سرطان سينه در نوجوانان

سرطان سینه در زنان جوان و چگونگی آن

سرطان سینه در زنان جوان

سرطان سینه به سن خاصی بستگی ندارد. این وضعیت می تواند دختران نوجوان، زنان جوان و همچنین زنان مسن را تحت تاثیر قرار دهد. اما آیا سرطان سینه تأثیر متفاوتی بر زنان جوان می گذارد؟ در این مقاله به طور اختصاصی به بررسی سرطان سینه در زنان جوان پرداخته ایم.

مرگ سارا هاردینگ

گزارش های خبری حاکی از مرگ سارا هاردینگ خواننده در سن 39 سالگی در اوایل سپتامبر 2021 به دنبال تشخیص دیرهنگام سرطان سینه بود که بار دیگر این سرطان را به منصه ظهور رساند. خبر درگذشت او نه تنها باعث غم و اندوه شد، بلکه این آگاهی را به ارمغان آورد که سرطان سینه می تواند بر زنان جوان تر تأثیر بگذارد و می گذارد.

اگرچه سرطان سینه ممکن است در مردان نیز رخ دهد، اما در زنان بالای 50 سال شایع ‌تر است. با این حال، زنان جوان تر نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در این مقاله ویژه، به بررسی سرطان سینه در زنان جوان و تفاوت آن در زنان جوان با زنان مسن می پردازیم. همچنین با دو کارشناس درباره این موضوع مهم صحبت می کنیم.

 

شیوع سرطان سینه در زنان جوان چقدر است؟

علت سرطان سينه در زنان

سن دقیقی که برای ابتلا به سرطان سینه “جوان” در نظر گرفته می شود، متفاوت است. با این حال، بیشتر مطالعات علمی به سنین 35، 40 یا 45 سالگی برای سرطان سینه در زنان جوان اشاره می ‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، حدود 255000 زن و 2300 مرد هر سال در ایالات متحده نسبت به سرطان سینه را تشخیص داده می شوند.

سرطان سینه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان به شمار می رود. علاوه بر این، زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفید پوست به دلیل ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست می دهند.

داده‌ های CDC همچنین نشان می ‌دهد که در ایالات متحده، 9٪ از همه کیس های جدید سرطان پستان در زنان کمتر از 45 سال رخ می ‌دهد. زنان در این گروه سنی نیز بیشتر احتمال دارد پیامدهای ضعیفی را از این بیماری تجربه کنند.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه، خطر مرگ و میر در زنان جوان مبتلا به سرطان سینه ممکن است بسته به محل زندگی آنها متفاوت باشد.

آیا نوجوانان به سرطان سینه مبتلا می شوند؟

در تحقیقی که در مجله تحقیقات و درمان سرطان پستان منتشر شد، دانشمندان داده‌ هایی که به دنبال تفاوت‌ هایی در بروز سرطان سینه در بین زنان 20 تا 49 ساله بودند را بررسی کردند. در آن گروه سنی، حدود 77 درصد از تشخیص ‌های سرطان سینه در زنان 40 تا 49 ساله رخ می‌ دهد.

محققان همچنین دریافتند که در زنان کمتر از 45 سال، بروز سرطان سینه در بین زنان سیاه پوست بیشتر بوده است. به‌ علاوه، زنان سیاه‌ پوست، آمریکایی یا بومی آلاسکا و اسپانیایی ‌تبار بیشتر از زنان سفید پوست در مراحل پایانی سرطان سینه تشخیص داده می ‌شوند.

 

چه نوع سرطان سینه در زنان جوان تر رخ می دهد؟

سرطان سینه در زنان جوان
علائم سرطان سينه در دختر نوجوان

در مقایسه با سرطان سینه در زنان مسن، یک مقاله که در مجله Updates in Surgery منتشر شده است، نشان می دهد که سرطان سینه در زنان جوان تر:

  • ممکن است تهاجمی تر، سخت تر و سریعتر در حال رشد باشد
  • احتمال دارد در مرحله تشخیص به مرحله بعدی رسیده باشد
  • احتمال دارد سه گانه منفی یا بیشتر از HER2 باشد
  • میزان عود بیشتری دارد

سرطان سینه سه گانه منفی، به ویژه در درمان چالش برانگیز است، زیرا فاقد گیرنده های هورمونی موجود در انواع دیگر است. این بدان معناست که پزشکان انتخاب های محدودی در مورد گزینه های درمانی دارند. با این حال، شیمی درمانی و پرتودرمانی معمولاً در برابر این نوع سرطان سینه مؤثر هستند.

پرتو درمانی چیست و چه عوارضی دارد

 

عوامل خطر سرطان سینه در زنان جوان

سرطان سینه در زنان جوان
علائم سرطان سينه در دختر

بسیاری از عوامل خطر سرطان سینه در زنان مسن در مورد زنان جوان ‌تر نیز صدق می ‌کند. عوامل خطر سرطان سینه در سنین پایین تر عبارتند از:

  • داشتن بستگان نزدیک که قبل از 45 سالگی سرطان سینه یا در هر سنی سرطان تخمدان داشته باشند
  • داشتن تغییرات در ژن های سرطان سینه (BRCA1 و BRCA2) یا داشتن بستگان نزدیک با این تغییرات ژنی
  • یهودی اشکنازی بودن
  • دریافت پرتودرمانی به پستان یا ناحیه قفسه سینه در دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی
  • ابتلا به سرطان سینه قبلی یا سایر مشکلات سلامت سینه
  • داشتن بافت متراکم پستان که در طی ماموگرافی شناسایی شده است

علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد که چاقی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان سینه را در زنان جوان تر نیز افزایش دهد.

به عنوان مثال، بررسی بر روی یک مقاله گزارش می‌ دهد که اکثر مطالعات نشان داده‌ اند که چاقی با خطر کمتر سرطان پستان دریافت کننده استروژن مثبت و خطر بالای سرطان پستان سه ‌گانه منفی در زنان در دوران پیش از یائسگی مرتبط است.

 

غربالگری و تشخیص

علائم سرطان در نوجوانان دختر

اغلب، پزشکان سرطان سینه را در مراحل بعدی در زنان جوان نسبت به زنان مسن تشخیص می دهند. دلایل این امر به طور کامل درک نشده است.
یکی از دلایل احتمالی ممکن است این باشد که بسیاری از زنان از این موضوع که سرطان سینه ممکن است در سنین پایین رخ دهد، بی اطلاع باشند و همین امر ممکن است تشخیص و درمان را به تاخیر بیندازد. همچنین، بافت سینه در زنان جوان ‌تر می‌ تواند متراکم‌ تر باشد و یافتن تومورها را در طی خودآزمایی پستان و ماموگرافی دشوار می ‌سازد.

تشخيص سرطان سينه در منزل

 

غربالگری پستان با ماموگرافی

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) توصیه می کند که زنان 50 تا 74 ساله که در معرض ​​​​خطر متوسط ابتلا به سرطان سینه هستند، هر 2 سال یک بار ماموگرافی انجام دهند. USPSTF همچنین پیشنهاد می کند که زنان 40 تا 49 ساله با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند تا تصمیم بگیرند چه زمانی غربالگری ماموگرافی را شروع کنند.

با این حال، سایر دستورالعمل های غربالگری سرطان سینه کمی متفاوت است.

دکتر ریچارد رایترمن – مدیر پزشکی تصویربرداری پستان در مرکز مراقبت سینه مموریال در مرکز پزشکی اورنج کوست در فونتین ولی، کالیفرنیا توضیح می دهد که:

USPSTF توصیه کرده است که همه زنان تا سن 30 سالگی یک ارزیابی خطر ژنتیکی مرتبط با سابقه خانوادگی داشته باشند. اولین قدم، گرفتن یک سابقه خانوادگی دقیق از بستگان – صرف نظر از دور یا نزدیک بودن شان – مبتلا به سرطان سینه یا تخمدان است. این شرح حال تعیین می کند که آیا یک خانم باید مشاوره یا آزمایش ژنتیک را انجام دهد یا خیر. در بسیاری از موارد، این آزمایش به طور ایده‌ آل بر روی یکی از اعضای خانواده که سرطان سینه یا تخمدان داشته است و در صورت مثبت بودن آزمایش روی خود خانم انجام می ‌شود.”

وی می افزادید: “هدف اصلی از این آزمایش شناسایی جهش های شناخته شده در ژن های BRCA است. اگر زنی تست BRCA مثبت یا تست منفی با سابقه خانوادگی قوی داشته باشد (سرطان سینه در یکی از بستگان زیر 50 سال، سرطان سینه و تخمدان یا سرطان سینه دو طرفه)، احتمالاً باید برنامه منظم غربالگری ماموگرافی و ام آر آی سینه را در آن زمان شروع کند.”

دکتر ریچارد رایترمن خاطرنشان می کند که هر خانمی باید غربالگری ماموگرافی سالانه را از سن 40 سالگی شروع کند. سرطان سینه ای که در طی ماموگرافی یا ام آر آی تشخیص داده می شود، عموماً اندازه کوچکتری دارد و بنابراین ممکن است چشم انداز بهتری داشته باشد.

با این حال، ماموگرافی بدون اشتباه نیست و ممکن است تومورهای سرطان سینه را نشان ندهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که از 15 سرطان سینه شناسایی شده در غربالگری ماموگرافی، هفت مورد را تشخیص نداده است.

 

پیشگیری از سرطان سینه در زنان جوان

پیشگیری از سرطان سینه در زنان جوان
جوش علائم سرطان سينه در زنان

پیشگیری از سرطان سینه در سنین پایین تر ممکن است به دلیل ماهیت این بیماری چالش برانگیز باشد. با این حال، دانستن عوامل خطر و مراقبت های پیشگیرانه بسیار مهم است.

زنان جوان همچنین می توانند از آزمایشات ژنتیک بهره مند شوند.

همچنین انجام برخی اصلاحات در سبک زندگی – از جمله حفظ وزن متناسب، ورزش منظم در سطح متوسط ​​و محدود کردن مصرف الکل – ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

علاوه بر این، زنان جوان باید از سینه ‌های خود آگاه باشند و هر گونه توده جدید، تغییرات یا ترشحات نوک سینه، تغییرات پوستی یا تغییرات دیگر را به پزشک خود اطلاع دهند.

 

درمان سرطان سینه در زنان جوان

سرطان سینه در زنان جوان
جراحی ماستکتومی

درمان زنان جوان مبتلا به سرطان سینه مشابه درمان زنانی است که در سنین بالاتر تشخیص داده می شود.

بسته به نوع سرطان، مرحله و محل آن، برخی از گزینه های درمانی عبارتند از:

 

باروری و درمان سرطان سینه

علائم سرطان سينه در دختر
سرطان سینه در زنان جوان

برخی از داروها و درمان ‌های سرطان سینه می ‌توانند باعث توقف تولید تخمک در تخمدان ‌ها شوند یا روی جنین در حال رشد تأثیر منفی بگذارند. به همین دلیل، برخی از زنان جوان مبتلا به سرطان سینه ممکن است بخواهند هنگام ایجاد یک برنامه درمانی با یک تیم مراقبت های بهداشتی، درباره گزینه های حفظ باروری صحبت کنند.

در این زمینه چند نکته قابل تامل وجود دارد.

بر اساس یک بررسی بالینی که در مجله JCO Oncology Practice منتشر شده است، استفاده از آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین قبل و در طول شیمی درمانی ممکن است خطر نارسایی تخمدان را کاهش دهد.

برخی از زنان ممکن است تخمک، بافت تخمدان یا جنین خود را از طریق روش‌ های کرایوپریزرویشن (نگهداری در سرما) منجمد کنند.

برای کسانی که مایل به باردار شدن هستند، درمان هایی از جمله تاموکسیفن و درمان های HER2 مستلزم به تاخیر انداختن بارداری تا زمان مشخصی پس از قطع دارو است.

پیشگیری از بارداری نیز ممکن است نیاز به تغییرات داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از داروهای ضد بارداری مبتنی بر هورمون – از جمله قرص های ضد بارداری و دستگاه های داخل رحمی خاص – ممکن است بهترین گزینه برای زنانی که سرطان سینه دارند یا داشته اند نباشند. در عوض، گزینه های غیر هورمونی ممکن است انتخاب ایده آلی باشند.

 

پیامدهای بعدی سرطان سینه در جوانان

ماستکتومی دوگانه
دابل ماستکتومی

برای بسیاری از زنان، رهایی از سرطان سینه یک سفر پیچیده و پر از چالش های فیزیکی و روانی است. برخی از این چالش ‌ها ممکن است در زنان جوان ‌تر بارزتر باشد.

محققانی که بررسی JCO Oncology Practice را انجام داده‌ اند توضیح می ‌دهند که زنان جوان مبتلا به سرطان سینه ممکن است علائم قابل توجهی مرتبط با کاهش عملکرد تخمدان، داروهای درمان سرطان و کاهش استروژن را تجربه کنند. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی واژن
  • خستگی
  • کاهش میل جنسی
  • افزایش خطر شکستگی استخوان ها
  • اختلال شناختی

علاوه بر این، در زنان جوان مبتلا به سرطان سینه ممکن است موارد زیر بیش از زنان مسن بروز یابد:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس انزوا
  • مشکلات مرتبط با تصویر بدنی
  • چالش های رابطه
  • نابرابری های مالی
  • مشکلات مربوط به کار

به گفته محققان این چالش ‌ها نشان ‌دهنده نیاز به رویکرد چند رشته ‌ای در درمان سرطان سینه در زنان جوان است.

تیم مراقبت ‌های بهداشتی زنان می ‌تواند شامل انکولوژیست ‌ها، متخصصان سلامت روان، متخصصان تغذیه، و متخصصانی از هر تخصص باشد که ممکن است به زنان جوان مبتلا به سرطان سینه کمک کنند تا سفر خود را به سمت سلامتی بپیمایند.

بهترين جراح سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

“م . ز”

تندرست باشید.

منبع: medicalnewstoday

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا