عوامل ایجاد سرطان سینه

عوامل ایجاد سرطان سینه | چه کارهایی نباید بکنیم

عوامل ایجاد سرطان سینه

عوامل ایجاد سرطان سینه

اجازه بدهید در ابتدا یک پاسخ کوتاه به این سوال بدهیم:

“عوامل ایجاد سرطان سینه در واقع تنها به وجود آمدن و رشد سلول های سرطانی است.”

آنچه باید درباره عوامل ایجاد سرطان سینه بدانیم بیشتر درمورد عواملی و شرایطی است که موجب شکل گرفتن و رشد این سلول های سرطانی می شوند.

آشنایی با این شرایط و عوامل می توان به شما در کنترل، پیشگیری و درمان یکی از رایج ترین مشکلات سینه خانم ها کمک زیادی بکند.

این نکته را به یاد داشته باشید که تغییرات هورمونی استروژن در بدن و برهم خوردن تعادل هورمونی می تواند موجب شکل گیری توده های سلول های سرطانی شود. از آنجایی که سینه ها یکی از منابع مهم این هورمون ها هستند، احتمال شکل گیری توده های سرطانی در داخل بافت خود سینه بیشتر است.

اما خیلی از این توده ها در مرحال اول سرطانی نیستند! خیلی از آنها هم هیچگاه سرطانی نمی شوند. اما خب همیشه خطر بروز توده های سرطانی بدخیم وجود دارد. از این رو همیشه سعی کنید تا رژیم غذایی سلامتی را حفظ کنید، ورزش را در برنامه های روزانه خود بگنجانید و مرتبا سینه خود را معاینه کرده و علائم سرطان سینه را بشناسید.

شرایط خطرزایی که می توانند جزو عوامل ایجاد سرطان سینه در خانم ها باشند به صورت کلی عبارتند از:

  • ·         بالا رفتن سن
  • ·         سابقه ابتلا به سرطان سینه
  • ·         سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • ·         ژن های موروثی که خطر ابتلا به این سرطان را بالا می برند
  • ·         قرار گرفتن در معرض اشعه (مانند پرتودرمانی)
  • ·         چاقی بیش از حد
  • ·         آغاز عادت ماهانه در سنین خیلی پایین
  • ·         شروع یائسگی دیرتر از سنین معمولی
  • ·         بارداری و زایمان در سن بالا
  • ·         باردار نشدن
  • ·         هورمون تراپی بعد از یائسگی
  • ·         نوشیدن الکل

در ادامه بیشتر در مورد مسائل مرتبط با عوامل ایجاد سرطان سینه صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

عوامل ایجاد سرطان سینه

انواع سرطان سینه

سرطان سینه به صورت عمومی به دو دسته تقسیم می شود. یکی سرطان سینه خوش خیم، و دیگری سرطان سینه بدخیم.

توده های سرطانی خوش خیم، توده های سلولی هستند که رشدشان محدودیت دارد. یعنی معمولا به قطر بیشتر از 2.5 سانتی متر نمی رسند و سرجایشان باقی مانند و به سایر نقاط سینه حرکت نمی کنند. (البته کل توده ممکن است مانند یک توپ بتواند زیر پوست سینه جا به جا شود، اما سلول های سرطانی آن به هم چسبیده اند و به بخش های دیگر سرایت نمی کنند.)

توده های سرطانی بدخیم اما دقیقا برعکس هستند.یعنی رشدشان به عبارت ساده بی رویه است و معمولا قطرشان به 5 سانتی متر یا بیشتر می رسد. سلول های سرطانی این توده های بدخیم به راحتی از واحد اولیه جدا شده و به بخش های دیگر سینه می روند. و حتی ممکن است متاستاز کرده و به اندام های دیگر هم سرایت کنند.

تشخیص اینکه توده سرطانی شما از چه نوعی است کاملا به تشخیص و ارزیابی پزشک بستگی دارد. این تشخیص هم به واسطه آزمایشات مختلف از جمله تصویربردای ماموگرافی صورت می پذیرد.

 چنانچه توده مورد نظر به مرحله سرطانی و بدخیم رسیده باشد، می توان انواع آن را به شکل زیر برشمرد:

  • آنژیوسارکوم
  • سرطان مجاری در محل (DCIS)
  • سرطان التهابی پستان
  • کارسینوم لوبولار تهاجمی
  • سرطان لوبولار موضعی (LCIS)
  • سرطان پستان در مردان (ژنیکوماستی)
  • بیماری پاژه پستان
  • سرطان پستان بازگشت پذیر
عوامل ایجاد سرطان سینه

طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

سرطان سینه به هرصورت در دسته بیماری های خطرناک جای می گیرد. پس بهتر است آن را جدی بگیرید. گرچه درصدی از مبتلایان به این سرطان ممکن است نتوانند به زندگی ادامه بدهند، اما این به معنای آن نیست که هرکس دچار سرطان سینه شود، حتما خواهد مرد.

این یک ترس رایج و البته طبیعی از سرطان است. بهتر است به جای دامن زدن به آن اطلاعات مفیدی در مورد میزان خطرناک بودن سرطان و طول عمر مبتلایان به سرطان جمع آوری کنید.

این خبر را خوب را به شما می دهیم که اکثر موارد سرطان سینه کاملا درمانپذیر است و هیچگونه تأثیری در کاهش طول عمر شما ندارد. به خصوص اگر از عوامل ایجاد سرطان سینه اطلاع داشته باشید و زود آن را تشخیص دهید می توانید هرچه زودتر هم برای درمان اقدام کرده و شانستان برای بهبودی را دوچندان کنید. به صورت کلی این نکته را به یاد داشته باشید که هرچقدر زودتر سرطان سینه تخیص دهید، راحت تر می توانید آن را درمان کنید. چراکه درمان سرطان سینه به درجه بندی و مرحله ای که سرطان در آن قرار دارد وابسته است.

عوامل ایجاد سرطان سینه

درجه بندی سرطان سینه

سرطان سینه در چهار مرحله درجه بندی میشود. دانستن درجه بندی های سرطان سینه از این بایت مهم است که درجه آن در شانس و روش درمان آن موثر است. هرچه سرطان را در درجه های پایین تر شناسایی کنید، راحت تر می توانید آن را درمان نمایید.

به عنوان مثال درمان سرطان در درجه های 1 و 2 که مراحل اولیه شکل گیری توده سرطانی هستند و توده هنوز طی این مراحل رشد چندانی نکرده و به سایر نقاط سینه هم سرایت نکرده، نسبتا آسان است. در این مراحل توده سرطانی هنوز بدخیم نشده و خوشخیم است. به همین خاطر درمانش سختی زیادی ندارد، اما از طرفی به خاطر اینکه علائم زیادی را هم موجب نمی شود، شناسایی آن هم کمی دشوار خواهد بود.

در درجه بعدی سرطان، یعنی درجه 3 هم که توده به مرحله خطر رسیده و علائم و مشکلات زیادی برای فرد به همراه دارد، هنوز می توان سرطان سینه را درمان کرد. این مرحله گریدی است که سرطان به کل سینه و بخش هایی از غدد لنفاوی زیربغل سرایت کرده است. در این درجه سرطان را به سختی می توان درمان کرد، اما هنوز شانس درمان به اندازه ای بالا هست که ارزش انجام داشته باشد.

اما درجه یا گرید 4 سرطان مرحله ای است که سرطان در آن متاستاز کرده است. متاستاز یعنی سرایت به اندام های دیگر. در این درجه سلول های سرطانی علاوه بر بافت سینه و اندام های اطراف ممکن است به بخش های مهمتری مانند استخوان و کبد هم رسیده باشند، که در این شرایط متأسفانه کاری از دست پزشکان برای درمان کامل برنخواهد آمد، بلکه تنها می توان با روش هایی مانند شیمی درمانی سعی در کنترل علائم داشت.

عوامل ایجاد سرطان سینه

 خودآزمایی سرطان سینه

یکی از مهمرتین اقداماتی که می توانید برای مراقبت از سینه به عمل بیاورید، انجام روش های خود آزمایی سرطان سینه است. با شناخت کافی از علائم و عوامل ایجاد سرطان سینه، می توانید به تنهایی در منزل تست تشخیص سرطان سینه را انجام دهید و چناچه حس کردید علائم مشکوک سرطان را دارید سریعا برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه نمایید. این کار به شما کمک می کند تا چنانچه به سرطان مبتلا باشید زودتر بتوانید برای درمان آن اقدام نمایید و شانس بهبودی خود را بالا ببرید.

خودآزمایی سرطان سینه روش ها و راهکارهایی دارد که به صورت مفصل در این مقاله آمده اند.

عوامل ایجاد سرطان سینه

بهترین جراح سرطان سینه در تهران

روش های زیادی برای درمان سرطان سینه وجود دارند، اما جراحی هنوز هم موثرترین آنهاست. جراحی به منظور برداشتن توده سرطانی و بخشی از بافت سالم اطراف آن صورت می پذیرد که یا به صورت ماستکتومی(تخلیه کامل سینه) است، یا به صورت لامپکتومی (جراحی موضعی سینه). انتخاب هرکدام از این جراحی های درمانی به گرید سرطان، تشخیص پزشک و شرایط منحصر به فرد شما بستگی دارد.

در این بین هرچقدر مهارت و تجربه جراح بالاتر باشد، احتمال موفقیت و اثرگذاری جراحی هم بیشتر می شود. پس حتما در انتخاب جراح درمانگر دقت کافی داشته باشید.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی پستان، یکی از بهترین و معتبرترین جراحان سینه در داخل کشور هستند که تجارب بسیار موفقی در این زمینه داشته اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا