مدت زمان درمان سرطان سينه

مدت زمان درمان سرطان سينه | بهترین درمان سرطان سینه

مدت زمان درمان سرطان سينه

مدت زمان درمان سرطان سینه به روشی که برای درمان انتخاب می کنید بستگی مستقیم دارد.

واقعیت این است که با وجود تمام خطرات و جدیتی که سرطان سینه دارد، حتی در کنار آمار مرگ و میر بالای آن در میان مبتلایان، سرطان سینه را می توان به خوبی و به صورت کامل درمان کرد. دانستن این امر برای هر خانمی ضروری است، چراکه تقریبا همه موارد تلفات ناشی از این سرطان فقط به خاطر اقدام دیرهنگام برای درمان است. اقدام دیرهنگامی که اغلب ناشی از بی اطلاعی، سهل انگاری یا ناآگاهی نسبت به علائم سرطان پستان است.

پیش از اینکه به مدت زمان درمان سرطان سینه و روش های مختلف درمانی بپردازیم، بهتر است آشنایی مختصری با این سرطان داشته باشید.

مدت زمان درمان سرطان سينه

سرطان پستان

سرطان سینه از جمله رایجترین بیماری های خطرناک در بین خانم ها است که بعد از سرطان ریه دومین سرطان کشنده در بین زنان به شمار می رود. علت مرگ و میر بالای آن را در بالا ذکر کردیم.

سرطان سینه می تواند علت های گوناگونی داشته باشد، اما تا به امروز هنوز علت دقیق و مشخصی برای ابتلا به آن تعیین نشده است. از همین رو نمی توان گفت که چه کسانی حتما به سرطان سینه مبتلا می شوند، و چه کسانی هرگز به آن مبتلا نمی شوند. تنها چیزی که تا به حال روشن شده، عوامل خطرزایی هستند که ریسک ابتلا به آن را بالاتر می برند.

اما با این وجود شمار افرادی که در ریسک بالای سرطان سینه بوده اند و هرگز به آن دچار نشده اند، به اندازه شمار افرادی است که هیچ عامل خطرزایی نداشته اند ولی به هر صورت به سرطان سینه دچار شده اند.

برای آشنایی بیشتر با عواملی که ریسک ابتلا به سرطان پستان را بالا می برند، بهتر است به این مطلب مراجعه نمایید.

مدت زمان درمان سرطان سينه

انواع سرطان سینه

نوع سرطان سینه در تعیین میزان خطرناک بودن آن و طبعاً در تعیین بهترین روش برای درمان آن موثر خواهد بود. به صورت کلی سرطان های سینه را به دو دسته اصلی تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم بندی می کنند.

سرطان های سینه غیرتهاجمی عبارتند از:

  • کارسینوم مجاری

رایجترین نوع سرطان پستان غیرتهاجمی است و در مجاری شیر رسان سینه شروع می شود. این نوع از سرطان سینه غیر تهاجمی است، به خاطر اینکه به بافت های اطراف سرایت نمی کند. پس طبیعتاً خطر مرگ ندارد اما شانس ابتلا به انواع خطرناک و تهاجمی سرطان پستان را تا حد زیادی بالا می برد.

  • کارسینوم لوبولار

این نوع از سرطان سینه غیرتهاجمی در غده های تولید شیر موجود در انتهای مجاری شیر رسان ایجاد می شود. کارسینوم لوبولار نیز گرچه به بافت های اطراف سرایت نمی کند، اما می تواند ریسک ابتلا به انواع تهاجمی و خطرناک سرطان پستان را به شدت بالا ببرد.

سرطان های سینه تهاجمی عبارتند از:

  • کارسینوم تهاجمی مجاری

کارسینوم تهاجمی مجاری سینه رایج ترین نوع از سرطان پستان به شمار می رود و تقریباً 80 درصد از تمام موارد ابتلا را شامل می شود. این نوع از سرطان در مجاری شیر رسان ایجاد می شود، سپس بدخیم شده و به بافت های اطراف سرایت می کند. با گذشت زمان این سرطان می تواند کل سینه را درگیر کرده و حتی به غده های لنفاوی زیربغل هم سرایت کند.

  • کارسینوم تهاجمی لوبولار

کارسینوم تهاجمی لوبولار دومین نوع رایج از سرطان پستان است. درست مانند نمونه غیرتهاجمی، این سرطان بدخیم هم در غده های تولید شیر ایجاد می شود اما به بافت های اطراف سرایت می کند و می تواند کل سینه و غده های لنفاوی زیربغل را درگیر کند.

  • بیماری پاژه پستان

بیماری پاژه پستان به ندرت مشاهده می شود. در این نوع از سرطان پستان، سلول های سرطانی در نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن رشد می کنند. طی این بیماری نوک سینه و ناحیه اطرافش دچار قرمزی، خارش و التهاب می شوند. بیشتر افرادی که پاژه پستان دارند به سرطان کارسینوم مجاری یا سرطان های تهاجمی سینه در نقطه های دیگر هم مبتلا هستند. تغییرات غیر عادی نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن معمولا اولین نشانه از بروز پاژه پستان هستند.

  • سرطان سینه التهابی

سرطان سینه التهابی نادر اما به شدت تهاجمی است و می تواند عروق خونی و رگ های لنفاوی داخل سینه را تحت تأثیر قرار دهد. این نوع از سرطان پستان باعث قرمزی و التهاب پوست سینه می شود.

  • تومورهای فیلودس سینه

تومورهای فیلودس سینه بیماری نادری است اما اغلب خوش خیم است. گرچه در پاره ای از اوقات می تواند بدخیم و خطرناک هم باشد. تومورهای فیلودس سینه تمایل دارند تا سریع رشد کنند اما به ندرت ممکن است بیش از حد بزرگ شوند و به بیرون سینه سرایت کنند.

  • سرطان سینه پیشرفته موضعی

سرطان سینه پیشرفته موضعی نوعی تهاجمی و خطرناک از این بیماری است که سلول های سرطانی طی آن از بافت سینه هم فراتر رفته و نواحی مانند پوست سینه، دیواره قفسه سینه یا عضلات آن را درگیر می کنند. همچنین به غدد لنفاوی نزدیک سینه نیز سرایت می کنند.

  • متاستاز سرطان سینه

متاستاز سرطان سینه که با نام سرطان سینه پیشرفته هم شناخته می شود خطرناک ترین مرحله از سرطان سینه، یعنی گرید چهارم است. در این مرحله سلول های سرطانی آنقدر رشد و گسترش داشته اند که از بافت سینه بیرون رفته اند و به نواحی و اندام های دیگر بدن سرایت کرده اند. در این نوع سرطان پستان، سلول های سرطانی عملا در کل بدن پخش شده اند و راه درمان مشخصی برای آن وجود ندارد.

مدت زمان درمان سرطان سينه

درمان قطعی سرطان سینه

قبل از اینکه سرطان سینه به گرید های بالا و مخصوصا مرحله چهارم یا متاستاز برسد، می توان آن را درمان کرد. گرچه ممکن است تصور کنید شیمی درمانی بهترین درمان برای سرطان ها است، اما درمان قطعی سرطان سینه، فقط جراحی است.

مردم اغلب از تبعات جراحی به خاطر ظاهر سینه ها بعد از عمل می ترسند و گاهاً خیلی دیر برای آن اقدام می کنند. اما بهتر است بدانید که می توان با جراحی بازسازی سینه حتی بلافاصله بعد از جراحی درمانی، ظاهر حجیم سینه ها را به آنها بازگرداند.

شیمی درمانی و پرتو درمانی گرچه می توانند تأثیر گذار باشند، اما اثرشان بیشتر تکمیلی است و برای کمک به جراحی استفاده می شوند.

بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران

گرچه در مرحله متاستاز سرطان سینه، که سلول های سرطانی در بدن پخش شده اند جراحی نمی تواند چاره کار باشد، اما شیمی درمانی ممکن است با درصدی کم، شانسی برای درمان یا تأخیر اثر نهایی سرطان داشته باشد.

برای جراحی و درمان سرطان سینه همیشه سعی کنید بهترین دکتر جراح سرطان سینه را انتخاب کنید. کسی که مهارت، دانش، تخصص و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. به یقین می توانیم بگوییم که بهترین جراحان سینه، پزشکان فوق تخصص جراحی سینه هستند. چراکه تنها گروه از پزشکان به حساب می آیند که فعالیتشان به صورت تخصصی و ویژه انجام انواع عمل های درمانی و زیبایی سینه است.

شما می توانید برای مشورت در مورد جراحی سرطان سینه و اقدامات درمانی لازم با دکتر امیراشا ابراهیمی، به عنوان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه علوم پزشکی تهران در تماس باشید.

درمان قطعی سرطان سینه

احتمال مرگ در سرطان سینه

چنانچه زود برای درمان سرطان سینه اقدام کنید، از شانس درمان زیادی برخوردار خواهید بود. احتمال مرگ در سرطان سینه، به آگاهی و آشنایی شما با علائم سرطان سینه، و تشخیص زودهنگام آن بستگی دارد. البته انتخاب جراح مجرب و قابل اعتماد نیز مهم است. چراکه همیشه شانس بازگشت سرطان سینه وجود دارد.

و اما در مورد مدت زمان درمان سرطان سینه بهتر است بدانید که چنانچه جراحی راه درمانی شما باشد، به زمانی حدود دو هفته ای برای آماده سازی پیش از درمان، حدود 6 ساعت زمان برای عمل جراحی، حدود 1 ماه برای دوران نقاهت و حدود 6 ماه برای بهبودی کامل نیاز خواهید داشت.

اما مدت زمان درمان سرطان سینه با شیمی درمانی کاملا به وضعیت بیمار و تعداد جلسات مورد نیاز او بستگی دارد که می تواند چندین ماه به طول بینجامد، یا حتی ظرف چند هفته پایان یابد.

نویسنده: گروه پژوهشی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا