بازسازی سینه بعد از درمان سرطان

بازسازی سینه بعد از درمان سرطان

انواع روش های بازسازی سینه بعد از درمان سرطان

بیماران سرطان پستان به دنبال جراحی و دوره های درمان، نیاز به بازسازی سینه دارند! بازسازی سینه بعد از عمل ماستکتومی (Mastectomy) روشی مؤثر برای زنانی است که بخش و یا کل سینه خود را طی مراحل درمان از دست داده‌اند. ترمیم و بازسازی سینه باعث افزایش اعتماد به نفس و همچنین کاهش تأثیرات روانی منفی درمان سرطان می شود.
در ادامه، همراه ما باشید تا با روش‌های بازسازی سینه و چگونگی انجام هر یک بیشتر آشنا شوید.

بازسازی سینه بعد از درمان سرطان

عمل ماستکتومی چیست؟

در عمل ماستکتومی جراح کل پستان از جمله نوک سینه و آرئولا (Areola) را جهت درمان یا جلوگیری از پیشروی برمی دارد. در حالی که لامپکتومی (Lumpectomy) به جراحی گفته می‌شود که یک بخش از سینه که حاوی تومور است، برداشته می‌شود.
هدف از بازسازی سینه بعد از سرطان اصلاح یا تغییر شکل مجدد یکی یا هر دو سینه بعد از ماستکتومی یا لامپکتومی است.

برای مطالعه بیشتر مقاله درمان افتادگی سینه را پیشنهاد میکنیم.

فیلم بازسازی سینه

روش‌های بازسازی سینه بعد از درمان سرطان

جراحی بازسازی سینه پس از درمان سرطان انجام مي شود تا بار ديگر زيبايي ظاهري به خانم هايي كه از اين بيماري رنج مي برند، باز گردد.
براي بازسازي پستان پس از سرطان، 3 روش را مي توان انتخاب كرد اما اینکه کدام روش بعد از عمل ماستکتومی برای فرد مناسب است، بسته به بیمار و نظر پزشك انجام مي شود.

در هر كدام از اين روش ها، بيمار به دو مرحله جراحي بازسازي نياز دارد تا هم سينه ها قرينه شوند و هم نوك سينه بازسازي شود. گاهي در افرادي مي توان در همان مرحله اولي كه سرطان سينه برداشته مي شود بازسازي هم انجام شود.

بازسازی سینه با پروتز

1. بازسازی سینه با ایمپلنت یا پروتز

در پروتز سینه از ایمپلنت‌های سیلیکون یا سالین استفاده می‌شود که جراح آن را در زیر پوست یا عضله، در محل بافت قبلی پستان قرار می‌دهد. استفاده از پروتز بعد از جراحی سرطان سینه معمولاً برای بسیاری از افراد پس از بزرگ كردن پوست و عضله زير آن با دستگاه Tissue Expander انجام می شود.

در مرحله اول پزشک یک منبسط کننده عضلات را در بخش باقی مانده سینه قرار می‌دهد. سپس، بعد از یک مدت مشخص جراح به صورت هفتگی میزان مشخصی نمک استریل را به داخل پوست و در واقع منبسط کننده تزریق می‌کند تا زمانی که سایز سینه‌ها یکسان شود و فرد رضایت داشته باشد.

بعد از این مرحله، با توجه به فضای کافی که برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد شده است، از همان جای زخم اول، جراح منبسط کننده را از بدن فرد خارج کرده و پروتز سیلیکونی یا سالینی را جایگزین می‌کند. در نتیجه، جای نگرانی در مورد جای زخم جدید وجود نخواهد داشت. به این روش تیشو اکسپندر (Tissue Expander) می گویند.

البته در برخی موارد نیاز به طی کردن مرحله اولیه نبوده و جراح در یک مرحله ایمپلنت دائمی سالین یا سیلیکون را بدون استفاده از منبسط کننده در سینه فرد قرار می‌دهد.

2. جراحی فلپ پوستی یا اتوپلاستی

در این روش، از بافت بدن برای بازسازی سینه استفاده می‌شود. بدیهی است که ساختار سینه بعد از این اقدام بسیار طبیعی خواهد بود و احتمال افتادگی و شل شدن نیز در آن وجود دارد. درحالی‌که استفاده از پروتز سینه می‌تواند ظاهر سینه را کمی غیرطبیعی و سفت جلوه دهد اما هیچ افتادگی در آن وجود ندارد.

برای برداشتن بافت مورد نیاز، جراح معمولاً شکم، ران، باسن و یا پشت پا را انتخاب می‌کند و از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کند. البته استفاده از عضلات جدار شكم كه چربي فراوان رويشان دارند و نقص اندازه سينه را تامين مي كنند بهترین گزینه جراحی است.

  • جراحی فلپ آزاد: در این روش جراح تمام بافت و رگ‌های خونی را که گردش خون را برای قرار دادن پستان فراهم می‌کند، کاملاً از بین می‌برد. برای دوختن این رگ‌ها از روشی به نام میکروسکوپی استفاده می‌شود.
  • جراحی فلپ اصلی: در این روش بافت‌های باقیمانده به طور کامل برداشته نمی شود و جراح برای بازسازی سینه از همان بافت‌های باقیمانده کمک می‌گیرد.

در برخی موارد بهترین دکتر جراح سینه برای اینکه نتیجه‌ای کاملاً طبیعی از ترمیم و بازسازی پستان کسب کند، از ترکیب این دو روش با هم استفاده می‌کند.

3. تزریق چربی

تزریق چربی اغلب در بیمارانی انجام می شود که بخشی از سینه حفظ شده است و برای قرینه سازی از چربی خود فرد استفاده می شود. همچنین یکی از جراحی‌های ترمیمی که بعد از بازسازی سینه انجام می‌شود، تزریق چربی به سینه است، خصوصاً اگر در حین جراحی، تعدادی حفره و فضای خالی ایجاد شده باشد. تزریق چربی احتمالاً به صورت متوالی و در چندین جلسه انجام می‌شود؛ چرا که چربی تزریق‌شده از بدن خود فرد بوده و ممکن است مقدار اندکی از آن جذب بدن شخص ‌شود.

برداشتن سينه در سرطان نی نی سایت

بهترین روش بازسازی سینه بعد از سرطان

بهترین روش در جراحی بازسازی سینه، رسیدن به بیشترین قرینگی با کم تهاجم ترین روش است. اینکه کدام یک برای فرد مناسب‌تر است، به شرایط جسمانی وی بستگی دارد. به عنوان مثال در صورتی که فرد لاغر باشد، احتمالاً گزینه مناسبی برای انجام جراحی از طریق برداشتن بافت نباشد.
البته یادمان باشد که فارغ از همه روش های ذکر شده و تبلیغات وسیع آنچه در نهایت نتایج زیبا و قابل قبول را رقم خواهد زد مهارت و توانایی جراح و دید علمی و هنری وی خواهد بود تا تکنیک خاص. پس قبل از انتخاب پزشک بررسی های کافی را در مورد تخصص و مهارت پزشک انجام دهید تا احتمال بروز عوارض ناخواسته را به حداقل برسانید.

بازسازی نوک سینه بعد از عمل ماستکتومی چگونه انجام می‌شود؟

بازسازی سینه و نوک سینه معمولا در دو جراحی متفاوت انجام می شود. برای این نوع از بازسازی ها شما به بیش از یک جلسه جراحی نیاز دارید. برای بازسازی نیپل، جراح مقداری پوست روی سینه بازسازی‌شده قرار می‌دهد تا ظاهری شبیه به نوک سینه ایجاد شود. البته برخی از بیماران برای اینکه ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند، از خال‌کوبی نیز استفاده می‌کنند.

بهترین زمان بازسازی سینه بعد از سرطان

برای بازسازی سینه، فرد می‌تواند هم‌زمان با عمل ماستکتومی یا لامپکتومی این جراحی را انجام دهد که به آن بازسازی فوری گفته می‌شود؛ در واقع در یک جلسه، هم جراحی سرطان سینه و هم بازسازی سینه انجام می گیرد. اما در برخی موارد بهتر است که فرد جهت انجام ترمیم و بازسازی پستان کمی صبر کند. بنابراین، در حالت کلی می‌توان گفت این که کدام زمان برای انجام بازسازی بعد از عمل سرطان سینه زنان مناسب است، به شرایط فرد و تصمیم پزشک بستگی دارد.

مطالعه مقاله انواع مدل پروتز سینه را از دست ندهید.

پروتز سينه بعد از سرطان نی نی سایت

کاندیدای مناسب برای بازسازی سینه بعد از درمان سرطان سینه

به طور کلی، تصمیم نهایی در مورد این که این عمل انجام بشود یا نه، به عهده خود فرد است. بسیاری از زنانی که عمل برداشتن پستان را انجام داده‌اند، دچار اضطراب و استرس می شوند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. به همین علت، ترجیح درصد زیادی از آن‌ها انجام بازسازی سینه بعد از درمان سرطان با عمل ماستکتومی است.

اما اینکه فرد، گزینه مناسبی برای بازسازی سینه بعد از سرطان هست یا نه به وضعیت سلامت کلی فرد و نظر پزشک بستگی دارد. معمولاً افرادی که از سیگار و یا الکل استفاده می‌کنند، کاندیدای مناسبی برای انجام بازسازی سینه بعد از سرطان نیستند!

مقاله هرآنچه لازم است درباره کوچک کردن سینه مردان بدانید را ازدست ندهید.

دوره نقاهت بازسازی سینه بعد از سرطان

به طور کلی، فرد باید بعد از انجام جراحی چند روزی را در بیمارستان سپری کند. افرادی که جراحی ترمیمی را به روش برداشت بافت انجام داده‌اند، دوره نقاهت طولانی‌تری را باید سپری کنند.
دوره نقاهت بازسازی سینه به سیستم بدنی هر فرد بستگی دارد؛ اما فرد تا ۲ ماه بعد از انجام جراحی قادر به انجام فعالیت‌های روزانه و معمولی نخواهد بود. بعد از این مدت نیز فرد موارد زیر را تجربه خواهد کرد:

  • خستگی، کبودی، تورم یا درد در سینه‌ها و محلی که از آن جراح در طی عمل جراحی فلپ پوستی مانند شکم، کمر یا باسن بافت مورد نیاز را برداشته است.
  • محدودیت در حرکت، مانند بالا بردن بازوها
  • در دوره بهبودی اولیه، پزشک احتمالاً تعدادی داروی تسکین‌دهنده درد تجویز می‌کند که باید به صورت منظم استفاده شود.
  • برای فرم دهی به سینه‌ها فرد باید تا مدت زمان مشخصی از یک سینه‌بند مخصوص استفاده کند.

انواع جراحی زیبایی-درمانی سینه را در این مقاله مطالعه کنید.

هزینه پروتز سينه بعد از سرطان

آیا پروتز و بازسازی سینه باعث سرطان سینه می شود؟

عده ای معتقدند که استفاده از پروتز سینه بعد از درمان سرطان موجب بروز سرطان خواهد شد، اما طبق تحقیقات سرطان سینه و پروتز هیچ ارتباطی با هم ندارند. همچنین بازگشت سرطان هیچ ربطی به بازسازی پستان ندارد و بیشتر با عوامل دیگری مانند سبک زندگی، نوع سرطان، به تعویق افتادن درمان‌های تکمیلی و حتی عوارض زخم‌های بعد از عمل در ارتباط است.
محققان توصیه می‌کنند برای کاهش خطر بازگشت سرطان سینه بعد از بازسازی، حتما سبک زندگی فرد تغییر کند و به شیوه سالم تبدیل شود. مواردی مانند خودداری از نوشیدن الکل، عدم خوردن شام سنگین، خالی نگه داشتن معده در طول شب، مصرف چای سبز و داشتن تغذیه مناسب، همگی در کاهش خطر عود سرطان و یا بازگشت سرطان سینه، موثر هستند. در واقع بازگشت سرطان سینه ممکن است دلایلی غیر از بازسازی و یا پروتز سینه داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر مقاله مراقبتهای بعد از عمل پروتز را پیشنهاد میکنیم.

خطرات و عوارض بازسازی سینه بعد از عمل ماستکتومی

مشابه با سایر عمل‌های جراحی، بازسازی سینه نیز اگر توسط یک پزشک حاذق انجام نشود ممکن است عوارضی از جمله موارد زیر را در پی داشته باشد:

  • عفونت
  • عوارض ناشی از بیهوشی
  • خونریزی یا لخته شدن خون
  • تجمع مایعات در پستان یا محل اهداکننده بافت (برای جراحی فلپ پوست)

در برخی موارد، شدت و میزان عوارض به اندازه‌ای است که فرد به انجام جراحی مجدد نیاز پیدا می‌کند. برخی از رایج‌ترین مواردی که نیاز به جراحی دوم را افزایش می‌دهد، عبارتند از:

  • سینه‌های نامتقارن
  • از بین رفتن حس در سینه ترمیم‌شده
  • مشکلات مربوط به کاشت سینه مانند پارگی پروتز سینه یا حرکت آن

دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا و دستگاه های مجهز به انجام جراحی بازسازی سینه پس از سرطان می پردازند.
برای آگاهی بیشتر از عمل بازسازی سینه، قیمت و شیوه انجام آن، با مشاوران ما در کلینیک دکتر امیرپاشا ابراهیمی تماس بگیرید. ما مشتاقانه شما را راهنمایی خواهیم کرد.

بهترین جراح بازسازی سینه

معرفی بهترین جراح فوق تخصصی سینه

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
 فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

سخن آخر

سرطان سینه یکی از سرطان های رایج در میان خانم ها می باشد. شنیدن نام سرطان و به دنبال آن پیامدهای منفی سرطان سینه که شامل برداشتن و بدشکلی های پستان می باشد، ترس و دلهره بسیاری را در خانم ها ایجاد می کند. اما با انجام انواع جراحی بازسازی پستان می توان تا حدودی بسیاری از آسیب های ناشی از سرطان سینه را جبران کرد و بار دیگر احساس زنانگی و جذابیت را در این بانوان به ارمغان آورد. این جراحی که به روش‌های مختلفی قابل انجام است، تا حد زیادی، سینه تخلیه شده را ترمیم کرده و ظاهری زیبا برای آن به ارمغان می‌آورد.

اینکه کدام یک از روش‌های انجام جراحی برای فرد مناسب است، به شرایط فرد و تشخیص پزشک بستگی دارد. بنابراین، ابتدا در یک جلسه مشاوره با پزشک منتخب خود شرکت کنید و با توضیح شرایط و خواسته‌های وی برای او بهترین روش را برای انجام جراحی انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که این جراحی با عوارض خاصی همراه خواهد بود؛ خصوصاً اگر به درستی و توسط یک جراح با تجربه انجام نگردد.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا