سرطان سینه در مردان | آیا مردان هم سرطان سینه میگیرند؟!

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان یک نوع سرطان نادر است که در بافت سینه آقایان شکل می گیرد و رشد می کند. به هر حال گرچه سرطان سینه یک بیماری شناخته شده در خانم ها است،اما آقایان هم می توانند به آن مبتلا بشوند.

آیا مردان هم سرطان سینه می گیرند

سرطان سینه در مردان بیشتر در بین آقایان مسن تر رایج است اما می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.
آقایانی که تشخیص داده شده سرطان سینه دارند در مراحل ابتدایی و اولیه سرطان شانس بهبودی خوبی دارند. درمان سرطان سینه آقایان به صورت عمومی شامل جراحی برای برداشتن بافت سرطانی می شود. درمان های دیگر مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی هم ممکن است برای بهتر کردن وضعیت بیماری و سرطان توصیه شوند.

علائم سرطان در مردان

علائم یا نشانه های ابتلا به سرطان سینه مردان عبارت خواهند بود از:
به وجود آمدن یک توده یا غده ی برآمده و سفت داخل بافت سینه
تغییر در پوست ناحیه سینه از جمله بروز لکه های رنگی، پوسته پوسته شدن و قرمز شدن
بروز تغییرات در نوک سینه مانند قرمز یا پوسته پوسته شدن یا اینکه نوک سینه به سمت داخل برمی گردد.
ترشح سینه

درمان سرطان سینه در مردان

برای درد سینه مردان به چه دکتری مراجعه کنیم


البته درد سینه حتما علامتی از داشتن سرطان سینه برای اقایان نیست. بلکه می تواند ناشی از پدیده های دیگر مانند ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه آقایان هم باشد. در چنین شرایطی باید در مرحله اول به پزشک عمومی و بعد از متخصص تصویر برداری، متخصص غدد، متخصص جراحی عمومی و در صورت لزوم به پزشک متخصص شیمی درمانی مراجعه کنید.
اما به یاد داشته باشید که چنانچه علائم سرطان سینه در شما وجود داشتند و مخصوصا اگر مداوم بودند حتما هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا در صورت داشتن سرطان سینه مردان در مراحل اولیه آن را تشخیص داده و روند درمانی را شروع کنید.


علت سرطان سینه در مردان


هوز دقیقا مشخص نیست که علت اصلی سرطان سینه در مردان چیست!
اما پزشکان این را می دانند که سرطان سینه مردان زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های سینه سریعتر از حالت عادی شروع به تقسیم شدن می کنند. انباشت شدن این سلول های اضافی روی هم یک غده تشکیل می دهد که می تواند متاستاز کرده یا به بافت های اطراف هم سرایت کند. این سرایت حتی می تواند پیشرفت بیشتری داشته و تا غدد لنفاوی یا دیگر بخش های بدن هم برسد.

سرطان سینه آقایان از کجا شروع می شود؟


همه ما با مقدار کمی از بافت سینه به دنیا می آییم. این بافت سینه متشکل از غدد تولید شیر، مجاری انتقال شیر و چربی به نوک سینه ها است. در دوران بلوغ بدن خانم ها شروع به پیشرفت دادن و گسترده تر کردن بافت سینه می کند، اما این اتفاقا برای اقایان نمی افتد. ولی از آنجایی که مردان هم به هر حال با کمی بافت سینه به دنیا می آیند امکان اینکه به سرطان سینه دچار شوند در آنها وجود دارد.
انواع سرطان سینه در مردان که تا به حال شناخته شده اند عبارتند از:
سرطان سینه ای که در مجاری شیررسان ایجاد می شود. تقریبا تمام سرطان های سینه در مردان از این نوع مجاری هستند.
سرطان سینه ای که در غدد تولید شیر ایجاد می شود. این نوع از سرطان سینه در آقایان بسیار نادر است چون غده های تولید شیر در آقایان بسیار کم است.
دیگر انواع سرطان: دیگر انواع نادر سرطان سینه در مردان می تواند شامل مواردی همچون بیماری پاگژه پستان و نوک پستان و سرطان سینه التهابی باشد.

 

درمان سرطان سینه در مردان

سرطان سینه ژنتیکی در مردان

بعضی از مردان هستند که ژن های غیرعادی از والدینشان به ارث می برند که ریسک ابتلا به سرطان سینه را در آنها بالا می برد. جهش ژنتیکی خیلی از این ژن ها به خصوص آنهایی که به نام BRCA2 شناخته می شوند، می تواند علاوه بر بالابردن ریسک ابتلا به سرطان سینه در مردان، احتمال دچار شدن به سرطان پروستات را هم زیاد کند.
چنانچه سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارید بهتر است در موردش با پزشکتان صحبت کنید. در چنین شرایط پزشک ممکن است شما را به متخصص ژنتیک معرفی کند تا آزمایش های ژنتیکی لازم را انجام دهید و مشخص شود که آیا دارای جهش های ژنتیکی خطرناک هستید یا خیر.

عوامل خطرزا


عواملی که شانس مردان برای ابتلا به سرطان سینه را بالا می برند عبارتند از:
بالا رفتن سن
بودن در معرض استروژن. اگر از داروهای استروژن دار، مانند انهایی که در هنگام پرتودرمانی پروستات استفاده می شوند مصرف کنید شانس شما برای ابتلا به سرطان سینه مردان بیشتر می شود.
سابقه خانوادگی سرطان
سندروم کلینفلتر. که نوعی بیماری ژنتیکی است که در آن نوزاد پسر با یک کروموزوم X اضافی به دنیا می اید.
بیماری های کبد
چاقی
بیماری های بیضه

سرطان سینه در مردان

درمان سرطان سینه در مردان

بسته به اینکه سرطان در چه مرحله ای قرار دارد و وضعیت عمومی سلامت شما چگونه است، پزشک بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد می کند. اما به صورت کلی روش های درمان سرطان سینه در مردان عبارت خواهند بود از:
جراحی
ماستکتومی
بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان
پرتو درمانی
هورمون درمانی
شیمی درمانی
در بین این روش ها جراحی رایجترین و التبه موثرترین روش است. چراکه بافت سرطانی و بخشی از بافت اطراف را برای اطمینان بیشتر برمی دارد. اما جراحی ممکن است در بعضی موارد به تنهایی کافی نباشد و به درمان های تکمیلی دیگر هم نیاز شود. به همین خاطر گاهی اوقات جراحی در ترکیب با روش ای دیگر مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی استفاده می شود.

برای اطمینان هرچه بیشتر از ایمنی و نتیجه جراحی سینه بهتر است به یک پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان یکی از معتبرترین و بهترین پزشکان جراح پستان در کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا