مراقبتهای بعد از لیفت سینه

مراقبتهای بعد از لیفت سینه | بهترین جراح لیفت سینه در تهران

مهم ترین مراقبتهای بعد از لیفت سینه (ماستوپکسی)

بسیاری از خانم ها در اثر بارداری، افزایش یا کاهش وزن، دوران شیردهی و یا روند طبیعی پیری دچار افتادگی سینه می شوند. در این شرایط ممکن است به جراحی لیفت سینه برای بازگرداندن فرم طبیعی سینه نیاز باشد.

لیفت سینه یا بالا کشیدن سینه که در اصطلاح پزشکی، ماستوپکسی نیز گفته می شود، یکی از جراحی های زیبایی سینه است که با هدف بهبود فرم سینه هایی که بنا به هر دلیلی دچار افتادگی شده اند، انجام می گیرد.
در این مقاله مراقبتهای بعد از لیفت سینه، برای عزیزانی که این عمل زیبایی را انجام داده اند توضیح داده شده است تا با رعایت آن ها علاوه بر دستیابی به بهترین و مطلوب ترین نتایج از این جراحی، بتوانند دوران نقاهت خود را نیز به خوبی سپری نمایند.

لیفت سینه یا ماستوپکسی

لیفت سینه یا ماستوپکسی چیست؟

در جراحی لیفت سینه پوست اضافی برداشته می‌شود تا بافت‌های اطراف آن برای تغییر شکل و حمایت از محل جدید سینه، مناسب باشند. لیفت سینه می‌تواند شل شدگی و افتادگی سینه را کاهش دهد و موقعیت نوک سینه و ناحیه تیره اطراف آن (آرئول‌ها) را بالاتر ببرد. اندازه سینه ها را نیز می‌توان در طول عمل کوچکتر کرد تا تناسب آنها نسبت به موقعیت جدید سینه حفظ شود.
در جراحی لیفت سینه، بسته به نوع آناتومی، شل شدن سینه و خواسته‌های بیمار، جراح ممکن است برای بازگرداندن فرم سینه، پیشنهاد کاشت پروتز سینه یا تزریق چربی را نیز بدهد. در مجموع این عمل حدود سه ساعت طول می‌کشد و تحت بیهوشی عمومی، توسط جراح سینه انجام می‌شود.

زمان بازگشت به محل کار بعد از جراحی ماموپلاستی

نکات و مراقبتهای بعد از لیفت سینه

پیروی کردن از همه نکات و مراقبتهای بعد از لیفت سینه برای کسب نتایج بهتر اهمیت زیادی دارد. پزشک قبل از جراحی در خصوص مراقبتهای بعد از لیفت سینه با شما صحبت خواهد کرد تا از کسب نتایج حاصل از جراحی اطمینان حاصل کند.

  • بعد از جراحی، ممکن است 1 الی 2 مرتبه حالت تهوع داشته باشید، این اتفاق امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما در صورتی که مکررا این حالت را داشتید حتما باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • مصرف داروهایی که ضد انعقاد خون هستند نظیر ایبوپروفن، وارفارین، آسپرین و غیره ممنوع است و افراد باید از مصرف خودسرانه دارو در این ایام به شدت خودداری نمایند.
  • به مدت یک ماه، سوتین‌هایی که در زیرشان سیم دارد نپوشید. بعد از گذشت یک ماه، می‌توانید هر سوتینی را که دوست دارید بپوشید. 
  • دو روز بعد از جراحی سینه می توانید حمام بروید.
  • برای یک ماه وارد جکوزی، دریا یا دریاچه نشوید.
  • از استراحت مطلق خودداری نمائید و پس از گذشت 24 ساعت از عمل، شروع به آهسته راه رفتن در منزل نمائید.
  • طی ماه های ابتدایی پس از عمل، از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • تمام داروهایی که برای شما تجویز شده است بسیار مهم هستند. لطفاً همه دستورالعمل‌های دارو را با دقت بخوانید.
  • فعالیت بیش‌ازحد می‌تواند باعث خونریزی شود، بنابراین بسیار مراقب باشید. برای هفته اول، تا حد ممکن در خانه بمانید و فقط برای موارد ضروری بیرون بروید. 
  • در صورت خونریزی غیر طبیعی و مشاهده علائم غیر عادی، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  • تاریخ مراجعه یک هفته بعد خود را که یک ویزیت بسیار مهمی است به یاد داشته باشید. در این جلسه پزشک روند بهبودی شما را بررسی می کند و دیگر توصیه های لازم را به شما می گوید.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

ورزش بعد از عمل ليفت سينه

پزشک در مراجعه‌ی یک هفته بعد از عمل جراحی لیفت سینه، به شما خواهد گفت که بهترین زمان برای شروع ورزش چه زمانی است.
برای هفته اول، پزشک توصیه می‌کند که بیشتر روی استراحت کردن تمرکز کنید. بعد از گذشت 2 الی 3 هفته پس از عمل انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی بلامانع است. با توجه به وضعیت عمومی تان و در صورت صلاحدید پزشک می توانید 3 ماه بعد از عمل، فعالیت های ورزشی سنگین همچون شنا و بدنسازی را آغاز نمائید. تمریناتتان را به آرامی و با وزنه های کم شروع کنید، البته اگر آسیب و دردی به شما وارد نمی‌کند. بعد از شش هفته، پزشک به شما اجازه خواهد داد تا برنامه روتین ورزشی‌تان از جمله وزنه برداری، ایروبیک و دویدن را از سر بگیرید. 

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم؟

پس از جراحی می بایست رژیم غذایی خود را با نوشیدن مایعات اعم از آب، آب آناناس، آب کرفس، آب پرتقال و به طور کلی ویتامین ث به میزان فراوان آغاز کنید. پس از آن، افراد می توانند رژیم غذایی معمولی خود را در پیش بگیرند. برای چند روز اول، فقط سوپ‌ها و غذاهای له‌شده‌ای که هضمشان در معده‌تان آسان است بخورید. 

مدتی پس از عمل لیفت سینه باید از خوردن غذاها و مایعات نفاخ همچون شیر و همچنین غذاهای پرچرب خودداری کنید و بیشتر غذاهای حاوی ویتامین و پروتئین را مصرف کنید. 

سوتین ماموپلاستی چیست؟

یکی از مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی، استفاده از سوتین ماموپلاستی (سوتین طبی) است که با هدف حفظ موقعیت سینه ها در محل جدید تجویز می شود و باید تا مدتی که پزشک معالج توصیه می کند پوشیدن آن را ادامه دهید.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از مهم ترین نکات مراقبتهای بعد از لیفت سینه این است که به هیچ عنوان نباید سینه ها تحت فشار قرار گیرند، لذا از خوابیدن بر روی سینه باید اجتناب کنید و فقط به پشت بخوابید و سر خود را به کمک چند بالش بالاتر از حد بدن تان قرار دهید. این کار به کاهش تورم کمک کند.

عوارض بعد از عمل ليفت سينه

عدم دقت در رعایت مراقبتهای بعد از عمل ماستوپکسی، می تواند منجر به بروز عوارض جبران ناپذیر در افراد گردد؛ از این رو، به آن ها توصیه می شود، در دوران نقاهت، به تمامی توصیه ها و دستورالعمل های پزشک توجه کرده و به هیچ عنوان، سهل انگاری نکنند. 

مراقبتهای بعد از جراحی پروتز سینه

مراقبتهای ضروری در صورت کاشت پروتز 

اگر همراه عمل لیفت سینه، کاشت پروتز سینه نیز داشته‌اید رعایت موارد زیر در روند بهبودی کمک کننده است:

طبیعی است که ایمپلنت‌ها کمی برآمده و سایز و محلی غیریکنواخت یا تورم داشته باشند. ممکن است برای چند هفته اول بعد از عمل سفت و دردناک باشند. بنابراین نگران اندازه، فرم یا شکل کاشت های خود نباشید. ممکن است یک ماه طول بکشد تا آن‌ها در موقعیت مناسب خود ثابت شوند.

درصورتی‌که کاشت پروتز سینه داشته‌اید، در هنگام خوابیدن، سوتین ورزشی بپوشید. این امر برای جلوگیری از حرکت کردن پروتزها به سمت پهلویتان است.

پروتز سینه را یک بار در روز، برای یک ماه بعد از عمل ماساژ دهید. سپس این کار را یک‌بار در ماه همراه با BSE (معاینه سینه توسط خودتان) انجام دهید.

احساسی مانند شوک الکتریکی یا سوزن سوزن شدن طبیعی است (زیرا اعصاب در حال برگشت به جای قبلی‌شان هستند). پروتزهای سینه 6 هفته تا 3 ماه طول می‌کشد تا کمی افتاده شوند و طبیعی‌تر به نظر برسند. احساس لغزش در زیر پوست سینه در 2-3 هفته از بین می‌رود. معمولاً هر وقت کل تورم برطرف شود، حالت بی‌حسی از بین می‌رود.

پروتزهای کاشته شده به تغییرات خود ادامه می‌دهند، نرم‌تر می‌شوند و به یک ظاهر و موقعیت طبیعی می‌رسند. ممکن است در اثر بهبودی عصب‌ها، دچار شوک و لرزهای الکتریکی شوید. صبور باشید و حداقل 6 ماه صبر کنید تا پروتزها کاملاً در محل خود جای بگیرند.

سؤالات متداول 

 

ورم سینه بعد از لیفت تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟ 

سینه ها تا چند وقت پس از عمل، با تورم روبرو هستند و تدریجا شروع به فروکش کردن می کنند؛ البته بسته به فیزیولوژی هر بیمار؛ زمان کاهش تورم، متفاوت است. ممکن است تا 3 ماه بعد از عمل، بسته به نوع جراحی که انجام داده‌اید، تورم و کبودی در تمام مدت وجود داشته باشد.
جای زخم را در معرض نور آفتاب قرار ندهید و دو بار در روز از پماد رفع اسکار استفاده کنید تا جای زخم روز به روز بهبود یابد. ورم و کبودی با رعایت مراقبتهای بعد از لیفت سینه روزبه‌روز بهتر خواهد شد، به‌ویژه هنگامی‌که یک رژیم غذایی سالم همراه با تمرینات ورزشی روزانه داشته باشید. همچنین مصرف مولتی‌ویتامین‌ها را ادامه دهید، تا سلامت عمومی خود را ارتقا دهید.

آیا باید چسب‌های استری استریپ را بردارم یا پزشک آن‌ها را برمی‌دارد؟ 

پزشک یا پرستار در مراجعه بعدی که یک هفته بعد از عمل است، خواهند گفت که بهترین زمان برای برداشتن چسب‌های استری استریپ تان چه زمانی است. تا آن زمان، تنها پانسمانی که باید بردارید، تکه‌های بزرگی از نوار سفید و گاز هستند و این کار را نیز می‌توانید بعد از 36 ساعت بعد از عملتان انجام دهید.

چه موقع می‌توانم بعد از عمل لیفت سینه دوش بگیرم؟

پزشک توصیه می‌کند دو روز بعد از عمل جراحی لیفت سینه به حمام بروید. وقتی برای اولین بار بعد از عمل به حمام می‌روید، باید یکی از اعضای خانواده یا یک دوست در کنارتان باشد تا در صورت احساس سرگیجه یا ضعف به شما کمک کند. همه گازهای روی زخم را بردارید (تکه پارچه‌های سفیدی که با استفاده از نوار روی سینه‌ها بسته می‌شوند)، چسب بخیه استری استریپ را برندارید (نوار سفید روی محل بریدگی). مشکلی نیست که آب و صابون به زخم‌ها برسد و آن‌ها را خیس کند. نیازی به قرار دادن نوار یا گاز یا هر چیز دیگری بر روی برش‌ها ندارید.

چه موقع می‌توانم شروع به استفاده از پماد مخصوص اسکار کنم؟ 

پزشک در مراجعه بعدی‌تان که یک هفته بعد از عمل جراحی  است، به شما خواهد گفت که بهترین زمان برای شروع استفاده از  پماد مخصوص اسکار چه زمانی است. بعد از اینکه به شما گفتند که میتوانید استفاده از آن را شروع کنید، روزانه دو بار، یک بار در صبح بعد از حمام و یک بار دیگر قبل از خواب، آن را بر روی زخم‌های خود استعمال کنید.

چه موقع می‌توانم شنا کنم یا در وان حمام بنشینم؟

پزشک، شنا یا حمام کردن در وان را به مدت شش هفته بعد از جراحی لیفت سینه توصیه نمی‌کند. در شش هفته اول بعد از عمل تنها می‌توانید دوش بگیرید.جراحی همزمان لیفت و پروتز سینه

لیفت سینه به همراه پروتز سینه

حتما می‌دانید که پروتزهای سینه از جنس سالین و سیلیکون، بسیار رایج و کاربردی هستند. این پروتزها داخل بافت سینه قرار می‌گیرند، حجم بیشتری در سینه شما ایجاد می‌کنند و فرم ایستاده آن را تقویت می کنند. اگر می خواهید ظاهر سینه‌تان خوش فرم و جوان به‌ نظر برسد، باید عمل بالا بردن سینه را همراه با پروتز سینه انجام دهید. در همین باره میتوانید مقاله پروتزپکسی را مطالعه کنید.
البته درصورتی که افتادگی سینه شما بسیار کم باشد، می‌توانید با استفاده از یک پروتز با سایز مناسب، بدون انجام لیفت سینه، شاهد بالا رفتن سینه‌ها و خوش فرم ماندن آن‌ها باشید.

درد بعد از عمل ماموپلاستی

آیا عمل ليفت سينه درد دارد؟ نی نی سایت

تمامی بیماران پس از هر نوع جراحی تا مدت زیادی در محل زخم، احساس درد می کنند. لیفت سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. میزان درد با توجه به بدن و آستانه درد هر فرد متفاوت است؛ بنابراین نمی توان دقیق گفت که هر فرد چه میزان درد خواهد داشت. تا ۱۰ روز پس از جراحی سینه به دلیل تورم و التهاب سینه ها بیمار ممکن است بیشترین مقدار درد را تجربه کند. بعد از این مدت درد به تدریج کاهش پیدا کرده و تا هفته سوم پس از جراحی سینه به صورت دردهای پراکنده در سینه احساس می شود. همچنین بیمار تا دو هفته پس از جراحی سینه، ممکن است در سینه های خود احساس کوفتگی و بی حسی نیز داشته باشد.
بنابراین بیمار ممکن است بسته به شرایط بدنی، بین یک تا دو هفته پس از جراحی سینه احساس درد داشته باشد. در برخی از بیماران ممکن است این دوره بیشتر شود.
جراح متخصص زیبایی برای کاهش درد و التهاب سینه ها برای بیمار مسکن تجویز می کند و بیمار در صورت غیر قابل تحمل بودن درد می تواند از آن ها استفاده کند.

به طور کلی می توان گفت جراحی سینه به عنوان یک روش کم خطر برای اصلاح فرم و شکل ظاهری سینه ها می باشد که مانند دیگر روش های جراحی حتی تزریق چربی سینه می تواند دردناک باشد اما این درد قابل کنترل است و تا پایان دوره نقاهت به تدریج کمتر شده و از بین می رود و اگر زیر نظر جراح متخصص زیبایی انجام شود جای نگرانی ندارد.

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند که دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک
 فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

بهترین جراح سینه در تهران

بهترین جراح لیفت سینه در تهران

مسئله مهم در جراحی های درمانی-زیبایی سینه مراجعه به یک جراح مجرب است. بسیاری از پزشکان این جراحی را در حالی انجام می‌دهند که یا فاقد تخصص در آن هستند یا تجربه کافی برای انجام آن ندارند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی با دانش و تجربه کافی در جراحی سینه، بهترین نتایج را برای بیماران به ارمغان می آورند. همچنین افرادی که قصد انجام لیفت سینه را دارند باید نکات مهم قبل جراحی و مراقبتهای بعد از لیفت سینه را بدانند تا نتایج بسیار خوبی را از عمل به دست بیاورند.

اطلاعات مطب جهت مشاوره رایگان و دریافت نوبت 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا