بهترین جراح سرطان سینه در تهران

جراح سرطان سینه در تهران

سرطان سینه (Breast Cancer) یکی از بیماری های شایع در بین خانم ها است. عمدتا سرطان پستان بیشتر در افرادی رخ می دهد که سن آن ها بالای 50 سال است. اما به این معنا نیست که خانم های با سن کمتر به این بیماری مبتلا نمی شوند، بلکه در افراد جوان تر نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه وجود دارد.
خوشبختانه اگر این سرطان زود تشخیص داده شود و برای درمان آن به بهترین جراح سرطان سینه در تهران مراجعه شود، قابل درمان است. اما بهترین دکتر برای درمان سرطان پستان چه کسی است؟ چه راه های درمانی برای سرطان پستان وجود دارد؟ 

علائم سرطان پستان چیست؟

  • یکی از مشخص ترین علائم این بیماری احساس توده تقریبا سفت در بافت سینه توسط خود شخص است. در صورت مشاهده چنین بافتی باید توسط بهترین جراح سرطان سینه در تهران معاینه شوید. اغلب چنین توده هایی جزو موارد جدی نیستند اما برای اطمینان به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • اگر در یکی از سینه های خود متوجه تغییر اندازه در آن ها شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • بیرون آمدن ترشحات شیری رنگ و یا مخلوط آن با خون 
  • ممکن است غدد لنفاوی موجود در زیر بغل به هر دلیلی متورم شوند که نوعی هشدار برای بررسی بافت سینه است.
  • ممکن است در نوک یکی یا هر دو سینه تغییراتی مانند تو رفتگی ایجاد شود.
  • بیرون آمدن جوش هایی از نوک سینه یا نواحی اطراف آن
  • ممکن است تمام سینه شما قرمز و ملتهب به نظر برسد و احساس درد کنید. سینه ممکن است احساس سفتی کند و پوست مانند پوست پرتقال به نظر برسد که یک نوع نادر از سرطان پستان به نام سرطان پستان التهابی است.
  • علائم جوش های قرمز و پوسته پوسته شده روی نوک سینه و اطراف آن، که می تواند خارش داشته باشد و کمی شبیه اگزما باشد، یک بیماری نادر پوستی است که گاهی نشانه وجود سرطان پستان است. گاهی اوقات در ابتدا با اگزما اشتباه گرفته می شود.

در صورت مشاهده علائم احتمالی سرطان یا تغییراتی که برای شما غیرمعمول است، با پزشک خود تماس بگیرید زیرا تشخیص به موقع سرطان موجب نجات جان افراد می شود.

علل ایجاد سرطان سینه

دلایل سرطان پستان به طور کامل شناخته نشده است، و دشوار است که بگوییم چرا یک زن ممکن است به سرطان پستان مبتلا شود و دیگری ممکن است به آن مبتلا نشود.
با این حال، عوامل خطر شناخته شده ای وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان پستان را تحت تأثیر قرار می دهد:

سن

 این بیماری در زنان بالای 50 سال که دوران یائسگی را گذرانده اند، بیشتر دیده می شود. حدود 8 مورد از 10 مورد سرطان پستان در زنان بالای 50 سال اتفاق می افتد.

تمام خانم هایی که 50 تا 70 سال دارند باید هر 3 سال یک بار تحت عنوان برنامه غربالگری سینه NHS از نظر سرطان پستان غربال شوند.

 

سابقه خانوادگی

ژن های معروف به BRCA1 و BRCA2 می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزایش دهند. این امکان وجود دارد که این ژن ها از والدین به فرزندشان منتقل شوند. ژن های TP53 و CHEK2 نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط هستند.

اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان وجود دارد با پزشک صحبت کنید. پزشک ممکن است شما را برای آزمایش ژنتیکی NHS ارجاع دهد، که به شما می گوید یکی از ژن های خطر سرطان را به ارث برده اید یا خیر.

سرطان یا توده قبلی سینه

 اگر قبلا دچار سرطان پستان یا تغییرات اولیه سلول های غیر تهاجمی در مجاری پستان شده اید، احتمال ابتلا دوباره به آن در سینه دیگر یا در همان پستان بیشتر است.

توده خوش خیم پستان به معنای ابتلا به سرطان پستان نیست، اما انواع خاصی از توده های پستان ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کمی افزایش دهد.

برخی از تغییرات خوش خیم در بافت پستان شما، مانند سلول های رشد غیر طبیعی در مجاری (هیپرپلازی مجرای غیر معمول)، یا سلول های غیر طبیعی درون لوب های پستان (کارسینوم لوبولار درجا)، احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

بافت متراکم پستان

سینه های شما از هزاران غده کوچک (لوبول) تولید شیر تشکیل شده است. این بافت غده ای غلظت بالاتری از سلول های پستان نسبت به سایر بافت های پستان دارد و باعث تراکم آن می شود.

زنان با بافت متراکم پستان ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه باشند زیرا سلول های بیشتری وجود دارد که می توانند سرطانی شوند.

بافت متراکم پستان همچنین می تواند اسکن پستان (ماموگرافی) را دشوار کند، زیرا دیدن توده ها یا نواحی از بافت غیر طبیعی دشوارتر است.

هورمون ها و داروهای هورمونی

قرار گرفتن در معرض استروژن، درمان جایگزینی هورمون (HRT) و قرص های پیشگیری از بارداری باعث تغییرات هورمونی می شود که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

عوامل سبک زندگی

اضافه وزن یا چاقی، مصرف الکل و مصرف غذاهای بی کیفیت و مضر از دیگر علل سرطان سینه هستند.

روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه | دکتر امیرپاشا ابراهیمی

 

 

تشخیص سرطان سینه

ممکن است پس از غربالگری معمول پستان، ابتلا به سرطان پستان تشخیص داده شود یا علائمی داشته باشید که پزشک با توجه به صحبت های شما و آزمایش های بیشتر بیماری شما را تشخیص دهد. راه های تشخیص سرطان سینه عبارتند از:

معاینه پزشک

در صورت مشاهده علائم سرطان پستان، از قبیل وجود توده غیرمعمول در پستان یا تغییر شکل، احساس یا شکل پستان، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص سینه شما را معاینه می کند و اگر نیاز به ارزیابی بیشتری باشد آزمایشات تکمیلی را باید انجام دهید.

آزمایشات بیشتر برای سرطان پستان

اگر تشخیص سرطان پستان تایید شود، آزمایشات بیشتری برای تعیین مرحله و درجه سرطان و بهترین روش درمان مورد نیاز است. این آزمایش ها شامل، ماموگرافی و سونوگرافی پستان، نمونه برداری از بافت پستان، آسپیراسیون سوزنی، نمونه برداری سوزنی، نمونه برداری با کمک خلا، اسکن و اشعه ایکس و آزمایشاتی که برای تعیین انواع خاصی از درمان لازم است.

مرحله و درجه سرطان سینه

هنگامی که سرطان پستان تشخیص داده می شود، پزشکان مرحله ای به آن می دهند. این مرحله اندازه سرطان و میزان گسترش آن را توصیف می کند و برای پیش بینی چشم انداز استفاده می شود.

مرحله 1 – اندازه تومور کمتر از 2 سانتی متر است و غدد لنفاوی زیر بغل تحت تاثیر قرار نمی گیرند. هیچ نشانه ای از گسترش سرطان در نقاط دیگر بدن وجود ندارد.

مرحله 2 – اندازه تومور 2 تا 5 سانتی متر است، گره های لنفاوی زیر بغل تحت تأثیر قرار می گیرند یا هر دو. هیچ نشانه ای از گسترش سرطان در نقاط دیگر بدن وجود ندارد.

مرحله 3 – اندازه تومور 2 تا 5 سانتی متر است و ممکن است به ساختارهایی در پستان مانند پوست یا بافتهای اطراف متصل شود و غدد لنفاوی زیر بغل تحت تاثیر قرار بگیرند. هیچ نشانه ای از گسترش سرطان در نقاط دیگر بدن وجود ندارد.

مرحله 4 – تومور از هر اندازه است و سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است (متاستاز).

این یک راهنمای ساده است. هر مرحله به دسته های بعدی A ، B و C تقسیم می شود. اگر مطمئن نیستید چه مرحله ای دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین ممکن است برای توصیف سرطان پستان از اصطلاح TNM استفاده شود، زیرا می تواند اطلاعات دقیقتری را ارائه دهد:

T – اندازه تومور

N – آیا سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است؟

M – آیا سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است؟

جراح سرطان سینه در تهران

درمان سرطان سینه

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده احتمال ابتلای هر خانم به سرطان پستان 1 به 8 است. یعنی به ازای هر 8 خانم، یک نفر از آن ها مبتلا خواهد شد. البته به میزان خیلی کم احتمال ابتلای مردان به سرطان پستان نیز وجود دارد.

اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به احتمال زیاد قابل درمان خواهد بود و می توان آن را قبل از انتشار به سایر قسمت های بدن درمان کرد. 

در بخش کوچکی از زنان، سرطان پستان پس از گسترش به سایر قسمت های بدن که به آن سرطان پیشرفته یا متاستاتیک نیز گفته می شود، قابل درمان نیست و هدف از درمان تسکین علائم است.

بنابراین، مهم است که خانم ها در فاصله های زمانی معین توسط پزشک معاینه شوند و در صورت ایجاد هرگونه تغییر در بافت پستان، آن را با پزشک معالج در میان بگذارند تا بررسی دقیق روی آن صورت گیرد.

سرطان پستان با استفاده از ترکیبی از موارد زیر درمان می شود:

جراحی معمولا اولین نوع درمانی است که شما انجام می دهید، به دنبال آن شیمی درمانی یا رادیوتراپی یا در بعضی موارد هورمون یا درمان های هدفمند انجام می شود.

نوع جراحی و درمانی که بعد از آن انجام می دهید به نوع سرطان پستان شما بستگی دارد. پزشک شما باید بهترین برنامه درمانی را با شما در میان بگذارد.

جراحی سرطان سینه

2 نوع عمل جراحی اصلی سرطان پستان وجود دارد:

جراحی حفظ پستان (توده سرطانی برداشته می شود)

ماستکتومی (کل پستان برداشته می شود)

در بسیاری از موارد، ماستکتومی می تواند با جراحی بازسازی سینه برای ایجاد دوباره پستان همراه باشد.

مطالعات نشان داده است که جراحی با حفظ پستان و به دنبال آن رادیوتراپی به اندازه ماستکتومی کامل در درمان سرطان پستان در مراحل اولیه موفق است.

جراحی حفظ پستان

جراحی برای حفظ پستان با جراحی لامپکتومی (تومور و کمی بافت پستان اطراف آن برداشته می شود) یا ماستکتومی جزئی یا کوادرانکتومی (یک چهارم پستان برداشته می شود) انجام می شود.

اگر شما جراحی محافظت از پستان داشته باشید، مقدار بافت پستانی که برداشته می شود به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع سرطانی که دارید
  • اندازه تومور و جایی که در پستان شما است
  • مقدار بافت اطراف که باید برداشته شود
  • اندازه سینه های شما

پزشک متخصص همیشه ناحیه ای از بافت سالم پستان در اطراف تومور را که از نظر ردیابی سرطان آزمایش می شود، از بین می برد. اگر هیچ سرطانی در بافت سالم وجود نداشته باشد، احتمال بازگشت سرطان کمتر است.

اگر سلول های سرطانی در بافت اطراف پیدا شوند، ممکن است لازم باشد بافت بیشتری از پستان شما خارج شود.

پس از انجام جراحی حفظ سینه، معمولا برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده، رادیوتراپی به شما پیشنهاد می شود.

 

بهترين دكتر تشخيص سرطان سينه

سرطان سینه از جمله شایع ترین بیماری هایی است که در میان خانم ها وجود دارد. این نوع از بیماری به دلیل آن که دیر تشخیص داده می شود، مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد می کند، ممکن است به دلیل عدم تشخیص به موقع، جراح سینه تشخیص دهد تا بخشی و یا تمام پستان برداشته شود. ولی اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود دیگر نیازی به انجام این جراحی نیست.

برای درمان این بیماری باید به بهترین جراح سرطان سینه در تهران مراجعه کنید تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود. بیشتر مواقع انتخاب بهترین متخصص و جراح سینه می تواند روند درمان را راحت تر کند.

ویژگی های بهترین جراح سرطان سینه در تهران

زمانی که می خواهید برای انتخاب یک متخصص سرطان سینه خوب اقدام کنید، ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید:

  • از آخرین اطلاعات و علوم در خصوص تشخیص و درمان سرطان سینه یا پستان مطلع باشد.
  • از روش های درمانی متفاوت برای درمان بیماران خود، مطلع بوده و بسته به شرایط بیمار از آن ها استفاده کند.
  • همواره با صعه صدر و مهربانی و صبر با بیماران خود برخورد کرده و پاسخ گوی مراجعه کنندگان باشد.
  • ایجاد حس اطمینان در درمان این نوع از بیماری در افراد، مهمترین ویژگی یک جراح پستان است.
  • ارائه مشاوره و راهنمایی کامل در خصوص مراحل درمان و یا جراحی پستان به مراجعه کنندگان انجام شود.

 

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص و جراح پستان، سرطان و زیبایی، بهترین فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان هستند که در زمینه بیماری و جراحی های پستان می توانید به ایشان مراجعه کنید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا