عمل زیبایی سینه و سرطان

آیا عمل زیبایی پستان میزان ابتلا به سرطان سینه را بالا می برد؟

عمل زیبایی پستان

عمل زیبایی پستان از جمله عمل های زیبایی سینه هاست که می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس افراد شود. سینه در زنان یک عضو مهم است که زیبایی قابل توجهی در اندام آن ها ایجاد می کند.
جراحی زیبایی سینه که به طور کلی به آن ماموپلاستی می گویند، شامل افزایش سایز سینه،
کاهش سایز سینه، تزریق چربی به سینه، لیفت سینه و بازسازی سینه می باشد. یکی از سوالاتی که ذهن داوطلبان این جراحی را درگیر کرده است، تاثیر داشتن یا نداشتن جراحی زیبایی سینه بر سرطان پستان می باشد. در ادامه این مقاله به بررسی تاثیرات عمل زیبایی پستان بر سرطان سینه به صورت کامل تر می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

تاثیر عمل زیبایی پستان بر سرطان سینه

بنابر تحقیقاتی که توسط پزشکان و متخصصین این زمینه انجام شده است، هنوز ارتباط دقیقی میان جراحی زیبایی سینه و سرطان پستان کشف نشده است؛ اما پزشکان به این باور رسیده اند که ماموپلاستی کاهشی، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می هد.

عمل ماموپلاستی کاهشی

ارتباط عمل کاهنده حجم پستان و ریسک سرطان 

جراحی ‌زیبایی سینه، ماموپلاستی کاهشی، معمولا برای کم کردن حجم سینه‌ ها و کوچک تر کردن سایز آن ها صورت می گیرد. در این گروه از جراحی ‌ها، ریسک سرطان پستان نسبت به حجم حذف شده از پستان، کاهش می یابد؛ اما نمی توان این جراحی را معادل جراحی پیشگیرانه از سرطان سینه دانست.
در عمل کوچک کردن سینه (ماموپلاستی کاهشی) حجمی از بافت پستان برداشته می شود در نتیجه احتمال سرطانی شدن این بافت کاهش می یابد. واضح است که با کاهش بافت سینه، ریسک بروز سرطان و رفتارهای سلولی پرخطر نیز کاهش می‌ یابد.
در برخی مقالات علمی ثابت شده است افرادی که در خانواده شان سابقه سرطان سینه وجود دارد و تمایلی به تخلیه سینه برای پیشگیری از بروز سرطان ندارند و حجم بافت سینه آنها زیاد است می توانند با عمل ماموپلاستی کاهشی سینه ها را کوچک کنند که هم معاینه با دست راحت تر است و هم در دستگاه ماموگرافی جهت بررسی سینه، کمتر اذیت می شوند.

مزایای جراحی کوچک کردن سینه

  • این جراحی زیبایی سینه های شما را متناسب با اندازه بدنتان می سازد.
  • علائم فیزیکی دردناک و آزار دهنده مانند کمر درد، دردهای شانه و گردن ناشی از سنگینی سینه ها را برطرف می کند.
  • تحقیقات نشان می دهند که کوچک کردن سینه تاثیر مثبتی بر عزت نفس و کیفیت زندگی زنان می گذارد.
  • کوچک کردن هاله و نوک سینه همزمان با این فرآیند انجام می شود و ظاهری زیباتر و برجسته تر برای سینه ها فراهم می کند.
  • بسیاری از بیماران از متناسب شدن سینه های خود خوشحال می شوند و می توانند در فعالیت های فیزیکی مانند دویدن که قبلاً دشوار بود شرکت کنند. همچنین باعث می شود لاغرتر به نظر برسند.

پروتز سينه بعد از سرطان نی نی سایت

آیا پروتز سینه سبب اختلال در تشخیص سرطان پستان می شود؟

مطالعات علمی نشان داده است که تشخیص سرطان سینه، در بیمارانی که دارای پروتز سینه می باشند، دچار تاخیر و اختلال نمی ‌شود؛ چرا که معاینه پستان در این افراد آسان تر است و همچنین این افراد نسبت به تغییرات پستان خود حساسیت بیش تری دارند.

جراحی لیفت سینه

سینه ها به مرور زمان و با بالا رفتن سن، بعد از بارداری و شیردهی و یا تغییرات وزن حالت افتاده ای پیدا می کنند. شل شدن سینه ها که پتوز سینه هم نامیده می شود، به مقدار متفاوتی در افراد مختلف بروز می کند. در برخی زنان شل شدن و افتادگی سینه ها شدید است و در برخی زنان خفیف است. این حالت به این دلیل است که پوست و رباط های فیبری موجود در سینه دچار کشیدگی می شوند و بافت سینه حمایت نخواهد شد.
لیفت سینه که در اصطلاح پزشکی ماستوپکسی نام دارد، یکی از روش های جراحی زیبایی سینه است که با برداشتن پوست اضافی از سینه ها به تغییر فرم سینه و یا قرارگیری نوک سینه در پوزیشن جدید کمک می کند. این عمل زیبایی سینه که برای سینه های شل و آویزان انجام می گیرد در نهایت، منجر به کشیده شدن سینه ها به سمت بالا، تغییر فرم و جوانسازی سینه ها می شود.
به طور عمده جراحی لیفت سینه با ایجاد برش هایی در اطراف نوک سینه و در قسمت پایینی سینه‌ها شروع می شود. سپس جراح پوست و بافت های اضافی سینه را می برد و بافت های زیرین را سفت می کند. همچنین هاله قهوه ای رنگ دور نوک سینه به مرور زمان بزرگ تر می شود که لیفت سینه می تواند به کوچک تر شدن این ناحیه نیز کمک کند. این تکنیک ها به بالا بردن و بهبود شکل سینه ها کمک می‌کند. خود بیمار نیز بعد از جراحی، احساس بهتری نسبت به ظاهر خود خواهد داشت.

در جراحی لیفت سینه اگر علاوه بر افتادگی، سینه ها کوچک نیز باشند می توان از پروتز سیلیکونی استفاده کرد. جراحی پروتز سینه باعث می شود سینه ها پرتر به نظر برسند، اما توجه داشته باشید که بالا رفتن سن می تواند مجدد باعث افتادگی سینه ها شود.

تاثیر جراحی لیفت و بزرگ کردن سینه بر سرطان سینه

بسیاری از پزشکان معتقدند که جراحی لیفت پستان هیچ تاثیری، در افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه ندارد.
 در عمل بزرگ کردن سینه که با پروتز انجام می شود، ریسک ابتلا به سرطان افزایش نمی یابد چون اصلا با بافت پستان ارتباطی ندارد و پروتز زیر سینه و یا زیر عضله سینه قرار دارد. بنابراین به کار بردن پروتزهای استاندارد، به هیچ وجه سبب افزایش خطر سرطان سینه نخواهد شد.

علائم و نشانه های سرطان سینه

آگاه بودن نسبت به تغییرات پستان خود و شناختن نشانه ها و علائم سرطان سینه، بسیار اهمیت دارد.
رایج ترین علامت سرطان سینه، وجود توده جدید است. اگر این توده، یک توده سخت و بدون درد است که لبه های نامنظمی دارد، احتمال سرطانی بودن آن بیش تر است؛ اما توده های سرطانی پستان می توانند نرم یا گرد نیز باشند. این توده ها ممکن است دردناک نیز باشند. بهتر است هر نوع توده یا تغییرات پستان به وسیله متخصص بررسی شود.
این سرطان نشانه های دیگری نیز دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه
  2. سوراخ سوراخ شدن پوست که به آن پوست پرتقالی نیز می گویند.
  3. متورم شدن تمام یا قسمتی از پستان
  4. بروز درد در پستان و یا نوک پستان
  5. تو رفتگی نوک پستان
  6. وجود ترشحات از نوک پستان
  7. متورم شدن گره های لنفاوی

ترمیم سینه پس از درمان سرطان پستان

ترمیم سینه پس از درمان سرطان پستان

امروزه با افزایش آگاهی خانم ها نسبت به سرطان سینه و تشخیص زودهنگام آن، غالبا بافت سینه تا حدودی حفظ می شود، اما افراد مبتلا به سرطان سینه که به دليل تأخير در تشخيص يا درمان، قسمت زیادی از سینه آنها درگیر سلول‌هاي سرطانی می شود، امکان نگه داشتن سينه با این شرایط وجود ندارد و تنها راه قطعي برای درمان، برداشتن کامل سينه است.

با روش های نوین از جمله آنکوپلاستی، بازسازی و ترمیم سینه انجام می شود. آنکوپلاستی یک نوع جراحی است که به منظور شکل ‌دهی مجدد، برطرف کردن نواقص و بهبود ظاهر سینه در زنان، بعد از جراحی ماستکتومی یا برداشتن بافت پستان انجام می ‌شود که در افزایش اعتماد به نفس بیمار و رهایی از افسردگی بسیار تاثیر گذار است.

آشنایی با فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

در سالهای نه چندان دور هر توده پستان مساوی با جراحی سینه بود و هر سرطان پستان مساوی با ماستکتومی و یا تخلیه کامل پستان بود. با به وجود آمدن رشته جراحی پستان به صورت فوق تخصصی پزشکان این حوزه به صورت کاملا بروز و براساس دستور العمل های بین المللی اکثر موارد بیماریهای پستان خصوصا سرطان پستان را بدون اینکه تخلیه ای انجام شود جراحی می کنند و همزمان در همان عمل جراحی بازسازی به صورت قرینه سازی انجام می شود.

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، با به کارگیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، همچنین دستگاه های مجهز و مدرن جراحی انواع عمل های زیبایی سینه و ترمیم معایب پستان را انجام می دهند. 

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
 فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

عمل زیبایی پستان

تاثیرات جراحی زیبایی سینه بر سرطان سینه

تاثیرات جراحی زیبایی سینه بر سرطان سینه بسیار مثبت و روز به روز تمایل به انجام این جراحی رو به افزایش است.
از نگرانی های عمده ی خانم های مبتلا به سرطان سینه، زیبایی سینه و تناسب اندام است. با بررسی هایی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان بعد از ماستکتومی انجام گرفت میزان افسردگی بعد از برداشت بافت پستان رو به افزایش است بنابراین پزشکان در تلاش هستند طی عمل سرطان سینه، سینه بیمار را حفظ کنند و در مواردی هم که دیگر راهی برای حفظ سینه وجود ندارد، به منظور حضور پر رنگ بانوان در جامعه و خانواده و پیشگیری از افسردگی یا بهبود وضعیت روانی بیماران با انجام جراحی زیبایی سینه این نگرانی خانم ها را برطرف کنند.
برخی از افرادی که به‌ دلیل بیماری سرطان پستان مجبور به انجام جراحی زیبایی سینه هستند، ممکن است نسبت به این عمل احساس خوبی نداشته باشند، اما معمولا با گذشت زمان و بعد از انجام عمل زیبایی سینه احساس بهتری نسبت به این تغییرات پیدا می‌ کنند و می توانند با اعتماد به نفس کامل در جامعه حضور یابند.

روش های ترمیم سینه بعد از بهبود سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین سرطان در میان بانوان است؛ یکی از روش های بازسازی سینه پس از درمان سرطان، استفاده از پروتز سینه است. بنابراین لازم است فرد کاندید طی جلسات مشاوره با جراح اندازه و نوع پروتز را براساس شکل و آناتومی بدن انتخاب کند.

زمان مناسب ترمیم سینه بعد از درمان سرطان 

زمان مناسب برای ترمیم سینه به توسعه ی بيماري سرطان پستان و نوع عمل بيمار و همچنين نياز يا عدم نياز بيمار به انجام درمان‌هاي اضافي مانند راديوتراپي بستگي دارد. به عنوان مثال در بيمارانی که تمام سينه ی آنها برداشته می شود و غدد لنفاوي زير بغل نيز درگير بوده‌اند، پس از اتمام جراحی انجام راديوتراپي ضروری است، بنابراین بهتر است که ابتدا درمان‌ها به‌ طور کامل انجام شود و بعد از مدتي که اثرات اشعه روي پوست بیمار از بين رفت، اقدام به جراحی زیبایی سینه نمود.

بازسازي سينه بعد از سرطان

اقدامات قبل از ترمیم سینه با روش پروتز

براي ترمیم سینه با روش پروتز براي اينکه پوست جاي لازم براي ورود پروتز را پيدا کند، لازم است در ابتدا وسيله‌اي به نام متسع کننده زير پوست و عضله سينه‌ قرار بگیرد. هر چند روز یکبار مقداري سرم نمکي داخل آن تزريق مي‌شود که موجب افزايش حجم آن و در نتيجه اتساع پوست مي‌شود و پوست جاي کافي براي قرارگيري يک پروتز سینه مناسب را پيدا خواهد کرد. سپس متسع‌ کننده در طي يک عمل جراحي کوچک خارج می شود و پروتز سینه به جاي آن قرار مي‌گيرد.

عمل باز‌سازی هم‌زمان يا بلافاصله چیست؟

در بيماراني که پس از عمل جراحي برداشتن سينه، نياز به راديوتراپي ندارند، مي‌توان همزمان با برداشتن سينه مقداري از پوست را نگه داشت و پروتز سینه را در محل مناسب جاي داد. به اين روش، “باز‌سازی هم‌زمان” يا “بلافاصله” مي‌گويند.

هزینه عمل زیبایی پستان چقدر است؟

هزینه لیفت سینه، بزرگ کردن و یا کوچک کردن سینه ها حتما در مراجعه حضوری به بیمار گفته خواهد شد. چرا که این نوع عمل ها نیاز به بررسی و معاینه توسط پزشک دارد. هزینه شما با توجه به سطح تجربه جراح، محل کلینیک و بیمه و یا دیگر مسائل موجود از جمله خرید پروتز سینه متفاوت خواهد بود و در مراجعه حضوری با پزشک مشخص خواهد شد.

خوشبختانه اگر جراح شما مدارک مناسب برای کسب تاییدیه جراحی به دلیل پزشکی فراهم کند، اغلب توسط بیمه این جراحی یک درمان ضروری تلقی می شود و بیمه های تکمیلی هزینه آن را تقبل می کنند. برای اطلاع از میانگین هزینه عمل سینه با ما تماس بگیرید.

اطلاعات مطب و نوبت دهی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی

بهترین جراح زیبایی-درمانی سینه در تهران

چنانچه قصد دارید عمل زیبایی و درمانی سینه را انجام دهید به یک متخصص حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید. جراحی که بتواند بدون آسیب زدن به اندام داخلی سینه، این عمل را به بهترین نحو و با ایمنی بالا برای شما انجام دهد.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی، یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص جراحی پستان در کشور هستند که می توانند انواع جراحی سینه را با بهترین کیفیت ممکن برای شما انجام دهند. 

اطلاعات مطب و نوبت دهی

نتیجه گیری

هیچ کدام از انواع جراحی‌ های زیبایی پستان، هیچ ارتباطی با کاهش و یا افزایش ریسک سرطان ندارند. اما توصیه می شود افرادی که بالای 35 سال سن دارند، قبل از انجام جراحی، برای تشخیص ضایعات مشکوک به سرطان، آزمایش ماموگرافی انجام دهند و به صورت مرتب اقدامات غربالگری را پیگیری کنند.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا