عوارض پروتز سینه

آیا عوارض پروتز سینه حقیقت دارد؟!

  عوارض پروتز سینه چیست؟

عوارض پروتز سینه

خانم های جوانی که به صورت ژنتیکی سینه های کوچکی دارند و همچنین عزیزانی که به خاطر سرطان سینه، سینه خود را برداشته اند از داوطلبان پروتز سینه هستند که کاشت پروتز تاثیر بسزایی در روابط زناشویی و اجتماعی آن ها خواهد داشت. اما پرسش مهم این است که عوارض پروتز سینه چیست و ممکن است چه پیامدهایی در افزایش بروز سرطان سینه و یا حتی بارداری و شیردهی داشته باشد. همراه ما باشید تا با مطالعه این مقاله کامل ترین اطلاعات درباره خطرات احتمالی این عمل زیبایی را بدانید.

نکات بسیار مهم درباره انواع جراحی زیبایی سینه را بدانید.

عوارض استفاده از پروتز سینه

خطرات احتمالی جراحی پروتز سینه شامل موارد ذیل می باشد؛

  • خونریزی:

ممکن است برخی بیماران در فضای اطراف پروتز دچار خونریزی داخلی شوند. این خونریزی اغلب بلافاصله پس از جراحی و در برخی موارد تا ۲ هفته پس از آن اتفاق می افتد. در این حالت، سینه سفت و متورم می شود و نیاز به عمل جراحی مجدد خواهد بود. در این عمل جراحی خون از محل تخلیه و ترمیم انجام می شود.

البته در این جراحی نیازی به برداشتن پروتز نیست و این جراحی دوم روی نتیجه پروتز سینه تاثیر نخواهد داشت. به طور کلی احتمال عارضه ی خونریزی 5 درصد است که اگر جراح پروتز سینه به خوبی عمل جراحی را انجام دهد و مهارت کافی را داشته باشد ایجاد نخواهد شد. این مسئله زمانیکه حرکت شدید و یا فشار بر سینه وارد شود ایجاد میشود، بنابراین با رعایت مراقبتهای بعد از پروتز سینه می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

  • انقباض کپسولی:

از مهمترین عوارض پروتز سینه سفت شدن کپسول دور پروتز با احتمال وقوع 20 درصد است. پس از قرار دادن پروتز سینه، بدن کپسولی از بافت فیبروز در اطراف پروتز می سازد که کاملا طبیعی است. این واکنش طبیعی بدن به ورود هر شئ خارجی است که در روند بهبودی تاثیرگذار است.
به مرور زمان، بافت فیبروز اسکار شروع به کوچک و جمع شدن می کند که به آن انقباض کپسولی می گویند. میزان و وسعت این جمع شدگی در هر شخص متفاوت است. کپسول دور پروتز در برخی افراد که عمل پروتز سینه را انجام میدهند نازک است ولی در بعضی افراد این کپسول سفت و محکم میشود که حاکی از وجود عفونت و یا لخته است. زمان ایجاد آن از 45 روز بعد عمل تا 6 سال بعد میباشد. در برخی افراد، این انقباض کپسولی می تواند موجب سفت و فشرده شدن پروتز شود به طوری که بیمار در سینه احساس سفتی، درد و ناراحتی کند که درمان آن با توجه به میزان سفتی کپسول انجام میشود بدین صورت که کپسول را برداشته و پروتز را نیز تعویض میکنند.
كپسول پروتز سينه عارضه ی غیر قابل اجتناب است و همه افرادی که پروتز سینه انجام داده اند تا حدودی به آن دچار می شوند و حتی ممکن است بیمار در آینده نیاز به جراحی دوباره داشته باشد.

علائم ایجاد کپسول

سفت شدن سینه
تغییر شکل و ظاهر سینه

راه های درمان كپسول پروتز سينه

دو روش برای کاهش سفتی ناشی از انقباض کپسولی وجود دارد که عبارت است از: کپسولوتومی باز و کپسولکتومی باز.

1. کپسولوتومی باز:

هدف از این جراحی اصلاح سفتی ناشی از انقباض کپسولی و دادن فضای بیشتر به پروتز برای حرکت درون سینه می باشد.
این جراحی با بیهوشی کامل آغاز شده و جراح برشی روی سینه می زند تا پروتز را از آن خارج کند. سپس برش های مکرری روی بافت اسکار به وجود می آورد تا به آزاد کردن سفتی اطراف پروتز کمک کند. در نهایت پروتز سر جای خود بازگردانده می شود و برش بسته می شود.

2. کپسولکتومی باز:

کپسولکتومی باز موفقیت آمیز ترین روش برای درمان انقباض کپسولی است. این جراحی شامل بیهوش کردن بیمار و برداشتن کل کپسول فیبروز توسط جراح می باشد. این جراحی به بدن این امکان را می دهد تا کپسول فیبروز جدیدی در اطراف پروتز تشکیل دهد.

علائم عفونت پروتز سينه

عفونت مشکل ساز ترین عارضه پروتز سینه است که با درد و تورم سینه همراه است و معمولا با گذشت ۲ یا ۳ هفته پس از جراحی مشخص می شود. سینه حساس، متورم و قرمز می شود و ممکن است با ترشح از جای زخم و تب همراه باشد.

در برخی مواقع، عفونت های خفیف با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابند اما در اکثر موارد این کافی نیست. بیشتر بیماران با عفونت شدید در اطراف پروتز سینه لازم است پروتز را بردارند و تا 6 ماه قرار دادن پروتز ممنوع است تا بهبودی کامل صورت گیرد. بنابراین قبل از جراحی باید هر گونه عفونتی در بدن درمان شود تا بیمار دچار عوارض پروتز سینه نشود. به احتمال زیاد هزینه عمل پروتز سینه که برای اولین بار پرداخت می شود عوارضی مانند عفونت و خونریزی را پوشش خواهد داد.

اگرچه این عارضه به ندرت و در کمتر از ۱ درصد بیماران رخ می دهد، با رعایت مراقبتهای قبل و بعد از جراحی و توصیه های پزشک می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

پارگی پروتز سینه 

به طور قطع نمی توان پیش بینی کرد که چند سال پس از پروتز سینه این اتفاق خواهد افتاد و یا عمر پروتز ها چقدر خواهد بود. پروتز های سیلیکونی معمولا 7 تا 15 سال دوام می آورند که با توجه به مراقبتهای بیمار متفاوت است. ژل سیلیکونی درون پروتز می تواند در دمای طبیعی بدن تبدیل به مایع سیلیکونی شود. همچنین گزارش ها نشان می دهند که ممکن است سیلیکون نشت کرده و به غدد لنفاوی و ارگان های دیگر منتقل شود که اکثرا بدون علامت است و بیمار از آن بی اطلاع است. ولی گاهی بصورت توده و تغییر شکل سینه خود را نشان میدهد. در اینصورت عوارض و خطرات جدی ممکن است برای بیمار پیش آید که باید سریعا تخلیه شود.

میزان نشتی در پروتز های سالین (نمکی) بیشتر از پروتز های سیلیکونی است؛ البته با این وجود اگر نشتی در پروتز های سیلیکونی اتفاق بیفتد لازم است به سرعت به این عارضه رسیدگی و آن را برطرف کنید. همچنین پروتز های سینه معمولا بعد از چند سال لازم است تعویض شود زیرا عمر استفاده از آن ها به پایان می رسد. معمولا عمر پروتز سیلیکونی بیشتر از پروتز سالینی است.

از علل پارگی پروتز:  

ضربه مستقیم

فشار به سینه در تصادفات

ورزش سنگین به مدت طولانی

ماموگرافی سینه و یا وارد کردن سوزن موقع بررسی توده های سینه

  • بروز چین و چروک در پوست یا موج دار شدن سینه:

گاهی اوقات ممکن است آب نمک داخل پروتز های سالین به طرفین حرکت کند و همین مسئله سبب بروز چین و چروک در پوست سینه یا موج دار شدن سینه شود؛ البته این مشکل می تواند در پروتز های سیلیکونی نیز به چشم بخورد اما احتمال آن بسیار کمتر از پروتز های نمکی است.

  • بیحسی نوک سینه ها:

تغییر در احساس سینه یا نوک آن پس از جراحی پروتز موقتا رخ میدهد که ماساژ ملایم میتواند در این مورد کمک کننده باشد. در برخی موارد این بیحسی می تواند دائمی باشد که احتمال آن به طور کلی ۱۵ درصد است. اگر به هیچ عنوان نمی توانید بیحسی نوک سینه را تحمل کنید، بهتر است در جراحی پروتز سینه خود تجدید نظر کنید.

  • تجمع مایع یا سروما:

پس از عمل جراحی پروتز سینه، امکان تجمع مایعات (مایع شفاف آب‌ گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌) در اطراف پروتز وجود دارد. این اختلال تقریبا شایع بوده و سروما نام دارد که معمولا بدون نیاز به جراحی بهبود می یابد، اما در موارد شدیدتر باید تخلیه شود.

  • خطرات بیهوشی:

مانند هر عمل جراحی دیگر، خطرات مرتبط با بیهوشی و بی حسی عمومی وجود دارد؛ با این حال، خطرات بسیار اندک هستند. در بعضی موارد، جراح سینه ممکن است از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه سینه استفاده کند.

  • تجمع خون (هماتوم):

مشاهده تورم و خون مردگی پس از جراحی پروتز سینه در ناحیه برش، یک امر طبیعی است که با رعایت مراقبتهای بعد از عمل پروتز سینه و توصیه های پزشک پس از مدتی رفع خواهد شد.

پروتز سینه نی نی سایت

دیگر مشکلات احتمالی

◊ گاهی پروتز خیلی بالا قرار میگیرد که باعث بدشکلی و پایین آمدن نوک سینه میشود و گاهی در پایین ترین قسمت سینه قرار میگیرد که باعث افتادگی میشود.

پوست قسمت سینه نازک است و بعد از قرار گرفتن پروتز قادر به پوشش پروتز نمی باشد و پروتز مشخص میشود. این اتفاق در 3 درصد مواقع رخ میدهد. برای حل این مسئله چربی بیشتری به زیر پوست تزریق میکنند. البته این مسئله به جنس پروتز نیز بستگی دارد.

از دیگر عوارض پروتز سینه، تشکیل اسکار و گوشت اضافه در ناحیه بخیه است که به دلیل عفونت و باز شدن بخیه ها ایجاد می شود.

بنابراین عمل پروتز سینه خطرات بسیاری میتواند برای فرد ایجاد کند که با اطلاع از مشکلات و عوارض احتمالی آن می توان آگاهانه تصمیم گرفت و گاها برای مشاوره های تخصصی قبل از این جراحی ها اقدام نماید تا با توصیه های پزشک بتوانید از بروز عوارض پروتز سینه جلوگیری کنید.

پیشگیری از عوارض پروتز سینه

در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کرد که برای انجام چنین عمل مهمی الزامی است به بهترین دکتر پروتز سینه مراجعه نمائید تا از بروز عوارض پروتز سینه پیشگیری نمائید.
بسیاری از این عوارض حاصل عدم تبحر کافی جراح پروتز است و در نتیجه اگر شما این عمل را نزد یک فوق تخصص سینه انجام دهید از هر نظری خیالتان راحت خواهد بود. پس از این مورد لازم است که تمامی دستورالعمل های تجویز شده جراحتان را به دقت اجرا کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. مصرف منظم داروهای تجویز شده و رژیم غذایی نیز در دوران نقاهت پروتز سینه بسیار مهم است.
جلسه مشاوره با پزشک نیز بسیار اهمیت دارد زیرا طی این جلسه پزشک سوابق پزشکی و مصرف دارو را از بیمار می پرسد که بیمار باید کاملا با پزشک خود در این باره صادق باشد. همچنین مصرف برخی آمپول ها و دارو های استروئیدی باید از دو هفته قبل از جراحی متوقف شود.
به طور کلی می توان گفت، بیمار در صورت پیروی از دستورات پزشک از نتایج جراحی پروتز سینه بسیار رضایت خواهد داشت. البته نتایج جراحی پروتز سینه برای هر فرد متفاوت است و به شرایط مختلفی از قبیل سن، سلامتی کلی بدن، بافت سینه ها و بافت پوست بستگی دارد. اما به طور کلی اکثر خانم ها بعد از جراحی، از ظاهر سینه های خود راضی هستند. 

شیردهی بعد از پروتز سینه

شیردهی بعد از پروتز

بسیاری از خانم ها که پروتز سینه انجام داده اند در شیردهی مشکلی نخواهند داشت، مگر در شرایطی که به‌دلیل بی‌تجربگی و عدم مهارت کافی پزشک، در حین عمل پروتز آسیبی به غدد شیردهی و عصب‌های مربوطه وارد شود که در چنین شرایطی با اختلال در شیردهی مواجه خواهند شد. اما در شرایطی که عمل زیبایی با علم به احتمال بارداری در خانم انجام شود، معمولا مشکلی وجود ندارد. به همین دلیل ما توصیه می کنیم تا حد امکان جراحی پروتز سینه را تا بعد از دوران بارداری و شیردهی به تعویق بیندازید. با این وجود، ممکن است شیر ​​مادر نسبت به شرایط عادی کاهش یابد که به عوامل مختلفی از جمله محل قرار گیری پروتز، محل برش، بافت عملکردی سینه و… بستگی دارد.
انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه تا حدود زیادی از بروز خطرات احتمالی پس از انجام جراحی می‌کاهد؛ زیرا انجام جراحی مطلوب، احتمال آسیب به عصب‌ها و غدد شیری را کاهش می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله بارداری و شیردهی بعد از پروتز سینه پیشنهاد می شود.

آیا سرطان پستان جزء عوارض پروتز سینه است؟

داشتن پروتز سینه خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد و شواهد علمی درباره این موضوع وجود ندارد. اگر پروتز سینه دارید و به سرطان پستان مبتلا هستید، به هیچ وجه احتمال بهبودی کامل شما تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

نشانه های بروز عوارض پروتز سینه

نشانه هایی که باید به آن توجه شود، شامل قرمزی پوست اطراف سینه، حس سوزش، عفونت، ورم سینه بعد از پروتز و تورم غیر طبیعی است که بعد از گذشت چند روز از بین نمی روند.
اگر شخصی پس از پروتز سینه هر یک از علائم بالا را داشت باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

معرفی بهترین متخصص جراح پستان در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

اطلاعات مطب و نوبت دهی 

نتیجه گیری

پروتز یا ایمپلنت سینه نوعی جراحی بزرگ کردن اندازه سینه است که در زیر بافت سینه یا ماهیچه های قفسه سینه قرار می گیرند. برای برخی خانم ها، پروتز سینه راهی برای افزایش اعتماد به نفس شان و برای سایرین روشی برای بازسازی سینه ای است که به هر دلیلی فرم خود را از دست داده است.
توجه داشته باشید که عوامل بارداری، کاهش وزن و یائسگی ممکن است روی ظاهر سینه های تحت جراحی پروتز، تأثیر بگذارد. همچنین به خاطر داشته باشید، پروتز سینه نیاز به معاینات منظم از سلامت سینه و ارزیابی وضعیت پروتز پستان دارد.
برای کاهش عوارض پروتز سینه علاوه بر انتخاب جراح زبده و باتجربه باید تمامی نکات قبل و بعد از جراحی را رعایت نمائید تا از تجربه پروتز سینه خود به خوبی یاد کنید. همچنین داشتن انتظارات واقع بینانه و تصمیم گیری آگاهانه به شما اطمینان می دهد که از نتایج عملیات خود راضی هستید.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا