بهترین متخصص سرطان پستان

بهترین متخصص سرطان پستان

بهترین متخصص سرطان پستان

حتما اسم سرطان را شنیده اید. این بیماری هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود و الان که این مطلب را می نویسیم درمان آن پیشرفتهای زیادی کرده است و با مراجعه به بهترین متخصص سرطان پستان بهبود خواهید یافت.
سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که به واسطه اشعه ایکس دیده می شود یا به صورت توده احساس می شود. البته اغلب توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی و بدخیم  نیستند. تومورهای غیرسرطانی پستان رشد غیر طبیعی دارند، اما خارج از پستان پخش نمی شوند و تهدید کننده زندگی نیستند، اما برخی از توده های خوش خیم پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش می دهند.

امیدواریم کسانی که به این بیماری مبتلا هستند هر چه زودتر بهبود پیدا کنند ولی در هر صورت باید بپذیریم که این مهمان ناخوانده و نامهربان برای مدتی بالاجبار میمهان شما است تا دوران درمان خود را با موفقیت به پایان برسانید.
پیش از پرداختن به بحث بهترین متخصص سرطان پستان در مورد اینکه سرطان چیست، روش های تشخیص و روش های درمانی آن صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد. اما در هر صورت هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید، شانس بهبودی شما دوچندان خواهد بود.
برای تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن سرطان و اینکه آیا ریسک ابتلا به سرطان را در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد، بایستی هر توده سرطانی یا تغییرات ظاهری در شکل ظاهری سینه، توسط بهترین متخصص سرطان پستان چک و بررسی شود.
این پدیده در واقع امری رایج بین خانم هاست و همه خانم ها باید مراقب علائم و نشانه های سرطان سینه باشند. اما خوشبختانه علم پزشکی به نقطه ای رسیده که بیشتر مبتلایان به سرطان پستان را درمان می کند.

سرطان سینه و گروه های پرخطر

همواره باید کوشش کنیم که به بهترین شکل از خود مراقبت کنیم و علائم این بیماری را بدانیم تا در صورت مواجه با آن بدانیم که چه کارهایی را انجام دهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم تا ضمن رفتن به سوی بهبودی، هر چه سریعتر از شر آن خلاص شویم. به علاوه باید بیاموزیم که با انتخاب بهترین متخصص سرطان پستان و اعتماد به او اسیر استرس های بی مورد نشویم و البته دلواپسی های درست داشته باشیم.

ریسک فاکتورهای ابتلا به کانسر سینه:

  • زن متولد شدن
  • بالا رفتن سن
  • تغییرات ژنتیکی خاص وراثتی
  • داشتن سابقه خانوادگی در کانسر سینه
  • داشتن سابقه شخصی در کانسر سینه
  • نژاد و قومیت
  • داشتن بافت متراکم پستان
  • برخورداری از شرایط سینه خوش خیم خاص
  • شروع زودرس قاعدگی
  • یائسگی بعد از 55 سالگی
  • داشتن رادیوتراپی روی قفسه سینه
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES)

سرطان سینه و علائم بیماری

سرطان سینه و علائم بیماری

دانستن اینکه پستان ها در حالت عادی چگونه باید باشند، بخش مهمی از سلامتی پستان است. اگر چه انجام تست های غربالگری سینه به طور مداوم برای تشخیص این سرطان مهم است، ماموگرافی ها هر نوع کانسر سینه ای را پیدا نمی کنند. بنابراین، بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و نشانه ها و علائم کانسر سینه را بدانید.

شایع ترین علامت کانسر پستان، وجود توده جدید است. یک توده سخت بدون درد که لبه های نامنظمی دارد، احتمال بالاتری دارد که سرطانی باشد، اما توده های سرطانی سینه می توانند نرم یا گرد نیز باشند. آنها حتی می توانند دردناک باشند. بسیار مهم است که هر نوع توده یا تغییراتی در پستان توسط بهترین متخصص سرطان پستان چک شود.

نشانه های احتمالی سرطان سینه:

  • تورم تمام یا قسمتی از پستان (حتی اگر توده ای حس نشود)
  • حفره حفره شدن پوست (گاهی اوقات شبیه به پوست پرتقال به نظر می رسد.)
  • درد پستان یا نوک پستان
  • تو رفتگی نوک پستان
  • قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه
  • ترشح نوک پستان
  • گره های لنفاوی متورم (گاهی اوقات کانسر پستان می تواند به غدد لنفاوی زیر بازو و یا اطراف استخوان ترقوه گسترش یابد و باعث ایجاد توده یا تورم شود، حتی قبل از اینکه تومور اصلی در پستان به اندازه کافی بزرگ شود تا حس شود.)

اگرچه هر یک از این علائم می تواند به دلیل موارد دیگری غیر از کانسر پستان ایجاد شود، در صورت وجود آنها بایستی به پزشک متخصص البته بهترین متخصص سرطان پستان مراجعه نمایید تا علت آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که آزمایش های غربالگری و ماموگرافی کمک می کنند تا قبل از بروز هر گونه علائم، سرطان پستان را هر چه سریع تر کشف کنید و شانس بیشتری برای درمان داشته باشید.

صحبت های دکتر امیرپاشا ابراهیمی درباره روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

 

سرطان سینه و اصول پیشگیری

بسیاری بیماران از پزشک خود می پرسند که چرا به سرطان پستان مبتلا شده اند و چه کاری میتوانند انجام دهند تا ریسک ابتلا به سرطان را در فرزندان خود کاهش دهند؟ به صراحت میتوان گفت که علت بیماری سرطان پستان هنوز یک راز است و پزشکان به مانند کارآگاهان همچنان به دنبال سرنخ های مبهم و پیچیده از علت بروز سرطان سینه هستند. برخی از “سرنخ های”  شناخته شده عبارتند از :

  • وراثت
  • یائسگی دیررس
  • منارک (اولین قاعدگی) زودرس
  • سن حاملگی بالا
  • چاقی
  • باردار نشدن
  • رژیم غذایی پرچرب
  • مصرف قرص های جلوگیری از بارداری و استروژنی که به صورت دارو به بیمار داده میشود
  • قرار گرفتن در معرض عکس های رادیولوژی در سن پایین
  • سموم موجود در محیط
  • مصرف الکل و دخانیات

نتایج برخی تحقیقات نشانگر وجود رابطه بین فاصله ی زمانی بین اولین قاعدگی تا یائسگی و احتمال بروز سرطان است بطوریکه در زنان مبتلا به سرطان فاصله ی اولین قاعدگی تا یائسه شدن زیادتر بوده است و به معنای ساده تر زنانی که مدت زمان بیشتر در معرض هورمون‌های زنانه قرار گرفته اند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است.

در تحقیقی دیگر نتایج نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین شروع زود هنگام مصرف قرص های جلوگیری قبل از 25 سالگی و نیز استفاده طولانی مدت از این قرص‌ها قبل از اولین بارداری و احتمال بروز سرطان پستان بوده است. حال میتوان دلیل گسترش ابتلا به سرطان سینه در سال های اخیر را در افزایش میزان مصرف قرص های جلوگیری، سیگار، الکل و هم چنین رژیم های غذایی پرچرب (مثل فست فودها) و نیز افزایش سن حاملگی زنان دانست. علاوه بر این، موارد گسترش و پیشرفت تکنولوژی تشخیصی و تست های غربالگری سرطان سینه در افزایش گزارشات آمار مبتلایان به سرطان پستان بی تاثیر نیست.

خالی از لطف نیست که مطلب راههای پیشگیری از سرطان سینه را در این راستا مطالعه نمایید.

سرطان سینه و استرس

اولین قدم برای مبارزه با استرس و ترس، داشتن اطلاعات است

از بیماری نترسید. آگاهی از شما در مقابل بیماری محافظت می کند.

در چنین شرایطی ناراحتی، عصبانیت، استرس و ترس می تواند طبیعی باشد. باید آن ها را کنترل کرد.

صحبت با افرادی که به آن ها اعتماد دارید، به کاهش استرس و ترس کمک می کند.

از توجه به رسانه هایی که باعث ناراحتی شما می شوند پرهیز کنید.

از موقعیت هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید.

با دوستان و اطرافیان خود با تلفن و شبکه های اجتماعی صحبت کنید، صحبت در مورد نگرانی ها به بهتر شدن حال شما کمک می کند.

بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. عادی زندگی کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید.

استراحت، تغذیه سالم، خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابید.

ورزش کنید. اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک داشته باشید و بیست دقیقه در روز پیاده روی کنید.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه

امروزه روش های درمانی بسیار زیادی به وجود آمده اند، اما هنوز هم جراحی کردن سینه، مطمئن ترین روش برای درمان قطعی سرطان سینه است.

اگر تشخیص داده شود که شما مبتلا به کانسر سینه هستید، تیم مراقبتی شما گزینه های درمانی سرطان پستان را با شما در میان می گذارند. مهم ترین کار در این مرحله این است که در مورد مزایای هر یک از گزینه های درمانی فکر کنید و خطرات و عوارض جانبی آنها را بسنجید.

درمان موضعی

برخی از درمان ها موضعی هستند، به این معنی که بدون اثرگذاری روی دیگر بخش های بدن، تومور را درمان می کنند. اغلب زنان مبتلا به این نوع سرطان، نوعی جراحی را برای برداشتن تومور تجربه خواهند کرد. بسته به نوع سرطان و پیشرفت آن، ممکن است نیاز به انواع دیگری از درمان نیز داشته باشید. درمان های موضعی می توانند به صورت جراحی یا رادیوتراپی انجام گیرد.

انواع جراحی سرطان سینه

ممکن است بهترین متخصص سرطان پستان بر پایه خصوصیات سرطان پستان و سابقه پزشکی بیمار، انجام عمل جراحی را توصیه کند. گاهی اوقات پزشک انواع جراحی را برای بیمار توضیح می‌دهد و امکان انتخاب نوع جراحی را به او می‌دهد. آشنایی با انواع عمل جراحی که در روند درمان سرطان پستان به کار می‌روند، می‌تواند در تصمیم‌گیری به بیمار کمک شایانی کند.

عوامل موثر در انتخاب نوع جراحی پستان

برای درمان برخی از انواع سرطان پستان، جراحی‌های گوناگونی توصیه می‌شوند. عوامل زیر در انتخاب نوع عمل جراحی سرطان پستان موثرند:

  • اندازه توده سرطانی
  • محل قرارگیری توده سرطانی در پستان
  • اندازه پستان بیمار
  • احساسات و سلیقه شخصی بیمار؛ برخی بیماران شاید بر پایه احساسات از تصویر بدن یا ترجیح خودشان در زندگی در این تصمیم‌سازی نقش داشته باشند.

عمل جراحی توده سرطانی

این نوع جراحی با نام‌های دیگری هم مانند عمل جراحی برای حفظ پستان، لامپکتومی، کوادرانکتومی، ماستکتومی پارشیال (برداشتن بخشی از پستان) یا ماستکتومی سگمنتال (برداشتن قطعه‌ حاوی توده از پستان) نیز شناخته می شود. در این نوع عمل جراحی، فقط ناحیه‌ای از پستان که توده سرطانی در آن قرار دارد از بدن خارج می‌شود و بقیه پستان نگه داشته می‌شود. به عبارت دیگر، جراح فقط توده سرطانی و مقدار کمی از بافت سالم موجود در حاشیه آن را برمی‌دارد و تا حد امکان بافت سالم پستان را باقی می‌گذارد. بدیهی است گاهی به دلیل اندازه بزرگ توده سرطانی یا سایر عوامل، اصلا امکان انجام چنین عملی وجود ندارد. به طور معمول پس از انجام این نوع جراحی پستان، انجام پرتودرمانی (رادیوتراپی پستان) تجویز می‌شود. در پرتودرمانی به طور معمول دوز بالای اشعه ایکس بخشی از سلول‌های باقیمانده از توده سرطانی را نابود می‌سازد.

آیا ماستکتومی تنها درمان کامل سرطان سینه است؟

 

عمل جراحی برای برداشتن همه پستان یا ماستکتومی

این نوع جراحی با عنوان لاتین ماستکتومی هم ممکن است نامیده شود. در برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان لازم است همه پستان برداشته شود. گاهی هم خود بیمار این نوع عمل جراحی را انتخاب می‌کند. در عمل ماستکتومی، جراح همه بافت پستان شامل پوست و نوک پستان و مقداری از بافت زیر پستان (تا روی عضلات قفسه سینه) را برمی‌دارد. در موارد بسیار کمی، ممکن است جراح مجبور شود حتی عضلات قفسه‌سینه را هم از بدن خارج سازد؛ به این عمل ماستکتومی رادیکال گفته می‌شود. گاهی با وجود انجام ماستکتومی همچنان احتمال عود سرطان در یکی از نواحی زیر وجود دارد:

  • دیواره قفسه‌سینه
  • ناحیه برش عمل جراحی
  • غدد لنفاوی نزدیک پستان

اگر احتمال عود سرطان در هریک از مناطق بالا باشد، پزشک ممکن است پرتودرمانی (رادیوتراپی) را تجویز نماید.

بهترین متخصص سرطان پستان

عمل جراحی ترمیمی پستان

پس از ماستکتومی، ممکن است بیمار بخواهد ظاهر پستان را بهبود ببخشد و به عمل جراحی ترمیم پستان نیاز داشته باشد. به طور حتم، پیش از انجام عمل، جراح درباره گزینه‌های موجود با فرد صحبت می‌کند. گاهی امکان ترمیم پستان همزمان با ماستکتومی وجود دارد (ترمیم همزمان) و در برخی موارد، لازم است در زمانی دیگر و با تاخیر، عمل جراحی ترمیم پستان انجام شود (ترمیم تاخیری).

جراحی برداشتن غدد لنفاوی

ممکن است سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی نزدیک پستان هم گسترش یافته باشند. غدد لنفاوی غده‌هایی هستند که در بسیاری از نقاط بدن وجود دارند. این غده‌ها، باکتری‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده بدن را از جریان لنف فیلتر می‌کند. این غدد حاوی تعداد زیادی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند. جراح پیش از عمل جراحی و همچنین در طول انجام عمل، غدد لنفاوی را بررسی می‌کند و در صورتی که مشکوک به وجود سلول‌های سرطانی باشند، آنها را از بدن خارج می‌سازد. در سرطان پستان احتمال درگیر شدن غدد لنفاوی موجود در زیربغل بیشتر از سایر نقاط است. گاهی پس از عمل جراحی نخست، لازم می‌شود طی عمل جراحی دیگری، غدد لنفاوی درگیر از بدن خارج شوند.

درمان سیستمیک

داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند، روشهای درمانی سیستمیک محسوب می شوند، زیرا می توانند در هر نقطه از بدن به سلول های سرطانی برسند. آنها می توانند از طریق دهان مصرف شوند یا به طور مستقیم وارد جریان خون شوند. بسته به نوع کانسر پستان، انواع مختلفی از درمان های دارویی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد که شامل موارد زیر می باشند:

شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهای ضدسرطانی استفاده می کند که ممکن است به صورت داخل وریدی یا از طریق دهان وارد بدن شود. این داروها از طریق جریان خون حرکت می کنند تا در اکثر نقاط بدن به سلول های سرطانی برسند.

هورمون درمانی: برخی از انواع سرطان پستان تحت تأثیر هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون قرار دارند. به درمان هایی که اتصال این هورمون ها به این گیرنده ها را متوقف می کنند، هورمون درمانی می گویند.

درمان هدفمند سرطان: در این روش، داروها مانند شیمی درمانی وارد جریان خون شده و تقریباً به تمام نقاط بدن می رسند و همین امر باعث می شود آنها در برابر سرطان هایی که در نقاط دور دست پخش شده اند، مفید باشند. داروهای هدفمند متفاوت از داروهای شیمی درمانی کار می کنند.

ایمونوتراپی: در این روش، از داروهایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن فرد برای تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.

 

آشنایی با رشته فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

در سالهای نه چندان دور هر توده پستان مساوی با جراحی سینه بود و هر سرطان پستان مساوی با ماستکتومی و یا تخلیه کامل پستان بود، اما با به وجود آمدن رشته جراحی پستان به صورت فوق تخصصی پزشکان این حوزه به صورت کاملا بروز و براساس دستور العمل های بین المللی و نگاه کاملا به روز شده اکثر موارد بیماریهای پستان خصوصا سرطان پستان را بدون اینکه تخلیه ای انجام شود جراحی می کنند و همزمان در همان عمل جراحی بازسازی به صورت قرینه سازی انجام می شود که 2 نفع برای بیمار دارد، هم به لحاظ روحی براش بهتره و هم نتیجه درمان و عوارض درمانی کمتر است.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، تمام سال های تحصیل خود را در دانشگاه تهران گذرانده اند.

ما در سایت دکتر امیرپاشا ابراهیمی به شما درباره سلامت پستان و بیماریهای پستان اطلاع رسانی بروز می کنیم و تا حد ممکن نگرانی های شما را براساس اصول علمی برطرف کنیم. با مراجعه به صفحه اصلی سایت می توانید بهترین مقالات در حوزه زیبایی و درمانی سینه را مطالعه کنید.

 

انواع جراحی زیبایی-درمانی سینه

روش ها و تکنیک های بسیاری در جراحی سینه استفاده می شوند. اما در برخی موارد بسته به شرایط، نیاز و خواسته بیمار ممکن است بیش از یک نوع تکنیک جراحی به کار برده شود. به طور کلی این جراحی ها شامل:

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

کلام آخر

سرطان سینه یکی از بیماری های شایع در بین زنان است که تشخیص به موقع، مهم ترین و کلیدی ترین راه درمان آن می باشد. بنابراین، شناخت ساختار طبیعی پستان و توجه به هر گونه تغییر در شکل ظاهری آن و مشورت با بهترین متخصص سرطان پستان، می تواند نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری داشته باشد. البته توجه داشته باشید که برخی اوقات، از هیچ گونه علائم ظاهری خبری نیست و تنها انجام آزمایش های غربالگری و ماموگرافی می تواند شما را از وجود آن آگاه سازد. بنابراین، داشتن چکاب منظم بهترین راه برای مقابله با این سرطان است.
به این امید که این مطلب و توجه به کلیه مطالبی که در مورد علل، نشانه ها، عوامل خطر، راههای تشخیص و درمان این بیماری مطرح شد، در راستای پیشگیری از شدت بیماری و درمان آن موثر واقع شود.

همیشه افرادی که دچار مشکلاتی در پستان خود هستند، نیاز به عمل جراحی ندارند؛ بنابراین، مراجعه به بهترین متخصص سرطان پستانبه این منظور نیست که قطعا نیاز به جراحی دارید.
نخست بررسی‌های لازم برای بیمار انجام می‌گیرد، پزشکان سعی بر آن دارند که به روش‌های غیر تهاجمی بیماران را درمان کنند، در صورت عدم دریافت پاسخ مثبت از درمان، ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی داشته باشد. در این مواقع فوق تخصص جراحی سینه به‌ طور کامل شما را راهنمایی خواهد کرد. ما سعی داریم با تبادل اطلاعات صحیح، باورها و نگرانی های نادرست را کاهش دهیم.

 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا