سن سرطان سینه

سن سرطان سینه | علائم سرطان پستان

سن سرطان سینه

سن سرطان سینه

آمار می گوید که سالانه چیزی بالغ بر 4500 نفر در کشور به سرطان سینه مبتلا می شوند. متاسفانه در کشور ما آمار مرگ و میر ناشی از این سرطان کمی بالاتر از حد ایمنی است و دلیل آن هم آگاهی پایین مردم جامعه نسبت به این سرطان است. سرطان سینه یکی از شایع ترین و رایج ترین بیماری های خطرناک در بین خانم ها است. به صورت میانگین از هر 8 خانم، یک نفر به سرطان سینه مبتلا است. پس طبیعی است که آگاهی نسبت به این سرطان در هر جامعه ای امری ضروری است.

هر خانمی باید شانس ابتلا به سرطان سینه را برای خودش قائل باشد و مرتبا روش های خود آزمایی را انجام دهد و برای چک‌آپ های منظم به پزشک متخصص مراجعه کند. طبق آمار رسمی منتشر شده، در داخل ایران فقط حدود 10 الی 15 درصد از خانم های زیر سن 45 سال به سرطان سینه مبتلا می شوند. این آمار نشان می دهد که خانم هایی که در سنین میانسالی هستند باید بیشتر مراقب سرطان سینه و علائم آن باشند. البته توجه داشته باشید که گرچه شانس ابتلای خانم های جوان، مخصوصا زنان زیر 30 سال به این سرطان کمتر است، اما این دلیل نمی شود که بخواهید علائم سرطان سینه را نادیده بگیرید. مراقب باشید چون گرچه شانس ابتلای خانم های جوان به این سرطان کمتر است، اما به هر صورت شانسش وجود دارد.

یادتان باشد که هرچه سرطان سینه را زودتر شناسایی کنید، راحت تر می توانید آن را درمان کنید و شانس بهبودی شما هم افزایش پیدا می کند.

سن سرطان سینه

علائم سرطان سینه

به یاد داشته باشید که سرطان سینه یک بیماری است و مانند تمام بیماری های دیگر علامت و نشانه های مخصوص به خودش را دارد. شناخت این علامت ها و نشانه ها می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان سینه و درمان به موقع و موثر آن اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. این علائم نشانه هایی هستند که در واقع هر خانمی باید از آنها اطلاع داشته باشد. علامت های ابتلا به سرطان سینه عبارتند از:

  • مشاهده توده یا ناهنجاری های دیگر در سینه طی آزمایش های تصویربرداری از جمله ماموگرافی
  • وجود توده هایی در زیربغل و بالای استخوان ترقوه که از بین نمی روند
  • فرورفتگی اندک نوک سینه
  • بروز تغییر در پوست سینه و مشاهده قرمزی یا تغییر در بافت پوست از جمله چروکیدگی

علائم اولیه سرطان پستان

یادتان باشد که علائم اولیه وجود سرطان سینه می توانند در هر فرد با فرد دیگر متفاوت باشند. اما دقت و توجه به آنها مخصوصا طی خودآزمایی سرطان در منزل می تواند در شناسایی به موقع سرطان بسیار موثر باشد. این علائم اولیه عبارتند از:

  • بزرگ تر شدن یا تغییر در شکل یک یا هر دو پستان
  • تغییر در ظاهر نوک سینه
  • درد عمومی در ناحیه سینه
  • احساس وجود هرگونه توده یا بافت های گره ای در داخل سینه با لمس
  • خارش و التهاب سینه
  • تغییر رنگ ناحیه رنگی دور نوک سینه
  • تغییر احساس عمومی سینه
  • وجود برآمدگی یا گودی نقطه ای روی پوست سینه
  • ضخیم شدن پوست سینه

به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این علائم ممکن است با علامت های ناشی از بیماری های دیگر مربوط به سینه مانند عفونت پستان یا اگزما مشابه باشند.

علائم جدی سرطان پستان

علامت های جدی سرطان سینه نشان دهنده نوع تهاجمی و خطرناک تر سرطان سینه هستند. یا ممکن است در مراحل بالایی سرطان سینه نادیده رفته شده خودشان را نشان بدهند. در صورت مشاهده چنین علامت هایی باید سریعا روند های درمانی را آغاز کنید. علامت هایی که عبارتند از:

  • به وجود آمدن توده در داخل سینه
  • ورم کردن سینه
  • سوزش سینه
  • گود شدن پوست سینه
  • تو رفتن نوک سینه
  • قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن پوست سینه یا نوک سینه
  • ترشح از نوک سینه
  • وجود توده های ورم کرده در ناحیه غدد لنفاوی زیربغل
سن سرطان سینه

خودآزمایی سرطان سینه

اولین گام برای شناسایی سرطان سینه این است که در منزل خودآزمایی سرطان سینه را انجام دهید. برای خودآزمایی سرطان سینه در منزل راهکار های ساده ای وجود دارند که می توانید در این مقاله با آنها به صورت کامل آشنا شوید.

خودآزمایی های سرطان سینه را اغلب با لمس و مشاهده ساده در خانه انجام می دهند و هفته ای یک یا دوبار هم انجام می شود. طبیعتا این خودآزمایی های ساده اصلا روش تشخیص قابل اعتمادی نیستند، اما به هرصورت خوبی آنها در این است که با شک کردن به بروز علائم می توانید به پزشک مراجعه کنید و برای شناسایی دقیق علائم تحت معاینه قرار بگیرید.

پزشک معالج هم در ابتدا معاینه فیزیکی از شما به عمل می آورد، و بعد در صورت لزوم دستور آزمایش های تصویربرداری می دهد.

درمان سرطان سینه

سرطان سینه را به صورت موثر فقط با یک روش می توان درمان کرد. آن هم جراحی کردن سینه است. با جراحی می توانید به صورت مستقیم توده سرطانی را از داخل سینه بردارید و سپس با انجام درمان های تکمیلی سلول های سرطانی که احتمالا در بافت سینه باقی مانده اند را هم حذف کنید.

البته روش های دیگری هم وجود دارند که برخی معتقد هستند می توانند در درمان سرطان موثر باشند، از جمله پرتودرمانی و هورمون تراپی، اما این دو در حقیقت درمان های تکمیلی برای بهبود اثر جراحی هستند. نه درمان اصلی. و در کنار آنها شیمی درمانی هم جزو درمان های تکمیلی است که البته اگر در مرحل بسیار ابتدایی سرطان مورد استفاده قرار بگیرد می تواند در درمان کامل سرطان موثر باشد. اما اثرگذاری آن هرگز به اندازه جراحی نخواهد بود.

سن سرطان سینه

جراحی درمانی سرطان سینه

طی جراحی پزشک باید توده سرطانی و بخشی از بافت اطراف آن را از داخل سینه بیرون بکشد تا بتواند بیماری را درمان کند. چنانچه سلول های سرطانی رشد چندانی نکرده باشند و به ابعاد همان توده محدود باشند، پزشک می تواند با انجام لامپکتومی فقط آن بخش سرطانی شده سینه را بردارد و بخشی از حجم آن را کاهش دهد. اما در صورت سرایت سلول های سرطانی به کل بافت سینه فقط با ماستکتومی یا جراح تخلیه کامل سینه می توان سرطان را درمان کرد. انتخاب هر کدام از این روش ها به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد و تشخیص پزشک بستگی دارد.

اما به هر صورت به یاد داشته باشید که برای دریافت یک عمل جراحی خوب و موثر با کمترین خطرات و عوارض جانبی باید حتما به یک پزشک جراح با تجربه، ماهر و البته متخصص مراجعه کنید که قابل اعتماد باشد. در غیر اینصورت ریسک جراحی سرطان سینه بالا می رود. پس حتما در انتخاب یک جراح سینه خوب دقت داشته باشید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دارای فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از بهترین جرحان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا