مشکلات سینه

مشکلات سینه | کدام بیماری های سینه خطرناکند؟

مشکلات سینه

مشکلات سینه اغلب در قالب علائم و نشانه های بیماری خودشان را نشان می‌ دهند. اما این علائم الزاما نشانه ی بیماری نخواهند بود. از طرفی خیلی از بیماری های پستان هستند که اصولا مشکل آفرین نبوده و بخشی از تغییرات طبیعی پستان هستند.
انواع مختلفی از مشکلات سینه و بیماری های پستان وجود دارند. هرچند که برخی از آنها نشانه شرایط جدی تری مانند سرطان سینه هستند، اما بیشتر آنها خوش خیم بوده و غیرسرطانی اند. به همین علت هم هست که در تشخیص مشکلات جدی سینه، آزمایشات تصویربرداری مانند ماموگرافی یا بیوپسی اهمیت بسیار زیادی دارند.

بسیاری از این مشکلات در نوجوانان و دختران جوان خودشان را نشان می دهند که اغلب باعث نگرانی می شود. اما داشتن اطلاعات مفید در مورد بیماری های سینه و انواع آنها می تواند تا حد زیادی این نگرانی ها را رفع کند. دانستن این مطالب به شما کمک می کند تا وضعیت های جدی را از غیر جدی تشخیص دهید و به موقع برای درمان اقدام کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در مورد انواع مشکلات و بیماری های سینه صحبت کنیم.

مشکلات سینه

درد سینه

رایج ترین نوع درد سینه به ورم کردن بافت سینه در دوره قاعدگی ماهانه مربوط می شود. دلیل آنهم تقریباً همیشه هورمونی است. خیلی از خانم های جوان هستند که از زمان تخمک گذاری دچار درد سینه می شوند و این درد تا شروع دوره قاعدگی ادامه پیدا می کند. این درد می تواند فقط روی یک سینه باشد یا ممکن است در کل منطقه سینه و زیربغل بچرخد.

درد سینه ممکن است خیلی خفیف باشد یا آنقدر شدید باشد که نتوانید لباس های تنگ و چسبان بپوشید یا حتی به آنها دست بزنید.

دیگر علت های درد سینه عبارتند از:

  • عفونت
  • آسیب
  • کیست

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی یعنی رشد بیش از اندازه سینه آقایان. گرچه ژنیکوماستی در بیشتر موارد خود به خود از بین می رود اما می تواند در کل دوره بلوغ همراه فرد باقی بماند. چنانچه مشکلات ژنیکوماستی از بین نروند (که علت اصلی آن اختلالات هورومونی طبیعی است) برای درمان آنها به جراحی نیاز خواهید داشت.

 

کیست سینه

کیست در حقیقت کیسه ای پر از مایعات است که در بافت سینه ایجاد می شود. اکثراً در خانم های بالغ خودشان را نشان می دهند اما گاهی اوقات دختران نوجوان هم به آنها دچار می شوند. کیست های سینه اغلب بزرگ شده و درست قبل از دوره قاعدگی ملتهب و دردناک می شوند. علائمی که بیشتر شب ها بروز پیدا می کنند.

کیست ممکن است حالت نرم داشته باشد یا سفت. وقتی که کیست به سطح پوست سینه نزدیک شود ممکن است شبیه یک تاول بزرگ باشد. بیرونش نرم و صاف است، اما داخلش پر از مایع. گرچه وقتی کیست ها در عمق بافت سینه قرار گرفته باشند ممکن است مثل یک برآمدگی داخلی خودشان را نشان دهند. چون اطرافشان را بافت های سینه گرفته اند.

 

فیبروآدنوم

فیبروآدنوم ها توده های برآمده جامد، سفت، صاف و البته خوش خیم هستند؛ توده های بدون درد که حالت لاستیکی داشته و آزادنه در اطراف حرکت می کنند. اندازه آنها متفاوت است و می توانند در هر جایی از بافت سینه رشد کنند.
فیبروآدنوم ها بیشتر در خانم های جوانی که در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی هستند خودشان را نشان می دهند. اما ممکن است برای هر خانمی در هر سنی اتفاق بیفتند.

نکروز چربی

نکروز چربی بیماری است که در آن توده های گرد، سفت و بی دردی که ناشی از آسیب یا جداافتادن بافت چربی هستند، در سطح سینه ایجاد می شوند. این بیماری اغلب در خانم هایی که سینه های خیلی بزرگی دارند رخ می دهد. همچنین بعد از ضربه یا کبودی سینه هم اتفاق می افتند.

این توده ها بدخیم نیستند و شانس ابتلا به سرطان سینه را بالا نمی برند. هرچند این عارضه ممکن است بعد از لامپکتومی یا پرتودرمانی که قبلاً برای سرطان سینه انجام داده اید اتفاق بیفتد.

مشکلات سینه

آدنوز اسکلروز (توده های غیرسرطانی پستان)

آدنوز اسکلروز یک بیماری سینه به معنی رشد بیش از حد بافت های سینه است. اتفاقی که اغلب باعث درد سینه می شود.

گرچه این تغییرات در بافت سینه اکثراً میکروسکوپی و بسیار ریز هستند، اما ممکن است در ماموگرافی خودشان را به شکل بافت های آهکی نشان دهند و می توانند باعث بروز برآمدگی در سینه شوند.

برآمدگی عمومی سینه

برآمدگی عمومی سینه به عنوان یکی دیگر از مشکلات سینه رایج با نام های متفاوتی شناخته می شود. از جمله مشکلات فیبروکیستیک و سینه های فیبرویدی.

بسیاری از پزشکان باور دارند که این برآمدگی ها ناشی از تغییرات نرمال سینه هستند و بسیاری از خانم ها در طول زندگیشان آنها را تجربه می کنند. گرچه این برآمدگی های عمومی باعث می شوند که پیدا کردن برآمدگی ها و توده های جدی سخت تر شود. چنانچه دچار این مشکل هستید بهتر است به طور منظم سینه خود را چک‌آپ کنید و مرتباً تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.

 

 

سرطان سینه

سرطان سینه را می توان تنها بیماری جدی سینه تلقی کرد. هر مشکل جدی سینه به نوعی به سرطان ربط پیدا کرده، به طوری که یا عامل آن است یا نشانه ای از وجود آن. همانطور که دیدید رشد توده های مختلف در سینه اکثراً امری کاملاً طبیعی است، چون بیشتر آنها خوش خیم هستند. اما چنانچه توده ای سرطانی شود، یا به عبارت دیگر سلول های آن به دیگر بخش های سینه یا اندام های دیگر سرایت کند، آن توده به شدت خطرناک است.

چنانچه سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. از همین روست که انجام مرتب آزمایشات و چک‌آپ های سینه امری لازم برای هر خانمی است.

تشخیص مشکلات سینه

گام اول برای تشخیص هرگونه مشکلات سینه معاینه فیزیکی است. بسته به چیزی که پزشک پیدا می کند، ممکن است از شما بخواهد تا آزمایشات دیگری هم انجام دهید. این آزمایشات عبارتند از:

  • فراصوت
  • ماموگرافی
  • بیوپسی
  • ام آر آی

درمان مشکلات سینه

اینکه مناسب ترین درمان برای مشکل ما چیست به نوع بیماری شما بستگی دارد. بسیاری از انواع مشکلات سینه به درمان نیازی ندارند.

اما برای رفع برخی از آنها به جراحی نیاز دارید. اغلب کیست های سینه با سوزن تخلیه می شوند.

 

بهترین جراح سینه در تهران

برای اطمینان از نتیجه و ایمنی عمل جراحی همیشه باید در انتخاب پزشک جراح دقت کافی داشته باشید. جراح خوب مساوی است با جراحی خوب. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

لینک تماس با بهترین دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا