عوارض عمل ماموپلاستی

آیا عوارض عمل ماموپلاستی حقیقت دارد؟!

عوارض عمل ماموپلاستی چیست؟

عمل جراحی ماموپلاستی برای موارد مختلفی از جمله اصلاح سایز و اندازه سینه با افتادگی پستان مورد استفاده قرار می گیرد. 
مانند هر عمل جراحی دیگری، ماموپلاستی هم خطرات و عوارضی دارد که البته برخی از آنها را میتوان با رعایت نکات و روش های مراقبتی به حداقل کاهش داد. به همین دلیل انتخاب پزشک ماهر و متخصص که با روش های صحیح جراحی شما را به فرم سینه های مطلوب برساند و نیز توجه به مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی بسیار حائز اهمیت است. با ما همراه باشید تا در این مقاله با عوارض عمل ماموپلاستی و راه های پیشگیری از بروز آن ها آشنا شوید.

فیلم ماموپلاستی

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی یکی از انواع جراحی های زیبایی درمانی سینه است که قبل از انجام آن خطرات و عوارض عمل ماموپلاستی باید به طور دقیق بررسی شده و به اطلاع افراد داوطلب این جراحی برسد.
در این جراحی قسمت هایی از بافت غدد، بافت چربی و پوست برداشته میشوند تا پزشک بتواند بافت پستان را به شکل دلخواه بیمار تغییر دهد. در روند این عمل، جراح سینه با بهره گیری از روش های متنوع و پیشرفته به کاهش سایز سینه ها و همچنین افزایش سایز سینه به کمک پروتز های سینه می پردازد.
جراحی ماموپلاستی از جمله جراحی هایی است که فرد داوطلب انجام آن باید در سلامت کامل باشد تا از بروز عوارض عمل ماموپلاستی نیز جلوگیری شود.

عوارض عمل ماموپلاستی

عوارض شایع جراحی ماموپلاستی کدامند؟

مهم ترین آن ها شامل خونریزی، عفونت و واکنش به داروهای بیهوشی است. برخی دیگر از عوارض نیز وجود دارند که به طور اختصاصی برای ماموپلاستی مطرح می شود. برخی از مهم ترین عوارض ماموپلاستی عبارتند از:

جراحات پوستی

یکی از نتابج عمل جراحی ماموپلاستی، باقی ماندن جای زخم ها برای مدت طولانی روی پوست مراجعه کننده است و نیز ممکن است مشکلات دیگری همچون قرمزی، برجستگی، گوشت اضافه و یا خارش در محل زخم ایجاد شود که بسیاری از این موارد به بدن فرد و نوع پوست بستگی دارد اما در هر حال با نظارت پزشک و روش های ترمیم پوست میتوان این جراحات را تا حد زیادی بهبود بخشید.

عفونت بخیه ماموپلاستی نی نی سایت

ممکن است افراد پس از جراحی ماموپلاستی با درد و قرمزی اطراف ناحیه جراحی شده، چرک و جمع شدن مایع در محل جراحی و تب مواجه شوند. در صورتی که مقدار عفونت بسیار زیاد باشد و با دارو های آنتی بیوتیک نتوان آن را کنترل کرد، ممکن است لازم شود پزشک برای خارج کردن چرک، ناحیه جراحی را کمی باز کند تا بتواند عفونت را تخلیه کند.
در صورتی که در عمل جراحی از پروتز سینه استفاده شده باشد، در زمان بروز عفونت باید حتما پروتز خارج شود تا برای بیمار مشکل جدی تری به وجود نیاید.

خونریزی

در برخی موارد ممکن است به دلایل مختلف ناحیه جراحی شده دچار خونریزی شود و این خونریزی امکان دارد به صورت داخلی و یا خارجی باشد. در صورت مشاهده خونریزی و یا تشخیص آن سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا هر چه زودتر درمان شود. اگر به این موارد توجه نشود ممکن است نتیجه عمل تحت تاثیر قرار گیرد و یا سبب بروز عفونت و التهاب در بخیه ها شود.

عدم قرینگی سینه

عدم قرینگی سینه ها قبل و بعد از ماموپلاستی

در برخی از خانم ها، بدن در بخش قفسه سینه دارای قرینگی نیست و سینه راست و سینه چپ به درستی و به صورت قرینه روی قفسه ی سینه قرار ندارد.
اختلاف سایز سینه ها را جراح سینه در دو محور اندازه گیری و بررسی می کند. در محور افقی، عرض قفسه سینه مطرح است و در محور عمودی، فاصله نوک سینه از سرشانه مطرح است.

جراح نمی تواند پایه عرضی را تغییر دهد، زیرا نمی توان با جراحی آن را جا به جا کرد. اگر تفاوتی در پایه و جای سینه ها وجود داشته باشد و خط وسط سینه دقیقا وسط قفسه سینه نباشد، نمی توان این خط و پایه را از جای خود برداشت و کمی تغییر مکان داد. جراح سینه نمی تواند مجددا قفسه سینه را برای هر دو سینه بازسازی نماید.

بنابراین در مواردی که این عدم قرینگی در محور افقی، به صورت عرضی (منظور از عرضی فاصله ی نوک سینه از وسط قفسه سینه است) باشد، جراح نمی تواند پایه عرضی را تغییر دهد و امکان این که بتواند تغییرات مورد نیاز را انجام دهد وجود ندارد. اما در محور عمودی (از نظر تقارن در ارتفاع، فاصله نوک سینه از سر شانه) دست جراح سینه باز است و می تواند تا حدودی قرینگی و اصلاحات مطلوبی انجام دهد.

به جز مواردی که مراجعه کننده از قبل دارای سینه های نامتقارن است و نگرانی هایی در خصوص نتیجه عمل دارد، در مواردی نیز ممکن است فرد پیش از عمل از نظر تقارن سینه ها شرایط مطلوبی داشته باشد اما به دلیل برخوردار نبودن پزشک از تجربه کافی و عدم به کار گیری روش های صحیح، نتیجه کار به شکل متقارن و مورد نظر بیمار نباشد.

از دست رفتن حس نوک سینه و یا پوست اطراف آن

یکی دیگر از رایج ترین عوارض عمل ماموپلاستی، تغییراتی است که در نوک سینه ایجاد می شود. در حین جراحی نوک سینه تحت برش هایی قرار می گیرد و در این میان ممکن است برخی از عصب هایی که به نوک سینه وصل هستند، قطع شود که منجر به از دست رفتن حس نوک سینه به صورت دائمی یا موقتی می شود.

با گذشت زمان عصب های سینه در شرایط جدید شروع به بازسازی می کنند و مقداری از این عصب ها ترمیم می شود و بازگشت حس نوک سینه صورت می گیرد. اما در هر صورت لازم است پیش از جراحی در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

البته این عارضه قابل پیشگیری است و در صورتی که شما یک جراح ماموپلاستی خوب و باتجربه را برای انجام این عمل انتخاب کنید، می توانید از بروز مشکلاتی مانند آسیب به عروق خونی و اعصاب پیشگیری کنید.

خانم های عزیز باید این نکته را بدانند که انجام عمل کوچک کردن سینه حتی با افزایش میزان حس لامسه در این بخش نیز همراه خواهد بود. چرا که در طول این عمل، سایز سینه ها کاهش می یابد و وزن اضافی از روی سینه برداشته می شود. به همین دلیل است که مجددا حس در نوک سینه ها ایجاد می گردد و افراد حس را در این ناحیه دوباره تجربه می کنند.

شیردهی بعد از عمل ماموپلاستی

احتمال اثرگذاری ماموپلاستی بر روی شیردهی

در هنگام جراحی ماموپلاستی در افرادی که سینه های نسبتا بزرگ دارند، جراحی به گونه ای انجام می شود که بخشی از بافت سینه باقی می ماند و همان بخش باقی مانده، توانایی شیردهی را تا حدودی حفظ می کند. اما نسبت به یک سینه کامل ممکن است میزان شیردهی کم تر شود.

در برخی روش های جراحی ماموپلاستی نوک سینه و آرئولا یا همان هالۀ قهوه‌ای رنگ اطراف نوک سینه برداشته می شود و سپس روی سینۀ بازسازی‌ شده قرار می گیرد. آسیب وارده به عصب‌ها، مجاری شیر و بافت سینه ممکن است جریان شیر را محدود کند و حساسیت نوک سینه را کاهش دهد. وجود و حضور عصب‌ها در شیردهی حیاتی است، زیرا باعث آزاد شدن پرولاکتین و اکسیتوسین (دو هورمونی که در تولید و خروج شیر از سینه اثر می‌گذارند) میشوند.

بنابراین ممکن است در روند جراحی ماموپلاستی، به غدد تولید شیر آسیب برسد یا این که مجاری شیری دچار اشکال شوند. برای جلوگیری از بروز این قبیل عوارض، شما می بایست از مهارت و تجربه جراح انتخابی خود اطمینان حاصل کنید. بهترین کار این است که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید، تا این که بخواهید بعدها به انجام روش های درمانی بپردازید.

باقی ماندن جای بخیه ماموپلاستی

اولین نکته ای که در روند التیام جای بخیه های ماموپلاستی تاثیر گذار است، جنس پوست بیمار است، زیرا واکنشی که پوست در زمان برش نشان می دهد، در هر فرد متفاوت است. برخی از افراد به طور عامیانه بیان می کنند که خوش زخم یا بد زخم هستند.

افرادی که خوش زخم هستند، اسکارهایی که در حین جراحی ایجاد می شود، به راحتی و به مرور زمان از روی پوستشان از بین می رود. همچنین جای بخیه ها در این افراد به شکل بهتر و با کیفیت بالاتری التیام پیدا می کند.

در مقابل، افراد بد زخم وجود دارند که به علت جنس پوست بدنشان، دچار اسکارهایی می شوند که گوشت های برجسته و اضافی ایجاد می کند. این افراد بعد از جراحی های زیبایی و تهاجمی دچار مشکلات عدیده ای می شوند و باید حتما بعد از جراحی یک سری درمان ها و داروهای تکمیلی را که توسط جراح ماموپلاستی تجویز می شود، طبق دستور انجام دهند تا به نتایج مطلوب بعد از جراحی برسند.

کبودی و خون مردگی بعد از ماموپلاستی

بلافاصله بعد از جراحی حالت خون مردگی و کبودی در محل جراحی و اطراف آن بروز می کند که به مرور زمان کاهش پیدا می کند و از بین می رود. برای کمک به افزایش سرعت بهبود این گونه عوارض طبیعی سعی کنید همه مراقبت های بعد از ماموپلاستی، که از سوی پزشک به شما توصیه می شوند، را انجام دهید تا بهترین نتیجه را از عمل ماموپلاستی بدست آورید.

تقارن سینه ها

آیا میتوان بین سینه ها تقارن کامل برقرار کرد؟

همان طور که می دانید، تقارن در تمامی بخش های بدن به درستی حفظ نشده است و بخش چپ و راست بدن عدم تقارن محدود و ذاتی دارند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که بعد عمل جراحی عدم قرینگی سینه ها به طور کامل برطرف شود و قرینگی 100 درصد ایجاد گردد. ولی می توان انتظار داشت که در صورت قرینگی سینه ها قبل از عمل، بعد از عمل هم این قرینگی حفظ شود.

ممکن است تغییرات وزنی که در آینده در بدن شما ایجاد می شود، باعث شود تا تقارنی که در حین جراحی ایجاد شده است هم تغییر کند. بنابراین توصیه می شود که در خصوص این موارد زیاد وسواس نداشته باشید. قبل از جراحی، شرایط جدید شامل عوارض، تغییرات و سایر موارد را حتما بررسی نمایید سپس برای جراحی ماموپلاستی تصمیم بگیرید.

افرادی که از شرایط و عوارض عمل ماموپلاستی اطلاعات کاملی دارند، می توانند با شرایط جدید بعد از جراحی ماموپلاستی نیز کنار بیایند و از نتیجه جراحی خود لذت ببرند. در مقابل افرادی که هیچ گونه اطلاعاتی در این خصوص ندارند بعد از عمل، از نتیجه ناراضی بوده و لذتی از آن نخواهند برد. بنابراین یک دید واقع بینانه از جراحی ماموپلاستی داشته باشید، زیرا بعد از جراحی و اعمال تغییرات، نمی توان اصلاحات خاصی را انجام داد.

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

رضایتمندی از نتیجه جراحی ماموپلاستی به انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی پستان که دانش و مهارت کافی در این زمینه دارد، بسیار وابسته است.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی ماموپلاستی را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
بسیاری از مراجعه کنندگان برای جراحی ماموپلاستی از انتخاب دکتر امیرپاشا ابراهیمی راضی بوده اند و از تجربه ماموپلاستی خود به خوبی یاد می کنند.
عزیزانی که در خصوص عمل ماموپلاستی سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا