عوارض بعد از عمل سرطان سينه

عوارض بعد از عمل سرطان سينه | مشکلات عمل سرطان سینه

عوارض بعد از عمل سرطان سينه

عوارض بعد از عمل سرطان سينه

عمل کردن موثر ترین راه موجود برای درمان سرطان سینه است. بله. سرطان سینه درمانپذیر است. اتفاقا شانس درمان آن هم بالا است. البته بسته به این که به چه موقع برای درمان آن اقدام کنید. با جراحی کردن سینه می توانید غده سرطانی را از داخل سینه بیرون بکشید و سینه را از سلول های سرطانی خالی کنید. گاهی اوقات این کار را با عمل موضعی یعنی برداشتن بخشی از سینه انجام می دهند، و گاهی از اوقات هم نیاز می شود تا کل سینه را تخلیه کنند.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع جراحی های درمانی سینه مقالات مربوط به ماستکتومی و لامپکتومی موجود در همین وبسایت را مطالعه نمایید.

اما در این مقاله قصد داریم کمی هم درمورد خطرات و عوارض بعد از عمل سرطان سینه صحبت کنیم. عوارضی که باید از آن ها اطلاع و آگاهی داشته باشید تا بتوانید بهترین مراقبت از سینه بعد از عمل را انجام دهید. یادتان باشد که شانس بروز عوارض جانبی به عوامل متعددی بستگی دارد که پایین تر به آنها اشاره خواهیم کرد. اما مهمترین عوارض بعد از عمل سرطان سینه عبارتند از:

خستگی

تأثیر احساسی اطلاع از ابتلا به سرطان و پشت سر گذاشتن روند های تشخیص و درمان می تواند خسته کننده باشد. خستگی یکی از رایج ترین و البته کم خطر ترین عوارض بعد از عمل سرطان سینه است که ممکن است تا هفته ها یا حتی ماه ها ادامه داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که ورزش کردن (البته به اندازه) بعد از انجام عمل جراحی سرطان سینه می تواند در رفع خستگی موثر باشد.

خشکی و گرفتگی شانه

وقوع این اتفاق بعد از جراحی سرطان سینه بسیار رایج است. ورزش های سبک و کم فشار شانه و بازو می تواند در بهبود خشکی شانه بعد از عمل کمک زیادی کند.

در مورد اینکه چه زمانی بعد از عمل می توانید دوباره ورزش را آغاز کنید از پزشک درمانگرتان سوال بپرسید. یک متخصص فیزیوتراپی می تواند ورزش های شانه مناسب برای جلوگیری از خشکی عضلات آن را به خوبی به شما نشان دهد. این تمرینات سبک می توانند به جریان یافتن مایعاتی که کنار زخم های عمل جمع شده اند کمک کنند و از لیمفودما هم جلوگیری نمایند.

بی حسی و مورمور

عمل جراحی می تواند موجب بروز کبودی و آسیب به عصب ها شود. اتفاقی که منجر به بی حسی و مورمور در ناحیه زیربغل، بالای بازو یا قفسه سینه خواهد شد. این حس ها اغلب طی چند هفته خود به خود بهبود پیدا می کنند، اما ممکن است بیشتر از این مدت هم طول بکشند. گاهی از اوقات هم ممکن است هرگز از بین نروند. برای درمان این عوارض بعد از عمل سرطان سینه می توانید از راهنمایی های یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید.

سروما

مایعات ممکن است داخل یا دور زخم های جراحی جمع شوند و موجب بروز کیسه های توپر ورم مانندی شوند. این اتفاق بعد از عمل ماستکتومی بسیار رایج است. اتفاقی که به آن سروما می گویند. سروما می تواند بعد از تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل، در این ناحیه هم شکل بگیرد. این تجمع مایعات خطرناک نیست اما می تواند موجب ناراحتی فرد شود.

پرستار متخصص، یا یک متخصص رادیولوژی می تواند این ورم های پر مایع را با استفاده از یک سوزن تیز و استرلیزه تخلیه کند. فرآیند تخلیه سروما دردناک نیست اما ممکن است است چندین بار مجبور به انجام آن شوید.

تغییر در حس سینه، نوک سینه یا بازو

این اتفاق اغلب موقتی است اما برای بعضی از افراد می تواند دائمی باشد.

ورم لنفاوی

بعد ار عمل جراحی غدد لنفاوی زیربغل، مایعات داخلی بدن می توانند در بافت های بازو یا سینه جمع شوند و موجب بروز ورم گردند. اتفاقی که به ورم لنفاوی یا لیمفودما مشهور است.

عوارض بعد از عمل سرطان سينه

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

یادتان باشد که شانس بروز عوارض جانبی ارتباط مستقیم با کیفیت جراحی و کار پزشک جراح دارد. پس چنانچه پزشک مورد انتخاب شما دقت، مهارت، تجربه و دانش کافی نداشته باشد، نه تنها نمی تواند وضعیت شما را با جراحی بهتر کند، بلکه شانس بروز آسیب های جدی تر را نیز بالاتر می برد.

پس حتما در انتخاب یک پزشک ماهر و متخصص دقت کافی داشته باشید. دکتر امیرپاشا ابراهیمی متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان یکی از بهترین و معبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند.

عمل سرطان سینه زنان

با عوارض عمل سرطان سینه آشنا شدیم. اما خود عمل سرطان سینه چیست؟ همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم برای درمان سرطان سینه با عمل جراحی دو روش کلی وجود دارد. ماستکتومی و لامپکتومی. اگر در مراحل ابتدایی برای درمان اقدام کرده باشید پزشک متخصص احتیاجی نمی بیند که کل سینه را بردارد. چراکه اصولا سلول های سرطانی در کل سینه پخش نشده اند. بلکه فقط ناحیه درگیر را تخلیه می کند.

اما هرچه دیر متوجه وجود سرطان شوید، مثل آن است که به سلول های سرطانی فرصت کافی برای رشد و سرایت داده باشید. چنانچه سرطان در کل سینه و بخشی از زیر بغل پخش شده باشد، پزشک برای درمان سرطان سینه چاره ای به جز برداشتن و تخلیه کامل سینه ندارد.

البته جای نگرانی از بابت ظاهر سینه بعد از عمل تخلیه نیست. چراکه می توانید بلافاصله و درحقیقت طی همان عمل جراحی تخلیه سینه، عمل بازسازی سینه را هم انجام دهید.

برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم مقالات مربوط به عمل بازسازی سینه در همین وبسایت را مطالعه نمایید.

عوارض بعد از عمل سرطان سينه

درد بعد از عمل سرطان سینه

وجود کمی درد به واسطه زخم های بعد از عمل طبیعی است. مخصوصا در ناحیه پوست. اصولا درد خفیف تا متوسط یکی از رایج ترین عوارض عمل سرطان سینه به شمار می رود که البته موقتی و کوتاه است. اما در مورد درد خود سینه بعد از عمل سرطان سینه باید بگوییم خیلی از پزشکان معتقدند این درد یک درد کاملا تلقینی و ذهنی است. مخصوصا بعد از عمل جراحی ماستکتومی یا همان تخلیه سینه. چراکه اصولا بافت طبیعی در سینه وجود ندارد که بخواهد دچار درد بشود.

اما چنانه بعد از عمل سرطان سینه دچار دردهای غیرقابل تحمل شدید یا دردتان طولامی مدت، مداوم و پیوسته بود حتما با پزشک در این باره صحبت کنید.

ورزش بعد از عمل سرطان سینه

بعد از انجام عمل جراحی سرطان سینه، ورزش کردن تا چند روز ممنوع است. بعد از آن تا حدود 6 هفته ی اول بعد از عمل فقط می توانید ورزش های بسیار سبک انجام دهید. ورزش هایی که فشار کمی به بدن و مخصوصا به بخش سینه وارد می کنند دویدن، پیاده روی طولانی و سریع یا ورزش های پرشی ممنوع است. یادتان باشد که تا حدود دو ماه بعد از جراحی نباید هیچ فشاری به سینه وارد شود. پس حتی تمرینات کششی که هم که به سینه فشار می آورند ممنوع خواهند بود. بار های سنگین تر از 2.5 کیلوگرم هم بلند نکنید. چه در ورزش، چه طی فعالیت های روزانه.

البته که ورزش های سنگین و رزمی هم تا چند ماه از برنامه حذف خواهند شد.

در مورد ورزش هایی که می توانید بعد از عمل سرطان سینه انجام دهید با پزشک مشورت نمایید.

عوارض بعد از عمل سرطان سينه

سرطان سینه بعد از عمل

یادتان باشد که همیشه شانس ابتلای مجدد به سرطان سینه، یا بازگشت سرطان وجود دارد. مخصوصا اگر مراقبتهای بعد از عمل سرطان سینه را به درستی رعایت نکنید. پس مراقب ورزش، تغذیه و شرایط عمومی سینه خود باشید.

از طرفی همیشه احتمال باقی ماندن بعضی از سلول های سرطانی در سینه نیز وجود دارد. به همین خاطر معمولا توصیه می شود تا بعد از عمل جراحی سرطان سینه چند جلسه پرتو درمانی انجام دهید تا از عدم وجود هرگونه سلول سرطانی در ناحیه تحت درمان مطمئن شوید.

عوارض بعد از عمل سرطان سینه

بعد از عمل سرطان سينه چه بخوریم

بعد از انجام عمل سرطان سینه بهتر است در رژیم غذایی تغییراتی را اعمال کنید تا هم سرعت بهبودی خود را افزایش دهید، هم شانس بازگشت سرطان را کم کنید.  در این راستا سعی کنید تا حداقل چند هفته بعد از عمل از غذاهای جامد کمتر استفاده کنید و بیشتر سوپ و مایعات بخورید. همچنین استفاده از مواد دارای پروتئین کم چرب مانند لبنیات، به خصوص ماست هم برایتان خوب است. علاوه بر این تلاش کنید تا وعده های غذایی خود را کم کرده و به دو وعده در روز برسانید.

برای جلوگیری از بازگشت سرطان مصرف مواد زیر می تواند اهمیت زیادی داشته باشد:

 تلاش کنید از مصرف غذاهایی که ممکن است در تعادل هورمونی بدن شما تداخلی ایجاد کنند پرهیز کنید. از جمله سویا، چراکه اثری مشابه استروژن دارد.

آنتی اکسیدان ها بهترین موادی هستند که می توانند در کاهش خطر بازگشت سرطان سینه شما کمک کنند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می توانند برایتان بسیار مفید باشند. از جمله کلم بروکلی، انبه و غیره.

علاوه بر این مواد حاوی بتاکاروتن مانند هویج، زردآلو و پرتغال نیز شانس عوارض بسیاری جدی سرطان را پایین تر می آورند. مصرف گوجه فرنگی و گریپ فروت نیز به دلیل داشتن لیکوپن برای شما مفید خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا