پارگی پروتز مهم ترین عارضه پروتز سینه

هر آنچه درباره پارگی پروتز سینه باید بدانید!

جراحی پروتز سینه یکی از عمل های پرطرفدار برای زیباتر کردن فرم پستان ها است که در بین بانوان بسیار پرطرفدار است. پروتز سینه یک جسم خارجی است که فرمی برجسته و زیبا را برای سینه‌ها فراهم می کند؛ اما این فرآیند، همیشه در بهترین حالت ادامه پیدا نمی‌کند. پارگی پروتز سینه یکی از عوارض نادر جراحی زیبایی سینه‌هاست که باید نسبت به آن آگاه باشیم. پارگی پروتز سینه می‌تواند باعث درد پستان یا تغییر در کانتور یا شکل آن شود.
با این حال تاکنون نتیجه‌ای مبتنی بر اینکه پروتز پاره شده در سینه باعث مشکلات حادی همچون سرطان پستان، مشکلات تولید مثل یا بیماری بافت همبند مثل آرتریت روماتوئید شود، مشاهده نشده است. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل این عارضه را بررسی کنیم.

برای دریافت اطلاعات جامع در مورد پروتز سینه کلیک کنید.

علائم پارگی پروتز سینه

علائم پارگی پروتز سينه در پروتزهای آب نمکی (سالینی)

در پروتز های نمکی، ترکیدن پروتز باعث تخلیه آب نمک از آن خواهد شد. در این حالت پروتز سینه خیلی سریع فرم برجسته خود را از دست می‌دهد و خود سینه به شکل کاملاً مشخصی کوچکتر خواهد شد. البته تجمع آب نمک خارج شده از داخل پروتز نیز باعث ایجاد فرم غیرطبیعی سینه‌ها می‌شود

علائم پارگی پروتز سینه در پروتزهای سیلیکونی

در پروتزهای سیلیکونی، ژل سیلیکونی داخل پروتز‌، می تواند تحت فشار از پروتز بیرون بزند. اگر حجم این ژل‌های خارج شده اندک باشند، به احتمال زیاد در همان ناحیه سینه جذب بدن خواهند شد؛ اما اگر حجم بیرون ‌زدگی زیاد باشد، ژل خارج شده در ناحیه زیر پوست حرکت می‌کند و گاها به شکل توده‌هایی در اطراف سینه و یا زیر بغل نمایان می‌شود. هنگامی که پروتز سیلیکونی پاره می‌شود، ممکن است فرد متوجه این مشکل نشود، زیرا احتمال دارد سیلیکون در بافت اطراف سینه گیر افتاده باشد تغییر ظاهری ایجاد نکند. این مشکل با عنوان پارگی خاموش شناخته می‌شود. از آنجا که تخلیه ژل در پروتزهای سیلیکونی به کندی انجام می‌شود، بروز علائم آن نیز در درازمدت ظاهر می‌شود. از جمله واضح ترین علائم پارگی پروتز سیلیکونی، ایجاد دفرمگی در سینه و ایجاد توده در حوالی پروتز سینه است.

در صورت پاره شدن پروتزهای سیلیکونی، ژل سیلیکونی موجود در آن ممکن است به سایر نواحی بدن نیز انتقال یابد. هرچند در بیشتر مواقع ژل خارج شده از پروتزی که ترکیده باشد جذب سینه و زیربغل می شود.

سایر علائم پارگی پروتز سینه

البته گاهی نیز غدد لنفاوری زیر بغل، حالت برجسته و متورم نیز پیدا می کنند که ایجاد چنین حالتی نیز از جمله دیگر علائم پارگی پروتز به شمار می آید. علائم پارگی پروتز سینه غالباً به شکل تغییر در فرم و اندازه سینه‌ها، بروز دردها و یا سفت شدن و حتی نرم شدن خارج از معمول سینه‌ها ظاهر می‌شود.

پاره شدن پروتز سینه ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • بافت سینه تحریک و متورم می‌شود.
  • ممکن است در بافت سینه عارضه‌هایی چون اسکار اضافی ایجاد شود.

دو مشکل بالا باعث ایجاد عوارض دیگری نیز می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم.

  • درد
  • تورم
  • سفت شدن سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه‌ها

اگر فردی پس از جراحی و کاشت پروتز سینه با هر یک از علائم زیر مواجه شد، لازم است با جراح خود در میان بگذارد.

پروتز سینه نی نی سایت

پارگی پروتز سینه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

با روش های تصویربرداری، مانند MRI یا سونوگرافی پاره شدن یا نشدن پروتز سینه تشخیص داده می شود. اگر فردی دچار پارگی خاموش پروتز سینه شود و علائم یا نشانه‌ای نداشته باشد، MRI با تجهیزات مخصوص تصویربرداری از سینه، دقیق‌ترین تستی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمال ایجاد خطا در نتیجه تست‌ها نیز وجود دارد. بنابراین در صورت مشکوک بودن به پارگی ممکن است تست‌های دیگر یا تکرار عکسبرداری را پزشک تجویز کند.

میزان دوام پروتز سینه در افراد مختلف متفاوت است. بنابراین لازم است معاینات بالینی پستان افرادی که پروتز سینه انجام داده‌اند، به صورت دوره ای توسط پزشک انجام شود. در صورت ایجاد تغییرات جدید در بافت سینه لازم است پزشک اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

روش‌های درمان پارگی پروتز سینه چیست؟

اگر فردی دچار پارگی پروتز سینه شود، احتمالا جراح برداشتن پروتز آسیب دیده را توصیه می‌کند. در صورت تمایل فرد برای کاشت پروتز جدید، جراح معمولا می‌تواند آن را همزمان با جراحی برداشتن پروتز آسیب دیده انجام دهد. اگر فرد دیگر متقاضی کاشت پروتز سینه نباشد، ممکن است پزشک لیفت سینه یا جراحی اصلاحی دیگری را به او پیشنهاد دهد. در هر صورت پزشک به بیمار کمک خواهد کرد تا جوانب مثبت و منفی گزینه‌های پیشنهادی را بسنجند و تصمیم نهایی خود را بگیرد..

آیا امکان ترکیدن پروتز سینه وجود دارد؟

با توجه به بالا رفتن کیفیت پروتزهای امروزی و تکنیک های جدید عمل جراحی سینه احتمال ترکیدن پروتز سینه بسیار کاهش یافته و به حداقل ممکن رسیده است.

هنگام جایگذاری پروتزها درون پستان مقدار بسیار کمی هوا دور پروتز جمع می شود اما، این میزان هوا بدون این که مشکل ایجاد کند در عرض چند روز به طور کامل جذب بدن می شود و به مرور زمان پروتز سینه به عنوان عضوی از بدن شناسایی می شود.

پروتز سینه با یک ضربه معمولی دچار آسیب نخواهد شد. حوادثی مانند تصادفات رانندگی و یا هر حادثه ای که باعث ایجاد برخورد غیرمتعارف در ناحیه سینه شود، مانند برخورد با جسمی سخت، مستعد پارگی پروتز سینه می‌باشد. اگر ضربه و عامل برخورد آنچنان سنگین بوده که باعث ایجاد دردهای عمیق در قفسه سینه شده است، قطعا باید نگران پارگی پروتز سینه هم باشیم.

ترکیدن پروتز در هواپیما

یکی از شایعات مرسوم در رابطه با عمل پروتز سینه، آن است که افرادی که این عمل زیبایی را انجام داده اند، دیگر نمی توانند سوار هواپیما شوند. در صورتی که چنین موضوعی اساسا کذب است و افرادی که عمل پروتز سینه انجام می دهد، چهل و هشت ساعت پس از انجام عمل می توانند سوار هواپیما شوند و نگران ترکیدن پروتز سینه شان نباشند.

زمان تعويض پروتز سينه

زمان تعویض پروتز سینه با توجه به نوع و جنس آن متفاوت است. اما خطر پارگی آن بعد از حدود ده سال، هر لحظه بیشتر می شود. همچنین حضور طولانی مدت پروتز به عنوان یک جسم خارجی باعث فرسودگی آن نیز خواهد شد. پروتز فرسوده شده دیگر نمی‌تواند آن فرم و ساختار مستحکم و البته یکنواخت خود را حفظ نماید.
بهتر است پس از ده سال مورد معاینه قرار بگیرید و در صورت فرسودگی پروتز و تشخیص جراح پستان آن را تعویض کنید. همچنین بهتر است هر سه سال یک بار برای اطمینان یافتن از سالم بودن پروتزها ام آر آی انجام دهید.

عوارض پروتز سینه

عوارض احتمالی پروتز سینه

معمولا تورم سینه‌ها، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از اصلی‌ترین و رایج‌ترین عوارض پس از جراحی پروتز سینه هستند که به دلیل بیهوشی و جراحی ایجاد می شود. در بعضی افراد ممکن است نوک سینه‌ها یا همه سینه حس خود را از دست بدهد. این موضوع کاملا طبیعی است که به مرور زمان به‌طور کامل برمی‌گردد. احساس درد، حساسیت سینه‌ها، خارش و التهاب ظاهری آن‌ها نیز از دیگر عوارض رایج انجام پروتز سینه  است که معمولا در طول دوران نقاهت برطرف می‌شوند.

در مواردی که پروتز سینه توسط پزشک بی‌تجربه و ناآگاه انجام شده باشد، ممکن است بعضی عوارض شدیدتر ظاهر شوند. در صورت مشاهده عوارض زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • عفونت پروتز سينه یا محل برش

از جمله عوارض کوتاه مدت پروتز سینه می توان به احتمال عفونت بعد از عمل پروتز سينه اشاره کرد که در صورت حاذق بودن پزشک چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ولی اگر پستان ها پس از عمل پروتز سینه دچار عفونت شوند معمولا به درمان دارویی جواب نمی دهند و لازم است که پروتز سینه تخیله شود. برای گذاشتن پروتز جدید حداقل به شش ماه زمان نیاز است.

  • کپسولار کنتراکچر یا ایجاد بافت فیبروز سفت به دور پروتز

یکی از عوارض احتمالی پروتز سینه که جزء دسته عوارض طولانی مدت به حساب می آید، احتمال بروز فیبروز، پس از گذشت چهار یا پنج سال بعد از عمل است.

بیماری که دچار فیبروز دور پروتز شده، احساس درد شدید و سفتی پستان دارد. هرچند با وجود پروتزهای تکسچر، خطر بروز این مشکل کاهش یافته ولی هنوز به سفر نرسیده است. البته عارضه ایجاد بافت فیبروز به دور پروتز، در حالت کلی بسیار نادر است.

  • موارد دیگر

شکل غیرطبیعی برش و بخیه‌های جراحی، دردهای طولانی و آزاردهنده، نشت از محل جراحی، ظاهر نامتقارن سینه‌ها، حرکت پروتز به بخش‌های مختلف، سفت شدن سینه‌ها و تورم ادامه‌دار و پیش‌رونده از اصلی‌ترین عوارض انجام جراحی پروتز سینه در کلینیک نامعتبر است.

پروتز سینه در ورزشکاران

در چه افرادی احتمال پارگی پروتز سینه بیشتر است؟

افرادی که تحرک فیزیکی بسیار بالایی دارند و یا ورزش هایی انجام می دهند که احتمال وارد شدن ضربه به سینه ها در آن بسیار زیاد است بیشتر از سایرین در معرض خطر پارگی پروتز سینه قرار دارند.
افرادی مانند ورزشکاران حرفه‌ای و یا کسانی که برای داشتن تناسب اندام، ورزش‌های جست و خیز دار مانند ایروبیک و زومبا انجام می دهند، گاهاً مستعد ترکیدن پروتز سینه می‌باشند. همچنین افرادی که به شکل حرفه‌ای به ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری، اسب سواری و یا هنرهای رزمی می‌پردازند، نیز مستعد این عارضه هستند.
به طور کلی، هر نوع تحرک بدنی و یا ورزشی که در آن خطر ایجاد ضربات ناگهانی و متوالی بر سینه‌ها وجود دارد، افراد را در معرض این عارضه قرار می‌دهد. از این رو ورزش بعد از پروتز سینه باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

روش درمان پارگی پروتز سینه

پروتز آسیب دیده، قابلیت ترمیم ندارد و باید آنها را جایگزین کنید. پزشک معالج از طریق همان اسکارهای قبلی که حالا جوش خورده و محو شده‌اند، پوست ناحیه سینه را می‌شکافد تا به پروتزهای آسیب‌ دیده برسد. در هنگام خروج پروتزهای پاره شده، می‌توان عمل جایگزینی آنها با پروتزهای جدید را انجام داد. البته باید ناحیه سینه و فضای اطراف آن را از توده‌های ژل مانندی که از پروتز آسیب ‌دیده خارج شده‌اند، پاکسازی کرد.

جمع بندی

به طور کلی پروتزهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نسبت به نسل‌های قبلی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل احتمال پارگی پروتز سینه تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. پارگی این ایمپلنت‌ها معمولا نگران کننده نیست و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. تنها نکته‌ای که خانم‌ها باید به آن توجه داشته باشند مراقبتهای بعد از عمل پروتز سینه و معاینات منظم است. در صورت تشخیص به موقع می‌توانند پیش از اینکه پارگی تأثیری روی فرم سینه‌ها داشته باشد، اقدامات لازم را انجام دهند.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی یکی از بهترین متخصصین و جراحان برجسته عمل پروتز سینه هستند که دانش به روزی در این زمینه دارند. ایشان با به کارگیری به روزترین متد درمانی با پیشترفته ترین ابزار جراحی به عمل پروتز سینه و سایر جراحی های پستان می پردازند.

برای رزرو نوبت و دریافت مشاوره زودهنگام، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت اقدام کنید.

منبع

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا