شیردهی بعد از پروتز سینه

شیردهی بعد از پروتز سینه | بهترین جراح پروتز سینه در تهران

شیردهی بعد از پروتز سینه
Breastfeeding With Breast Prothesis

بسیاری از خانم ها بعد از جراحی سینه، نگران شیردهی بعد از پروتز سینه هستند که آیا می توانند در آینده شیردهی داشته باشند یا خیر. در واقع به جهت اینکه تصمیم دارند بچه دار شوند نگران این موضوع هستند که مبادا این عمل در جریان مادر شدنشان، آنها را دچار مشکل کند و یا نتوانند خودشان به بچه تازه متولد شده شیر بدهند. در ادامه این نوشتار به بررسی کامل شیردهی و پروتز سینه خواهیم پرداخت.

جراحی زیبایی سینه

سینه از نظر زیباشناسی چگونه باید باشد؟

همان طور که می دانید سینه های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. از نظر سایز، افتادگی، میزان بافت، فرم قفسه سینه، فاصله دو سینه از هم، اندازه هاله، اینکه از کجا شروع شده و نوک سینه در محل خودش هست یا متمایله و… 

این نکته را یادآور شویم که تعریف از زیبایی نسبی است و در واقع زیبایی سلیقه ای است. پزشک متخصص با در نظر گرفتن همه ی این موارد و تجربه ی کاری خود بهترین روش را برای زیباتر شدن شما انتخاب می کند.
پس به تشخیص پزشک متخصص خودتان اعتماد کنید، چون بهترین انتخاب را هم از نظر سلامت بدن و عملکرد و هم از نظر زیبایی و ماندگاری به شما پیشنهاد خواهد داد.! نه دختر همسایه و خاله و عمه 

هدف جراحی پروتز سینه

  • رفع عدم تقارن موجود میان هر دو پستان
  • بازسازی سینه پس از جراحی ماستکتومی
  • افزایش سایز سینه هایی که به طور طبیعی کوچک هستند.
  • اصلاح سایز و فرم سینه پس از دوران بارداری، شیردهی یا کاهش وزن شدید

بازگشت به محیط کار بعد از پروتز سینه

معمولا بیماران بعد از 2-1 هفته بعد از عمل می توانند به سرکار خود بازگردند یا اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشند؛ با این وجود به دلیل تفاوتهایی که در روند التیام زخم در افراد مختلف وجود دارد ممکن است گاها تا یک ماه کامل نیاز به پرهیز از فعالیتهای اجتماعی باشد.

اقدامات قبل از جراحی پروتز سینه

  • مصرف داروهایی که شامل ایبوپروفن و آسپرین می شوند و نیز آن دسته از داروهایی که برای کم کردن وزن بکار می روند چهارده روز پیش از عمل زیبایی باید متوقف شوند.
  • از مصرف مشروبات الکلی به مدت 2 هفته قبل از جراحی پروتز سینه جدا خودداری شود.
  • بهتر است شب قبل از جراحی استحمام کنید زیرا تا چند روز بعد از عمل پروتز سینه امکان رفتن به حمام وجود ندارد.
  • قبل از جراحی باید تست حاملگی صورت گیرد زیرا در صورت بارداری امکان جراحی امکان پذیر نخواهد بود.
  • مصرف داروها و ویتامین E قبل از جراحی پروتز سینه باید متوقف شود زیرا موجب افزایش خطر خونریزی خواهد شد.

محل قرارگیری پروتز سینه

چه عواملی می تواند در محل قرارگیری پروتز سینه موثر باشد؟

محل قرار گرفتن پروتز سینه، زیر عضله یا روی عضله، یک مسئله کاملا تخصصی است و حتما لازمه با مشورت پزشک متخصص و مجرب صورت بگیرد پزشک با در نظر گرفتن شرایط و یژگی های فردی هر بیمار، به او بهترین روش را توصیه می کند.

از جمله عوامل می توان به سن فرد، میزان کشسانی پوست، شغل فرد و احتمال بارداری بعد از جراحی اشاره کرد. این مسائل قبل از جراحی طی جلسه مشاوره توسط پزشک بررسی شده و سپس بهترین تصمیم برای جراحی گرفته می شود.

آیا عوارض قرار گرفتن پروتز در زیر عضله و روی عضله سینه متفاوت است؟

احتمال بروز برخی عوارض از جمله تورم پس از جراحی طبیعی است و در هر دو روش ایحاد می شود. ایحاد عارضه پس از جراحی پروتز سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد و در صورتی که فرد در دوره ی نقاهت خود نکاتی که پزشک گفته را رعایت کند احتمال ایجاد این عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

در صورتی که در عمل جراحی پروتز سینه، پروتز در زیر عضله قرار بگیرد به دلیل وجود پوشش مناسب در روی پروتز، کمتر فشار به آن وارد می شود و همین امر احتمال بروز برخی عوارض از جمله ایجاد کپسول اطراف پروتز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

برای فردی که احتمال بارداری در آینده را دارد کدام روش مناسب تر است؟

پزشک قبل از جراحی حتما از بیمار این سوال را می پرسد و در صورتی که جواب فرد مثبت باشد پزشک قرار دادن پروتز در زیر عضله سینه را به بیمار پیشنهاد می دهد؛ زیرا در جراحی به این روش به دلیل فشار کمتر، احتمال آسیب به غدد شیری در فرد بسیار کاهش پیدا می کند و همین امر باعث می شود که در آینده با اختلال در شیردهی مواجه نشود.

پروتز سینه و سرطان

آیا انجام پروتز سینه باعث ایجاد سرطان در فرد می شود؟

این یک باور غلط است که پروتز سینه خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزیش می دهد. پروتزهایی که برای جراحی مورد استفاده قرار می گیرند، دارای مجوزهای مورد تایید است و طبق تحقیقاتی که بر روی این پروتز ها انجام شده است این اطمینان وجود دارد که سرطان زا نبوده و بی ضرر هستند. 
فرد با انتخاب پزشک متخصص و باتجربه می تواند این اطمینان را داشته باشد که کمترین عوارض پس از جراحی برای او ایجاد می شود.

در جراحی پروتز سینه، نوع تکنیک تعیین کننده میزان مشکلات و عوارض بعد از عمل پروتز سینه است. محل قرارگیری پروتز سینه هم از مواردی است که باید با نظر پزشک تعیین شود.

اهمیت مشاوره قبل از عمل

یکی از نکاتی که جراح حین معاینه فرد مشخص می کند، محل پروتز است که زیر عضله گذاشته شود یا روی عضله.
جراح با معاینه بالینی ضخامت بافت نرم در پل فوقانی سینه را اندازه گیری می کند. چنانچه ضخامت بافت نرم در پل فوقانی سینه کمتر از 2 سانتی متر باشد بهترین محل قرارگیری پروتز زیر عضله خواهد بود.

در مواردی که این ضخامت کمتر از 2 سانتی متر است اگر پروتز روی عضله کار گذاشته شود،  به علت کمی ضخامت بافت نرم و کارو نکردن، لبه های پروتز قابل لمس یا حتی قابل دیدن خواهد بود. در صورتی که ضخامت بافت سینه بیشتر از 2 سانتی متر باشد بهترین محل برای پروتز روی عضله است.

پس بسته به میزان بافت سینه تان بهترین محل قرارگیری پروتز از فرد به فرد متفاوت خواهد بود. بنابراین نتیجه می گیریم نمی توان گفت که تعبیه پروتز روی عضله بهتر از زیر عضله است یا برعکس. بلکه برای هر فرد بسته به موارد مختلف بهترین روش متفاوت است و تنها با تشخیص پزشک امکان پذیر است. 

ماندگاری در هر دو حالت بستگی به مراقبت های بعد از عمل و بدن افراد دارد و امکان شیردهی ارتباطی با تعبیه پروتز ندارد. 

تفکرات اشتباه درباره ی پروتز سینه

پروتز سینه نمی تواند افتادگی سینه را اصلاح کند. برای اصلاح افتادگی سینه ها بهتر است لیفت سینه انجام شود. جراحی لیفت سینه در اغلب اوقات می تواند همزمان با جراحی پروتز سینه انجام شود. لیفت سینه نیز ظاهر سینه های افتاده و شل شده را بهبود می بخشد.

شیردهی با پروتز سینه

آیا پروتز سینه در طعم و کیفیت شیر مادر تاثیر می گذارد؟

برخی از مادران نگران این هستند که کیفیت شیر آنها ممکن است تحت تاثیر پروتز سینه قرار گیرد. در صورت وجود پروتز سینه در دوران شیردهی، هیچ مدرکی مبنی بر وجود سیلیکون در شیر مادر وجود ندارد یا اینکه نوزاد با عوارض جانبی مواجه خواهد شد.

آیا بعد از شیردهی تغییری در سینه های پروتز شده ایجاد می شود؟

پروتزها پس از شیر دادن به نوزاد، شکل یا حجم خود را تغییر نمی دهند. با این حال، پوست سینه بعد از شیردهی شل می شود و ممکن است باعث تغییر محل قرارگیری پروتز سینه شود. بارداری و شیردهی بر سینه های زنان مختلف تاثیر متفاوتی دارد و همین امر در مورد زنانی که پروتز دارند نیز صدق می کند. برخی از زنان پس از شیردهی تغییر کمی می بینند، اما اغلب موقعیت پروتز پس از شیردهی تغییر زیادی نخواهد کرد.

آیا در صورت جراحی پروتز سینه شیر کمتری در سینه ها تولید می شود؟

در طی عمل جراحی پروتز سینه، این خطر وجود دارد که برخی مجاری و اعصاب آسیب ببینند و این می تواند منجر به کاهش تولید  شیر شود. پروتز های سینه را می توان در زیر بافت سینه و روی ماهیچه ای که سینه روی آن قرار دارد یا زیر ماهیچه به طور کامل یا جزئی قرار داد. پروتزها معمولا از طریق برش هایی در چین زیر سینه وارد می شوند. در روش دیگر، برش ها ممکن است در اطراف هاله سینه یا زیر بغل باشد. محل و وسعت برش ها تعیین می کند که این عمل چقدر بر روی تولید شیر تاثیر می گذارد. هنگامی که پروتز سینه از زیر چین سینه یا زیر بازو در سینه قرار می گیرد، خطر آسیب کمتری به اعصاب مهم و مجاری شیر وارد می شود.

آیا پروتز سینه در شیردهی اختلال ایجاد می کند؟

پروتز سینه در صورتی که زیر عضله قرار داده شود، میزان شیردهی بیشتری نسبت به زمانی دارد که پروتز سینه در بالای عضله سینه قرار دارد. در هر صورت پروتز سینه جلوی بافت های شیرساز را نمی گیرد و در شیردهی هیچ اختلالی ایجاد نمی کند.

طرز خوابیدن بعد از جراحی پروتز سینه

فقط تا سه هفته که پروتز حالت تثبیت در بهترین موقعیت خودش هست لازمه که شما به صورت طاق باز بخوابید. خیلی مهمه که به پهلو و روی شکم نخوابید. بعد از سه هفته الی یک ماه از تعبیه پروتز با پزشکتان مشورت کنید و اگر مانعی نداشت می توانید به حالت نرمال مثل قبل در زیبایی و آسودگی استراحت کنید.

انقباض کپسولی

انقباض کپسولی چیست؟

بعد از قرارگیری پروتز سینه، بدن به عنوان قسمتی از روند بهبودی خود، کپسولی از بافت فیبروز را در نواحی اطراف پروتز می سازد. این واکنش، رفتاری طبیعی از بدن در مواجه با ورود هر شی خارجی است. 
با مرور زمان بافت فیبروز ایجاد شده شروع به کوچک شدن و جمع کردن می کند که به این عمل، انقباض کپسولی گفته می شود. میزان و وسعت این جمع شدن، در هر شخص متفاوت خواهد بود.
در بعضی از افراد، این انقباض کپسولی ممکن است باعث سفت و فشرده شدن پروتز گردد. به گونه ای که بیمار در سینه، احساس سفتی، درد و ناراحتی نماید. انقباض کپسولی از اصلی ترین علل سوزش سینه بعد از پروتز است.

تفاوت لیفت و پروتز سینه

پروتز سینه و لیفت سینه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. انجام لیفت سینه باعث بالا کشیدن سینه و رفع افتاگی در سینه ها می شود، اما با انجام پروتز سینه می توان به سینه ها حجم داد و عیوب ظاهری سینه ها را تا حد ممکن از بین برد. با پروتز سینه می توان افتادگی خفیف سینه را از بین برد. اما توصیه می شود برای از بین بردن افتادگی های زیاد در سینه از روش لیفت سینه استفاده کنید. برش هایی که برای انجام لیفت سینه ایجاد می شود، به میزان لیفتی که قصد دارید انجام دهید بستگی دارد.

بهترین فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، دارای بورد تخصصی جراحی عمومی، یکی از بهترین متخصصان حوزه زیبایی-درمانی سینه در تهران هستند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. پس از کسب مهارتهای لازم زیر نظر بهترین اساتید جراحی کشور و همچنین گذراندن بخشی از دوره تخصص خود در کشور آلمان، در نهایت موفق به کسب بورد تخصصی جراحی عمومی شده اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.
ما در سایت دکتر امیرپاشا ابراهیمی به شما درباره سلامت پستان و بیماریهای پستان اطلاع رسانی بروز می کنیم و تا حد ممکن نگرانی های شما را براساس اصول علمی برطرف کنیم.

برای مطالعه مقالات مرتبط با جراحی زیبایی-درمانی سینه می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در خصوص شیردهی بعد از پروتز سینه باید گفت تاکنون ما با مشکلاتی در این زمینه مواجه نشده ایم و گزارش هایی مبنی بر اختلال در روند شیر دهی نیز وجود ندارد. اما در نهایت بگوییم که بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا با یک جراح پستان مشاوره های لازم صورت گیرد تا خانم ها پیش از مادر شدن راهنمایی و به بهترین مسیر هدایت شوند که این عمل را انجام بدهند یا خیر.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا