ماستکتومی یا جراحی تخلیه سینه و آنچه باید بدانید!

ماستکتومی

ماستکتومی یا جراحی تخلیه سینه نوعی عمل جراحی است که طی آن کل سینه برداشته می شود. جراحی تخلیه سینه به دلایل زیر انجام می شود:

  • وقتی که نمی شود عارضه های سینه را با لامپکتومی (عملی که بخش کوچکی از سینه را برمی دارد) درمان کرد.
  • زمانی که فردی به خاطر دلایل شخصی این درمان را بر لامپکتومی ترجیح می دهد.
  • برای خانم هایی که شانس بازگشت سرطان در آنها بالاست و می خواهند با برداشتن سینه دیگر (ماستکتومی دوگانه) این شانس را به حداقل برسانند.

انواع جراحی ماستکتومی

انواع مختلفی از ماستکتومی یا جراحی تخلیه سینه وجود دارند که به نسبت نوع جراحی و حجم بافت مورد برداشت تفاوت می کنند.

ماستکتومی ساده

در این عمل پزشک جراح تمام سینه از جمله نوک سینه، ناحیه رنگی اطراف آن و پوست سینه را بر می دارد. همچنین ممکن است بسته به شرایط، برخی از غدد لنفاوی هم تخلیه شوند. بیشتر خانم ها می توانند یک روز بعد از این عمل از بیمارستان مرخص شوند.

محافظ پوست

در این عمل بیشتر قسمت های پوست سینه دست نخورده باقی می مانند. تنها بافت داخلی سینه، نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن برداشته می شود. میزان بافت سینه برداشته شده در این نوع از عمل تخلیه سینه، مشابه ماستکتومی ساده است. همچنین در طول عمل می توان از ایمپلنت یا چربی های طبیعی برای بازسازی و حجم دهی مجدد به سینه استفاده کرد.

بسیاری از خانم ها این عمل را به خاطر مزیت بدون زخم بودن و حالت طبیعی تر سینه ها بعد از بازسازی، انتخاب می کنند، اما ممکن است تخلیه سینه “محافظ پوست” مناسب درمان تومورهای بزرگ، یا تومورهایی که نزدیک پوست هستند، نباشد.

محافط نوک سینه

ماستکتومی محافظ نوک سینه گونه ای از همان نوع “محافظ پوست” است. به این صورت که طی آن بافت داخلی سینه تخلیه می شود، اما پوست و نوک سینه دست نخورده باقی می مانند. اما پزشک معمولا در طول عمل بافت زیر نوک سینه و ناحیه رنگی دور آن را بررسی می کند و چنانچه هرگونه سلول سرطانی ببیند ناگزیر آن نواحی را هم برمی دارد.

این بهترن گزینه درمانی مطمئن برای خانم هایی است که توده های سرطانی کوچکی دارند یا در مراحل ابتدایی سرطان سینه هستند. مرحله ای که توده سرطانی در نواحی بیرونی سینه است و هیچ علائمی از سرطان در پوست سینه یا نوک سینه دیده نمی شود.

ماستکتومی

ماستکتومی بنیادین اصلاح شده

این عمل نوع ساده تخلیه سینه را با عمل برداشتن غدد لنفاوی زیربغل ترکیب می کند.

ماستکتومی بنیادین

این عمل گسترده این روزها خیلی به ندرت انجام می شود. طی آن جراح تمام سینه، غدد لنفاوی زیربغل و عضلات دیواره قفسه سینه (زیر پستانها) را برمی دارد. این نوع از تخلیه سینه زمانی بسیار رایج بود اما امروزه بیشتر جای خود را به نوع “بنیادین اصلاح شده” داده است. چون نوع اصلاح شده به همان اندازه موثر است و عوارض جانبی کمتری دارد.

ماستکتومی دوگانه

وقتی که طی عمل هردو سینه تخلیه شوند، به آن تخلیه سینه دوگانه می گویند. نوع دوگانه عمل تخلیه سینه در واقع عملی برای کاهش ریسک و خطر ابتلا به سرطان در خانم های پر ریسک است. مانند خانم هایی که جهش ژنتیکی BRCA دارند. بیشتر این ماستکتومی ها، عمل های تخلیه سینه ساده هستند اما بعضی از آنها می توانند از نوع “محافظ نوک سینه” باشند. این عمل تنها بعد از دقت و بررسی دقیق و حساب شده و صحبت بسیار بیمار با پزشک انجام می پذیرد.

تخلیه سینه برای چه کسانی است؟

گرچه بیشتر پزشکان و افراد ترجیح می دهند به جای عمل جراحی ابتدا روش های کمتر تهاجمی مانند پرتودرمانی را امتحان کنند، اما گاهی اوقات جراحی تخلیه سینه بهترین و موثرترین گزینه درمانی پیش روست. برای مثال عمل تخلیه سینه بیشتر برای افرادی از قبیل زیر توصیه می شود:

  • خانم هایی که نمی توانند تحت پرتودرمانی قرار بگیرند
  • خانم هایی که ترجیح می دهند به جای پرتودرمانی مستقیما سراغ روش های زودبازده تر بروند
  • خانم هایی که قبلا تجریه پرتودرمانی داشته اند
  • خانم هایی که قبلا درمان های غیرجراحی انجام داده اند اما موفق نشده اند سرطان سینه را درمان کنند
  • خانم هایی که دو یا تعداد بیشتری نواحی سرطانی داخل سینه خود دارند و این نواحی آنقدر از هم دور هستند که نمی شود بدون تغییر دادن زیاد ظاهر سینه آنها را باهم درمان کرد
  • خانم هایی که توده سرطانی 5 سانتی متری داخل سینه دارند یا توده شان به نسبت اندازه سینه شان بسیار بزرگ است
  • خانم های بارداری که نمی توانند در این زمان پرتودرمانی انجام دهند
  • خانم هایی که جهش ژنتیکی BRCA  دارند. یعنی ریسک بازگشت سرطان در آنها زیاد است
  • خانم هایی که به سرطان سینه التهابی دچار شده اند

بازسازی سینه بعد از تخلیه

چنانچه قرار است تحت عمل تخلیه سینه قرار بگیرید، پزشک به طور حتم درمورد عمل بازسازی سینه هم با شما صحبت می کند.

بازسازی سینه عملی برای جایگزین کردن بافت سینه بعد از تخلیه بافت طبیعی آن است. به همین دلیل اصلا نگران شکل ظاهری سینه خود بعد از تخلیه نباشید، چون می توانید سینه هایی حتی با ظاهر بهتر از قبل داشته باشید!

 این عمل اغلب همزمان با ماستکتومی انجام می پذیرد، اما می تواند بعدتر هم انجام شود.

عوارض جانبی ماستکتومی

عوارض جانبی عمل تخلیه سینه به نوع عملی که انجام می دهید بستگی بسیار زیادی دارد. اما به صورت عمومی عوارض جانبی آن عبارتند از:

  • درد و التهاب در ناحیه جراحی
  • ورم در ناحیه جراحی
  • جمع شدن خون در محل زخم های عمل
  • جمع شدن مایعاتی شفاف در محل زخم های عمل
  • محدود شدن حرکت بازو و شانه
  • بی حسی در ناحیه قفسه سینه و بالای بازو
  • درد عصبی در ناحیه دیواره قفسه سینه، زیربغل و بازو که با گذشت زمان از بین نمی رود
  • چنانچه غدد لنفاوی زیربغل هم تخلیه شده باشند می توان انتظار بروز عوارض جانبی دیگر اعم از ورم لنفاوی را هم داشت

بهترین جراح سینه در تهران

شانس بروز عوارض جانبی با انتخاب یک پزشک جراح متخصص و خوب کاهش پیدا می کند. همچنین احتمال موفقیت آمیز بودن عمل و به دست آمدن نتیجه مطلوب تر هم بالا می رود. به همین دلیل انتخاب یک پزشک جراح مطمئن امری ضروری است. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

درمان های بعد از ماستکتومی

گاهی از اوقات برخی از خانم ها به درمان های تکمیلی بعد از تخلیه سینه هم احتیاج پیدا می کنند. درمان هایی از قبیل هورمون تراپی، پرتودرمانی و شیمی درمانی.

ماستکتومی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا