انواع عمل ماموپلاستی

انواع عمل ماموپلاستی | عوارض و مراقبت های بعد از عمل کوچک کردن سینه

انواع عمل ماموپلاستی را بشناسید.

امروزه زیبایی اندام و چهره یکی از دغدغه‌های اصلی ما است. به همین دلیل افراد زیادی برای زیباتر کردن خود اقدام به انجام اعمال زیبایی مختلف می‌کنند. از جمله محبوب‌ترین اعمال جراحی زیبایی، عمل جراحی سینه است. این عمل باعث زیباتر و خوش‌فرم شدن اندام می‌شود و تاثیر زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس افراد خواهد داشت. چنانچه قصد جراحی دارید ابتدا با پزشکی متخصص مشورت کنید و از جزییات عمل، عوارض، مراقبتهای قبل و بعد از عمل، هزینه، مزایا و مشکلات پس از آن که در این مقاله نیز گفته شده است آگاه شوید. پس با ما همراه باشید تا انواع عمل ماموپلاستی و بهترین جراح سینه در تهران را بشناسید.

آشنایی با انواع عمل ماموپلاستی

ماموپلاستی نوعی جراحی زیبایی سینه است که بین بانوان طرفداران زیادی دارد. ماموپلاستی با هدف ترمیم افتادگی پستان، اصلاح سایز و ایجاد سینه هایی متناسب انجام می شود به نحوی که پزشک جراح بافت سینه را به نحوی تغییر شکل خواهد داد که تناسب اندام فرد حفظ شود.
بطور کلی انواع ماموپلاستی در سه دسته قرار می گیرند که عبارتند از:

ماموپلاستی افزایشی

ماموپلاستی افزایشی:

جراحی ماموپلاستی افزاینده برای حجیم سازی سینه ها انجام می شود و بانوانی که از کوچکی بیش از حد سینه های خود ناراضی هستند می توانند با انجام ماموپلاستی افزایشی که با گذاشتن پروتز سینه انجام می شود، سینه هایی متناسب را برای خود به ارمغان آورند.
این نوع ماموپلاستی به کمک ایمپلنتی که در زیر ماهیچه سینه و یا روی ماهیچه قرار می گیرد، انجام می شود. بدین منظور، شکافی به طول 3 سانتی متر در زیر بغل و هاله اطراف نوک سینه ایجاد می شود. در ماموپلاستی افزایشی که شکاف در زیر بغل ایجاد می شود به یک آندوسکوپ (لوله نازکی که دارای نور و دوربین است) در طول جراحی نیاز است.
ایمپلنت های سینه از یک پوسته سیلیکونی پر شده از محلول نمکی یا ژل سیلیکون ساخته شده اند. خانم های متقاضی جراحی ماموپلاستی افزایشی می توانند به کمک ایمپلنت های آزمایشی، اندازه مورد نظر خود برای سینه هایشان را مشخص کنند.

ماموپلاستی کاهشی:

خانم هایی که از بزرگی سینه های خود رنج می برند و بزرگی سینه باعث کمر درد، درد در شانه و گردن، محدود کردن فعالیت ها، بثورات مزمن یا احساس سوزش در زیر سینه ها و بی حسی و ضعف در بدن آن ها می شود می توانند با انجام ماموپلاستی کاهشی سینه هایی کوچک و متناسب با چهارچوب بدن خود داشته باشند. در طول جراحی ماموپلاستی کاهنده، چربی، پوست و بافت اضافی سینه برداشته می شود.

بعد از عمل ماموپلاستی کاهنده، ممکن است فرد حس و توانایی شیردهی را بدان علت که برش های بزرگی ایجاد می شود، از دست بدهد؛ در صورتی که حفظ شیردهی برای شما اهمیت دارد، بهتر است انجام ماموپلاستی کاهنده را به بعد از گذشت دوران شیردهی خود موکول کنید.

در طی ماموپلاستی تکنیک های خاصی برای کاهش سایز سینه انجام می شود که برای هر شخص متفاوت بوده و عبارتند از:

  • جراحی از طریق برش تیغ جراحی بر روی بافت سینه
  • لیپوساکشن که برای برداشت چربی های اضافه در سینه انجام می گیرد.

فیلم جراحی کوچک کردن سینه

ماموپلاستی ترمیمی (ماستوپکسی):

در برخی زنان، استحکام و ارتجاعی بودن پوستشان در حدی نیست که بتواند وزن سینه را تحمل کند در نتیجه سینه ها دچار افتادگی می شوند. در این حالت که پتوزیس نامیده می شود میزان پوست سینه در مقایسه با بافت سینه بیشتر است که در عمل لیفت سینه یا همان ماستوپکسی، پوست اضافی برداشته می شود.
همچنین ماموپلاستی ترمیمی در افرادی که به دلیل درمان سرطان سینه حجم زیادی از بافت یا قسمتی از بافت سینه خود را از دست داده اند، نیز انجام می شود

مراحل انجام انواع عمل ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه با برداشت چربی اضافی، بافت غده ای و پوست انجام می شود. برای برداشت چربی اضافی به جای روش های برش می توان از لیپوساکشن نیز استفاده کرد. البته اگر سایز پستان به خاطر بافت چربی و پوست اضافی بزرگ باشد، این روش تاثیری ندارد.
جراح پس از بیهوشی که با توجه به شرایط شما انتخاب می شود و این انتخاب ها شامل تسکین وریدی و بیهوشی عمومی است، نوع برش و تکنیک جراحی را با توجه به شرایط فردی، ساختار پستان ها و اینکه تا چه اندازه پستان کوچک شود، انتخاب می کند.

انواع برش جراحی سینه

برای انجام عمل ماموپلاستی سه روش جراحی وجود دارد:

  1. پری آرئولار برش دایره ای در اطراف هاله نوک سینه است. خط های بافت برش داده شده، دائمی و قابل مشاهده باقی می مانند.
  2. برش در اطراف دور پستان و عمود به پایین به سمت قسمت پایینی پستان به شکل سوراخ کلید یا به شکل راکت
  3. برش به شکل T برعکس که به شکل یک لنگر در اطراف قفسه سینه و زیر سینه زده می شود. این برش با نام الگوی وایز نیز شناخته می شود.

پس از زدن برش در هر سینه، بافت و چربی و پوست اضافه سینه برداشته می شود تا سایز سینه کاهش یابد. جراح پس از  برداشتن بافت، نوک سینه و هاله اطراف آن را شکل دهی می کند. معمولا نوک سینه پیوند زده می شود و در مورد سینه هایی که بسیار بزرگ هستند لازم است نوک سینه و هاله اطراف آن برداشته شده و در موقعیتی بالاتر پیوند زده شوند.
جراح حین جراحی سعی می کند تا تقارن بین سینه ها را برقرار کند اما ممکن است تغییراتی در اندازه و شکل آن ها رخ دهد به عنوان مثال اندازه هاله اطراف نوک سینه ممکن است کمتر شود.
در پایان جراحی برای تشکیل یک پستان کوچک تر، بافت ها کنار هم قرار می گیرند و بخیه ها در زیر بافت های پستان قرار می گیرد. 

زمان مناسب عمل ماموپلاستی

توصیه می شود جراحی ماموپلاستی بعد از سن 18 سالگی که رشد سینه کامل و پایدار شد، انجام شود.
اگر برنامه های مشخصی در آینده از قبیل موارد زیر داشتید ماموپلاستی را به تعویق بیندازید:

افرادی که قصد بچه دار شدن دارند: تغییرات سینه در دوران بارداری می تواند نتایج ماموپلاستی را تغییر دهد زیرا نوسانات قابل توجهی در وزن خود خواهید داشت.

کسانی که قصد کاهش وزن دارند: اگر قصد کاهش وزن دارید، باید صبر کنید تا وزن شما ثابت شود، زیرا کاهش وزن اغلب به تغییر اندازه سینه منجر خواهد شد.

دوران شیردهی: شیردهی پس از ماموپلاستی چالش برانگیز است. اگر چه برخی از تکنیک های جراحی ممکن است به حفظ توانایی شما برای شیردهی کمک کند، اما در ماموپلاستی کاهشی به علت برش های بزرگی که ایجاد می شود تقریبا افراد حس و توانایی شیردهی را از دست می دهند. بنابراین در صورتی که حفظ شیردهی برای شما اهمیت دارد، بهتر است عمل ماموپلاستی کاهنده را بعد از اتمام دوران شیردهی خود انجام دهید تا نگرانی در رابطه با شیردهی نداشته باشید.

عوارض عمل ماموپلاستی

عوارض انواع عمل ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه نیز خطراتی مشابه با دیگر جراحی ها دارد، مانند خونریزی، عفونت و واکنش منفی به بیهوشی. سایر خطرات احتمالی عبارتند از:

  • هماتوم یا سروما
  • مشکل و یا عدم توانایی در شیردهی
  • ماندگاری جای زخم پس از جراحی
  • تفاوت در اندازه، شکل و تقارن سینه ها
  • آسیب رسیدن به بافت و ساختارهای عمقی
  • کم شدن و یا از بین رفتن حس نوک سینه و هاله اطراف آن

چه کسانی نباید ماموپلاستی را انجام دهند؟

  • چنانچه سیگار می کشید.
  • بسیار چاق هستید.
  • از جای زخم پس از جراحی هراس دارید.
  • شرایطی از قبیل دیابت و مشکل قلبی دارید.
  • چنانچه هنوز به بلوغ کامل نرسیده و سینه ها کاملا رشد نکرده باشند ممکن است بعداً به جراحی دیگری نیز نیاز داشته باشید.

اقدامات قبل از ماموپلاستی

  • پزشک در جلسه مشاوره تاریخچه پزشکی و سلامت کلی شما را مورد ارزیابی قرار می دهد. توضیحاتی درباره روش جراحی، نوع بیهوشی حین عمل، مراقبت های بعد از ماموپلاستی، خطرات و عوارض آن ارائه می دهد. سینه ها را معاینه و اندازه گیری می کند. پس در جلسه مشاوره انتظارات خود را بیان کنید تا بتوانید تصمیم نهایی خود را بگیرید.
  • از استعمال سیگار برای مدت معینی قبل و بعد از جراحی خودداری کنید.
  • ماموگرافی پایه انجام دهید تا روند تغییرات احتمالی در بافت سینه ارزیابی گردد.
  • از مصرف آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون و ضد التهاب و مکمل های گیاهی پرهیز کنید.
  • انجام یک سری آزمایشاتی که توسط جراح سینه قبل از عمل ماموپلاستی تجویز می شود.

مراقبت های پعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های پس از انجام انواع عمل ماموپلاستی

  • جراح سوتین ماموپلاستی را برای محافظت از سینه ها تجویز خواهد کرد. استفاده از سوتین طبی بعد از جراحی سینه الزامی است.
  • بلافاصله پس از ماموپلاستی سینه ها با گاز استریل یا بانداژ پوشیده می شوند و درن بعد از عمل ماموپلاستی در زیر بغل تعبیه می شود تا خون و مایعات اضافی از طریق آن تخلیه شود.
  • بعد از جراحی سینه داشتن احساس سنگینی و گیجی طبیعی است و به دلیل تاثیر داروی بیهوشی است که در این شرایط بهتر است به مدت 24 ساعت فردی همراه شما باشد.
  • برای کاهش درد و خطر عفونت ناشی از جراحی آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد. استفاده به موقع از داروهای تجویز شده الزامی است.
  • بعد از دو روز حمام کنید.
  • مصرف سدیم را به حداقل ممکن برسانید.
  • رژیم غذایی خود را با نوشیدن مایعات شروع کنید.
  • جای زخم های ناشی از جراحی سینه خشک نگه داشته شود.
  • به مدت یک ماه از مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز کنید.
  • در صورت احساس خشکی در پوست سینه از کرم مرطوب کننده استفاده نمائید به طوری که وارد زخم ها نشود.
  • تا زمانی که سینه ها بهبود یابند فعالیت های بدنی به مدت 4-2 هفته ممنوع است. پس از این مدت با مشورت پزشک راه رفتن را شروع کنید چرا که با راه رفتن بهبودی تان سریع تر حاصل می شود.
  • بستن سوتین های فنر دار تا چند ماه پس از جراحی اکیدا توصیه نمی شود.

مطالعه مقاله پروتز سینه را از دست ندهید.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از انجام انواع عمل ماموپلاستی

پس از انجام جراحی ماموپلاستی فرد باید حتما به پشت بخوابد. از خوابیدن روی پهلو و شکم در این دوره‌ی زمانی خودداری شود، زیرا فشار بر روی سینه‌ها، ممکن است به بافت سینه‌ فشار وارد کند و یا عدم قرینگی در سینه‌ها را به وجود آورد. همچنین، هنگام خواب باید از دو بالش در زیر سر خود استفاده نمایید؛ زیرا این کار تورم و درد را تا میزان مشخصی کاهش می‌دهد.

عمل ماموپلاستی به منظور اصلاح فرم و اندازه سینه‌ها انجام می‌شود؛ به همین دلیل، باید از ایجاد فشار بر روی سینه‌ها جلوگیری کرد تا نتیجه‌ی ایده آل از جراحی انواع عمل ماموپلاستی حاصل شود و سینه در بهترین وضعیت خود تثبیت گردد.

 جراحی سینه با لیزر جهت درمان و رفع افتادگی سینه

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

بعد از عمل ماموپلاستی احتمال تورم و درد در سینه ها وجود دارد و ممکن است فرد تا چندیدن ماه در قسمت نوک سینه ها دچار بی حسی شود که این حالت طبیعی است و تمامی موارد پس از طی دوران نقاهت رفع می شوند. قابل ذکر است که برای مشاهده نتیجه نهایی عمل ماموپلاستی باید چند ماه صبر کنید که تورم سینه ها کاهش یابد و به اصطلاح سینه ها جا بیافتند.

نتایج عمل ماموپلاستی

سریعا می توانید نتایج عمل جراحی کوچک کردن سینه را مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که تورم ناشی از جراحی به مرور زمان کاهش می یابد، زخم ها درمان و خط های روی بافت پستان کم رنگ شده و بهبود می یابند. ماموپلاستی موفقیت آمیز می تواند درد قسمت فوقانی کمر، گردن و شانه ها را برطرف کند، اما ممکن است به دلیل عواملی چون کهولت سن، افزایش یا کاهش وزن ظاهر سینه ها مجدد تغییر کنند. 

بهترین جراح سینه در تهران

نکات مهم در انتخاب بهترین جراح سینه 

  • داشتن مهارت و تخصص کافی در انجام جراحی زیبایی
  • صحبت با بیمارانی که قبلا نزد پزشک مورد نظر جراحی زیبایی انجام داده ‎اند و اطلاع از میزان رضایت آن‌ها
  • مطالعه مقالات مرتبط موجود در سایت‌های معتبر و اطلاع از نظرات سایر افراد در ارتباط با میزان مهارت و تجربه‌ی پزشک
  • مشورت با پزشک مورد نظر و دریافت مشاوره‌ی کامل در رابطه با عوارض و نتایج جراحی ماموپلاستی

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

بهترین متخصص جراح پستان در تهران

 

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

نتیجه گیری

دریافت بهترین رضایتمندی و نتیجه از انواع عمل ماموپلاستی به انتخاب بهترین جراح سینه که دانش و مهارت کافی در زمینه جراحی های زیبایی و درمانی سینه دارد، بسیار وابسته است.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان با به کارگیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، انواع جراحی‌های زیبایی سینه از جمله ماموپلاستی را به بهترین نحو، بدون هیچ گونه عوارضی برای مراجعین انجام می دهند. با مراجعه به دکتر امیرپاشا ابراهیمی دیگر نگران عوارض جانبی نخواهید بود و در زمانی مناسب به نتایج دلخواه خود خواهید رسید.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی-درمانی سینه سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب جهت نوبت دهی 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا