مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی

مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی | بهترین جراح لیفت سینه در تهران

مهم ترین مراقبتهای بعد از عمل افتادگی سینه (ماستوپکسی)

بسیاری از خانم ها در اثر بارداری، افزایش یا کاهش وزن، دوران شیردهی و یا روند طبیعی پیری دچار افتادگی سینه می شوند. در این شرایط ممکن است به جراحی لیفت سینه برای بازگرداندن فرم طبیعی سینه نیاز باشد.

لیفت سینه یا بالا کشیدن سینه که در اصطلاح پزشکی، ماستوپکسی نیز گفته می شود، یکی از جراحی های زیبایی سینه است که با هدف بهبود فرم سینه هایی که بنا به هر دلیلی دچار افتادگی شده اند، انجام می گیرد.
در این مقاله مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی، برای عزیزانی که این عمل زیبایی را انجام داده اند توضیح داده شده است تا با رعایت آن ها علاوه بر دستیابی به بهترین و مطلوب ترین نتایج از این جراحی، بتوانند دوران نقاهت خود را نیز به خوبی سپری نمایند.

عمل ماستوپکسی

ماستوپکسی چیست؟

در جراحی لیفت سینه پوست اضافی برداشته می‌شود تا بافت‌های اطراف آن برای تغییر شکل و حمایت از محل جدید سینه، مناسب باشند. لیفت سینه می‌تواند شل شدگی و افتادگی سینه را کاهش دهد و موقعیت نوک سینه و ناحیه تیره اطراف آن (آرئول‌ها) را بالاتر ببرد. اندازه آن‌ها را نیز می‌توان در طول عمل کوچکتر کرد تا تناسب آنها نسبت به موقعیت جدید سینه حفظ شود.
در جراحی لیفت سینه، بسته به نوع آناتومی، شل شدن سینه و خواسته‌های بیمار، جراح ممکن است برای بازگرداندن فرم سینه، پیشنهاد کاشت پروتز سینه یا تزریق چربی را نیز بدهد. در مجموع این عمل حدود سه ساعت طول می‌کشد و تحت بیهوشی عمومی، توسط جراح سینه انجام می‌شود.

نکات و مراقبت های بعد از لیفت سینه

1. بعد از جراحی، ممکن است 1 الی 2 مرتبه حالت تهوع داشته باشید، این اتفاق امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما در صورتی که مکررا این حالت را داشتید حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.
2. در صورت ابتلا به بیماری های گوارشی حتما باید این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید تا ایشان پس از عمل، داروهای مورد نیاز را برای شما تجویز نمایند.
3. مصرف داروهایی که ضد انعقاد خون هستند نظیر ایبوپروفن، وارفارین، آسپرین و غیره ممنوع است و افراد باید از مصرف خودسرانه دارو در این ایام به شدت خودداری نمایند.
4. استفاده از سوتین ماموپلاستی (سوتین طبی) بعد از جراحی، یکی از مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی است که با هدف حفظ موقعیت سینه ها در محل جدید تجویز می شود و باید تا مدتی که پزشک معالج توصیه می کند پوشیدن آن را ادامه دهید.
5. دوش گرفتن اشکالی ندارد. اما برای یک ماه وارد جکوزی، دریا یا دریاچه نشوید.
6. از استراحت مطلق خودداری نمائید و پس از گذشت 24 ساعت از عمل، شروع به آهسته راه رفتن در منزل نمائید.
7. طی ماه های ابتدایی پس از عمل، باید از ایجاد فشار بر روی قفسه سینه و همچنین دست ها پیشگیری کنید؛ بنابراین از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
8. محل برش‌ها را تا حد امکان خشک نگه دارید. اگر قسمتی از محل برش باز شد، با پزشک تماس بگیرید. برش ممکن است در ابتدا “برآمده” یا “خمیده” به نظر برسد، اما همه این‌ها طی چند هفته برطرف می‌شوند. همچنین در صورت ترشح هر گونه مایعی از برش‌ها، با پزشک تماس بگیرید.
9. در صورت خونریزی غیر طبیعی و مشاهده علائم غیر عادی، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟

پس از جراحی می بایست رژیم غدایی خود را با نوشیدن مایعات به میزان فراوان آغاز کنید. نوشیدن مایعات اعم از آب، آب آناناس، آب کرفس، آب پرتقال و به طور کلی ویتامین ث؛ تا 48 ساعت پس از عمل، توصیه می شود و پس از آن، افراد می توانند رژیم غذایی معمولی خود را در پیش بگیرند.
البته بهتر است برای چند روز اول، فقط سوپ‌ها و غذاهای له‌شده‌ای که هضمشان در معده‌تان آسان است بخورید. کم‌کم شروع به خوردن غذا کنید.
همچنین مدتی پس از عمل لیفت سینه باید از خوردن غذاها و مایعات نفاخ همچون شیر و همچنین غذاهای پرچرب خودداری کنید و بیشتر غذاهای حاوی ویتامین و پروتئین را مصرف کنید.

مراقبتهای بعد از کاشت پروتز

مراقبتهای ضروری در صورت کاشت پروتز 

اگر همراه عمل لیفت سینه، کاشت پروتز سینه نیز داشته‌اید رعایت موارد زیر در روند بهبودی کمک کننده است:

1. طبیعی است که ایمپلنت‌ها کمی برآمده و سایز و محلی غیریکنواخت یا تورم داشته باشند. ممکن است برای چند هفته اول بعد از عمل سفت و دردناک باشند. بنابراین نگران اندازه، فرم یا شکل کاشت های خود نباشید. ممکن است یک ماه طول بکشد تا آن‌ها در موقعیت مناسب خود ثابت شوند.

2. درصورتی‌که کاشت پروتز سینه داشته‌اید، در هنگام خوابیدن، سوتین ورزشی بپوشید. این امر برای جلوگیری از حرکت کردن پروتزها به سمت پهلویتان است.

3. پروتز سینه را یک بار در روز، برای یک ماه بعد از عمل ماساژ دهید. انجام این کار در هنگام دوش گرفتن در صبح آسان‌تر است، زیرا آب گرم به شل شدن عضلات کمک می‌کند. سپس این کار را یک‌بار در ماه همراه با BSE (معاینه سینه توسط خودتان) انجام دهید.

4. احساسی مانند شوک الکتریکی یا سوزن سوزن شدن طبیعی است (زیرا اعصاب در حال برگشت به جای قبلی‌شان هستند). پروتزهای سینه 6 هفته تا 3 ماه طول می‌کشد تا کمی افتاده شوند و طبیعی‌تر به نظر برسند. احساس لغزش در زیر پوست سینه در 2-3 هفته از بین می‌رود. معمولاً هر وقت کل تورم برطرف شود، حالت بی‌حسی از بین می‌رود.

5. پروتزهای کاشته شده به تغییرات خود ادامه می‌دهند، نرم‌تر می‌شوند و به یک ظاهر و موقعیت طبیعی می‌رسند. ممکن است در اثر بهبودی عصب‌ها، دچار شوک و لرزهای الکتریکی شوید. صبور باشید و حداقل 6 ماه صبر کنید تا پروتزها کاملاً در محل خود جای بگیرند.

اهمیت دقت در رعایت مراقبتهای بعد از ماستوپکسی

پیروی کردن از همه نکات و مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی برای کسب نتایج بهتر اهمیت زیادی دارد. پزشک قبل از جراحی در خصوص مراقبتهای بعد از لیفت سینه با شما صحبت خواهد کرد تا از کسب نتایج حاصل از جراحی اطمینان حاصل کند.

عدم دقت در رعایت مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی، می تواند منجر به بروز عوارض جبران ناپذیر در افراد گردد؛ از این رو، به آن ها توصیه می شود، در دوران نقاهت، به تمامی توصیه و دستورالعمل های پزشک توجه کرده و به هیچ عنوان، سهل انگاری نکنند. 

سؤالات متداول 

سوالات متداول لیفت سینه

چه موقع می‌توانم بعد از عمل دوش بگیرم؟

پزشک توصیه می‌کند دو روز بعد از عمل جراحی لیفت سینه به حمام بروید. البته باید از قرار گرفتن طولانی مدت در حمام پرهیز کنید. سوتین را درآورید، همه گازهای روی زخم را بردارید (تکه پارچه‌های سفیدی که با استفاده از نوار روی سینه‌ها بسته می‌شوند)، چسب بخیه استری استریپ را برندارید (نوار سفید روی محل بریدگی). مشکلی نیست که آب و صابون به زخم‌ها برسد و آن‌ها را خیس کند. همچنین توصیه می‌شود شخص دیگری در کنارتان باشد تا بتواند به شما کمک کند. وقتی دوش گرفتن تان تمام شد، همه بدنتان را به آرامی خشک کنید. نیازی به قرار دادن نوار یا گاز یا هر چیز دیگری بر روی برش‌ها ندارید. سوتین‌تان را دوباره بپوشید.

آیا باید چسب‌های استری استریپ را بردارم یا پزشک آن‌ها را برمی‌دارد؟ 

پزشک یا پرستار در مراجعه بعدی که یک هفته بعد از عمل است، خواهند گفت که بهترین زمان برای برداشتن چسب‌های استری استریپ تان چه زمانی است. تا آن زمان، تنها پانسمانی که باید بردارید، تکه‌های بزرگی از نوار سفید و گاز هستند و این کار را نیز می‌توانید بعد از 36 ساعت بعد از عملتان انجام دهید.

چه موقع می‌توانم شروع به استفاده از پماد مخصوص اسکار کنم؟ 

پزشک در مراجعه بعدی‌تان که یک هفته بعد از عمل جراحی  است، به شما خواهد گفت که بهترین زمان برای شروع استفاده از  پماد مخصوص اسکار چه زمانی است. همچنین در این جلسه پزشک روند بهبودی شما را بررسی می کند و دیگر توصیه های لازم را به شما می گوید. بعد از اینکه به شما گفتند که میتوانید استفاده از آن را شروع کنید، روزانه دو بار، یک بار در صبح بعد از حمام و یک بار دیگر قبل از خواب، آن را بر روی زخم‌های خود استعمال کنید.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از مهم ترین نکات مراقبتهای بعد از لیفت سینه این است که به هیچ عنوان نباید سینه ها تحت فشار قرار گیرند، لذا از خوابیدن بر روی سینه باید اجتناب کنید. برای هفته اول، پزشک توصیه می‌کند که فقط به پشت بخوابید و سر خود را به کمک چند بالش بالاتر از حد بدن تان قرار دهید، این کار به کاهش تورم کمک می کند. 

چه موقع می‌توانم شنا کنم یا در وان حمام بنشینم؟

پزشک، شنا یا حمام کردن در وان را به مدت شش هفته بعد از عمل جراحی لیفت سینه توصیه نمی‌کند. در شش هفته اول بعد از عمل تنها می‌توانید دوش بگیرید.

جای بخیه ماموپلاستی نی نی سایت

به طور کلی جای بخیه عمل ماموپلاستی در تکنیک‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی یک برش برجسته روی پوست بوده که در ابتدا ممکن است کمی هم ملتهب باشد. به همین دلیل رنگ صورتی یا قرمز دارد. بعد از مدتی زخم جوش می‌خورد و رنگ زخم تیره‌تر می‌شود. همچنین بعد از مدتی هم سطح سایر قسمت‌های پوست خواهد شد. البته برای اینکه آثار تیره جای زخم بخیه از بین برود به مدت زمان بیشتری نیاز است. به طور کلی برش‌هایی که در خط زیر سینه یا چین آن ایجاد می‌شوند، نسبت به برش‌هایی که روی آن ایجاد می‌شوند، کم‌تر مشخص می باشند.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

چه زمانی می‌توانم ورزش را شروع کنم؟

برای هفته اول، پزشک توصیه می‌کند که بیشتر روی استراحت کردن تمرکز کنید و بعد از گذشت یک هفته به شما اجازه می‌دهد تا یک تمرین ورزشی کم‌تحرک مانند پیاده‌روی یا تمرین روی دستگاه اپیلپتیکال یا دوچرخه ثابت با یک تنظیم کم شیب داشته باشید. بعد از شش هفته، با توجه به وضعیت عمومی تان و در صورت صلاحدید پزشک می توانید برنامه روتین ورزشی‌تان همچون شنا و بدنسازی، وزنه برداری، ایروبیک و دویدن را آغاز نمایید.
تمریناتتان را به آرامی و با وزنه های کم شروع کنید، البته اگر آسیب و دردی به شما وارد نمی‌کند.

ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستی

سینه ها تا چند وقت پس از عمل، با تورم روبرو هستند و تدریجا شروع به فروکش کردن می کنند؛ البته لازم به ذکر است که بسته به فیزیولوژی هر بیمار؛ زمان کاهش تورم، متفاوت است. ممکن است تا شش ماه بعد از عمل، بسته به نوع جراحی که انجام داده‌اید، تورم و کبودی در تمام مدت وجود داشته باشد.
جای زخم را در معرض نور آفتاب قرار ندهید و دو بار در روز از پماد رفع اسکار استفاده کنید تا جای زخم روز به روز بهبود یابد. ورم و کبودی با رعایت مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی روزبه‌روز بهتر خواهد شد و مدام شاهد بهبودهایی خواهید بود، به‌ویژه هنگامی‌که یک رژیم غذایی سالم همراه با تمرینات ورزشی روزانه داشته باشید. همچنین مصرف مولتی‌ویتامین‌ها را ادامه دهید، تا سلامت عمومی خود را ارتقا دهید.

هزینه عمل لیفت سینه

هزینه عمل لیفت سینه

در این عمل زیبایی تکنیک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت زمان عمل ماستوپکسی و میزان کار جراح در هر تکنیک متفاوت است. به همین دلیل هزینه آن برای افراد مختلف، متفاوت است. سایر فاکتورهای تأثیرگذار در هزینه عمل لیفت سینه عبارتند از؛

  • میزان بزرگی سینه‌ها
  • داروها و آزمایشات قبل از عمل
  • دستمزد جراح (بسته به نوع تخصص جراح)
  • هزینه های کلینیک یا بیمارستان، اتاق عمل و داروهای مورد استفاده
  • نیاز بیمار به سایر عمل‌های جراحی (در بسیاری از موارد جراحی کوچک کردن سینه به همراه عمل ماستوپکسی یا اصلاح نیپل آرئول انجام می‌شود).
  • وجود یا عدم وجود پستان فرعی زیر بغل  که در صورت وجود، حین عمل جراحی باید برداشته شود.

بنابراین برای تعیین دقیق هزینه جراحی ماستوپکسی لازم است ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه شوید. به عنوان مثال در ماموپلاستی افزایشی چون نیاز به مواد خارجی مثل ژل و پروتز است به هزینه نهایی اضافه می شود. بعد از جلسه مشاوره پزشک هزینه‌ مورد نیاز برای انجام این جراحی را اعلام می کند.

جراحی لیفت سینه در واقع نوعی جراحی حساس به شمار می آید، لذا انتخاب بهترین جراح سینه در تهران می تواند شما را به نتیجه ایده آل برساند، لذا به بهای هزینه اندکی که برخی متخصصین ارائه می دهند سلامت عمومی خود را به خطر نیندازید.

بیشتر کسانی که دنبال لیفت سینه خود هستند دنبال قیمتی ارزان تر هستند و توصیه ما به این عزیزان همیشه این بوده است که سلامتی خود را فدای چند میلیون قیمت ارزان تر نکنند چرا که همان قیمت را بعدا صرف سلامتی خود خواهند کرد.

بهترین فوق تخصص جراح سینه در تهران

مسئله مهم در جراحی های درمانی-زیبایی سینه مراجعه به یک جراح مجرب است. بسیاری از پزشکان این جراحی را در حالی انجام می‌دهند که یا فاقد تخصص در آن هستند یا تجربه کافی برای انجام آن ندارند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی با دانش و تجربه کافی در جراحی سینه، بهترین نتایج را برای بیماران به ارمغان می آورند. همچنین افرادی که قصد انجام لیفت سینه را دارند باید نکات مهم قبل جراحی و مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی را بدانند تا نتایج بسیار خوبی را از عمل به دست بیاورند.

اطلاعات مطب جهت مشاوره رایگان و دریافت نوبت 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا