عوامل ابتلا به سرطان سینه

15 عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه | عوامل ابتلا به سرطان سینه

عوامل ابتلا به سرطان سینه

سرطان سینه یک بیماری جدی است که همه خانم ها را تهدید می کند. به همین خاطر طبیعی است که هر خانمی بخواهد بداند که چگونه می تواند عوامل ابتلا به سرطان سینه را کمتر کند. این نکته را به یاد داشته باشید که برخی از عوامل ابتلا به سرطان سینه هستند که تغییرناپذیرند. مثل جنسیت، سن یا ژنتیک. این در حالی است که چند علت سرطان سینه در زنان هستند که کاملا کنترل پذیرند و می توانند تغییر کنند. از جمله سیگار کشیدن، وزن زیاد و غیره. با آگاهی کامل از عوامل ابتلا به سرطان سینه و بهبود شرایط سبک زندگی می توانید قدرت و توان بدن خود را زیاد کنید و مطمئن باشید که شانس ابتلا به سرطان سینه در شما به کمترین حد رسیده است.

در این مقاله تلاش کرده ایم تا فهرستی کامل از جدی ترین عوامل ابتلا به سرطان سینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با اطلاع از این عوامل خطرزا می توانید ریسک مبتلا شده به سرطان سینه را در خودتان پایین بیاورید. اما توصیه ما به شما این است که این سرطان را جدی بگیرید، چراکه سرطان سینه رایجترین شکل سرطان در بین خانم ها است که بیشتر از 30 درصد خانم ها درگیر آن می شوند.

16 عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه عبارتند از:

جنسیت

همین که زن باشید یعنی احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه در شما زیادتر است. سرطان سینه محدود به جامعه خانم ها نیست اما بیشترین افرادی که به سرطان سینه مبتلا می شوند طبیعتا زنان هستند. طبق جدیدترین آماری که از ایالات متحده آمریکا به دست آمده سالانه حدود 279 هزار گزارش ابتلا به سرطان سینه در این کشور ثبت می شود. و این در کنار تقریبا همین عدد برای افرادی است که متوجه وجود سرطان سینه نمی شوند. جنسیت یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه است که نمی توان کنترلی روی آن داشت یا تغییری در آن ایجاد کرد، بلکه با دانستن این علت ابتلا به سرطان سینه می توانید آگاهی و هوشیاری بیشتری نسبت به اهمیت آن داشته باشید.

جنسیت

سن

درست مانند تمام بیماری های دیگر با بالاتر رفتن سن شانس ابتلا به سرطان سینه هم بیشتر می شود. گرچه هر خانمی در هر سنی در خطر مبتلا شدن به سرطان پستان قرار دارد، اما به صورت کلی حدود دو سوم خانم هایی که به این بیماری مبتلا می شوند سنشان بالای 55 سال است. بروز سرطان سینه در خانم های زیر 30 سال احتمال کمتری دارد اما به هر صورتش خطر هنوز هست.

سابقه خانوادگی

خانم هایی که بستگان نزدیکی دارند که قبلا به سرطان سینه مبتلا شده اند در ریسک بیشتری از ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. و اگر این خویشاوند جزو فامیل درجه یک شما باشد یعنی خواهر، مادر یا دختران باشد این ریسک دو برابر می شود. پس به عامل سابقه خانوادگی به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه توجه زیادی داشته باشید.

ژنتیک

اگر بخواهید بدانید که از عوامل ابتلا به سرطان سینه چیست؟ حتما باید عامل ژنتیک را در فهرست عوامل ابتلا به سرطان سینه قرار بدهید. حدود 5 تا 10 درصد از موارد ابتلا به سرطان که سالانه ثبت می شوند به خاطر عوامل موروثی هستند. عواملی که ناشی از ژن های غیرعادی منتقل شده از طرف والیدن ایجاد شده اند.

سابق شخصی ابتلا به سرطان

چنانچه قبلا به سرطان سینه مبتلا بوده باشید حدود 3 یا 4 برابر دیگران در ریسک ابتلای مجدد به آن قرار دارید. با این تفاوت که ممکن است سرطان این بار در نقطه متفاوتی از همان سینه ظاهر شود. ریسک و خطر این نوع سرطان با ریسک ابتلا به سرطان سینه اورجینال کمی فرق دارد چراکه به این نوع از سرطان سینه، سرطان سینه بازگشتی می گویند.

پرتودرمانی در سن زیر 30 سال

چنانچه قبل از سن 30 سالگی برای درمان سرطان های دیگری به جز سرطان سینه، مانند بیماری هادکین یا لنفمای غیر هادکینی تحت پرتو درمانی قرار گرفته باشید، به صورت میانگین ریسک ابتلا به سرطان سینه در شما بالا رفته است. اما چنانچه پرتو درمانی روی صورت شما انجام گرفته باشد، مثلا برای درمان آکنه های پوستی، یعنی اتفاقی که فقط یکبار افتاده است، شانس اینکه بعدها در سنین بالاتر خطر ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر باشد وجود دارد.

بیماری های سینه

چنانچه در سینه شما برخی از بیماری های خوشخیم وجود داشته باشد خطر مبتلا شدنتان به سرطان سینه بالاتر خواهد بود. بیماری های خوشخیم زیادی هستند که می توانند روی ریسک ابتلا به سرطان پستان تأثیرگذار باشند.

پس به شکل جدی تری به مشکلات سینه خود توجه کنید چراکه می توانند از جمله عوامل ابتلا به سرطان سینه باشند.  

بیماری های سینه

وزن زیاد

داشتن وزن بالا و چاقی در زنان می تواند از مهمترین عوامل برای ابتلا به سرطان سینه باشد. به صورت کلی تعداد خانم های چاقی که به سرطان سینه مبتلا می شوند از خانم هایی که مراقب سلامت و وزن خود هستند بیشتر است. این امر مخصوصا در دوران بعد از یائسگی اهمیت زیادی دارد. چاق بودن همچنین ریسک بازگشت سرطان در خانم هایی که قبلا به این بیماری دچار بوده اند را نیز بالاتر می برد.

بارداری و شیردهی

هرچند خود بارداری مستقیما باعث ابتلا به سرطان سینه نمی شود، اما خانم هایی که قبلا بارداری کامل را تجربه نکرده باشند یا اولین بارداریشان بعد از سن 30 سالگی اتفاق افتاده باشد به نسبت خانم هایی که در سن زیر 30 سال بچه دار شده اند در ریسک بالاتری از ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

یادتان باشد که هسته اصلی بروز سرطان سینه عدم تعادل هورمونی در بدن است که این دقیقا یکی از اتفاقاتی است که در طول بارداری می افتد و می تواند روی بدن اثرات سوء داشته باشد. مخصوصا اگر بارداری در سنی رخ داده باشد که بدن قدرت اولیه جوانی را ندارد.

 اتفاقا بر خلاف باور عموم مردم شیردهی نه تنها ریسک سرطان سینه را بالا نمی برد، بلکه اگر برای بیشتر از یک سال تداوم داشته باشد می تواند خطر سرطان سینه را کاهش بدهد.

قاعدگی غیرطبیعی

زنانی که قاعدگی در آنها در سنین خیلی پایین یعنی زودتر از 12 سالگی شروع شده باشد شانس مبتلا شدنشان به سرطان سینه بیشتر است. همین امر برای خانم هایی که دیرتر از زمان معمول یعنی 55 سال دچار یائسگی می شوند نیز صادق است.

هورمون تراپی

افرادی که در حال انجام درمان های هورمونی هستند یا اخیرا تحت این درمان ها قرار گرفته اند در ریسک بالاتری از ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. طبق تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شد و هورمون تراپی را در زمره عوامل ابتلا به سرطان سینه قرار داد تعداد خانم هایی که از این درمان استفاده می کردند کاهش پیدا کرد.

هورمون تراپی

مصرف الکل

تحقیقات متعدد همواره بر این موضوع تأکید داشته اند که نوشیدن مشروبات الکلی شانس ابتلا به سرطان سینه ناشی از تغییرات یا عدم تعادل هورمونی را افزایش می دهد.

داشتن سینه های متراکم

تحقیقات نشان داده اند که شانس ابتلا به سرطان سینه در خانم هایی که سینه های بزرگ و متراکم دارند دوبرابر دیگران است. این درحالی است که داشتن سینه های کوچک و غیر متراکم تشخیص سرطان سینه به واسطه آزمایشات تصویربرداری از جمله ماموگرافی را سخت تر می کنند.

ورزش نکردن

عدم تحرک و دوری از ورزش از مهمترین عوامل ابتلا سرطان سینه است. تحققیات ثابت کرده اند که ورزش کردن به صورت منظم، چه به شکل ملایم و چه به صورت ورزش های سنگین برای 4 تا 7 ساعت در هفته می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن خود به خود می تواند موجب بروز بیماری های خطرناکی شود که روی افزایش شانس ابتلا به سرطان سینه در خانم های جوان که هنوز به یائسگی نرسیده اند تقویت کنند. همچنین قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می تواند در دوران بعد از یائسگی شانس ابتلا به سرطان سینه را بالاتر ببرد.

سیگار کشیدن

درمان سرطان سینه

سرطان سینه با وجود تمام خطراتی که دارد کاملا درمانپذیر است. البته اگر به موقع آن را تشخیص دهید. بعد از تشخیص درست سرطان سینه بهترین کاری که می توانید برای پیگیری روند درمان انجام دهید مراجعه کردن به یک پزشک فوق تخصص جراحی سینه است تا با تنها روش موثر یعنی جراحی، سرطان سینه را برای شما درمان کند.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی از معدود و البته بهترین جراحان داخل کشور هستند که با مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان در زمینه جراحی برای درمان سرطان سینه فعالیت می کنند.

تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص دقیق سرطان سینه به عهده پزشک است، اما شما نمی توانید به صورت مداوم و هفتگی به پزشک متخصص مراجعه کنید تا فرآیند های تشخیصی را برای شما انجام دهد. به همین خاطر باید راهکارهای تشخیص سرطان سینه در منزل را بیاموزید و حداقل خودتان بتوانید نشانه های اولیه آن را با لمس و مشاهده تشخیص دهید.

برای آموختن این روش های توصیه می کنیم مقاله تست سرطان سینه در منزل را مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا