سرطان پستان

مهمترین نکات درباره سرطان سینه که هیچ پزشکی به شما نگفته است! – بخش دوم

سرطان سینه، شایع ترین سرطان در زنان – بخش دوم

بخش قبلی

وزن بدن

چاقی پس از یائسگی ممکن است به افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، به ویژه به دلیل افزایش سطح استروژن، کمک کند. مصرف زیاد قند نیز ممکن است یک عامل موثر باشد.

مصرف الکل

به نظر می رسد نوشیدن منظم مقادیر زیاد الکل در ایجاد سرطان سینه نقش داشته باشد.

به گزارش موسسه ملی سرطان (NCI)، مطالعات به طور مداوم نشان داده است که زنانی که الکل مصرف می ‌کنند در مقایسه با زنانی که الکل مصرف نمی‌ کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. و کسانی که در سطوح متوسط ​​تا سنگین الکل می نوشند در مقایسه با زنانی که کمتر الکل می نوشند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

قرارگیری در معرض تشعشعات

انجام پرتودرمانی برای درمان سرطانی دیگر ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

پرتو درمانی چیست و چه عوارضی دارد

درمان های هورمونی

به گزارش موسسه ملی سرطان (NCI)، مطالعات نشان داده اند که مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش دهند.

همچنین مطالعات نشان داده اند که درمان جایگزینی هورمون ، به ویژه درمان استروژن-پروژسترون، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

نژاد

همانطور که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهد، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در بین زنان سیاه پوست حدود 40 درصد بیشتر از زنان سفید پوست است.

تحقیقات دیگر نشان داده است که زنان آفریقایی-آمریکایی بیش از هر گروه دیگری در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان سینه قرار دارند.

دلایل این امر احتمالاً بیولوژیکی و اجتماعی-اقتصادی است. به عنوان مثال، بر اساس یک مطالعه در سال 2021، اثبات شد که زنان سیاه پوست ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به تومورهای تهاجمی پستان باشند.

سایر تحقیقات بر این اشاره دارند که عواملی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی سطح پایین نیز در ایجاد نابرابری های نژادی سرطان نقش دارند. برخورداری از این وضعیت، دسترسی افراد و گروه ‌های حاشیه ‌نشین به بیمه سلامت را دشوار می سازد.

ایمپلنت های زیبایی و بقای سرطان سینه

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، توافق کلی بر این است که ایمپلنت‌ های سیلیکونی سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی ‌دهند.

یک متا آنالیز بر روی 17 مطالعه در سال 2015 که شامل شرکت کنندگانی بود که تحت عمل بزرگ کردن سینه قرار گرفته بودند، نشان داد که هیچ افزایشی در خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط با این روش وجود ندارد.

در سال 2021، مطالعه دیگری نشان داد که زنانی که ایمپلنت های زیبایی استفاده می کنند، به میزان قابل توجهی نسبت به کسانی که ایمپلنت های زیبایی ندارند، کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

در همین حال، یک متا آنالیز در سال 2013 نیز نشان داد که زنانی که پس از کاشت ایمپلنت‌ های زیبایی سینه، تشخیص سرطان سینه را دریافت کرده ‌اند، ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از این بیماری باشند.

با این حال، این تحقیق متغیر های دیگری که ممکن است بر مرگ و میر سرطان پستان تأثیر بگذارد، مانند شاخص توده بدنی، سن در هنگام تشخیص، یا مرحله سرطان در هنگام تشخیص را در نظر نگرفته است. و حداقل یکی از مطالعات در تجزیه و تحلیل، به جای مرگ و میر ناشی از سرطان پستان، به مرگ و میر کلی نگاه می کند، در نتیجه به طور بالقوه نتایج را تحت تاثیر قرار می دهد. به این ترتیب، شما باید یافته را با احتیاط در نظر بگیرید.

 

انواع سرطان سینه

سرطان پستان
انواع سرطان سینه

شایع ترین نوع سرطان سینه کارسینوم مجرایی است که از مجرای شیر شروع می شود. نوع دیگر کارسینوم لوبولار است که از یک لوبول (یکی از غدد ریز تولید کننده شیر) شروع می شود.

انواع سرطان سینه و زیرگروه های آن

سرطان پستان “تهاجمی” شامل گسترش سلول های سرطانی به بافت مجاور می شود. در این صورت احتمال گسترش سرطان به سایر قسمت ‌های بدن افزایش می‌ یابد.

سرطان پستان “غیر تهاجمی” در محل منشا خود باقی می ماند. این سلول ها در نهایت ممکن است تهاجمی شوند.

 

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه

پزشک اغلب سرطان سینه را در نتیجه غربالگری معمول یا زمانی که فرد علائمی را گزارش می کند، تشخیص می دهد. در زیر، آزمایش ‌ها و روش ‌هایی را شرح می‌ دهیم که می ‌توانند به پزشک در تشخیص و تأیید تشخیص کمک کنند.

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم

معاینه پستان

این معاینه شامل بررسی پستان ها از حیث وجود توده ها و سایر نشانه های احتمالی سرطان است.

تست سرطان سينه در منزل

در طول معاینه، ممکن است فرد نیاز داشته باشد که بنشیند یا بایستد و دست‌ های خود را در موقعیت ‌های مختلفی، مانند بالای سر یا اطراف قرار دهد.

تست های تصویربرداری

چندین نوع اسکن می تواند به تشخیص سرطان سینه کمک کند، از جمله:

  • ماموگرافی: این یک نوع اشعه ایکس است که پزشکان معمولاً از منبع مطمئن در طول غربالگری اولیه سرطان سینه استفاده می کنند. تصاویری تولید می کند که می تواند توده ها یا ناهنجاری ها را نشان دهد. اگر نشانه ای از یک مشکل بالقوه وجود داشته باشد، پزشک معمولا آزمایشات بیشتری را انجام می دهد.
  • اولتراسوند: این اسکن از امواج صوتی برای کمک به پزشک در تشخیص توده جامد و کیست پر از مایع استفاده می کند.
  • MRI: این تصاویر مختلف از پستان را ترکیب می کند تا به پزشک کمک کند سرطان یا سایر ناهنجاری ها را شناسایی کند. پزشک ممکن است یک MRI را به عنوان پیگیری ماموگرافی یا سونوگرافی توصیه کند. پزشکان همچنین ممکن است از MRI ​​برای غربالگری افراد با خطر بالاتر سرطان سینه استفاده کنند.

بیوپسی

بیوپسی شامل استخراج یک نمونه از بافت و ارسال آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل است.

نتایج نشان می ‌دهد که آیا سلول‌ ها سرطانی هستند یا خیر ، و اگر سرطانی هستند، کدام نوع سرطان ایجاد شده است. نتایج حتی می تواند نشان دهد که آیا سرطان به هورمون حساس است یا خیر.

سپس پزشک سرطان را مرحله بندی می کند تا موارد زیر مشخص شوند:

  • اندازه تومور
  • این که چقدر گسترش یافته است
  • و تهاجمی بودن آن

این موارد می تواند اطلاعاتی در مورد چشم انداز و بهترین نوع درمان ارائه دهد.

 

درمان سرطان سينه در مراحل اوليه

براي تشخيص سرطان سينه به چه دكتري مراجعه كنيم
درمان سرطان سينه در مراحل اوليه

موثرترین رویکرد درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع و مرحله سرطان
  • حساسیت به هورمون ها
  • سن، سلامت کلی و ترجیحات فردی

گزینه های اصلی درمان شامل موارد زیر است:

عمل جراحي

اگر جراحی لازم باشد، نوع آن به تشخیص و ترجیحات فردی بستگی دارد. انواع جراحی شامل موارد زیر است:

  • لامپکتومی: این جراحی شامل برداشتن تومور و مقدار کمی از بافت سالم اطراف آن است. لامپکتومی می تواند به جلوگیری از گسترش سرطان کمک کند. اگر تومور کوچک باشد و به راحتی از بافت اطراف جدا شود، ممکن است یک گزینه باشد.
  • ماستکتومی: یک ماستکتومی ساده شامل برداشتن لوبول‌ های پستان، مجاری، بافت چربی، نوک پستان، آرئولا و بخشی از پوست پستان است. در برخی از انواع ماستکتومی، جراح غدد لنفاوی و ماهیچه های دیواره قفسه سینه را نیز بر می دارد.

در اینجا با انواع مختلف ماستکتومی آشنا شوید

  • بیوپسی گره نگهبان: اگر سرطان سینه به غدد لنفاوی نگهبان رسیده باشد ، اولین گره هایی که می تواند به آن گسترش یابد، می تواند از طریق سیستم لنفاوی به سایر قسمت های بدن برود. اگر پزشک سرطان را در گره های نگهبان پیدا نکرد، معمولاً نیازی به برداشتن سایر گره ها نیست.
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل: اگر پزشک سلول های سرطانی را در غدد نگهبان پیدا کند، ممکن است برداشتن چندین غدد لنفاوی زیر بغل را توصیه کند. این می تواند از گسترش سرطان جلوگیری کند.

ادامه مطلب در بخش بعدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا