بهترین جراح پستان

بهترین جراح پستان | تجربه ای که با سرطان سینه پشت سر گذاشتم!

بهترین جراح پستان

سلام به همه کسانی که دارن این مطلبو مطالعه می کنن. همونطوری که از عنوان مقاله پیداست، قصد دارم تا در مورد بهترین جراح پستان صحبت کنم. شاید عجیب باشه، ولی به عنوان کسی که از سرطان سینه نجات پیدا کرده، این عنوان تو زندگی من عنوان مهمیه.

راستش هیچوقت فکر نمی کردم یک روزی کلمه ای به عنوان سرطان سینه بخواد توی زندگی من اونقدر جایگاه مهمی پیدا کنه، یعنی حداقل فکر نمی کردم لازم باشه تو سن سی و دو سالگی به چنین چیزی فکر کنم یا اصلا اهمیت بدم. اما خب، اتفاق یه بار میفته و سرطان سینه اهمیتی نمیده که شما چند سالتونه، یا به چی اهمیت می دید یا نمی دید.

کمتر از دو سال پیش بود که سرطان سینه راه خودش رو به زندگی من باز کرد و از اون موقع به بعد زندگی من دچار یه اتفاق بزرگ شد. اول که کاملا خورد شدم. فکر کردم خب، مرگم حتمیه و شانس درمان زیادی ندارم. تصور موهای ریخته، بدن لاغر، حالت مریض چشمامو پر اشک می کرد. تمام تصویری که از یه بیمار سرطانی داشتم یکهو جلوی چشمم ظاهر شد. اما خب کم کم فهمیدم ماجرا خیلی با اونچه که تصورش رو دارم فرق می کنه.

تجربه سرطان سینه

خب بذارید از اولش شروع کنم. یعنی اینکه چجوری سرطان سینه من تشخیص داده شد. راستش رو بخواید این چیزی نیست که کسی بخواد ازش حرفی بزنه، اما من یکی از داوطلبای پر و پا قرصی بودم که مایل بودم عمل پروتز سینه، یکی از عمل های زیبایی جراحی سینه رو انجام بدم.

چند سالی بود که قصد انجام دادن این عمل زیبایی رو داشتم، تا اینکه بالاخره به خودم جرأت دادم، پولامو یه مدتی جمع کردم و بالاخره تصمیم گرفتم واقعا انجامش بدم. به یه جراح که شنیده بودم کارش خوبه مراجعه کردم و اون معاینات اولیه رو انجام داد و قرار شد عمل رو تو یک تاریخ معینی انجام بدیم. اما شانسی که آوردم این بود که دستور انجام یه ماموگرافی ساده رو داد تا از وضعیت سینه قبل از عمل مطمئن بشیم.

و خب، همه چیز از نتیجه ماموگرافی شروع شد. تو تصاویر مشخص شد که داخل سینه من توده سرطانی وجود داره و وضعیت خیلی هم درجه یک و بی دردسر به نظر نمی رسید. قرار شد تا هرچه سریع تر برنامه درمانی رو پیش بهترین جراح پستان شروع کنم.

بهترین جراح پستان

علائم سرطان پستان

وقتی مشخص شد که به سرطان سینه مبتلا هستم، تازه یادم اومد که آره، از قبل یه سری علائمی داشتم که خیلی بهشون توجهی نمی کردم. راستش اگه اون موقع با سرطان سینه و علائم اون بیشتر آشنایی داشتم شاید زودتر می تونستم سرطان سینه رو شناسایی کنم و درمان بهتری رو پشت سر بگذارم.

اما خب، گذشته ها گذشته و الان تصمیم دارم تا بعضی از علائم سینه رو به شما بگم تا حداقل شما به مشکلاتی که من دچارشون شدم دچار نشید:

  • بزرگ تر شدن بی دلیل و ناگهانی سینه
  • تغییر کردن شکل سینه ها
  • عوض شدن شکل ظاهری نوک سینه
  • پوسته پوسته شدن بخشی از پوست سینه
  • سفت شدن بخشی از پوست سینه
  • ترشح داشتن از نوک سینه
  • حس کردن درد توی کل یا بخشایی از سینه
  • خارش گرفتن سینه به شکل غیر عادی و مداوم
  • حس کردن توده زیر پوست سینه
  • قرمز شدن پوست سینه

البته فکر نکیند که من همه این علامتا رو داشتم. راستش چیزی که توجه من رو یه مقداری به خودش جلب کرده بود خارش سینه و دردای گاه به گاه بود. اما هیچوقت فکر نمی کردم که مشکل جدی ای مثل سرطان سینه در کار باشه. این علائمی که بالاتر لیست کردم، نشونه هایی هستن که با تحقیقایی که تو زمینه سرطان سینه کردم بهشون رسیدم. گفتم با شما هم در میون بذارم.

سرطان سینه

اول که خبر ابتلا به سرطان بهم رسید واقعا شوکه شدم و فکر کردم که زندگیم تمومه. ولی در واقع یکم بیش از حد واکنش نشون داده بودم. تجربه واقعا تلخی بود و دوست ندارم هیچ کس دیگه ای هیچوقت دوباره این حس رو تجربه کنه. به خاطر همین وظیفه خودم می دونم یه مقداری اطلاعات از این سرطان بهتون بدم تا بی خودی نگران نشید.

اول اینکه سرطان سینه درسته اسمش سرطانه، ولی کاملا درمانپذیره. یعنی لازم نیست هول کنید. مثل هر بیماری دیگه ای می شه سرطان سینه رو درمان کرد.

دوم اینکه هرکی بهتون گفت هر راه دیگه ای به جز جراحی برای درمان سرطان سینه وجود داره و لازم نیست زیر تیغ عمل جراحی برید، بدونید فقط می خواد وقتتون رو تلف کنه، یا واقعا اینکاره نیست. اینو کسی داره بهتون می گه که تجربه بدی تو این زمینه داشته. حالا جلوتر تعریف می کنم که چه بلایی سرم اومد.

سوم اینکه هرچه زودتر سرطان سینه رو شناسایی کنید و روند درمانیتون را شروع بکنید، شانس درمان شدنتون هم بالاتر می ره. پس لازمه علائم سرطان رو بشناسید، و مراجعه به متخصص رو حتما تو برنامه های چند ماه یکبار خودتون بگنجونید. بهترین متخصصی هم که می تونه سرطان سینه رو براتون تشخیص بده، یه فوق تخصص جراحی سینه، یا با اغماض یه متخصص زنان و زایمانه.

درمان سرطان سینه

خب می رسیم به یکی از خاطرات تلخ من از درمان سرطان سینه. اینجا بود که واقعا فهمیدم انتخاب کردن بهترین جراح پستان چقدر می تونه مهم باشه. قصه از این قراره که اول من به هیچ قیمتی نمی خواستم زیر بار جراحی برم. چند تا پزشک خوب بهم معرفی کرده بودن، ولی تقریبا همه شون گفته بودن که فقط راهش جراحی کردنه. چون گرید سرطان سینه من گرچه خیلی بالا نرفته بود ولی خب برای درمان قطعی به جراحی نیاز داشت.

اما گفتم که، من اصلا نمی خواستم به هیچ ترتیبی زیر بار جراحی برم، چون دوست نداشم تو این سن سینه هامو از دست بدم. به خاطر همین انقدر گشتم تا یه پزشکی رو پیدا کردم که ادعا کرد می تونه بدون جراحی، فقط با دارو درمانی و پرتودرمانی سرطان سینه رو درمان کنه.

درمان رو شروع کردم، اما چشمتون روز بد نبینه، تنها چیزی که نصیبم شد عوارض شوم این درمانا بود. خیر که نداشت هیچی، هم پولم رفت هم بدتر از اون وقتم. چون بعد از چند ماه که دوباره ماموگرافی کردم دیدم وضعیت سرطان بهتر که نشده هیچ، بدتر هم شده. خدا خیرش نده اون پزشکو، اسمشو نمیارم، ولی امیدوارم حداقل با تجربه ای که از درمان من داشت یه درسی گرفته باشه.

خلاصه دیگه عالم رو سرم خراب شد. فاتحه سینه هامو خوندم. با چشم گریون به یکی از بهترین جراح پستان مراجعه کردم و به عمل رضایت دادم. وقتی اون جراح (که هر روز دعاش می کنم) فهمید که نگرانیم به خاطر از دست دادن سینه هامه، خیالمو راحت کرد و بهم گفت که اصلا جای نگرانی نیست. چون راحت با عمل بازسازی سینه می توانه همون لحظه عمل، سینه هامو مثل روز اول دربیاره!

عمل بازسازی سینه

بازسازی سینه یا انکوپلاستی یه جور عمل زیبایی سینه است. اینو برای کسایی می گم که از ظاهر سینه خودشون بعد از عمل جراحی سرطان سینه می ترسن. ببینید اگه به یه دکتر فوق تخصص جراحی پستان مراجعه کنید، این جراح می تونه درست در همون لحظه که عمل سرطان سینه رو براتون انجام می ده، جراحی بازسازی سینه رو هم انجام بده.

وقتی که شما سینه رو برای درمان کردن سرطان جراحی می کنید، دو راه بیشتر ندارید، یا کل سینه رو بردارید، یا یه بخشی از اون رو. پس خواهی نخواهی سینه شما یه مقداری کوچیک می شه. البته اینکه چه حجم از سینه رو پزشک بخواد برداره به وضعیت سرطان بیمار و تشخیص پزشک بستگی داره.

بعد از کم شدن حجم سینه، پزشک جراح می تونه با استفاده از ایمپلنت یا پروتز سینه، اونا رو زیر پوست سینه کار بذاره و کاری بکنه تا سینه بعد از بسته شدن بخیه ها همونجور حجیم باقی بمونه. این یعنی یه عمل جراحی زیبایی سینه هم انجام دادید.

پس ظاهر سینه های شما می تونه حتی از روز اول هم بهتر بشه!

می گم به دکتر فوق تخصص جراحی سرطان سینه مراجعه کنید، چون این متخصصا تنها کسایی هستن که هم می تونن درست و حسابی عمل زیبایی سینه رو انجام بدن، هم می تونن کاملا سرطان سینه رو درمان کنن.

جراحی سرطان سینه

بالاتر گفتم، درمان سرطان سینه می تونه چند تا شکل داشته باشه. همینجا بگم، که راستش من بعد و در حین اون تجربه که البته خدا رو شکر با درمان کامل تموم شد، کلی در مورد سرطان سینه تحقیق و بررسی کردم، و دلیلی که دارم این مطالب رو براتون می نویسم اینه که دوست ندارم افراد دیگه ای به خاطر بی اطلاعی مشکلاتی رو که من پشت سر گذاشتم دوباره تجربه کنن. هر چیزی هم که اینجا می گم از تحقیقایی که انجام دادم یاد گرفتم، و البته خب بخشیش رو هم خودم تجربه کردم. البته بهم حق بدید که دوست نداشته باشم خیلی به مسائل و تجربه دقیق خودم اشاره کنم.

ببینید جراحی کردن سرطان سینه چند تا حالت داره. اینکه کدوم حالت از جراحی سینه رو انجام بدید، به شرایط سرطان سینه و خلاصه وضعیت بیماری شما بستگی داره. البته خب تشخیص پزشکتون هم خیلی مهمه.

جراحی برای درمان سرطان سینه زنان، یا موضعیه، یا کامل. یعنی اگه کل سینه سرطانی نباشه فقط یه بخشی که توده یا غده سرطانی داره رو بر می دارن، یا اگه کل سینه درگیر شده باشه، تمام سینه رو تخلیه می کنن. هر کدوم از این عمل ها یه اسمی دارن که جلوتر مفصل براتون معرفیشون می کنم.

بهترین جراح پستان

جراحی سینه لامپکتومی

لامپکتومی همون جراحی موضعی سینه هست. یعنی وقتی که سرطان اونقدرا پیشرفت نکرده که کل سینه رو پر کنه، به خاطر همین لازم نیست کل سینه رو با جراحی حذف کنن. به این صورت که جراح میاد با استفاده از عکسی از داخل سینه داره، جای توده ها رو مشخص می کنه. بعد با جراحی اون ناحیه رو می بره و حذف می کنه. البته یکمی از بافتای اطرافش هم برمیداره تا مطمئن بشه سلول سرطانی تو سینه باقی نمونده. این عمل مال مرحله های اولیه و پایین سرطان هستش.

جراحی سینه ماستکتومی

ماستکتومی همون عملیه که بیشتر مردم با جراحی تخلیه سینه می شناسنش. یعنی همون عملی که همه خانوما ازش می ترسن. وقتی قراره ماستکتومی صورت بگیره، یعنی سرطان به کل سینه بیمار سرایت کرده. ساده بگم، یعنی با برداشتن یه تیکه از بافت سینه نمی شه سرطانش رو درمان کرد، چون باقی بخش هاش هنوز پر از سلول سرطانی هستن.

به همین خاطره که جراح چاره ای نداره، جز اینکه کل سینه رو خالی کنه. حتی یه بخشایی از زیربغل رو هم خالی می کنه تا مطمئن بشه سلولی باقی نمونده. این مدل از جراحی سرطان سینه رو بیشتر تو مراحل بالاتر انجام می دن.
حالا جلوتر در مورد اینکه مرحله های سرطان سینه چی هستن هم صحبت می کنیم.

آیا ماستکتومی تنها درمان کامل سرطان سینه است؟ (بخش اول)

آیا ماستکتومی تنها درمان کامل سرطان سینه است؟ (بخش دوم)

گریدهای سرطان سینه

خوشبختانه سرطان سینه ای که من بهش مبتلا شده بودم، توی مراحل اولیه بود. بهتره در مورد مراحل سرطان سینه بدونید که اصولا چهار تا گرید برای سرطان سینه تعریف می شود.

توی دو تا گرید یا همون مرحله اول، سرطان سینه خیلی پیشرفت نکرده. یعنی غده سرطانی داخل سینه اصلا اونقدری بزرگ نشده که برای برداشتن اون به تخلیه کامل سینه نیازی باشه.

وقتی که از من سر اون پرتودرمانی و دارو درمانی بی جهت هدر رفت باعث شد تا رشد سرطان سینه من از آخرین بخش های گرید یک به اواسط گرید دو برسه. پس هرچه زودتر سرطان رو پیش بهترین جراح پستان درمان کنید، براتون بهتره.

توی گرید سوم سرطان یه مقداری پیشروی داشته. توی این مرحله، ممکنه توده های سرطانی دیگه به یدونه محدود نباشن و چند تا غده توی سینه پخش شده باشن. اغلب افرادی که تو گرید سوم سرطان سینه رو درمان می کنن باید ماستکتومی انجام بدن. اما تو مرحله های اولیه گرید سه، ممکنه بشه با لامپکتومی یا حذف کردن یک چهارم از سینه هم سرطان رو درمان کرد.

توی این گرید سلول های سرطانی ممکنه به غده های لنفاوی زیربغل هم رسیده باشن که در اینصورت برداشتن بخشی از زیربغل هم ضروریه.

اما مرحله یا گرید چهارم، خطرناک ترین گرید سرطان سینه است و پزشکا به این گرید متاستاز می گن. متاستاز یعنی سرطان از ناحیه تولید خودش فراتر می ره. ساده تر بگم، سرطان از سینه خارج می ره و کل بدن رو درگیر می کنه. توی این مرحله تخلیه کامل سینه هم نمی تونه موجب درمان سرطان بشه. حتی بهترین جراح پستان هم نمی تونه اون رو برای شما درمان کنه.

پس یادتون باشه که تا قبل از مرحله یا گرید چهارم سرطان سینه هنوز هم شانس درمان برای شما وجود داره و این شانس اتفاقا زیاد هم هست. اما اگر اجازه بدید سرطان سینه به مرحله متاستاز برسه (که این اتفاق چند ماه زمان می بره، و لازم نیست بیش از حد نگرانش باشید)، دیگه راهی برای درمان باقی نمی مونه.

پس مراقب سرطان سینه و علائم اون باشید.

بهترین جراح سینه

من خودم تجربه مراجعه به پزشکای زیادی رو داشتم. واقعیتش اینه که توی این ملاقات های متعدد خیلی از پزشکا رو شناختم و تا حدی تونستم بفهمم که کی دکتر خوبیه و کی نیست. بعد از اون تجربه بد با پرتو درمانی، به یکی از همون جراحای اولیه مراجع کردم تا مشکلمو حل کنه. یکی از همون فوق تخصص هایی که بهم گفته بود باید عمل رو هرچه زودتر شروع کنم، اما من به حرفش گوش نداده بودم.

درسته شاید تبلیغ بشه اگر اسم بهترین جراح پستان از نظر خودم رو بگم، ولی به هر حال اسم ایشون رو میارم چون واقعا از کمکشون استفاده زیادی کردم. جراحی که من به ایشون مراجعه کردم و از نظر من بهترین جراح پستان هستن، دکتر امیرپاشا ابراهیمی هستن. ایشون از معدود پزشکایی به شمار می رن که فلوشیپ فوق تخصصی دارن. تجربه عمل جراحی سرطان سینه من با دکتر امیرپاشا واقعا موفقیت آمیز بود. ایشون واقعا جراح خوش اخلاقی بودن و با صبر و حوصله تمام فرآیند ها و گام های درمانی من رو باهام همراهی کردن. الان بعد از حدود شش ماه من از نتیجه عمل واقعا راضی هستم، چون هم دیگه علامتی از سرطان سینه نیست، هم سینه هام طوری هستن که انگار نه انگار جراحی روشون انجام شده. البته یه مقداری جای زخما هنوز باقی موندن، ولی قراره تا چند ماه دیگه اونا هم کاملا خوب بشن.

پرتودرمانی سرطان سینه

لازمه قبل از تموم کردن مطلب این موضوع رو در مورد پرتودرمانی بگم که حرف ناحق نزده باشم. ببینید پرتودرمانی برای سرطان سینه اصلا چیز بدی نیست. در واقع اتفاقا خیلی هم لازمه. اما نه قبل از جراحی یا به عنوان جایگزین اون. بلکه بهتره پرتو درمانی رو بعد از جراحی سرطان سینه و به عنوان یه درمان تکمیلی انجام بدید. من هم دوباره بعد از جراحی این درمان رو پذیرفتم، و این کار رو هم به توصیه بهترین جراح پستان انجام دادم. چون دکتر ابراهیمی می خواستن از باقی نموندن سلول سرطانی توی سینه مطمئن بشن.

لامپکتومی همون جراحی موضعی سینه هست. یعنی وقتی که سرطان اونقدرا پیشرفت نکرده که کل سینه رو پر کنه، به خاطر همین لازم نیست کل سینه رو با جراحی حذف کنن. به این صورت که جراح میاد با استفاده از عکسی از داخل سینه داره، جای توده ها رو مشخص می کنه. بعد با جراحی اون ناحیه رو می بره و حذف می کنه. البته یکمی از بافتای اطرافش هم برمیداره تا مطمئن بشه سلول سرطانی تو سینه باقی نمونده. این عمل مال مرحله های اولیه و پایین سرطان هستش.

جراحی سینه ماستکتومی

ماستکتومی همون عملیه که بیشتر مردم با جراحی تخلیه سینه می شناسنش. یعنی همون عملی که همه خانوما ازش می ترسن. وقتی قراره ماستکتومی صورت بگیره، یعنی سرطان به کل سینه بیمار سرایت کرده. ساده بگم، یعنی با برداشتن یه تیکه از بافت سینه نمی شه سرطانش رو درمان کرد، چون باقی بخش هاش هنوز پر از سلول سرطانی هستن.

به همین خاطره که جراح چاره ای نداره، جز اینکه کل سینه رو خالی کنه. حتی یه بخشایی از زیربغل رو هم خالی می کنه تا مطمئن بشه سلولی باقی نمونده. این مدل از جراحی سرطان سینه رو بیشتر تو مراحل بالاتر انجام می دن.
حالا جلوتر در مورد اینکه مرحله های سرطان سینه چی هستن هم صحبت می کنیم.

جراح سینه خوب

در آخر بهتره به سوالات رایجی که خودم با اونها زیاد سر و کار داشتم و دیدم مردم هم زیاد براشون پیش میاد پاسخ بدم. پاسخ که… در حقیقت اونچه که درموردشون می دونم رو باهاتون به اشتراک بذارم.

در مورد یک جراح سینه خوب باید اول بگم که سعی کنید به یه فوق تخصص مراجعه کنید. یعنی جراحی که فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سینه داشته باشه. چون اصولا تخصصش اندام سینه هستش. راستش متوجه شدم که بیشتر عمل های درمان سینه رو متخصصای عمومی جراحی یا متخصصای دیگه انجام می دن. نمی گم کار اونا خوب نیست، اما به نظرم به یه فوق تخصص راحت تر می شه اعتماد کرد. هرچی نباشه پای سلامتی و طول عمرتون در میونه!

خوشبختانه یا شاید متأسفانه، تعداد فوق تخصصا تو ایران زیاد نیست. بهترنیشون که من بهش مراجعه کردم دکتر امیرپاشا ابراهیمی بود که قبلا در موردشون گفتم.

آيا سرطان سينه درد دارد؟

ببینید درد سینه کلا چیز رایجیه. حتما خودتون می دونید. مخصوصا چند روز قبل قاعدگی یا در حینش. درد کلا می تونه نشونه سرطان سینه باشه، به شرطی که با دردهای عادی فرق داشته باشه. یعنی اگه درد سینه شما خیلی ربطی به قائدگی نداشت، مداوم و همیشگی بود، نامنظم و پر تکرار بود، اینا می تونن دردهایی باشن که نشونه سرطان سینه هستن.

آيا سرطان سينه درمان دارد؟

بله خب قبلا هم گفتم که من خودم یکی از نجات یافته ها هستم. سرطان سینه واقعا درمان داره، و بهترین یا از نظر من تنها درمانش هم جراحی کردنه. البته خیلی از پزشکا هم همینو می گن. از خودم حرف نمی زنم.

آيا سرطان سينه كشنده است؟

این یه ترس خیلی جدیه. اولین چیزیه که به ذهن آدم خطور می کنه. ولی خیالتون رو راحت کنم، سرطان سینه کشنده نیست. البته نه اینکه تا حالا کسی از سرطان سینه نمرده باشه، اما راحت می شه درمانش کرد. به شرطی که به موقع بفهمید به سرطان مبتلا هستید و هرچه زودتر برای درمان کردن اقدام کنید. تا قبل از گرید چهارم شانس درمان زیاده.

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

اصلی ترین و راستش تنها راه دقیق برای تشخیص دادن سرطان اینه که یک پزشک متخصص شناسایی رو براتون انجام بده. اغلب هم بدون ماموگرافی و کلی آزمایش دیگه نمی تونن نظر قطعی بدن. ولی از من بشنوید، این آزمایش ها لازمن. یادتون باشه که هرچی دیر تر سرطان رو تشخیص بدید بدتره.

ولی به سری راهکارای خونگی هم وجود داره که بهشون خودآزمایی سرطان سینه در منزل می گن. یه سری کارهای ساده هستن که می تونید تو خونه انجام بدید تا خودتون اولین نفر متوجه نشونه های سرطان سینه بشید. اینطوری دیگه لازم نیست هرچند هفته یه بار پیش پزشک برید. این خودآزمایی ها به شما یاد می ده تا زود بتونید علامتای سرطان رو بشناسید و برای تشخیص دقیق برید پیش پزشک.

چنتا سوال رایج دیگه هم در مورد ماستکتومی هست که چون خیلی ازش ترس داشتم دنبال جواباشون گشتم. این سوالهای رایج و جواباشونو براتون می ذارم تا راحت تر از من بتونید جواب سوالاتتونو پیدا کنید.

ماستکتومی چیست؟

همونطور که اشاره کردم، ماستکتومی همون عملیه که خیلی ها اونو با عنوان عمل تخلیه کامل سینه می شناسن. طی این عمل کل سینه که سرطانی شده برداشته می شه تا هیچ سلول سرطانی باقی نمونه. ماستکتومی بیشتر برای گریدهای بالاتر یعنی مراحل آخر گرید دو و گرید سه سرطان سینه استفاده می شه.

عمل ماستکتومی چند ساعت طول میکشد

عمل ماستکتومی جزو عمل های سخته. به همین خاطر هم باید به یک متخصص جراحی سینه خوب مراجعه کنید تا بتونید نتیجه خوبی ازش بگیرید. یه جراح خوب مثل دکتر امیرپاشا ابراهیمی می تونه از این نظر کاملا مطمئن باشه. عمل ماستکتومی بسته به اینکه از چه نوعی هست، ممکنه بین 4 تا 6 ساعت طول بکشه.

پارشیال ماستکتومی چیست؟

پارشیال ماستکتومی تقریبا همون لامپکتومیه. یعنی عملی که کل سینه شما رو تخلیه نمی کنه، فقط یه بخشی از اون رو برمی داره. این در شرایطیه که کل سینه سرطانی نشده باشه. البته پارشیال ماستکتومی می تونه یه مقداری گسترده تر از لامپکتومی باشه و بخشای بیشتری از سینه رو خالی کنه.

رادیکال ماستکتومی چیست؟

رادیکال ماستکتومی شدید ترین شکل این عمله. یعنی وقتی سلول های سرطانی کل سینه و حتی یه بخشایی از زیربغل رو هم درگیر کرده باشن، جراح ترجیح می ده از این نوع ماستکتومی استفاده کنه. رادیکال ماستکتومی یعنی برداشتن و خالی کردن کل سینه، به علاوه یه بخشایی از ناحیه زیربغل که غده های لنفاوی داخلشون قرار گرفته. این عمل برای پیشرفته ترین حالت سرطان مورد استفاده قرار می گیره.

این متن، از وبلاگ شخصی یکی از مراجعین محترم دکتر امیرپاشا ابراهیمی، و با اجازه شخص ایشان برداشته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا