ماستکتومی دوطرفه

آنچه باید در مورد ماستکتومی دو طرفه بدانید

ماستکتومی دو طرفه یا دوبل

ماستکتومی دو طرفه (double mastectomy)، ماستکتومی دوبل (دابل ماستکتومی)، ماستکتومی دوگانه، یا ماستکتومی مضائف، عناوینی هستند که به برداشتن هر دو سینه توسط جراحی اطلاق می گردد. ماستکتومی دو طرفه یکی از انواع ماستکتومی است که معمولاً در افراد مبتلا به سرطان سینه یا دارای ریسک بالای ابتلا به سرطان سینه انجام می شود.

تصمیم گیری برای انجام ماستکتومی دو طرفه امری دشوار است. افراد ممکن است به دنبال تشخیص سرطان سینه یا به دلیل داشتن سابقه خانوادگی قابل توجهی از این بیماری ، نیاز به برداشتن یک یا هر دو سینه داشته باشند.

در این مقاله به بررسی جراحی ماستکتومی دو طرفه می پردازیم. همچنین انواع مختلف ماستکتومی و نکاتی برای ریکاوری را نیز مورد بررسی قرار می هیم.

 

ماستکتومی دو طرفه چیست؟

انواع ماستکتومی
ماستکتومی دوبل

ماستکتومی دوبل به برداشتن هر دو سینه توسط جراحی اطلاق می شود. انواع مختلفی ماستکتومی وجود دارد. مناسب ترین آنها به وضعیت سرطان و اندازه تومور و سایر عوامل بستگی دارد.

انواع ماستکتومی عبارتند از:

  • ماستکتومی توتال یا کامل: طی این عمل، سینه، پوست روی آن و احتمالاً غدد لنفاوی زیر بغل برداشته می شود.
  • ماستکتومی رادیکال تعدیل شده: طی این عمل، سینه، برخی از غدد لنفاوی زیر بغل و پوششی که ماهیچه های قفسه سینه را پوشانده است ، برداشته می شود.
  • ماستکتومی رادیکال: طی این عمل، سینه، پوست، غدد لنفاوی و ماهیچه های قفسه سینه برداشته می شود.
  • ماستکتومی محافظ پوست: طی این عمل، سینه، نوک پستان و آرئولا برداشته می شود، اما جراح بیشتر پوست را باقی می گذارد تا بتواند بازسازی سینه را انجام دهد.
  • ماستکتومی ساب کوتانئوس: جراح برشی در سینه ایجاد می کند و بافت سینه را برمی دارد اما پوست و نوک پستان را در جای خود باقی می گذارد. سپس سینه را بازسازی می کنند.
  • ماستکتومی محافظ نوک پستان: این روش شبیه روش محافظ پوست است. با این حال، جراح بافت زیر نوک پستان و آرئولا را برمی دارد و آن را برای انجام آزمایش پاتولوژی می فرستد.

 

آمادگی برای ماستکتومی دو طرفه

انواع ماستکتومی
ماستکتومی دو طرفه

قبل از اینکه تحت جراحی ماستکتومی دوبل قرار گیرید، باید 8 تا 12 ساعت ناشتا باشد.

سپس جراح سینه ها را علامت گذاری می کند تا مشخص شود کجا باید برش ایجاد کند. شما روی تخت می نشیند تا جراح بتواند ببیند چین طبیعی سینه در کجا قرار دارد.

سپس یک پرستار شما را به اتاق بیهوشی می برد، یک لاین انفوزیون داخل وریدی (IV) را در دست یا بازوی تان وارد می کند و داروهای آرامش بخش را تزریق می کند. پس از ورود به اتاق عمل، متخصص بیهوشی به شما یک بیهوشی عمومی می دهد.

 

در حین جراحی

ماستکتومی دوگانه
ماستکتومی دوبل

اگر قرار باشد جراح سینه ها را بازسازی نیز کند، جراحی ماستکتومی ممکن است 2 تا 3 ساعت طول بکشد.

معمولاً جراح برش هایی را در اطراف نوک پستان و در عرض سینه ایجاد می کند. اگر در حال انجام ماستکتومی محافظ پوست باشید، برش کوچکتر خواهد بود.

هنگامی که جراح برش را ایجاد کرد، بافت سینه را از پوست در بالا و دیواره عضله قفسه سینه در زیر آن جدا می کند. سپس تمام بافت سینه را برمی دارند و اگر بخشی از طرح جراحی باشد، غدد لنفاوی را تشریح نیز می کنند.

اگر همزمان در حال انجام بازسازی سینه نیز باشید، جراح این مرحله را در مرحله بعد تکمیل می کند.

برای اتمام جراحی، جراح خونریزی را بررسی می کند و درن های جراحی را وارد می کند. درن ها لوله هایی هستند که اجازه می دهند مایعات اضافی از محل جراحی خارج شود. جراح درن ها را با بخیه محکم می کند و سپس کل ناحیه را با بانداژهایی که دور قفسه سینه می پیچند می پوشاند.

 

نکات ریکاوری ماستکتومی دو طرفه

ماستکتومی مضائف
ماستکتومی دوگانه

پس از جراحی، یک تیم پزشکی به دقت شما را زیر نظر می گیرد و می تواند برای کمک به درد و تهوع ناشی از بیهوشی، دارو تجویز کند.

معمولاً افراد 3 روز در بیمارستان می مانند، با این حال اگر جراحی شامل بازسازی سینه نیز باشد، این مدت ممکن است طولانی تر شود.

روز بعد از جراحی، یک متخصص مراقبت های بهداشتی تمریناتی را نشان می دهد که می توانید برای جلوگیری از سفتی بازو و شانه و تشکیل بافت اسکار انجام دهد. ممکن است لازم باشد تا زمانی که پزشک درن ها را خارج نکرده است، از انجام برخی تمرینات ورزشی اجتناب کنند.

اغلب، بیمارستان دستورالعمل های زیر را در مورد ریکاوری در خانه پس از ماستکتومی دوبل ارائه می دهد:

  • مصرف داروی ضد درد: جراح نسخه ای برای داروهای مسکن ارائه می دهد که باید طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • مراقبت از پانسمان: یک پرستار به شما نشان می دهد که چگونه از بانداژ خود به درستی مراقبت کنید. ممکن است لازم باشد پانسمان را تا زمان ویزیت بعدی تعویض نکنید.
  • مراقبت از درن جراحی: اگر در ناحیه سینه یا زیر بغل خود درن دارید، پرستار ممکن است قبل از خروج از بیمارستان آنها را خارج کند. در روش دیگر، درن ممکن است تا اولین ویزیت بعدی، معمولا بین 1 تا 2 هفته پس از جراحی، در موقعیت خود باقی بماند. در این حالت، باید هر روز چند بار مایعات را از ظرف جمع آوری تخلیه کنید.
  • شناسایی علائم عفونت: بسیار مهم است که محل جراحی و احساس خود را به طور کلی برای هر گونه علائم عفونت زیر نظر داشته باشد. در صورت قرمز شدن زخم، داغ شدن یا ترشح چرک یا علائم عمومی عفونت مانند تب، لرز، تهوع یا استفراغ، باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.

مدت زمان بهبودی 

بسته به نوع عمل ماستکتومی، بهبودی ممکن است چند هفته طول بکشد. ریکاوری کامل ممکن است چند ماه طول بکشد. علاوه بر زمان دادن برای بهبودی، باید اقدامات دیگری را برای ریکاوری پس از ماستکتومی دوبل انجام دهید، از جمله:

  • تا حد امکان استراحت و ریلکس کنید
  • تا زمانی که پزشک مجاری فاضلاب را خارج کند از اسفنج در حین حمام استفاده کنید
  • انجام تمرینات بازو به صورت روزانه برای جلوگیری از سفت شدن آن
  • درخواست حمایت از دوستان و خانواده
  • به دنبال گروه های پشتیبانی محلی باشید
  • شرکت در فعالیت های لذت بخش

آیا بخیه ها کشیدنی ست؟

اکثر جراحان از بخیه ‌هایی استفاده می ‌کنند که قابل جذب اند، به این معنی که نیازی به برداشتن آن‌ها توسط متخصص مراقبت‌ های بهداشتی نیست. با این حال، گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که انتهای بخیه از برش جراحی بیرون زده است. در این مورد، باید با جراح خود تماس بگیرد.

عمل بازسازی سینه

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی
ماموپلاستی ترمیمی

پس از ماستکتومی، ممکن است برای بازسازی، عمل بازسازی سینه را در نظر بگیرید. بازسازی می تواند همزمان با برداشتن سینه یا بعد از آن، پس از بهبودی از عمل اولیه اتفاق بیفتد.

افراد باید گزینه های خود را با تیم جراحی خود قبل از ماستکتومی در میان بگذارند تا بتوانند برای بهترین درمان برنامه ریزی کنند. این همچنین به بیمار فرصت می دهد تا در مورد جراحی با شرکت بیمه خود صحبت کند.

برخی از افراد، استفاده از پروتز سینه را انتخاب می ‌کنند که بدون نیاز به جراحی، برجستگی سینه را فراهم می‌ کند.

 

پیامدها و اثرات جانبی ماستکتومی دوطرفه

عوارض ماستکتومی
دابل ماستکتومی

در صورت انجام ماستکتومی دوبل، ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنید:

  • خستگی: بسیاری از افراد برای چند روز پس از جراحی احساس خستگی می کنند و خواب آرام برایشان مشکل است. از اینرو باید تا حد امکان در طول روز چرت بزنید.
  • درد فانتوم سینه: برخی از افراد در قفسه سینه و زیر بغل احساس خارش یا سوزن سوزن شدن دارند. این احساسات طبیعی است.
  • مشکل در بازوها: شما می توانید از حرکات کششی و ورزش برای مدیریت درد و سفتی بازوها و شانه های خود پس از ماستکتومی کمک بگیرید.
  • لنف ادم: اگر در طول ماستکتومی غدد لنفاوی تان نیز برداشته شده باشد ، ممکن است در بازوها دچار تورم شوید. به چنین وضعیتی، لنف ادم می گویند. در صورت بروز ورم در بازوها، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

 

وضعیت روانی و احساسات

ماستکتومی دو طرفه
انواع ماستکتومی

پس از انجام ماستکتومی دو طرفه، کاملا طبیعی است که سیلی از احساسات مختلف را تجربه کنید.

قبل از جراحی، افراد ممکن است نگران این باشید که تصمیم درستی گرفته اید و احساس اضطراب داشته باشید. از دست دادن یک یا هر دو سینه می تواند تغییر قابل توجهی در زندگی تلقی شود و معمولاً تا حدی منجر به احساس افسردگی می شود.

افرادی که برای ماستکتومی آماده می شوند باید از دوستان و خانواده خود یا از مشاوران حرفه ای که می توانند در طول این فرآیند به آنها کمک کنند، کمک بگیرند.

پس از ماستکتومی، ممکن است نسبت به تصویر بدن خود احساس سوگ و نگرانی را تجربه کنید. اگر سرطان و درمان آن نیز در میان باشد، می تواند بر احساسات فردی تأثیر بیشتری بگذارد.

مهم نیست که چه احساسی دارید ، بلکه این مهم است که باور داشته باشید می توانید دوران سختی را سپری کنید و برای بهبودی از ماستکتومی به حمایت عاطفی و فیزیکی دیگران نیاز دارید.

خلاصه مطلب

ماستکتومی دوبل شامل برداشتن هر دو سینه توسط جراحی، برای پیشگیری یا برداشتن سرطان سینه است.

اگرچه افراد معمولاً پس از ماستکتومی دوبل 3 روز را در بیمارستان می گذرانند، اما ریکاوری کامل ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

در دوران نقاهت، باید خوب استراحت کنید و از خانواده و دوستان خود یاری و همراهی بگیرید.

بهترين جراح سرطان سينه در تهران | بهترين جراح سينه در تهران

بهترين جراح سرطان سينه در تهران
بهترين جراح سينه در تهران

چنانچه به دنبال بهترین جراح سينه در تهران هستید، به شما دکتر امیرپاشا ابراهیمی دارای بورد تخصصی جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، فلوی رسمی جراحی پستان (سرطان و زیبایی) از دانشگاه علوم پزشکی تهران، از اعضای زبده تیم به آیند را معرفی می کنیم.

برای مشاوره با ایشان لطفا کلیک کنید.

“م . ز”

تندرست باشید.

منبع: medicalnewstoday

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا