عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی | مراقبتهاي بعد از عمل كوچك كردن سينه

عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی تنها به منزله‌ی زیبایی نیست و برای برخی از افراد انجام این جراحی بدلیل بزرگی بیش از حد سینه ها ضروری است. بزرگی سینه ها در برخی افراد باعث ایجاد مشکلاتی همچون گردن درد و مشکلات پوستی می شود و همچنین می‌تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان باشد.
جراحی کوچک کردن سینه، یک جراحی بسیار راحت است که فرد پس از جراحی ترخیص می شود و نیازی به بستری در بیمارستان ندارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بایستی از مراقبتهاي بعد از عمل كوچك كردن سينه آگاهی داشته و آن‌ها را رعایت نمائید. با ما همراه باشید تا هر آنچه در خصوص انجام جراحی کوچک کردن سینه از جمله عوارض، طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی، ورم سينه و دوره نقاهت بعد از عمل ماموپلاستي و همچنین مراقبت‌های بعد از آن آشنا شوید.

فیلم جراحی کوچک کردن سینه

اهمیت مشاوره قبل از جراحی کوچک کردن سینه 

پیش از انجام ماموپلاستی جراح باید به طور کامل بیمار را معاینه کند و از وضعیت سلامت او مطمئن شود. به همین دلیل قبل از عمل جلسه مشاوره‌ای برگزار می‌شود و بیمار انتظارات خود را بیان می کند و در نهایت به نتیجه‌ای واحد می رسند تا بیمار انتظاری غیرواقعی از نتیجه عمل نداشته باشد. در این جلسات آزمایش‌هایی نیز تجویز می‌شود که با توجه به آن‌ها وضعیت عمومی سلامت و میزان آمادگی وی برای عمل سنجیده خواهد شد.

عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی چگونه انجام می شود؟

ماموپلاستی کاهشی یا کوچک کردن سینه، نوعی جراحی ترمیم پستان است که برای کاهش سایز و متناسب کردن فرم سینه انجام می‌شود. در این جراحی علاوه بر کوچک کردن پستان، در صورت وجود افتادگی و یا عدم تقارن در پستان‌ها و نوک سینه، این مورد نیز اصلاح می‌گردد.

در این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. قبل از بیهوشی بیمار، جراح محل‌های برش سینه را دقیقا مشخص می‌کند. چراکه تعیین این نواحی در زمان بیهوشی بیمار مشکل بوده و احتمال خطا را بالا می‌برد. معمولا در جراحی ماموپلاستی سه نوع برش ایجاد می‌شود که این برش‌ها با توجه به بافت و اندازه سینه انتخاب خواهند شد.

برش‌ها ممکن است در هاله قهوه‌ای رنگ پستان و به‌ صورت دایره‌ای ایجاد شود. برش سوراخ کلیدی و برش T وارونه نیز انواع دیگر برش‌های ماموپلاستی هستند. شیوه انجام جراحی و تکنیک آن نیز وابسته به آناتومی بدن بیمار و انتظارات او است.

پس از ایجاد این برش‌ها جراح با برداشتن بافت اضافی سینه، غدد، چربی و همچنین پوست اضافی، اندازه سینه را کاهش می دهد. بعد از اصلاح بافت سینه‌ها و متقارن کردن آن‌ها، ممکن است نیاز به تغییر محل نوک و هاله سینه باشد. در چنین مواردی موقعیت جدید نوک پستان مشخص می‌شود و سپس با برداشتن بافت اضافی، نوک سینه در موقعیت جدید خود قرار می‌گیرد و فرم پستان‌ها به حالت طبیعی برمی‌گردد. علاوه بر کاهش حجم سینه، این روش سینه ها را بالا می برد تا تناسب را در بدن ایجاد کند.

عمل ماموپلاستی چند ساعت طول میکشد؟

کوچک کردن سینه یا کاهش سایز سینه، علاوه بر جنبه زیبایی در برخی افراد جنبه درمانی دارد؛ یعنی برای کاهش درد و رفع مشکلات حرکتی، انجام می‌شود. افزایش سایز سینه ها از یک حد نرمال که بگذرد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند و غیر قابل تحمل می‌شود. مدت زمان انجام این عمل حدود ۴ ساعت است و دوره نقاهت اولیه آن نیز یک تا دو هفته طول می‌کشد.

مراقبتهاي بعد از عمل كوچك كردن سينه نی نی سایت

مراقبت‌های بعد از جراحی ماموپلاستی کاهشی

پس از جراحی به توصیه‌های پزشک جراح خود به دقت عمل کنید. مراقبت‌های پس از عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی یا جراحی کوچک کردن سینه تاثیر بسزایی در نتایج جراحی خواهد داشت.

با انجام مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی بعد از شش ماه، به بهترین نتیجه دست خواهید یافت. رعایت موارد زیر را فراموش نکنید:

  • تا 6 هفته پس از عمل نباید شنا کرد.
  • تا چند روز نباید رطوبت به محل زخم ها برسد.
  • میوه‌ی آناناس در بهبود زودتر جای جراحی موثر است.
  • فرد می تواند پس از یک ماه رابطه جنسی داشته باشد.
  • بعد از گذشت 10 روز می توان ورزش سبک را آغاز کرد.
  • تا چند هفته نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفت.
  • از مصرف هر گونه دارو به صورت خودسرانه خودداری فرمایید.
  • روزهای پس از عمل راه بروید. این کار به بهبود زودتر شما کمک می‌کند.
  • از ورزش هایی که مستقیما شانه و بازو را درگیر می کند، خودداری شود.
  • از خوردن داروهای ضد انعقاد خون خودداری شود؛ زیرا احتمال خونریزی را در افراد افزایش می‌دهد.
  • تا سه روز پس از جراحی حمام نروید و بعد از این مدت باید با آب ولرم و بدون مواد شوینده استحمام انجام شود.
  • برای خارج شدن خونابه و دیگر ترشحات، درن بعد از عمل ماموپلاستی در سینه ها کار گذاشته می‌شود که پس از چند روز برداشته می‌شود.
  • از انجام هرگونه فعالیت سنگین و حرکت دادن دست که به سینه‌ها فشار وارد کند (حتی رانندگی کردن) خودداری کنید.
  • در تاریخ‌های مشخص شده، بیمار برای انجام معاینات و بررسی‌های لازم به پزشک مراجعه کند تا روند بهبودی او مورد بررسی قرار گیرد.
  • استعمال دخانیات روند بهبودی را کند کرده و دوره‌ی نقاهت بیمار را طولانی می‌کند. به همین دلیل، فرد باید مدتی قبل و بعد از جراحی، از مصرف دخانیات اجتناب کند.

افتادگی سینه پس از جراحی ماموپلاستی 

فرم طبیعی سینه زنان همانند یک خط شیب دار است، بدین صورت که بالای آن خالی بوده و پایین آن گرد است. بنابراین بافت طبیعی سینه در طول زمان دچار افتادگی می‌شود. قابل توجه است که برای آنکه فرم بالای سینه گرد باشد تنها با جراحی این اتفاق میسر خواهد بود. نوک سینه پس از جراحی ثابت است و به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند اما بالای سینه پس از مدت زمانی افت خواهد کرد و زیبایی آن با سال‌های اول پس از جراحی قابل مقایسه نخواهد بود.

درد بعد از عمل ماموپلاستی

درد بعد از عمل ماموپلاستی

پس از عمل ماموپلاستی، وجود درد در ناحیه سینه طبیعی است. با مصرف مسکن درد کاهش می‌یابد و پس از چند هفته کاملا رفع می‌شود.

افرادی که جراحی ماموپلاستی انجام می‌دهند، باید از استراحت مطلق بعد از عمل خودداری کنند؛ زیرا عدم فعالیت بدن، احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد و این امر درد، تورم و کبودی را تشدید می‌کند. بیمار بعد از گذشت چند روز و کاهش درد ناشی از جراحی، می‌تواند پیاده‌روی آرام و سبک را آغاز کند. پیاده‌روی سرعت گردش خون را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود درد و تورم ناشی از عمل کاهش یابد.

کشیدن بخیه ماموپلاستی

امروزه، بیشتر بخیه‌هایی که در جراحی زده می‌شود، قابل جذب می‌باشد و نیازی به کشیدن ندارد. همیشه جای زخم را خشک نگه دارید و بخیه‌ها را دستکاری نکنید.

عفونت بخیه ماموپلاستی نی نی سایت

برای جلوگیری از بروز عفونت در محل زخم، باید آنتی‌بیوتیک‌ها را به صورت منظم مصرف کنید.
بیمار در هفته‌ی اول پس از جراحی، روزانه به طور مرتب باید محل زخم را ضدعفونی کند و به طور مداوم پانسمان را عوض کند تا از بروز عفونت جلوگیری شود. همچنین
در صورت بروز هر گونه مشکل از قبیل قرمزی، خونریزی غیرطبیعی، کبودی و تورم حتما به پزشک مراجعه شود.

خارش بعد از عمل ماموپلاستی

ممکن است فرد در ناحیه ی تحت درمان خارش و خشکی احساس کند. این نشانه‌ای از ترمیم زخم‌های حاصل از جراحی است و یک امر طبیعی است. برای جلوگیری از خشکی پوست می توان از لوسیون های مخصوص استفاده کرد، به شرطی که با محل زخم ها تماس نداشته باشد.
در دوره‌ی نقاهت از دستمال و حوله‌ی تمیز، تیشرت و بلوز راحت که فشاری به بافت‌های سینه وارد نکند و پمادها و کرم‌های مخصوص که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود، استفاده کنید تا خارش پوست و محل زخم زودتر بهبود یابد.

سوتین بعد از عمل ماموپلاستی

استفاده از سوتین مخصوص، یکی از مهمترین مراقبتهای بعد از ماموپلاستی کاهشی است که بسیار حائز اهمیت است. در چهار هفته‌ی اول پس از جراحی، باید به صورت مداوم و بیست و چهار ساعته از گن طبی (سوتین ماموپلاستی) استفاده شود.
استفاده از سوتین مناسب بعد از جراحی سینه، کمک می‌کند تا سینه فرم بهتری بگیرد.

فرم سینه پس از جراحی ماموپلاستی

فرم سینه پس از جراحی

بافت سینه افراد با یکدیگر متفاوت است و افراد نباید بافت و فرم سینه خود را با دیگری مقایسه کنند. فرم سینه پس از جراحی بسته به جنس پوست، جنس بافت سینه و شکل سینه تعیین می‌شود. بنابراین فرم سینه خود را پس از جراحی با دیگری و یا با بافت سینه قبل از جراحی خود مقایسه نکنید زیرا بافت هر دو سینه با یکدیگر متفاوت است. قابل توجه است که جراح پستان نقش بسزایی در نتیجه جراحی خواهد داشت و نتیجه جراحی بسته به مهارت و تجربه پزشک متغیر خواهد بود.

ممکن است برخی از سینه‌ها تا سالیان طولانی فرم گرد آن حفظ شود اما برخی دیگر از سینه‌ها پس از جراحی با چاقی و لاغری با تغییر فرم مواجه شوند که به دلیل بافت چربی سینه می‌باشد.

کاربرد درن بعد از عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

درن‌ها لوله‌هایی هستند که در ناحیه جراحی شده گذاشته می‌شود تا تخلیه خون از طریق این لوله‌ها به آسانی انجام شود. جراحان سینه به مدت 24 ساعت از این درن‌ها پس از جراحی استفاده می‌کنند. گاهی اوقات افرادی هستند که از درن‌های جراحی واهمه دارند اما بایستی بدانید که درن‌ها لوله‌های قابل انعطاف هستند و کشیدن آن به هیچ عنوان درد نخواهد داشت.

هنگامی که فردی جراحی بازسازی پستان را انجام داده است استفاده از این درن‌های جراحی به مدت دو هفته ضروری است. لازم به ذکر است این درن ها هیچ گونه مزاحمتی را برای فرد نداشته و به لباس زیر فرد متصل است و حتی فرد با وجود آن ها می تواند به فعالیت اجتماعی خود بپردازد.

حس نوک سینه پس از جراحی

برش ایجاد شده در نوک سینه همانند هر برش جراحی دیگر سبب می‌شود تا پس از جراحی آن ناحیه برای مدتی بی حس شود. بعد از عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی گاها فردی حس نوک سینه خوبی داشته و فرد دیگری ندارد و هیچ ابزاری برای ارزیابی آن وجود ندارد که بررسی شود پس از جراحی به چه صورت خواهد بود.
در شش ماه اول پس از جراحی زیبایی سینه حس نوک سینه بر هم می‌خورد؛ در برخی افراد حس سینه در شش ماه اول پس از جراحی باز می‌گردد ولی در برخی دیگر حدود پنجاه درصد آن باز نمی‌گردد. 

در نهایت بگوییم، قبل و بعد از جراحی سینه نمی توان ارزیابی نمود که حس سینه به چه صورت خواهد شد؛ لذا تمامی افراد بایستی در نظر داشته باشند احتمال دارد حس نوک سینه آن‌ها کاهش یابد.

اسکار پس از عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

اسکار پس از عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

گفتنی است که پوست همانند یک پارچه است و زمانی که قسمتی از آن اضافه است بایستی در آن ناحیه برشی ایجاد شود تا آن ناحیه اضافه حذف گردد. وقتی شلی و افتادگی سینه زیاد باشد، برش جهت برداشتن پوست بیشتر خواهد بود که این یک امر طبیعی در اعمال جراحی است.
در طول جراحی از نخ های بخیه استفاده می‌شود که برخی از افراد ممکن است نسبت به نخ‌های بخیه حساس بوده و بدنشان با آن ها سازگار نباشد و سبب ایجاد کلوئید شود. برجستگی کلوئید بعید است در طول زمان برطرف شود اما بهبودی نسبی آن ممکن خواهد بود. اما در صورت آنکه زخم و اسکار ناشی از جراحی برجسته نباشد در طول زمان زخم بهبود می یابد ولی حداقل به مدت یکسال فرد بایستی صبر نماید تا به تدریج رنگ آن از بین برود و زیبایی کامل خود را به دست آورد.

ورم سینه بعد از عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی

پس از جراحی تورم و کبودی وجود خواهد داشت که طبیعی است و با گذشت زمان از بین می رود. برای بهبودی نسبی بیمار می تواند از کمپرس یخ و سپس، گرم استفاده کند، زیرا به درمان کبودی و تورم بیمار کمک می‌کند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که سینه‌های بیمار تا مدتی پس از جراحی، بی‌حس می‌باشد و نباید در استفاده از کمپرس یخ و گرم زیاده روی کرد، زیرا ممکن است سبب آسیب به سینه‌ها شود.
همچنین مصرف الکل باعث انبساط رگ‌ها، افزایش تورم و خونریزی بعد از جراحی می‌شود. پس اگر الکل مصرف می‌کنید، باید حداقل ۲ هفته قبل و بعد از ماموپلاستی کاهشی از مصرف الکل خودداری کنید.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

انجام فعالیت‌های ورزشی در صورت توان فرد بلامانع است و می تواند پس از دو تا سه هفته، زمانی که زخم بافت سینه بهبود یافت انجام ورزش های سبک را آغاز کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که به دلیل آنکه سینه جراحی شده است خوابیدن بر روی سینه امکان نخواهد داشت ولی حرکت دست‌ها و انجام فعالیت‌ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین از انجام ورزش هایی که بر روی سینه انجام می شود مثل حرکت شنا تا بهبودی کامل خودداری کنید.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟

رژیم غذایی خود را با مایعات شروع کنید تا آب از دست رفته بدن جبران شود. نوشیدن آب و مایعات فراوان در دوره‌ی نقاهت، میزان هیدراته شدن بدن را بالا برده و در بهبود شرایط بیمار بسیار موثر است. همچنین، خوردن مایعات، سرعت گردش خون را افزایش داده و سبب می‌شود که مواد اضافی زودتر از بدن بیمار دفع شود که این امر موجب کاهش تورم می‌گردد.

بیمار باید مصرف غذاهای چرب، پرنمک و پرادویه را در رژیم غذایی تا حد ممکن کاهش دهد. خوردن غذاهای چرب ممکن است در روند بهبودی اختلال ایجاد کند. همچنین برای جلوگیری از تورم بیشتر در محل جراحی، میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

دریافت بهترین نتیجه و رضایتمندی از نتیجه عمل جراحی ماموپلاستی کاهشی به انتخاب بهترین جراح سینه که دانش و مهارت کافی در زمینه جراحی های زیبایی سینه و بدن دارد، بسیار وابسته است. 
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان با به کارگیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، انواع جراحی‌های زیبایی سینه از جمله ماموپلاستی را به بهترین نحو، بدون هیچ گونه عوارضی برای مراجعین انجام می دهند. با مراجعه به دکتر امیرپاشا ابراهیمی دیگر نگران عوارض جانبی نخواهید بود و در زمانی مناسب به نتایج دلخواه خود خواهید رسید.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی-درمانی سینه سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب جهت نوبت دهی 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا