غربالگری سینه

غربالگری سینه | تست سرطان سینه | من سرطان سینه دارم؟

غربالگری سینه

غربالگری سینه می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند. چنانچه سرطان سینه زود تشخیص داده شود راحت تر می توان آن را درمان کرد. غربالگری پستان به معنی بررسی کردن وضعیت سینه پیش از بروز علائم و نشانه های بیماری است. تمام خانم ها باید از گزینه های غربالگری در دسترس اطلاعات کافی داشته باشند. وقتی که در مورد مزایا و نواقص روش های مختلف غربالگری اطلاعات کافی داشته باشید می توانید تشخیص دهید که کدامیک بیشتر مناسب شماست و چه زمانی بهترین وقت برای انجام آن است.

غربالگری سینه نمی تواند از بروز سرطان جلوگیری کند اما همانطور که اشاره کردیم می تواند موجب تشخیص زودهنگام و در نتیحه درمان راحت تر شود. با پزشک خود در مورد روش های غربالگری مناسب شما و همچنین زمان مناسب انجام آن مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که حتما لازم نیست علائم و نشانه های سرطان سینه را داشته باشید یا سابقه سرطان سینه در خانواده شما وجود داشته باشد که بخواهید غربالگری را انجام دهید. بلکه اگر حتی جزو افراد کم خطر هستید هم بهتر است غربالگری را در برنامه های درمانی خود بگنجانید.

غربالگری روتین چیست؟

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که خانم های بین 50 تا 70 سال که در ریسک نسبی ابتلا به سرطان سینه هستند هر دو سال یکبار غربالگری یا همان تست ماموگرافی را انجام دهند. خانم های بین 40 تا 49 سال هم باید درمورد اینکه کی ماموگرافی را شروع کنند و هرچند وقت یکبار آن را انجام دهند، با پزشک درمانگر خود صحبت کنند. هنگامی که می خواهید قبل از سن 50 سالگی غربالگری هایی نظیر ماموگرافی را انجام دهید باید تمام مزیت ها و خطرات احتمالی آن را در نظر بگیرید.

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه علائم و نشانه هایی دارد که بعضی از آنها مشخص و واضح هستند، اما بیشترشان با علائم بیماری های بی خطر سینه فرقی ندارند. به همین خاطر هم هست که تست، آزمایش یا همان روش های غربالگری در تشخیص سرطان سینه واجب و ضروری هستند. در غیر اینصورت یا ممکن است تشخیص اشتباهی مبنی بر وجود یا عدم وجود سرطان صورت بگیرد، یا تشخیص دیر انجام شود. یعنی زمانی که سرطان تا مراحل خطرناک پیش رفته باشد.

غربالگری سینه

غربالگری ماموگرافی چیست؟

تست ماموگرافی به عنوان رایج ترین شکل غربالگری سینه از اشعه ایکس برای تصویر بردای استفاده می کند. برای بسیاری از خانم ها ماموگرافی بهترین راه جهت تشخیص دادن زودهنگام سرطان سینه است. یعنی زمانی که می توان خیلی راحت و بی دردسر آن را درمان کرد، قبل از اینکه توده هایش آنقدر بزرگ شوند که بتوانید حسشان کنید یا علائمی به وجود بیاورند. در این زمان ماموگرافی بهترین راه تشخیص سرطان در بیشتر خانم ها خواهد بود.

ام آر آی (MRI)

آزمایش ام آر آی سینه از مغناطیس و امواج رادیویی استفاده می کند تا از سینه تصویربردای نماید. در اغلب اوقات استفاده از ام آر آی در کنار ماموگرافی بهترین روش غربالگری برای خانم هایی است که از نظر ابتلا به سرطان سینه پرخطر هستند. چراکه تصویر ام آر آی سینه اگر به تنهایی استفاده شود می تواند خیلی غیرعادی باشد و حتی وقتی هیچ سرطانی نیست علائم آن را نشان دهد. به همین دلیل هم هست که بیشتر مناسب خانم های پرخطر است.

تست سرطان سینه

همانطور که اشاره کردیم غربالگری سینه حتما لازم نیست که با روش های تصویربرداری یا نمونه برداری انجام شود. بلکه پزشک یا حتی پرستار آموزش دیده می تواند با یک معاینه فیزیکی ساده که از سینه به عمل می آورد این فرآیند را انجام دهد. چون در بیشتر موارد می توان علائمی همچون برآمدگی یا توده های زیر پوست سینه و دیگر تغییرات را با لمس هم  تشخیص داد.

معایب غربالگری سینه

بزرگ ترین ایراد روش های غربالگری شامل موارد زیر می شود:

  • نتیجه مثبت اشتباه: وقتی که پزشک علائمی از سرطان می بیند، اما آن علائم الزاما نشانه ی سرطان پستان  نیستند. پس درنتیجه پزشک در نهایت به واسطه نتیجه آزمایش تشخیص غلط می دهد.
  • تشخیص بیش از حد: گاهی اوقات علائم موجود در نتیجه تصویربردای آنقدر خطرناک نیستند. اما پزشک آنها را با علائم خطرناک اشتباه می گیرد.
  • درمان بیش از حد: تشخیص عجولانه و اشتباه پزشک می تواند موجب تجویز درمان هایی شود که اساسا به آنها نیازی نیست. مثلا فردی که دچار مشکلات خوش خیم پستان است با تشخیص اشتباه می تواند تحت شیمی درمانی قرار بگیرد و نه تنها از آن سودی نبرد، بلکه فقط عوارض شدیدش را به جان بخرد.
  • نتیجه تشخیص اشتباه: گاهی اوقات پزشک علائم جدی را می بیند، اما آنها را با علائم بی خطر اشتباه می گیرد. اتفاقی که باعث تشخیص دیرهنگام سرطان شده و بعدا عواقب خطرناکی دارد.

در نتیحه انتخاب یک پزشک مطمئن و حرفه ای برای غربالگری سینه امری ضروری است.

غربالگری سینه

بیوپسی چیست؟

بیوپسی یا نمونه برداری یک فرآیند آزمایشی-پزشکی ساده است که طی آن یک نمونه کوچک از بافت سینه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود تا تست شود. نمونه برداری در حقیقت بهترین روش غربالگری برای ارزیابی آن است که آیا هیچ توده یا قسمتی از سینه سرطانی هست یا نه. این نمونه بردای می تواند با سوزن صورت بگیرد یا شامل بریدن بخش کوچکی از سینه شود. تشخیص روش انجام بیوپسی به شرایط شما و تشخیص پزشک بستگی دارد.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید تمام توده ها و برآمدگی های سینه همیشه سرطانی نیستند. وضعیت ها و بیماری های زیادی هستند که موجب بروز غده های داخل سینه می شوند. وضعیت هایی که الزما خطرناک نبوده و اتفاقا خیلی از آنها اصلا طبیعی اند! بیوپسی سینه می تواند به شکل دقیق روشن کند که آیا توده های داخل سینه و علائمی که دارید نشانه ی سرطان هستند یا نه.

بیوپسی معمولا اولین روش پیشنهادی پزشکان نیست. بلکه اگر روش های دیگر غربالگری به درستی جواب ندادند، گزینه بیوپسی مطرح می شود.

بهترین جراح سینه در تهران

چنانچه تشخیص داده شد که به بیماری سرطان سینه دچار هستید، بهترین روش درمانی پیش روی شما معمولا جراحی است. هرچند که هیچ وقت گزینه اول نیست. اینکه سرطان تا چه مرحله ای پیش رفته باشد، شرایط بیماری شما چیست و پارامتر های دیگر، تعیین می کنند که آیا شما به جراحی نیاز دارید یا خیر. و اگر نیاز دارید بهترین زمان انجام آن چه موقع است.

چنانچه تصمیم بر جراحی شد مهمترین نکته انتخاب یک جراح سینه خوب و حرفه ای است. فرق جراح خوب و بد، دقیقا فرق یک جراحی موفق و ناموفق است. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از جراحی بگیرید و عوارض جانبی بعضا شدید آن خطری ایجاد نکند، حتما باید در انتخاب جراح دقت کنید. دکترامیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا