عکس سرطان سینه

عکس سرطان سینه | تصویربرداری سرطان سینه | ماموگرافی

عکس سرطان سینه

عکس سرطان سینه

عکس برداری از سینه طی آزمایشات و معاینات سالانه یکی از ضروری ترین روش ها برای تشخیص سرطان سینه است. رایجترین شکل تصویربرداری از سینه ماموگرافی است که با کمترین احتمال آسیب بهترین نتیجه و واضح ترین تصویر از سینه را ارائه می دهد.

عکس سرطان سینه برای تشخیص این بیماری و تعیین گرید پیشرفت و مرحله گسترش آن صورت می پذیرد. به صورت کلی سه نوع تصویربرداری از سینه برای تشخیص سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از:

  • ماموگرافی
  • تصویربرداری فراصوت
  • MRI

بر اساس نتیجه این آزمایشات تصویربرداری پزشک متخصص انجام آزمایشات بیشتر یا فرآیند درمانی مناسب را تجویز می کند. در اغلب موارد ماموگرافی به تنهایی برای تشخیص سرطان سینه کافی است اما چنانچه پزشک صلاح بداند باید آزمایشات تصویربرداری دقیق تر هم صورت پذیرند تا با عکس سرطان سینه از وجود یا عدم وجود سرطان سینه اطمینان حاصل شود.

عکس از سرطان سینه

عکس سرطان سینه به صورت کلی به موارد زیر تقسیم می شود:

  • تصویربرداری با ماموگرافی

ماموگرافی در حقیقت فرآیند تصویربرداری از سینه با اشعه ایکس رقیق و ضعیف شده است. ماموگرافی تا به امروز بهترین روش برای تهیه عکس سرطان سینه به شمار می رود. تصویربرداری با ماموگرافی شامل گرفتن دو عکس از هر کدام از سینه ها است. اگر ناحیه تصویربرداری شده با ماموگرافی به نظر پزشک مشکوک برسد یا چنانکه باید واضح نباشد، پزشک دستور انجام چند ماموگرافی دیگر می دهد. توصیه می شود که خانم های بالای 40 سال حداقل در سال یکبار برای انجام ماموگرافی اقدام کنند و وضعیت سلامت سینه های خود را بررسی نمایند.

  • ماموگرافی تشخیصی

این ماموگرافی بیشتر برای حل مشکل استفاده می شود تا یک تصویربرداری تشخیصی ساده. به عنوان مثال اگر بیمار توده ای داخل سینه خود داشته باشد پزشک به صورت خاص تصویربرداری را روی آن ناحیه از سینه انجام می دهد. این نوع ماموگرافی همچنین برای وقتی که پزشک قصد دارد در طول زمان وضعیت یا ناحیه خاصی از سینه را تحت نظر قرار دهد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. متخصص رادیولوژی به دقت فرآیند ماموگرافی را انجام می دهد و پزشک متخصص بسته به نتیجه آزمایش تعیین می کند که آیا به آزمایشات بیشتری نیاز هست یا خیر.

عکس سرطان سینه
  • تصویربرداری با فراصوت

استفاده از امواج با فرکانس بالای فراصوت می تواند به خوبی نشان دهد که آیا توده های داخل سینه سفت و محکم و سرطانی هستند، یا پر از مایع و بی خطرند. در اغلب اوقات از این نوع تصویربرداری در کنار آزمایش MRI و ماموگرافی استفاده می شود تا پزشک بتواند پاسخ برخی از شک هایش در مورد ناحیه ای خاص از سینه را پیدا کند. از آنجایی که در این روش از امواج فراصوت به جای اشعه ایکس استفاده می شود، عکس سرطان سینه آن هم متفاوت است و می تواند تصویر متفاوت و تکمیل کننده ای در کنار ماموگرافی ارائه دهد.

عکس سرطان سینه
  • MRI سینه

MRI مخفف Magnetic resonance imaging یا تصویربرداری با امواج مغناطیسی است. این نوع از تصویربرداری می تواند برای داشتن نگاهی متمرکزتر به سینه مفید باشد. هرکدام از مراحل تصویربرداری با MRI صدها عکس از سینه ارائه می دهد که از جهات مختلف بالا، پایین و جناحین گرفته شده اند. MRI می تواند ضایعاتی که ماموگرافی و فراصوت از دیدن آنها عاجزند را به خوبی نشان دهد. در شرایطی که آزمایش ماموگرافی و فراصوت نتواند چیز غیرعادی نشان دهد اما پزشک همچنان با دیدن علائم به وجود سرطان مشکوک باشد دستور انجام MRI برای تشخیص دقیق تر را می دهد.

عکس سرطان سینه

بیوپسی سینه

علاوه بر روش های تصویربرداری پزشک متخصص ممکن است برای تشخیص سرطان سینه از روش نمونه برداری یا بیوپسی هم استفاده کند. این روش بیشتر در شرایطی استفاده می شود که فرد سابقه خانوادگی قدرتمند از سرطان سینه یا ژن سرطان سینه دارد.

بیوپسی یا نمونه برداری یکی دیگر راه های تشخیصی برای شناسایی توده ها یا بافت های غیرطبیعی داخل سینه و بررسی سرطانی بودن یا نبودن آنها است.در اغلب اوقات برای انجام بیوپسی جراح، پاتولوژیست و رادیولوژیست با هم همکاری کرده و بخش بسیار کوچکی از ناحیه مشکوک سینه را طی یک جراحی ساده برمی دارند. این بافت مشکوک سپس به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بررسی شود که آیا سلول های سرطانی در آن هست یا خیر. روش های مختلف نمونه برداری یا بیوپسی سینه عبارتند از:

عکس سرطان سینه
  • بیوپسی با استفاده از سوزن ظریف (FNA )

در این روش با استفاده از یک سوزن کوچک که درست به اندازه یک سوزن تزریق معمولی است نمونه برداری از بافت انجام می شود. این روش به پزشک اجازه می دهد تا بتواند طی دو تا سه روز توده داخل سینه را شناسایی کند.

  • بیوپسی با هسته استروتاکتیک

این روش کمتر تهاجمی برای برداشتن یک بافت نمونه از سینه است. در این روش سینه با روشی که در ماموگرافی معمول است فشرده می شود و سپس با استفاده از سوزن ریز نمونه برداری صورت می گیرد. زمان مورد نیاز برای بهبودی بعد از این روش بیوپسی کمتر است و جای زخم خاصی باقی نمی گذارد. پزشک جراح سینه یا رادیولوژیست زمانی ممکن است دستور این بیوپسی را صادر کند که حس می کند ماموگرافی یا دیگر روش های تصویربرداری نمی توانند به درستی علائم غیرعادی سینه را نشان بدهند.

  • بیوپسی با سوزن و سیم در محل

این نوع از نمونه برداری شامل استفاده از سوزن و سیم مخصوص برای تعیین محل بافت غیرعادی و سپس استفاده از جراحی برای برداشتن آن است. این بیوپسی سرپایی بوده و طی دو مرحله در یک روز انجام می شود.

نویسنده: دکتر امیرپاشا ابراهیمی

بهترین متخصص سرطان سينه

بهترین متخصص سرطان سينه

بهترین متخصص سرطان سينه شایع ترین سرطان در زنان ایرانی سرطان پستان است. البته سرطان پستان سرطانی است که هم در زنان و هم در مردان دیده می شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است. به دلیل افزایش آگاهی عمومی در چند سال اخیر و حمایت های مالی که برای پیشبرد

ادامه مطلب »
بهترين دکتر سرطان سينه در تهران

بهترین دكتر سرطان سينه در تهران

بهترین دكتر سرطان سينه در تهران تشخیص صحیح سرطان سینه یکی از مهمترین مواردی است که باید مراقب آن باشید. خیلی از افراد هستند که قربانی تشخیص های غلط سرطان سینه می شوند. یعنی پزشک بدون اینکه سرطانی در کار باشد تشخیص سرطان می دهد و بی جهت بیمار را زیر تیغ جراحی می فرستد، یا

ادامه مطلب »
بهترین جراحی سینه در تهران

بهترين جراح زيبايي سينه در تهران

بهترين جراح زيبايي سينه در تهران جراحی سینه یکی از پر طرفدار ترین عمل های زیبایی اندام است که شامل لیفت، کوچک کردن و یا بزرگ کردن سینه است. این عمل که باید توسط بهترين جراح زيبايي سينه در تهران انجام شود نیاز به انتخاب دقیق و درست از جانب متقاضی دارد. جراحی سینه در

ادامه مطلب »
سوتين بعد از عمل پروتز

سوتين بعد از عمل پروتز

سوتين بعد از عمل پروتز سینه بعد از جراحی پروتز سینه، جراح سینه یک سوتین طبی مخصوص برایتان تجویز می کند که دقیقا کاربردی مشابه پانسمان دارد و سینه ها و همین طور پروتز را در وضعیت مناسب نگه خواهد داشت؛ غالبا توصیه می شود بیمار تا یک ماه سوتين بعد از عمل پروتز سینه را

ادامه مطلب »

دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران

بهترین دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران در شهر تهران ميزان تقاضا برای جراحی های زیبایی سینه بسيار زياد است. آیا شما نیز در لیست پزشکان متخصص سینه به دنبال دكتر فوق تخصص جراحي سينه تهران می گردید؟ از اين رو قصد داريم در ادامه مطلب بهترین جراح سینه در تهران را به شما معرفی

ادامه مطلب »
پروتز دائمي سينه

پروتز دائمي سينه

 پروتز دائمي سينه اگر از فرم سینه خود راضی نیستید و فکر می کنید عمل جراحی بزرگ کردن سینه برای شما مناسب است، بهترین راه جراحی پروتز سینه است. پروتز سینه یک فرم مصنوعی است که به سینه ها شکلی طبیعی می بخشد. تصمیم گیری درباره انتخاب نوع پروتز سینه (موقت یا دائمی) امری بسیار

ادامه مطلب »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا