تشخيص سرطان سينه

برای تشخيص سرطان سينه به چه دكتری مراجعه كنيم؟

تشخيص سرطان سينه 

سرطان در واقع توده ای متراکم و متشکل از سلول های سرطانی است که در بافت های مختلف بدن ایجاد می شود. طبیعتا وقتی در مورد سرطان سینه صحبت می کنیم، از توده سرطانی حرف می زنیم که در بافت اندام سینه رشد می کند.
تشخیص دادن غدد سرطانی شاید در بافت های دیگر بدن راحت باشد، اما شناسایی آن در سینه کمی دشواری دارد. چراکه سینه به صورت طبیعی همیشه پر از توده ها و غده هایی است که ممکن است هیچکدام سرطانی نباشند. اما برای تشخیص سرطان سینه به چه دکتری مراجعه کنیم و چه آزمایشاتی باید انجام دهیم؟

در صورت شک کردن به وجود علائم سرطان سینه، چه پزشکی می تواند به شما در تشخیص دقیق وجود داشتن یا نداشتن سرطان سینه کمک کند؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با فرآیند تشخیص سرطان سینه بیشتر آشنا شوید.

برای تشخيص سرطان سينه به چه دكتری مراجعه كنيم

علائم سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یکی از رایج ترین بیماری های خطرناک در بین زنان است که بیشتر از 10 درصد از خانم ها در طول زندگی خود به آن مبتلا می شوند. این درصد از ابتلا به یک بیماری خاص، مخصوصا بیماری جدی‌ مانند سرطان سینه، عدد بسیار بزرگی به شمار می رود. به همین خاطر هم هر خانمی باید خطر ابتلا به آن را احساس کند و همواره فرآیند های تشخیص آن را جدی بگیرد. برخی از رایج ترین علائم تشخیص سرطان سینه عبارتند از:

  • احساس توده در داخل سینه و یا زیر بغل
  • تفاوت سایز بین دو پستان
  • تغییر شکل در پستانها
  • ترشح مایعات و چرک و خون از نوک پستان
  • تغییر در رنگ و اندازه نوک سینه
  • مشاهده تو رفتگی یا برآمدگی در نوک سینه
  • تغییر در پوست سینه به شکل پوست پرتقالی شدن
  • احساس درد در بافت سینه

سرطان سینه دیگر مثل گذشته در دسته بیماری های غیرقابل درمان نیست. بلکه اگر علائم سرطان سینه را به خوبی بشناسید و به موقع برای تشخیص سرطان سینه اقدام کنید، شانس درمان شما اتفاقا بسیار هم بالا است. برای درک بهتر این موضوع توصیه می کنیم مقالات درمان سرطان سینه و علائم سرطان سینه را از همین وبسایت مطالعه نمایید.

پزشک تشخیص سرطان سینه

به صورت کلی دو گروه از پزشکان و متخصصان هستند که می توانند در تشخیص دقیق سرطان سینه به شما کمک کنند. البته پزشکان عمومی و خانوادگی را فاکتور می گیریم و به متخصصان این حوزه می پردازیم.

اولین گروه، پزشکان و متخصصان حوزه زنان و زایمان هستند. این متخصصان با توجه به شناخت کافی که از بدن زنان دارند می توانند دستورات لازم برای انجام آزمایشات دقیق تشخیصی را صادر کنند. پزشکان زنان و زایمان گرچه متخصص امراض و مشکلات سینه نیستند، اما به هر حال می توانند به شما کمک کنند. به هر صورت بهتر است برای تشخیص و معاینه دقیق به یک متخصص در این حوزه خاص مراجعه نمایید.

دومین گروه از پزشکان متخصصی که می توانند در تشخیص سرطان سینه به شما کنند، متخصصان جراحی سرطان سینه و جراحی عمومی هستند. بیشتر جراحی های سرطان سینه را در ایران متخصصان جراحی عمومی انجام می دهند و به همین دلیل شناخت خوبی از سرطان سینه دارند.

پزشکان دارای مدرک فوق تخصصی جراحی سینه در ایران زیاد نیستند. اما تنها گروهی هستند که به صورت دقیق می توانند در تشخیص و درمان سرطان سینه به شما کمک کنند. چراکه تخصصشان حوزه امراض و سرطان سینه است و با این اندام آشنایی زیادی دارند.

اصولا بیشتر متخصصان زنان و زایمان هم برای انجام فرآیند های تشخیصی دقیقتر فرد را به یک فوق تخصص جراحی سینه ارجاع می دهند.

نکته: دلیل اینکه متخصص “جراحی سینه” بهترین گزینه برای تشخیص سرطان سینه است، در آن است که جراحی اصولا بهترین و موثرترین روش برای درمان سرطان سینه است.

این نکته را به یاد داشته باشید که هر خانمی باید سالانه حداقل یک یا دوبار برای معاینه سینه به پزشک متخصص مراجعه نماید. چراکه سرطان سینه یکی از بیماری های رایج در بین خانم هاست و از این رو بهتر است سینه ها به صورت منظم و مرتب چک‌آپ شوند تا وجود هرگونه علائمی در آنها به صورت کامل بررسی شود. این امر مخصوصا برای خانم های بالای 40 سال ضروری تر است. چراکه احتمال ابتلا به سرطان سینه در دوران بعد از یائسگی حدود 75 الی 80 درصد است.

بهترین جراح سرطان سینه

بهترین دکتر تشخیص سرطان سینه

همانطور که اشاره کردیم، تعداد پزشکان فوق تخصص جراحی سینه در ایران زیاد نیست. چراکه این رشته به صورت تخصصی مدت زیادی نیست که وارد دانشگاه شده و خیلی از دانشگاه های ایران هم آن را در چارت تحصیلی خود ندارند.

تا قبل از این بیشتر جراحی های درمان سرطان سینه توسط پزشکان متخصص جراحی عمومی انجام می شد. یا عمل های زیبایی سینه توسط جراحان پلاستیک صورت می گرفت. اما امروزه با در دسترس بودن پزشکان متخصص جراحی سینه، می توانید با خیالی آسوده سلامت خود را به دست یک متخصص صد در صدی در این حوزه بسپارید و از نتیجه عمل مطمئن باشید. چه از نظر بهبود وضعیت سلامت، چه از نظر شکل ظاهری سینه ها بعد از عمل.

اما این نکته را به یاد داشته باشید که انتخاب پزشک درمانگر مهمترین گامی است که شما می توانید در راستای تجربه یک عمل جراحی خوب بردارید. همانطور که اشاره کردیم عمل جراحی تنها روش موثر برای درمان سرطان سینه است، و جراح هم مهمترین عامل در تجربه یک عمل موفق به شمار می رود. اگر می خواهید از نتیجه مثبت درمان مطمئن باشید، به یک جراح مطمئن مراجعه کنید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، از معدود جراحان خوب و معتبر در داخل کشور هستند.

برای تشخيص سرطان سينه به چه دكتری مراجعه كنيم

برای کیست سینه به چه دکتری مراجعه کنیم

کیست های سینه در کنار فیبروکیست ها در حقیقت توده ها یا برآمدگی های خوش خیم درون سینه هستند که هیچ خطری ندارند. این کیست ها اغلب خود به خود در اثر تراکم بافت و چربی داخل سینه، به صورت کیسه های پر از مایع ایجاد شده و خود به خود هم از بین می روند. پس نیازی نیست تا نگران آنها باشید. همچنین برای تشخیص کیست سینه نیازی به مراجعه به پزشک متخصص نیست. شما می توانید این توده های نرم که زیر پوست سینه حرکت می کنند را خودتان با یک لمس ساده شناسایی کنید.

اما مشکل زمانی است که توده های سرطانی با این کیست های ساده اشتباه گرفته شوند. چنانچه طی خودآزمایی سرطان سینه بین سرطانی بودن یا نبودن توده که زیر پوست سینه خود حس می کنید شک داشتید، حتما برای معاینات دقیقتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که بهتر است یک پزشک را به عنوان متخصص خود انتخاب کرده و معاینات منظم سالانه، یا معاینات موضعی این چنینی را همواره پیش یک نفر انجام دهید.

برای تشخيص سرطان سينه به چه دكتری مراجعه كنيم

عکس سرطان سینه

عکس برداری از سینه اولین و رایج ترن راهکار برای تشخیص سرطان سینه است. برای عکس برداری از بافت های داخلی سینه روش های زیادی وجود دارد، اما رایجترین آن آزمایش یا تصویربرداری ماموگرافی است.

ماموگرافی می تواند نشانه های بارز سرطان سینه را به خوبی روشن کند. اما چنانچه ماموگرافی نتیجه خاصی را نشان ندهد، اما پزشک همچنان به وجود سرطان سینه مشکوک باشد، ممکن است استفاده از روش های دیگر تصویربرداری مانند فراصوت، اشعه ایکس و سی تی اسکن را توصیه کند.

تشخیص سرطان سینه در منزل

مراجعه به متخصص برای معاینه سینه سالیانه یک یا دوبار کافی است. اما در بین این جلسات خودتان باید یاد بگیرید تا از سینه خود مراقبت کنید و دنبال علائم سرطان بگردید. روش های خودآزمایی سرطان سینه به شما کمک می کند تا تست سرطان سینه در منزل را انجام دهید و بدون صرف هزینه خودتان بتوانید وجود علائم را بررسی کنید. چنانچه طی مراحل ماهانه خودآزمایی سرطان سینه متوجه وجود هرگونه علائم مشکوکی شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و فرآیند های تشخیصی دقیق را صورت دهید.

برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله خودآزمایی سرطان سینه را از همین وبسایت مطالعه نمایید.

9 دیدگاه دربارهٔ «برای تشخيص سرطان سينه به چه دكتری مراجعه كنيم؟»

    1. سلام دوست گرامی
      درد سینه دوطرفه معمولا جای نگرانی نمی باشد. این مورد معمولا ناشی از تغییرات هورمونی، استرس و … می باشد. توصیه می شود در زمان مناسب توسط پزشک معاینه شوید.

  1. سلام وقت بخیر،زیر سینه م دوبار جوش چرکی زد و خالی کردم و پماد زدم خوب شد اما دوباره زده،لطفا راهنمایی کنید به چه دکتری مراجعه کنم،دکتر پوست یا متخصص زنان،ممنون

  2. حدود سه هفته است که در هر دو تا سینه هام توده هایی رو لمس کردم. ظاهر سینه ها طبیعیه و فقط با لمس حسشون میکنم جابجا هم میشن ولی بعد پریودیم سایزشون زیاد کوچک نشد. چکار کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا