان تا چه حدی پیشرفت کرده

بسته به این پارامترها گزینه های درمانی شما، متناسب با شرایط خاصتان عبارتند از:

جراحی سینه در بارداری

جراحی کردن سینه در هر موقعی از بارداری قابل انجام است. اما انجام عمل بازسازی سینه بلافاصله بعد از جراحی توده سرطانی، می تواند خیلی زمانبر باشد. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که عمل بازسازی سینه بعد از زایمان صورت بگیرد.

 

جراح سینه خوب در تهران

چنانچه گزینه مناسب و مورد انتخاب شما جراحی بود، بهتر است حتما در انتخاب پزشک جراح دقت کافی داشته باشید تا عملی موفق و با کمترین عوارض جانبی را پشت سر بگذارید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از بهترین جراحان درمانی و زیبایی در داخل کشور هستند که می توانند به خوبی عمل درمانی، عمل بازسازی سینه را هم برای شما انجام دهند.

لینک تماس با بهترین جراح سرطان سینه در تهران

پرتودرمانی

پزشکان معمولا پرتودرمانی را بعد از زایمان توصیه می کنند. و این به خاطر آن است که نمی خواهند جنین تحت هیچ شرایطی در خطر برخورد پرتوها قرار بگیرد. چنانچه هیچ راه دیگری به جز پرتودرمانی پیش روی شما نبود، می توان با برخی تدابیر محافظتی از جنین مراقبت کرد.

شیمی درمانی

اگر در یک سوم ابتدایی بارداری خود باشید نمی توانید شیمی درمانی انجام دهید. شیمی درمانی در زمان نامناسب می تواند به جنین آسیب بزند و موجب سقط شود. پزشکان معمولا شیمی درمانی را تا بعد از هفته چهاردهم بارداری به تأخیر می اندازند.

طبق تحقیقات انجام شده، جنین هایی که بعد از 14 هفته، تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند هیچ مشکلی نسبت به آنها که نگرفته اند پیدا نکرده اند.

شیمی درمانی باید 3 تا 4 هفته قبل از زایمان متوقف شود. و این به خاطر آن است که شیمی درمانی:

  • خطر عفونت در هنگام زایمان را افزایش می دهد
  • خطر خونریزی در هنگام زایمان را هم بالا می برد

هورمون تراپی و درمان های متمرکز

پزشکان انجام هورمون تراپی و داروهای هدفمند سرطانی را تا بعد از زایمان توصیه نمی کنند. چراکه انجام این درمان ها در حین بارداری می تواند به جنین آسیب وارد کند. چون این درمان ها توازن هورمونی بدن را تغییر می دهند. همچنین در دوران شیردهی هم نمی توان از هورمون تراپی استفاده کرد.

سرطان سینه در بارداری

وضع حمل

تیم پزشکی تمام تلاششان را می کنند تا زمان زایمان نسبت به موقع طبیعی جا‌به‌جا نشود. بسته به برنامه درمانی و موعد زایمان، متخصص مامایی ممکن است کمی وضع حمل را جلو بیندازد تا بتوانید زایمان طبیعی داشته باشید. البته ممکن است سزارین برای شما بهتر باشد.

 

تا به حال در هیچ موردی سرطان سینه به بچه منتقل نشده. پزشکان بعد از زایمان بخشی از جفت جنین را برمی دارند تا آزمایشش کنند، اما احتمال وجود سلول های سرطانی در آن خیلی خیلی کم است.

پزشک بعد از وضع حمل مشخص می کند که با توجه به نوع درمانی که از آن استفاده می کنید می توانید به نوزاد شیر بدهید یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا