انقباض کپسولی

انقباض کپسولی در پروتز سینه چیست؟

انقباض کپسولی بعد از عمل پروتز سینه

این روزها افزایش سایز سینه برای افرادی که از اندازه و فرم سینه های خود راضی نیستند، کار راحتی است!

در میان انواع جراحی زیبایی سینه، پروتز یا ایمپلنت سینه ازجمله پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی است که در افزایش سایز سینه ها نقش بسزایی دارد.
در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ در این مقاله به بررسی انقباض کپسولی (Capsular Contracture and Breast Implants) می پردازیم و در مورد راه های درمان آن صحبت خواهیم کرد.

جراحی پروتز سینه

عمل جراحی پروتز سینه چیست؟

جراحی پروتز سینه، یک عمل زیبایی ایمن و با حداقل تهاجم است که در پروسه‌ای یک تا دو ساعته تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پیش از مهیاشدن برای انجام این عمل جراحی پزشک در جلسه مشاوره مواردی همچون اندازه و نوع پروتز براساس شکل بدن فرد را مشخص می کند.

انتخاب پروتز معمولا با توجه به پهنای سینه، ارزیابی پوشش نسج نرم سینه و بافت سینه صورت می‌گیرد. پزشک جراح برای وارد کردن پروتز برش‌ها را در سه محل متفاوت، یعنی زیربغل، هاله دور سینه (بافت اطراف نوک پستان)، دور ناف یا چین زیر سینه ایجاد می‌کند. هیچ روشی نیست که برای همه مناسب باشد و بسته به آناتومی سینه هر فرد برش ها متفاوت است. سپس پروتز را پس از ایجاد برش از بالا یا پایین عضله‌ی دیواره‌ی قفسه سینه وارد بدن می‌کند.

بدن پروتز را در جای واردشده نگه می‌دارد و از جابه‌جا شدن آن زیر پوست جلوگیری می‌کند. پزشک جراح، برش را پس از قرار دادن پروتز در جای مناسب می‌بندد و بخیه می‌زند.

بسیار اهمیت دارد بیمارانی که برای این جراحی داوطلب می‌شوند درک درستی از زیبایی و نتایج جراحی پروتز سینه داشته باشند. نتیجه نهایی جراحی زیبایی پروتز سینه نتایج مشابهی به همراه ندارد؛ چرا که در بیماران مختلف، سیستم عضلانی، پوست و جنس پستان با هم کاملا متفاوت است، از این رو، نتایج به دست آمده از این جراحی هم کاملا متفاوت خواهد بود.

مقاله عوارض پروتز سینه چیست را پیشنهاد می کنیم.

انواع پروتز از نظر شکل ظاهری

انواع پروتز سینه از لحاظ شکل ظاهری

۱. گرد (round)

پروتز سینه «گرد» برای افرادی که دوست دارند پروتز سینه بافت نرم و خوش‌فرمی داشته باشد و سینه‌هایشان برجسته‌تر به‌نظر برسد، مناسب است. پروتز گرد فرم پرتری به قسمت بالای سینه بیمار می‌دهد.

٢. اشکی (آناتومیکال یا قطره‌اشکی)

پروتز سینه «قطره‌اشکی» برای افرادی که تمایل دارند پروتز سینه‌شان نمای طبیعی‌تری داشته باشد استفاده می شود. این پروتز قسمت پایین سینه را پرتر نشان می‌دهد.

افرادی که بافت سینه‌ی آنها خیلی کم است یا اصلا بافت پستان ندارند، افرادی که سینه‌های تخت و بدون شکل دارند و نیز خانم‌هایی که پوشش بافت نرم سینه‌شان خیلی کم است، دچار عدم تقارن در سینه‌ها یا نقص ظاهری سینه هستند، برای ظاهر طبیعی‌تر بهتر است از پروتز سینه قطره‌اشکی استفاده کنند.

انواع پروتز از لحاظ میزان برجستگی

Low profile؛ پروتز با برجستگی کم
High Profile؛ یا پروتز با برجستگی زیاد
Ultra high profile؛ پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد

انواع پروتز سینه از لحاظ جنس

انواع پروتز سینه از لحاظ جنس و مواد تشکیل‌دهنده

به طور کلی، لایه خارجی انواع پروتز سینه از جنس سیلیکون است ولی مواد درون پروتزهای سینه از سه جنس متفاوت تولید می‌شوند که تفاوت چندانی از نظر کیفی ندارند اما از نظر هزینه‌ی عمل، احساس راحتی با آن و جای شکاف با هم تفاوت دارند که بنابر شرایط بیمار پزشک یکی از آنها را انتخاب می‌کند:

۱.آب‌نمکی

پروتزهای سینه آب‌نمکی گرد هستند و با آب‌نمک استریل یا سالین پر شده‌اند. پروتز سینه آب‌نمکی دارای جداره‌ای سیلیکونی و غیرقابل نفوذ هستند، از پروتز‌های سیلیکونی سفت‌تر هستند، در صورت پاره‌شدن تخت و صاف می‌شود و مایع درون آنها طی فرایندی طبیعی جذب بدن می‌شود چون این مایع به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد، پس مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

۲.سیلیکونی

پروتز سینه سیلیکونی از ترکیبات مختلف سیلیکون ساخته شده‌ و شبیه ژل چسبنده است. با توجه به امنیت بیشتر این پروتزها، به‌نظر می‌رسد که انتخاب نخست خانم‌ها برای پروتز سینه، پروتزهای سیلیکونی هستند. دلیل این امر شبیه‌تر بودن آنها به بافت سینه است. در واقع پروتزهای سیلیکونی ظاهری طبیعی‌تر نسبت به پروتزهای حاوی سالین دارند.

۳. پروتزهای سینه ثابت یا Gummy Bear

پروتز سینه ثابت یا «Gummy Bear» که در واقع نسل پنجم پروتزهای سینه هستند، درصورتی‌که پاره شوند، به هیچ عنوان دچار تغییرات ظاهری نخواهند شد و از این جهت به آنها پروتزهای ثابت می‌گویند.

این پروتزها در بدن به‌جای گرد بودن، دارای شکل هستند و در قسمت پایین از برجستگی بیشتری برخوردارند. تراکم سیلیکون در این نوع از پروتزها بالاست و درنتیجه سفت‌تر هستند، به همین دلیل آسیب‌دیدگی در آنها کمتر است.

بزرگ‌ترین عیب پروتزهای ثابت این است که برای قرار دادن این پروتزها نسبت به انواع دیگر باید برش‌های بیشتری در پوست ایجاد شود.

پروتز خارجی سینه

اگر قصد انجام عمل جراحی و استفاده از پروتزهای سینه داخلی را ندارید، یک راه‌حل دیگر استفاده از پروتزهای سینه خارجی است که نیازی به عمل جراحی ندارد.

اگر چه در برخی موارد پروتز سینه خارجی سبب حساسیت پوستی، خارش، تعریق و احساس گرما می‌شود و احتمال افتادن و جدا شدن این پروتزهای سینه هم وجود دارد با این‌همه استفاده از پروتز سینه خارجی سریع‌ترین روش برای بزرگ کردن و پُر کردن فضای خارجی سینه است.

مطالعه مقاله لیفت سینه با پروتز یا (پروتزپکسی) را از دست ندهید.

کپسول در پروتز سینهکپسول در پروتز سینه چیست؟

همانطور که می‌دانید، پروتز یک بافت خارجی محسوب می‌شود که در بدن قرار می گیرد. بدن در برابر هر شی خارجی مانند پروتز سینه نوعی بافت کپسولار تشکیل می‌دهد که در اطراف پروتز شکل می گیرد.

کپسول بافتی نرم است. البته در برخی موارد ممکن است کمی سفت باشد. این بافت معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی به ثابت ماندن و ایجاد جایگاه صحیح برای پروتز سینه کمک خواهد کرد. بنابراین همه ی خانم‌ها بعد از انجام عمل، کپسول را خواهند داشت. اما در برخی از افراد این بافت به طرز غیر معمولی سفت می‌شود. این وضعیت انقباض کپسولی در پروتز سینه (کپسولار کنتراکچر) باعث جابجایی ایمپلنت یا تحت فشار قرار گرفتن آن می‌شود. درد و تغییر شکل پستان دو عارضه ناشی از انقباض بافت کپسولار هستند.

به طور کلی، انقباض کپسولی در انواع پروتزها شکل می‌گیرد، ولی احتمال به وجود آمدن این کپسول در کنار پروتزهای سیلیکونی بسیار بیشتر از پروتزهای سالینی است. اگرچه بروز کپسول پروتز سینه در هر زمانی پس از جراحی ممکن است به وجود بیاید، ولی به طور میانگین ۲ سال پس از جراحی علائم خود را نشان می‌دهد. در برخی موارد پارگی یا ترکیدگی پروتز سینه می‌تواند علت اصلی انقباض کپسولی باشد.

چه عواملی سبب انقباض کپسولی می شوند؟

گاهی دلیل این عارضه کاملا مشخص است. ضربه به سینه، اشعه و عفونت، غده یا تومور خونی که پس از جراحی ایجاد می شود (نوع شدیدی از کبودی و خون مردگی) همه از عواملی هستند که سبب انقباض کپسولی می شوند.

انقباض کپسولی بدون هیچ دلیل واضحی را انقباض کپسولی “خاموش” می گویند. محققان اظهار کرده اند که آلودگی باکتریایی حاصل از پروتز در چنین مواردی مقصر اصلی است. باکتری های موجود در سطح پروتز می توانند عکس العملی بیشتر از حد معمول از خود نشان دهند و باعث افزایش میزان زخم شوند.

احتمال انقباض کپسولی در پروتز سینه برای چه افرادی بیشتر است؟

این مشکل تنها برای پنج درصد از افرادی که پروتز سینه انجام داده‌اند، ایجاد می‌شود. به طور کلی نمی‌توان در مورد اینکه چه افرادی در چه زمان‌هایی دچار انقباض کپسولی می‌شوند، پیش بینی کرد. حتی علت اصلی این مشکل نیز هنوز به صورت دقیق و علمی مشخص نشده است. اما عفونت‌های ساده، مهم‌ترین دلیل انقباض کپسولی است. 

در یک دسته‌بندی کلی، افراد زیر را می‌توان مستعد ابتلا به انقباض کپسول پروتز سینه دانست:

در اینجا به برخی از فاکتورهایی که نشان دهنده افزایش انقباض کپسولی هستند اشاره می کنیم:

اختلال خود ایمنی:

افرادی که اختلالات سیستم ایمنی، نظیر (لوپوس یا زخم پوستی) دارند، به این معناست که بدن آنها سیستم ایمنی بیش از حد فعالی دارد. در نتیجه احتمال این که بدن به پروتز واکنش نشان دهد بسیار بالا است.

بارداری:

محققان اظهار کرده اند که بین بارداری و وقوع انقباض کپسولی، رابطه مثبتی وجود دارد.

پروتز سینه با روش زیر غده ای:

در این روش پروتز را در زیر غده پستان و بالای ماهیچه سینه قرار می دهند، این نوع پروتز ریسک ابتلا به انقباض ماهیچه ای را افزایش می دهد.

شکاف و جراحی در بافت و هاله اطراف سینه:

این بریدگی در اطراف نوک سینه وجود دارد. محققان اظهار می کنند که این نوع شکاف ریسک ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش می دهد.

اندازه پروتز:

پروتز هایی که برای پوست بسیار بزرگ هستند، در معرض ابتلا به انقباض کپسولی قرار دارند. همچنین احتمال انقباض کپسولی در افرادی که دچار پارگی پروتز سینه شده اتد بسیار زیاد است.

سایر موارد

بیمارانی که جراحی انجام داده‌اند و دچار عوارضی چون هماتوم (خونریزی یا آسیب رگ‌های زیر پوست)، سروما (تجمع مایعات زیر پوست) و عفونت‌های باکتریایی شده‌اند.

افرادی که پیش یا پس از کاشت پروتز، ضربه شدیدی به سینه‌هایشان وارد شده است. عواملی همچون تصادف، درگیری و…

افرادی که در معرض پرتودرمانی قرار داشته‌اند، خصوصا برای درمان‌ سرطان سینه مستعد انقباض کپسولی هستند.

راههای تشخیص کپسول در پروتز سینه

روش‌های تشخیص کپسول در پروتز سینه 

طبق تحقیقات، کپسول‌ها برای تمامی بیمارانی که پروتز سینه انجام داده اند ممکن است به وجود آید. در صورتی که کپسول در حالت عادی باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند و بیمار حتی متوجه ایجاد آن نیز نخواهد شد، ولی در صورت بروز انقباض کپسولی، رفته رفته علائمی در فرد به وجود می‌آید. بنابر معاینات پزشک معالج، کپسول به وجود آمده در اطراف پروتز سینه ممکن است در هر یک از حالت‌های زیر باشد:

  • حالت I: بافت سینه نرم است و حالت کاملا طبیعی دارد. در این حالت نیازی به درمان نیست. بیمار به هیچ وجه نمی تواند تشخیص دهد که دور پروتز سینه پوششی از زخم وجود دارد. این پوشش زخم کاملا عادی است و هیچ گونه ضرری برای بیمار ندارد.
  • حالت II: بافت سینه کمی سفت است اما ظاهر سینه کاملا طبیعی به نظر می رسد. همچنین سینه نسبتا سفت است و بیمار می تواند پروتز را حس کند.
  • حالت III: بافت سینه کاملا سفت است و فرم طبیعی خود را از دست داده است. سینه خیلی سفت و بدشکل به نظر می رسد. پروتز سینه به راحتی قابل حس کردن است و فرد کمی احساس درد می کند.
  • حالت IV: در این حالت بیمار احساس درد می‌کند. بافت سینه سفت است و فرم طبیعی خود را به طور کامل از دست داده است. سینه بیمار به شدت سفت و بدشکل است. پروتز سینه برای بیمار دردناک است و وقتی فشاری بر آن وارد شود درد بیشتر می شود.

نوع سوم و نوع چهارم باعث ایجاد انقباض کپسولی می شود. البته در برخی موارد این علائم ناشی از انقباض نیست و احتمال دارد ناشی از مشکلات دیگری چون ترکیدگی پروتز سینه باشد. به همین دلیل برای پیدا کردن علت اصلی، به معاینات دقیق پزشکی نیاز است.

روش‌های درمان انقباض کپسولی در پروتز سینه

به دو دسته روش‌های جراحی و روش‌های غیر جراحی تقسیم‌بندی می‌شود. پزشک معالج براساس شرایط بیمار یکی از این دو روش را برای درمان به کار می‌گیرد. دسته‌های غیر جراحی معمول‌تر هستند. در ادامه توضیحاتی در این باره ارائه خواهیم داد.

روش‌های جراحی (تهاجمی) کپسول در پروتز سینه

جراحی به سه شکل انجام می‌شود:

  1. کپسولکتومی: پزشک کپسول و پروتز قدیمی را برمی‌دارد و نوع جدید را جایگزین می‌کند. پروتزهایی که جایگزین می‌شوند با لایه‌ای به نام ماتریکس (ماده‌ای شبیه پوست از جنس کلاژن) پوشیده شده اند.
  2. کپسولوتومی باز: جراح برش‌هایی را در کپسول ایجاد می‌کند تا فضای بیشتری برای جابجا شدن ایمپلنت و قرار گرفتن آن به حالت صحیح ایجاد شود. همچنین ممکن است جراح مجبور شود بخشی از کپسول را بردارد یا در صورت نیاز پروتز با نمونه جدید جایگزین شود.
  3. بازسازی اتولوگ: روشی بسیار پیچیده است و باید توسط جراح و متخصص حاذق انجام شود. جراح پروتزهای قبلی را خارج می‌کند و بافت سینه را ترمیم می‌کند تا از بروز مجدد کپسول جلوگیری شود. برای این ترمیم نیاز است تا بافت فلپی از نواحی همچون باسن و شکم بیمار برداشته شود که نیاز به جراحی حاذق در زمینه بازسازی سینه دارد.
    مزیت این روش از بین رفتن خطر ایجاد دوباره انقباض کپسولی است. نقطه ضعف آن نیز پیچیدگی فرایند جراحی و طولانی‌تر بودن زمان بهبود آن است.

کپسول برداری چیست؟

تنها راه حل درست و قابل اعتماد برای انقباض کپسولی، برداشتن کامل زخم است که به آن کپسول برداری هم می گویند. به علاوه توصیه می شود که پروتز سینه را هم بردارید، زیرا ممکن است سطح پروتز دچار آلودگی باکتریایی ناشی از انقباض کپسولی شده باشد. برخی از پزشکان برش کپسول را پیشنهاد می دهند که با برداشتن کپسول متفاوت است. در این روش به طور کامل زخم را بر نمی دارند، بلکه زخم را تجزیه می کنند.

این روش در سال های اخیر دیگر استفاده چندانی ندارد اما برخی پزشکان در مواردی که زخم جزئی است آن را پیشنهاد می دهند. ترمیم و التیام یافتن پس از انجام هر یک از موارد بالا، همچون ترمیم و التیام یافتن پس از عمل پروتز سینه است.

 مطالعه مقاله ماموپلاستی چیست؟ را پیشنهاد می کنیم.

روش‌های غیر جراحی انقباض کپسولی

روش‌های غیر جراحی (غیرتهاجمی) کپسول در پروتز سینه

روش هایی غیر از جراحی برای درمان انقباض کپسولی وجود دارند اما هیچ کدام از این روش ها تضمینی بر درمان کامل فرد نمی دهند.
در روش غیر تهاجمی (غیر جراحی) سعی می‌شود با روش‌هایی همچون داروها، مشکل را کنترل کنند. اگرچه، روش‌های غیرتهاجمی به اندازه روش‌ جراحی کارساز نیستند اما می‌توانند برای سطح دو یا سه انقباض کپسولی در پروتز سینه کاربردی باشند. عمده این روش‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از امواج فراصوت برای نرم کردن بافت سینه‌: برخی از پزشکان از امواج صوتی برای از بین بردن زخم در اطراف پروتز استفاده می کنند. این روش باکتری های موجود در سطح پروتز که می توانند به سیستم ایمنی بدن آسیب بزنند را نیز از بین می برد.
  2. استفاده از داروهای ضد التهاب: پزشک ممکن است لکوترین‌های ضد التهاب مانند مونته لوکاست، داروهای آکولیت و سینگولار را تجویز کند. این داروها در درمان تنگی نفس و برای جلوگیری از حملات آسم استفاده می شوند. در برخی از بیماران مشاهده شده که این داروها سبب التیام زخم می شوند. به هر حال این ادعا فقط در حد حرف بوده و شواهدی علمی مبنی بر درست بودن آن وجود ندارد. این داروها در موارد پیشرفته کاربردی ندارند.
  3. ماساژ: پزشکان در کاربردی بودن ماساژ با یکدیگر اتفاق نظر ندارند. بسیاری از جراحان ادعا می کنند که ماساژ برای پیشگیری و درمان انقباض کپسولی در مراحل اولیه بسیار سودمند است. این در حالیست که دیگر پزشکان چنین ادعایی را قبول ندارند و ماساژ را کاربردی نمی دانند.

انتخاب روش درمانی مناسب به تشخیص پزشک و ترجیح بیمار بستگی دارد.

آیا کپسول در پروتز سینه منجر به تخلیه پروتز می‌شود؟

در بسیاری از موارد، بعد از عمل جراحی زیبایی پروتز سینه، کپسول در نزدیکی پروتز تشکیل می‌شود. این روند کاملا طبیعی است و پس از گذشت مدت زمانی بهبود می‌یابد. کپسول در پروتز سینه در مواقعی که بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بهبود پیدا نکند، نیاز به درمان دارد. اگر پروسه درمانی به خوبی پاسخ داده نشود، پزشک متخصص پروتز را از بدن خارج می‌کند.

 عفونت‌های ساده، یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز انقباض کپسولی است.

در چه شرایطی باید کپسول در پروتز سینه جراحی شود؟

درجه‌های مختلفی از ایجاد کپسول در پروتز سینه وجود دارد. در درجه اول این مشکل، ظاهر سینه‌ها کاملا طبیعی است و لمس سینه نیز طبیعی به‌نظر می‌رسد. در نوع درجه دو این مشکل، اندکی سفتی در سینه احساس می‌شود و درد بسیار اندک و نامحسوس است. اما در نوع درجه سوم کمی سفتی و درد سینه بیشتر می‌شود. در این شرایط مصرف ویتامین E و ماساژ توصیه می‌شود. بعد از این مرحله احتمال ایجاد مرحله چهارم نیز وجود دارد که در این شرایط درد و سفتی بسیار زیاد می‌شود و پزشک عمل مورد نیاز برای این کار را انجام می‌دهد.

مقاله علت افتادگی سینه و روش درمان و پیشگیری از آن را پیشنهاد می کنیم.

خارج کردن پروتز بعد از انقباض کپسولی

آیا خارج کردن پروتز سینه بعد از ایجاد انقباض کپسولی ضروری است؟

بهتر است بدانید که کپسول در پروتز سینه، به راحتی جراحی می‌شود و هیچ نیازی به خارج کردن پروتز سینه نیست مگر در شرایط خاص. پزشک متخصص در بعضی مواقع برای بهبود شرایط کپسول در پروتز سینه، تلاش می‌کند تا بخشی از کپسول را بردارد تا محیط سینه جای بیشتری داشته باشد و احساس درد و سفتی در ناحیه سینه کاهش پیدا کند.

چه هنگام انقباض کپسولی اتفاق می افتد؟

انقباض کپسولی می تواند در هر موقعی اتفاق بیفتد. به این معنا که فرد تا چند سال با پروتز سینه هیچ مشکلی نداشته ولی بعد از مدتی درد او شروع می شود. به هر حال، تعداد زیادی از افرادی که پروتز سینه را انجام داده اند، پس از ماه های اول جراحی سینه به این عارضه دچار می شوند.

حتی در مواقعی که زخم ایجاد می شود هم این علائم به صورت تدریجی ظهور پیدا می کنند. اصلا امکان ندارد که دقیقا هفته بعد از جراحی، علائم انقباض کپسولی را مشاهده کنید. اگر در هفته های اول احساس کردید که سینه سفت شده، به علت این است که پروتز سینه هنوز جا نیفتاده است.

خطرات و مشکلات احتمالی پروتز سینه

اگر احساس می کنید که به انقباض کپسولی دچارید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. هر چه زودتر این عارضه را درمان کنید، شانس این که با روش های غیر جراحی نتیجه مثبتی بگیرید بیشتر است.

گاهی انقباض کپسولی به علت پارگی و شکاف پروتز سیلیکونی اتفاق می افتد. برخی از این شکاف ها را با استفاده از امواج فرا صوتی که در جراحی و پزشکی به کار می روند، درمان می کنند. در برخی دیگر از موارد، با استفاده از MRI می توان به طور دقیق عارضه را تشخیص داد. اگر چه شکاف پروتز سلامتی شما را به خطر نمی اندازد اما بهتر است پروتزی که شکاف دارد را بردارید.

هزینه عمل پروتز سینه

هزینه عمل پروتز سینه

عمل پروتز سینه از جمله عمل‌های جراحی زیبایی است که تحت پوشش بیمه درمانی قرار نمی‌گیرد.
از سوی دیگر، هزینه عمل با توجه به عواملی چون تبحر و شهرت پزشک جراح و نوع پروتز استفاده شده متفاوت است.
اگر فکر می کنید که به انقباض کپسولی دچارید، به پزشک زیبایی برای تشخیص و درمان عارضه مراجعه کنید.

آیا برش کپسول می تواند سودمند باشد؟

از این روش در گذشته به طور گسترده ای برای درمان انقباض کپسولی استفاده می شد اما اکنون به دلایلی، دیگر از این روش استفاده نمی شود.
در طول پروسه برش کپسول، پزشک فشار زیادی به سینه وارد می کند و باعث شکاف و از بین رفتن زخم اطراف پروتز سینه می شود. شکاف زخم، با صدایی قابل شنیدن و درد بسیار زیادی همراه است.
از این روش به علت این که ممکن است باعث پارگی پروتز سینه شود، دیگر استفاده نمی شود. این روش بسیار خطرناک است زیرا می تواند منجر به خونریزی داخلی گردد.

آیا انقباض کپسولی می تواند خود به خود خوب شود؟

انقباض کپسولی با کمک روش های مختلفی به غیر از جراحی بهتر می شود. اگر انقباض کپسولی را درمان نکنید و کاری برای بهبود آن نکنید، خود به خود خوب نمی شود و تنها بدتر می شود.

آیا انقباض کپسولی می تواند بیشتر از یک بار اتفاق بیفتد؟

در حقیقت همانطور که عوامل و علائم را مشاهده کردید هر زمانی ممکن است این عارضه شروع شود و پیشرفت کند پس هیچ دلیلی مبنی بر این که این عارضه فقط یک بار اتفاق می افتد وجود ندارد. همان طور که گفته شد برداشتن کامل کپسول مانع از دوباره اتفاق افتادن عارضه می شود. به همین علت است که برداشتن کپسول را به برش کپسول ترجیح می دهند. بنابراین برداشتن کامل زخم بهتر از تجزیه کردن و شکافتن آن و برداشتن جزئی آن است.

دلایل نیاز به عمل جراحی دوم پروتز سینه

در اینجا دو دلیل اصلی که ممکن است منجر به انجام عمل پروتز سینه دوم یا ترمیمی شود با هم مرور می کنیم:

۱) انقباض کپسول تشکیل شده دور پروتز پستان:

بطور طبیعی دور هر جسم خارجی که در بدن گذاشته می شود، یک لایه از بافت اسکار ثانوی به واکنش طبیعی بدن به آن تشکیل می شود. اگر به هر دلیل مثل استعداد ژنتیکی یا اشکال در جراحی این لایه که کپسول نامیده می شود، ضخیم و منقبض شود مانند دیواری سفت دور پروتز عمل می کند و باعث می شود که آنها سفت تر با شکل نامناسب تر و حتی دردناک تر شوند که نیاز به عمل جراحی دوم خواهید داشت.

2) استفاده از پروتز های نامناسب

استفاده از پروتزهای بسیار بزرگ تر از سایز معمول سینه تان با افزایش احتمال تشکیل انقباض کپسولی همراه است. پس با گوش کردن به توصیه های جراح مبنی بر انتخاب سایز معقول تر از احتمال دیدن مجدد اتاق عمل بکاهید!!!

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

دریافت بهترین نتیجه و رضایتمندی از نتیجه جراحی پروتز سینه به انتخاب بهترین فوق تخصص جراحی پستان که دانش و مهارت کافی در زمینه جراحی های زیبایی سینه و بدن دارد، بسیار وابسته است. پزشک جراح باید دارای بورد تخصصی، تجربه لازم و مهارت کافی باشد.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، جراحی پروتز سینه را برای بیماران بدون هیچ گونه عوارضی انجام می دهند.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی-درمانی سینه و پروتز سینه برای ورزشکاران سوالاتی دارند می توانند با مشاوران ما در کلینیک دکتر امیرپاشا ابراهیمی تماس حاصل نمایند تا همکاران شما را راهنمایی کنند.

فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

در صورت تمایل، می‌توانید یک جلسه ویزیت و مشاوره رایگان با دکتر امیرپاشا ابراهیمی داشته باشید.

تماس جهت مشاوره رایگان

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا