عمل سرطان سينه زنان

عمل سرطان سينه زنان | پاسخ به سوالات رایج

عمل سرطان سينه زنان

در دنیای امروز اطلاع رسانی آنقدر گسترده شده که دیگر تقریبا همه خانم ها خودشان می دانند که سرطان سینه یکی از بیماری های جدی رایج در بین خانم هاست. اما سرطان سینه را هم می توان درمان کرد. درمان سرطان سینه می تواند روش ها و راهکارهای زیادی داشته باشد، از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی. اما هنوز هم عمل سرطان سینه زنان بهترین و موثرترین روش برای درمان آن به حساب می آید.

عمل سرطان سینه زنان بسته به مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد می تواند خیلی ساده باشد، یا خیلی سخت. یادتان باشد که اگر خیلی دیر و در مراحل بسیار پیشرفته سرطان را شناسایی و برای درمان آن اقدام کنید، احتمال بهبودی عملا ممکن است به صفر برسد. پس در شناخت علائم سرطان کوشا باشید و مرتبا به پزشک درمانگر مراجعه کنید تا سینه را چک‌آپ کند و در صورت وجود هرگونه علائم بتواند سریعا آن را شناسایی نماید.

برای کسب اطلاعات دقیقتر از مراحل و گرید های سرطان سینه توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

عمل سرطان سینه اگر در مراحل ابتدایی باشد می توان با جراحی موضعی، یعنی لامپکتومی آن را درمان کرد. لامپکتومی یعنی جراحی کردن بخشی از سینه برای برداشتن مستقیم توده سرطان و بخشی از بافت های اطراف آن. اما در مراحل بالاتر، یعنی وقتی سرطان به کل سینه سرایت کرده برای درمان آن باید عمل جراحی ماستکتومی انجام دهید. یعنی عمل برداشتن کل سینه و بخشی از غدد لنفاوی زیربغل.

عمل سرطان سینه زنان همچنان بهترین و موثرترین راه برای درمان سرطان سینه است. در این مقاله کمی بیشتر در مورد جوانب این عمل جراحی صحبت می کنیم و به سوالات رایج در این زمینه پاسخ می گوییم. با ما همراه باشید.

عمل سرطان سينه زنان

درد بعد از عمل سرطان سينه

واقعیت این است که بعد از عمل تخلیه سینه، چه عمل بازسازی انجام شده باشد (پروتز گذاری) و چه انجام نشده باشد، دیگر بافت طبیعی سینه در بدن وجود ندارد. بنابراین اصولا نمی تواند دردی داشته باشد. بسیاری از پزشکان و محققان بر این باورند که درد سینه بعد از عمل سرطان سینه، نوعی درد ذهنی است و وجود خارجی ندارد.

اما تحقیقات جدید نشان داده اند که حدود یک چهارم خانم هایی که در سنین جوانی مجبور به عمل سرطان سینه زنان می شوند، درد را در ناحیه پوست تجربه می کنند.

اما در مورد لامپکتومی، درد سینه تا چند روزی به شکل موضعی طبیعی است. یعنی در ناحیه ای که برش خورده و بخیه شده است. درد و خارش در این ناحیه را می توان با ماساژ و ورزش های سبک تا حدی تقلیل داد، اما باید به خاطرداشته باشید که تا چند ماه بعد از عمل نباید به سینه فشار زیادی وارد کنید.

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

سرطان به خودی خود واژه ترسناکی است. در ذهن عموم مردم اینطور جا افتاده که ابتلا به سرطان مساوی با مرگ است. در حالی که این گزاره حقیقت ندارد. سرطان سینه اتفاقا از آن دسته از سرطان هایی است که آمار مرگ و میر پایینی دارد. چنانچه خیلی دیر متوجه وجود آن نشوید می توانید با انجام عمل سرطان سینه زنان به خوبی آن را درمان کنید. کسانی که برای درمان سرطان سینه به موقع اقدام می کنند می توانند نگرانی را کنار بگذارند، چراکه این سرطان در صورت درمان شدن هیچ تأثیری روی طول عمر طبیعی آنها نمی گذارد.

عمل سرطان سينه زنان

شانس درمان سرطان سینه

شانس درمان سرطان سینه کاملا به مرحله ای بستگی دارد که سرطان در آن قرار گرفته است. هرچه زودتر سرطان سینه را تشخیص دهید، شانس درمانتان هم افزایش پیدا می کند. تا حدی که ممکن است حتی به عمل جراحی هم احتیاج نداشته باشید! اما چنانچه اجازه دهید سرطان به مراحل پیشرفته تر برسد، یعنی به گرید 2 و 3، طبیعتا شانس درمان هم کاهش پیدا می کند.

گرید ها و مراحل پیشرفت سرطان سینه پارامترهایی هستند که گسترده و عمق پیشرفت سلول های سرطان در داخل بافت سینه را نشان می دهند. به صورت کلی چنانچه سلول های سرطانی متاستاز نکرده باشند، یعنی هنوز از بافت خود سینه بیرون نرفته و به اندام های دیگر سرایت نکرده باشند، می توان با عمل سرطان سینه زنان، آن را به شکل موثری درمان کرد.

برای آشنایی با علائم سرطان سینه بهتر است به این مقاله مراجعه کنید.

برداشتن سینه در سرطان

برداشتن سینه در سرطان اتفاقی است که به سادگی نمی افتد. اصولا انجام این عمل جزو گزینه های مطلوب پزشک و بیمار نیست. به همین خاطر تا جایی که واقعا به انجام آن نیازی نباشد، صورت نمی پذیرد.

چنانچه توده سرطانی هنوز متراکم باشد و سلول های آن به بافت های اطراف سرایت نکرده باشند لازم به تخلیه کل سینه نیست، و می توان با انجام لامپکتومی فقط بخشی از سینه که توده در آن است را برداشت. همچنین اگر گسترده سرایت زیاد نباشد و کل سینه را درگیر نکرده باشد هم نیازی به انجام عمل تخلیه سینه یا ماستکتومی نیست.

عمل تخلیه سینه تنها زمانی انجام می شود که کل سینه و غده های لنفاوی زیر بغل درگیر باشند. اما حتی در صورت تخلیه کامل سینه هم نیازی نیست نگران ظاهر سینه بعد از عمل سرطان سینه زنان باشید. چراکه یک پزشک فوق تخصص جراحی سینه می تواند طی همان عمل تخلیه عمل بازسازی را هم انجام داده و با استفاده از مواد مصنوعی ظاهر حجیم سینه را به آن بازگرداند. یا چند ماه بعد این کار را انجام دهد.

عمل سرطان سينه زنان

دکتر فوق تخصص جراحی سینه در تهران

برای تجربه یک عمل موفق که واقعا می تواند در درمان سرطان سینه موثر باشد، مهمترن کاری که باید انجام دهید انتخاب کردن یک پزشک متخصص و قابل اعتماد است. چنانچه پزشک مورد نظر شما به اندازه کافی با تجربه، متخصص و ماهر نباشد این سلامتی شماست که به خطر می افتد. آن موقع ناچارید سلامت و زندگی خود را به شانس واگذار کنید.

از این رو حتما در انتخاب یک جراح خوب دقت کافی داشته باشید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

درمان قطعی سرطان سینه

سرطان سینه را قطعا می توان درمان کرد. اما همانطور که اشاره کردیم به شرطی که به موقع برای درمان آن اقدام کنید. قطعی ترین روش برای درمان کامل سرطان سینه استفاده از روش های مختلف عمل سرطان سینه زنان است. لامپکتومی و ماستکتومی روش های اصلی عمل جراحی برای درمان سرطان سینه هستند که طی آنها یا بخش سرطانی شده سینه را حذف می کنند، یا کل سینه درگیر سرطان را تخلیه می کنند.

مراقبتهای بعد از عمل سرطان سينه

بعد از انجام عمل جراحی سینه حتما باید مراقب باند و پانسمان محل جراحی باشید و فقط با نظارت پزشک اقدام به تعویض آنها نمایید. همچنین باید توجه داشته باشید که محل زخم ها خشک و بدون ترشح باشند. سعی کنید تا 3 الی 4 روز آینده بعد از عمل حمام نروید. بخیه ها را باید 6 تا 10 روز بعد از عمل جراحی کشید و هرگز زودتر از زمان موعد اقدام به باز کردن بخیه ها نکنید، و خودتان هم این کار را انجام دهید.

یادتان باشد که ترمیم اولیه زخم های بخیه  تا حدود یک هفته بعد انجام می شود، اما التیام کامل زخم ها حدود شش ماه زمان می برد. پس در این مدت تا بازگشت کامل سینه به حالت عادی تلاش کنید تا فشار زیادی به سینه وارد نشود. بنابراین از بلند کردن وزن های سنگین و انجام ورزش های سنگین خودداری نمایید.

عوارض بعد از عمل سرطان سينه

عوارض و خطرات بعد از عمل سرطان سینه زنان عبارتند از:

  • عفونت
  • پنوموتوراکس
  • سروما
  • خونریزی
  • زخم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا