ماموپلاستی

ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

جراحی چاقی و رفع افتادگی سینه ها با ماموپلاستی

در سال های اخیر کاهش وزن با استفاده از جراحی هایی نظیر بای پس معده (Gastric Bypass) و یا اسلیو معده (Gastric Sleeve) افزایش یافته است.
بانوانی که کاهش وزن زیادی را از طریق انجام عمل های جراحی تجربه می کنند، عمدتا از ظاهر نهایی سینه های خود ناراضی هستند.
یکی از اصلی ترین راهکارها برای رفع افتادگی سینه ها، انجام ماموپلاستی بعد از عمل چاقی است. با ما همراه باشید تا با این جراحی زیبایی بیشتر آشنا شوید.

مزایا و معایب جراحی چاقی (Bariatric Surgery)

علی رغم تاثیرات مثبتی که این گونه جراحی های اصلاحی می توانند بر سلامت و کانتور بدن خصوصا کاهش وزن داشته باشند، اما ممکن است برخی عوارض جانبی ظاهری نیز مخصوصا در بانوان داشته باشند. افتادگی سینه ها از جمله مواردی است که بعد از عمل های چاقی می تواند باعث ناراحتی اشخاص گردد.
افتادگی سینه ها، متمایل شدن نوک سینه ها به سمت پائین، خالی شدن بالای سینه و بدشکلی در نوک سینه ها از جمله عیوب ظاهری بعد از کاهش وزن محسوب می شود. انجام ماموپلاستی یا لیفت سینه ها بعد از عمل چاقی، می تواند به خوبی این مشکلات ظاهری را رفع نماید.

چرا جراحی ماموپلاستی(Mammoplasty) بعد از عمل چاقی لازم است؟

بانوانی که کاهش وزن زیادی را با انجام عمل های جراحی تجربه می کنند، دچار افتادگی سینه ها می شوند که با عمل ماموپلاستی افزایشی، کاهشی و یا لیفت سینه ها بعد از عمل چاقی، می توانند به خوبی این مشکلات ظاهری را رفع نمایند.
البته همه افراد هم به ماموپلاستی بعد از عمل چاقی نیاز ندارند و ممکن است شخص بعد از جراحی بای پس معده و یا اسلیو معده، سینه هایی با شکل عادی داشته باشد؛ در این صورت نیازی به جراحی زیبایی سینه نخواهد داشت.

انواع مختلف ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

به طور کلی، عمل زیبایی ماموپلاستی در سه نوع اصلی تقسیم بندی می شود:

  • ماموپلاستی کاهشی
  • ماموپلاستی افزایشی
  • ماموپلاستی ترمیمی (عمدتا بعد از درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه به کار می رود.)

انجام ماموپلاستی بعد از عمل های مرتبط با کاهش وزن، با اهداف مختلفی صورت می گیرد. برای مثال کسی که با وجود کاهش وزن، همچنان سینه هایی بیش از اندازه بزرگ دارد، لازم است با ماموپلاستی کاهشی، حجم آن ها را کمتر کند. ماموپلاستی افزایشی هم به بانوانی توصیه می شود که کاهش وزن باعث کم شدن بافت سینه ها شده و از اندازه کوچک سینه های خود راضی نیستند. در بسیاری از موارد علاوه بر انجام عمل لیفت سینه برای افزایش حجم از دست رفته از پروتز به صورت همزمان استفاده می شود که به آن پروتزپکسی یا لیفت پروتز می گویند.

ماموپلاستی نی نی سایت

مراحل انجام ماموپلاستی

قبل از جراحی، جراح نواحی که باید برش داده شود را در هوشیاری بیمار مشخص می کند، چراکه زمانی که بیمار بیهوش شده باشد نمی تواند اندازه و محل تقریبی نواحی برش سینه را به جهت تغییر حالت بافت سینه مشخص کند.
با توجه به میزان افتادگی سینه، جراح می تواند از این سه الگو برای برش استفاده کند:

  • برش دایره ای دور آرئول یا هاله تیره رنگ دور نوک سینه: معمولاً برای بانوانی که میزان افتادگی سینه های شان کم تا متوسط باشد، کاربرد دارد. در این نوع برش می توان هم زمان با عمل لیفت سینه، جراحی پروتز سینه نیز انجام داد.
  • برش شکل سوراخ کلید: در این روش دور هاله سینه و یک خط عمودی تا زیر چین سینه ایجاد می شود و بیشتر در خانم هایی که درجه افتادگی سینه های شان متوسط است کاربرد دارد.
  • برش به شکل T وارونه (برش به شکل یک لنگر): در این نوع برش سه خط برش وجود دارد . برش دور هاله ی سینه، برش عمودی  از هاله ی سینه تا چین زیر سینه و یک برش افقی. در این روش بیشترین میزان برش ایجاد می شود و کاربرد آن بیشتر برای خانم هایی است که درجه ی افتادگی در سینه های شان شدید است. در این موارد می توان هم زمان با لیفت سینه، عمل کوچک کردن سینه (ماموپلاستی) را نیز انجام داد تا نتیجه پایانی، بیشترین حد رضایت مندی در فرد را به همراه داشته باشد.

در مرحله سوم اگر به علت بزرگی بیش از حد سینه، تغییر موقعیت نوک سینه لازم باشد جراح موقعیت جدید آن را تعیین کرده و در مرحله آخر با برداشت بافت اضافی ناحیه مشخص شده را در جای خود قرار می دهد.
لازم به ذکر است که مدت زمان عمل ماموپلاستی تا 4 ساعت تخمین زده شده است.

آیا عمل ماموپلاستی نتایجی دائمی و ماندگار دارد؟

بعد از عمل ماموپلاستی، می‌توانید انتظار داشته باشید تا مدت طولانی، دارای سینه‌هایی کوچک و سبک‌تر بشوید. از آنجایی که هیچ چیز نمی‌تواند روند طبیعی پیری را متوقف کند، سرانجام سینه‌های شما دوباره شروع به شل شدن و افتادگی خواهند کرد. باید با علم به این موضوع که ماموپلاستی دائمی و ماندگار نیست، به سراغ این جراحی بروید اما می‌توان این اطمینان را داد که تا زمان ورود به مرحله پیری، این سینه‌های خوش‌فرم، همیشه در این حالت باقی خواهند ماند.

آیا نتیجه جراحی ماموپلاستی بلافاصله قابل مشاهده است؟

نتیجه نهایی پس از جراحی قابل رویت است. اما به دلیل التهاب نواحی برش و جای اسکار ها این نتیجه رضایت بیماران را جلب نخواهد کرد. بانوان پس از جراحی ماموپلاستی باید زمان مشخصی را سپری کرده تا با از بین رفتن جای اسکار ها نتیجه نهایی مشخص شود.
البته توجه داشته باشید که نتیجه جراحی ماموپلاستی از فردی به فردی دیگر متفاوت خواهد بود، بنابراین با مشاهده افرادی که این جراحی را انجام داده اند نتیجه جراحی خود را پیش بینی نکنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بعد جراحی حداقل 6 ماه زمان لازم است. البته در این دوران باید مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی را رعایت کرده و به توصیه های پزشک توجه کنید.

چه کسانی نمی توانند ماموپلاستی را انجام دهند؟

این جراحی می تواند برای برخی افراد نه تنها مفید نباشد بلکه سلامت عمومی آن ها را نیز به خطر اندازد. افرادی که نمی توانند این جراحی را انجام دهند عبارت اند از:

  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند.
  • افرادی که می خواهند وزن کم کنند.
  • افرادی که بیش از اندازه اضافه وزن دارند.
  • افرادی که قصد بارداری پس از انجام جراحی را داشته باشند.
  • افرادی که در سن رشد هستند و اندازه سینه هایشان به اندازه ثابت نرسیده است.

ماموپلاستی بعد از کوچک کردن معده

ماموپلاستی بعد از عمل اسلیو معده

یکی از مهم ترین عمل های چاقی که برای کاهش وزن انجام می گیرد، عمل اسلیو معده است که معمولا به روش لاپاراسکوپی یا کم تهاجمی (Minimally Invasive Surgery) یا MIS و با استاپلر انجام می شود و جزو اعمال محدود کننده غذا (restrictive) طبقه بندی می‌شود.
در این عمل حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیک محل اتصالش به مری توسط استاپلر (stapler) جدا شده و از بدن خارج می‌شود و باقی مانده معده بصورت لوله یا tube باقی می‌ماند. بنابراین ظرفیت پذیرش غذا بصورت چشمگیری کاهش می‌یابد و با توجه به کاهش ترشح هورمون تحریک کننده اشتها بنام گرلین (Gherelin) این افراد بعد از عمل اشتهای کمتری نیز برای خوردن غذا دارند، زیرا قسمت انتهایی معده که کار ترشح هورمون اشتها را انجام می‌دهد در این عمل برداشته می‌شود و فرد دیگر اشتهایی به میل غذا نخواهد داشت. این عمل برای افرادی که غذا خور هستند بیشتر پیشنهاد می‌شود.

اما همین کاهش وزن در بانوان می تواند منجر به بدشکلی و یا افتادگی سینه ها شود. برای اصلاح وضعیت سینه ها، بهترین کار انجام ماموپلاستی نزد یک جراح باتجربه خواهد بود.

زمان مناسب عمل ماموپلاستی بعد از جراحی چاقی

تحقیقات نشان می دهد که بالای هشتاد درصد از زنان، بعد از کاهش وزن با روش های جراحی، از وضعیت سینه های خود راضی نیستند و تمایل به انجام عمل زیبایی ماموپلاستی دارند.
طبق توصیه دکتر امیرپاشا ابراهیمی حداقل 18 ماه برای جراحی زیبایی صبر کنید زیرا ممکن است با کاهش وزن بیشتر دچار افتادگی بیشتر شوید.

ماموپلاستی بعد از کوچک کردن معده

مراقبت های بعد از جراحی ماموپلاستی

رعایت توصیه های پزشک در دوران نقاهت بعد از ماموپلاستی، برای رسیدن به نتیجه مطلوب ضروری است. این مراقبت ها شامل:

  • پرهیز از استعمال دخانیات
  • شروع رژیم غذایی با مایعات
  • استحمام پس از گذشت 2 روز
  • خشک نگه داشتنن جای زخم ها
  • قطع داروهای ضد انعقاد خون و ضد التهاب
  • کاهش مصرف سدیم در دوران پس از جراحی
  • استفاده از داورهای تجویز شده توسط پزشک
  • استفاده از سوتین ماموپلاستی بعد از جراحی سینه
  • مصرف میوه هایی که برای بهبودی جای زخم موثر هستند، مثل آناناس.

بهترین جراح برای انجام ماموپلاستی بعد از عمل چاقی

بدون شک برای انجام هر نوع جراحی انتخاب یک جراح ماهر و کاردان می تواند میزان رضایت از نتیجه عمل را افزایش دهد. این موضوع در مورد جراحی های پلاستیک و زیبایی، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص و جراح پستان، با تجربه بالایی که در زمینه عمل های زیبایی و سرطان پستان دارند، بنا بر شرایط شما بهترین روش جراحی را به کار می برند تا بهترین نتیجه را دریافت نمائید.
نکته مهم این است که هم برای انجام جراحی چاقی به پزشک ماهر و باتجربه مراجعه کنید و هم برای انجام ماموپلاستی بعد از عمل چاقی لازم است بهترین پزشک جراح پستان را انتخاب کنید.
برخی از نکاتی که در انتخاب بهترین جراح سینه می‌توان به آنها اشاره کرد:

  • داشتن مهارت و تخصص کافی در انجام جراحی زیبایی
  • صحبت با بیمارانی که قبلا نزد پزشک مورد نظر جراحی زیبایی انجام داده ‎اند و اطلاع از میزان رضایت آن‌ها
  • مطالعه مقالات مرتبط موجود در سایت‌های معتبر و اطلاع از نظرات سایر افراد در ارتباط با میزان مهارت و تجربه‌ی پزشک
  • مشورت با پزشک مورد نظر و دریافت مشاوره‌ی کامل در رابطه با عوارض و نتایج جراحی ماموپلاستی

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی (بهترین متخصص جراح پستان)

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند و به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.
لطفا این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید و اگر سوالی داشتید نظرات خودتان را زیر همین مطلب برایمان کامنت کنید تا با هم گفت و گوی بیشتری داشته باشیم.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا