بازسازي سينه بعد از سرطان

بازسازي سينه بعد از سرطان ممکن است؟!

بازسازي سينه بعد از سرطان

بازسازي سينه بعد از سرطان

سرطان سینه یکی از خطرناک ترین بیماری های جدی است که بین خانم ها رواج دارد. این بیماری که مراحل مختلفی دارد به واسطه وجود سلول های سرطانی ایجاد می شود و می تواند در سرتاسر سینه یا حتی در بافت های اطراف سینه هم سرایت کند. درمورد جزئیات سرطان سینه در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، اما آنچه در این مقاله روی آن تمرکز می کنیم بحث بازسازي سينه بعد از سرطان است.

برای درک عمل بازسازی سینه ابتدا باید دلیل آن را بدانید و با عمل بسیار مهم دیگری به نام ماستکتومی آشنایی داشته باشید. چراکه بازسازی سینه بعد از سرطان در واقع نوعی عمل تکمیلی یا به اصطلاح Follow-Up است. ماستکتومی در کنار لامپکتومی نه تنها یکی از عمل های جراحی موثر در درمان سرطان سینه است بلکه در عمل یکی از مهمترین روش های درمان سرطان هم به حساب می آید.

وجود این عمل ها که در دسته بندی درمانی می گنجند به خوبی نشان می دهد که سرطان سینه می تواند کاملا قابل درمان باشد. اما به هر حال شانس درمان آن به مرحله پیشرفتش، گرید و شرایط عمومی سلامتی شما بستگی دارد. در ادامه بیشتر در مورد ماستکتومی، عمل بازسازي سينه بعد از سرطان و البته بهترین جراح سینه صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

لامپکتومی | برداشتن سینه در سرطان

سرطان سینه را تنها با برداشتن سلول های سرطانی است که می توان درمان کرد. برای اینکار همانطور که در بالا هم اشاره کردیم دو روش جراحی به نام های لامپکتومی و ماستکتومی وجود دارد.

لامپکتومی به عمل جراحی موضعی سینه معروف است. چراکه طی این عمل تنها بخشی از بافت سینه که سلول های سرطانی در آن قرار دارند برداشته می شود. البته در کنار آن کمی هم از بافت های اطراف، جهت حصول اطمینان از باقی نماندن سلول های سرطانی در این بخش ها برداشته می شود. این عمل زمانی صورت می گیرد که سرطان زود تشخیص داده شده و در مراحل اولیه به سر می برد، یعنی هنوز به تمام بخش های سینه سرایت نکرده است.

نکته: بعد از لامپکتومی اغلب پرتودرمانی انجام می دهند تا مطمئن شوند که هیچ سلول سرطانی در سینه باقی نمانده است.

اما چنانچه سرطان سینه به مراحل بالاتری رسیده باشد، دیگر لامپکتومی نمی تواند کمک زیادی به فرد بکند. مراحل و گرید های بالاتر سرطان سینه، یعنی وقتی که سلول های سرطانی به بخش های دیگر سینه هم سرایت کرده اند و تمام سینه و بخش هایی از زیربغل را هم درگیر کرده اند.

در چنین شرایطی باز هم تنها راه برداشتن سلول های سرطانی است. اما این بار سلول های سرطانی کل سینه را پر کرده اند، پس نمی توان با برداشتن بخشی از سینه مشکل را رفع کرد. حالا تنها گزینه پیش رو برداشتن کل بافت سینه سرطانی شده است. عملی که به آن ماستکتومی می گویند.

عمل ماستکتومی

ماستکتومی یا تخلیه سینه عملی است که طی آن کل سینه و بخش هایی از ناحیه زیر بغل برداشته می شود تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری شود.

اما بخش مهم ماجرا این است که خیلی از خانم های درگیر سرطان، جدای از نگرانی های مربوط به سلامتیشان، بیشتر نگران شکل و ظاهر سینه بعد از تخلیه آن هستند که البته حق هم دارند. اما خوشبختانه عمل دیگری که موضوع اصلی صحبت ماست به سادگی در دسترس قرار دارد و این مشکل را خیلی جلوتر از آنچه که تصورش را بکنید حل کرده است.

عمل بازسازي سينه بعد از سرطان می تواند بعد از تخلیه سینه با حجم دهی آن به صورت مصنوعی، شکل و حجم اولیه را به سینه بازگرداند. جالبتر اینکه بازسازی سینه بعد از سرطان را می توان بلافاصله در همان زمان عمل ماستکتومی انجام داد. البته می توان چند ماه هم صبر کرد و بعد از آن سینه را بازسازی کرد. این انتخاب به تصمیم خود شما و شرایط فیزیکی بدنتان بستگی دارد.

بازسازي سينه بعد از سرطان

پروتز سينه و سرطان

پروتز سینه عملا اصلی ترین بخش عمل بازسازی سینه بعد از سرطان است. اصولا حجم دهی سینه طی این عمل به واسطه پروتزهای مصنوعی است که انجام می شود. این پروتز ها در حقیقت کیسه های مخصوصی هستند که از مواد مختلفی پر می شوند. این مواد هم اکثرا از جنس قلیایی مانند آب نمک هستند که برای بدن هیچ ضرری ندارند.

بافت و جنس پروتزهای سینه به گونه ای است که شباهت بسیار زیادی با بافت طبیعی خود سینه دارد. وقتی طی عمل بازسازی سینه این پروتزهای از قبل آماده شده، که متناسب با فیزیک شما ساخته شده اند، زیر پوست گذاشته می شوند و بعد از عمل چند ماهی زمان می برد تا به خوبی در جای خود قرار بگیرند.

نکته: چنانچه پیش از ماستکتومی و تخلیه سینه از اندازه و شکل سینه خود رضایت نداشتید، می توانید با پزشک صحبت کنید تا در عمل بازسازی سینه، سینه های جدید را از نظر ظاهری هم اصلاح کند.

بازسازي سينه بعد از سرطان

عوارض عمل ماستکتومی

ریسک ها خطرات ماستکتومی عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • درد
  • ورم در بازو
  • شکل گرفتن بافت زخم دار در ناحیه عمل
  • درد و خشکی شانه
  • بی حسی، به خصوص در ناحیه زیربغل ناشی از برداشتن غدد لنفاوی
  • جمع شدن خون در ناحیه جراحی (هماتوما)

هزینه عمل تخلیه سینه

عمل تخلیه سینه یا همان ماستکتومی به واسطه اینکه جزو عمل های درمانی است معمولا تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. اما درصد مشارکت بیمه به شرکتی که با آن قرارداد دارید بستگی دارد.

از طرفی دستمزد پزشک، بیمارستانی که عمل در آنجا انجام می شود، هزینه درمان های جانبی و تکمیلی، همگی عواملی هستند که روی قیمت و هزینه نهایی تخلیه سینه اثرگذارند.

برای تعیین قیمت دقیق عمل با پزشک جراح مشورت نمایید.

بهترین جراح سینه در تهران

برای اینکه عمل ماستکتومی و بازسازی سینه موفقی را پشت سر بگذارید، تا هم از شر سرطان خلاص شوید، همان بتوانید در نهایت سینه ای با شکل و ظاهر طبیعی داشته باشید، باید به یک جراح خوب و ماهر مراجعه کنید.

انتخاب یک جراح خوب و با تجربه مهمترین کاری است که شما می توانید برای گرفتن بهترین نتجیه از عمل انجام دهید. همیشه گفته ایم که جراح خوب، مساوی است با جراحی خوب. در غیراینصورت اگر پزشک جراح به اندازه کافی مهارت نداشته باشد می تواند به جای درمان، به شما آسیب های بیشتری هم وارد کند. پس حتما در انتخاب جراح دقت نظر کافی داشته باشید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا