ورزش و سرطان سينه

ورزش و سرطان سينه | بعد از عمل سرطان سینه چه ورزش هایی بکنیم؟

ورزش و سرطان سينه

ورزش و سرطان سينه

احتمالاً هیچ پزشک یا متخصصی را پیدا نخواهید کرد که منکر اهمیت ورزش در سلامتی انسان باشد. برای این که سالم بمانیم و روحیه ی بالایی داشته باشیم، ورزش کردن از نفس کشیدن هم واجب تر است!

اما احتمالاً تا به حال نمی دانستید که چه ارتباطی میان ورزش و سرطان سینه وجود دارد. آیا می دانستید که ورزش کردن تا چه حد برای سلامت بیماران مبتلا به سرطان های مختلف مفید و موثر است؟ آیا می دانستید که می توان با استفاده از ورزش، بسیاری از بیماری های ناشی از سرطان ( مانند دیابت و بیماری های قلبی) را از بین برد؟!

خب در این مطلب تصمیم داریم به این موضوع بپردازیم و بگوییم در صورت ابتلا به سرطان، باید چه ورزش هایی را در پیش بگیرید تا روحیه و سلامت خود را تقویت کنید.

ورزش و سرطان سينه

چه ورزش هایی برای بیماران مبتلا به سرطان سینه خوب است؟

خب همان طور که گفتیم ورزش کردن نقش مهمی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان ایفا می کند اما احتمالا یکی از مهم ترین سرطان هایی که از ورزش کردن بهره می برند، سرطان سینه است. در ادامه می خواهیم به برخی از مهم ترین ورزش های مفید برای سرطان سینه اشاره کنیم:

پیاده روی: پیاده روی مادر ورزش هاست. روزانه حدود یک الی دو ساعت پیاده روی را در برنامه تان داشته باشید. پیاده روی باعث می شود تا گردش خون در تمام ارگان و اندام های بدن شما بهبود پیدا کند و به این ترتیب ریسک بیماری های قلبی نیز کاهش پیدا می کند. می توانید از نرم افزارهای موجود استفاده کنید تا متوجه شوید روزانه چه مقدار پیاده روی کرده اید و چه تاثیری در سلامت و وزن شما داشته است.

انجام حرکات کششی: حرکت های کششی به طور کلی باعث می شوند که شما انعطاف پذیری بهتری داشته باشید و برای تمرینات و ورزش های سنگین تر آماده باشید. به همین خاطر اگر فرصت رفتن به باشگاه یا انجام تمرینات سنگین را ندارید، می توانید حرکات کششی را در برنامه ی خود قرار دهید.

ایروبیک: ایروبیک ورزش پر نشاط و روحیه سازی است. بنابراین هر بیمار مبتلا به سرطان سینه ای باید این ورزش را در نظر بگیرد. ایروبیک باعث می شود که جریان خون بهبود پیدا کرده و عروق خونی در بدن، عملکرد بهتری داشته باشند. به این ترتیب از بروز بیماری های قلبی و دیابت پیشگیری می شود. هم چنین انجام ایروبیک باعث می شود که خواب بیمار بهتر شود چرا که این ورزش سنگین به حساب می آید و بیمار را از لحاظ جسمانی خسته و آماده خوابیدن می کند. هم چنین استرس را کاهش می دهد و به این ترتیب خطر بروز مجدد سرطان سینه بعد از بهبودی را کاهش می دهد. این همه مزیت فوق العاده کافی نیست که همین امروز به سراغ انجام این ورزش بروید؟!

شنا کردن: یکی از اصلی ترین کارهایی که هر مبتلا به سرطان سینه ای باید انجام بدهد، این است که حتما وزن خود را ثابت و پایین نگه دارد. در حقیقت سوزاندن کالری ها یکی از مهم ترین گام های بهبود بیماران مبتلا به سرطان سینه است. بنابراین می توانید شنا کردن را همواره در برنامه ی روزانه خود داشته باشید. شنا کردن می تواند از بروز دیابت جلوگیری کند و کالری ها را بسوزاند.

ورزش های سنگین استقامتی: ورزش های استقامتی باعث می شوند که بدن شما قوی تر شود و سلامت بیشتری داشته باشد. در حقیقت ورزش هایی مانند شنا، دراز و نشست، تمرین با دمبل و…بهترین کاری است که برای تقویت عضلات خود می توانید به کار بگیرید.

ورزش و سرطان سينه

ورزش های بعد از جراحی سرطان سینه

نکته ای که باید توجه داشته باشید، این است که بعد از جراحی سرطان سینه باید ورزش ها و تمریناتی را با توجه به دستورالعمل های پزشک انجام دهید.

 مرحله اول تمرینان بعد از جراحی سرطان سینه

این ورزش ها سبک هستند و معمولا هنگامی که دراز کشیده یا نشسته اید قابل انجام هستند.

تمرینان دست: دست های خود را چندین بار باز و بسته کنید

تمرینات مچ دست: آرنج روی بالش قرار بگیرد و مچ دست خود را به جلو و عقب تکان دهید.

تمرینات مربوط به آرنج دست: آرنج را از سمت داخل به سوی شانه باز و بسته کنید.

ورزش و سرطان سينه

مرحله دوم تمرینات

در مرحله ی دوم تمرینات بعد از جراحی سرطان سینه به سراغ ورزش هایی می رویم که اندکی سنگین تر هستند. به همین خاطر است که باید تحت نظر پزشک خود انجامشان بدهید. البته احتمال دارد در ابتدای کار، دچار درد و ناراحتی شوید. در صورتی که دست یا شانه تان درد گرفت، انجام ورزش را متوقف کنید و سپس بعد از استراحت، دوباره ورزش ها را ادامه بدهید.

اگر بازوهایتان خشک و گرفته است، توصیه می کنیم از دست خود برای انجام فعالیت های روزمره ( مانند شانه کردن موها؛ پوشیدن لباس و ..) استفاده کنید. هم چنین می توانید به آهستگی اشیاء سبک را بلند کنید تا حرکات بازوهایتان نرم تر شود.

در حالی که آرنج هایتان به سمت داخل هستند، دست ها را روی سینه قرار داده و قفل کنید.

آرنج هایتان را به پهلو بچسبانید و سپس دست ها را روی سینه قرار بدهید.

توصیه می کنیم در ابتدا تمامی این حرکات را به صورت دراز کش انجام دهید تا هیچ گونه فشار مضاعفی روی بدن وارد نشود.

چرخاندن طناب: چرخاندن یک طناب با بازویی که جراحی شده است می تواند در قوی تر کردن بازوها بسیار موثر و مفید باشد.

ورزش های دیگری نیز برای بیماران بعد از جراحی سرطان سینه وجود دارد که بهتر است با نظارت پزشک معالج خود انجام دهید.

در نهایت باید از اهمیت رژیم غذایی نیز نام ببریم. در حقیقت بدون داشتن یک رژیم غذایی متناسب با بیماری، تمام ورزش ها و تمریناتی که انجام می دهید بی فایده خواهد بود. معمولاً توصیه می شود که بیماران مبتلا به سرطان سینه، بعد از جراحی سینه خود رژیم غذایی مبتنی بر پروتئین و فیبر داشته باشند تا بهبودی زودتر حاصل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا