عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده

عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده

عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده

سینه‌هایی که نسبت به اندازه بدن بیش از حد بزرگ هستند، یکی از دلایل مکرر کمردرد و گردن درد هستند. علاوه بر این، احتمال بثورات و عفونت در چین های زیر سینه، اختلال در خواب و شرکت در فعالیت های خاص ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. خوشبختانه عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده که با عنوان کوچک کردن سینه شناخته می شود، نتایج خوبی در کاهش این مشکلات دارد.

فیلم جراحی کوچک کردن سینه

تکنیک عمل جراحی ماموپلاستی

تکنیک های عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده بسته به اندازه و شکل سینه، مقدار بافتی که باید برداشته شود و عوامل دیگری مانند جای زخم یا نیاز به شیردهی در آینده متفاوت است.
روش های رایج شامل:

  1. برش لنگر: تکنیک لنگر یا T معکوس در اطراف بالای هاله، به سمت پایین و در سراسر قسمت تحتانی سینه گسترش می یابد. در تکنیک متداول لنگر، نوک پستان و هاله‌ آرئول متصل می‌مانند و پس از برداشتن بافت زیرین، سینه به سمت بالا به موقعیت جدیدی منتقل می‌شود. 
  2. برش عمودی: روش برش عمودی در اطراف بالای هاله با یک برش v شکل در خط وسط سینه گسترش می یابد.
  3. پیوند آزاد نوک پستان: پیوند آزاد نوک پستان، نوک پستان و آرئول را برداشته و پس از برداشتن بافت، آن را در قسمت بالاتری از پستان جایگزین می‌کند.
  4. لیپوساکشن: لیپوساکشن همچنین می تواند به تنهایی یا در ترکیب با روش دیگری برای برداشتن چربی اضافی از سینه در افراد خاص مورد استفاده قرار گیرد. 

نحوه عمل ماموپلاستی

عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده چگونه انجام می شود؟

برش هایی در امتداد خطوط از قبل مشخص شده ایجاد می شود و پوست اضافی برداشته می شود. در مرحله بعد، بخش هایی از چربی زیرین و بافت غدد برداشته می شود. نوک سینه ها و آرئول ها که به خون و منابع عصبی اصلی خود متصل می مانند، به موقعیت های جدید خود در مکانی بالاتر منتقل می شوند. در مرحله بعد، پوست زیر آرئول ها به هم نزدیک شده و با بخیه های جذبی بسته می شود تا سینه های کوچکتر جدید شکل بگیرد.
برخی از جراحان بخیه های خارجی را نیز در امتداد برش قرار می دهند. قبل از بستن کامل برش، ممکن است درن در هر سینه قرار داده شود تا در حین بهبودی، مایعات و خون آبه اضافی خارج شوند که معمولا قبل از ترخیص خارج می شود. نوار یا باند جراحی روی سینه‌ها گذاشته می‌شود و معمولاً بعد از چند روز استفاده از سوتین ماموپلاستی تجویز می شود که به حفظ شکل سینه‌ ها در حین بهبودی کمک می‌کند.

زمان بازگشت به محل کار بعد از عمل ماموپلاستی کاهنده

آیا عمل ماموپلاستی خطرناک است؟

عمل کوچک کردن سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و به طور متوسط ​​2 ساعت طول می کشد. پس از عمل شما باید یک شب در کلینیک یا بیمارستان بمانید. با پیروی از دستورات پزشک و رعایت مراقبتهای بعد از عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده هیچ خطری بیمار را تهدید نمی کند.

مزایای کوچک کردن سینه

مزایای عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده

غربالگری یکی از ارکان مهم در تشخیص به موقع بیماری های پستان می باشد و یکی از تنها روش هایی است که می توان به وسیله آن بیماری های پستان را در مراحل اولیه تشخیص داد و از بروز هر گونه بیماری در سینه جلوگیری کرد.
یکی از روش های بسیار مهم غربالگری پستان، انجام خود آزمایی ماهیانه پستان ها در منزل و مراجعه به موقع به جراح سینه با مشاهده هر گونه توده برجسته در سینه می باشد. خانم هایی که سینه های بزرگی دارند معمولا خودآزمایی پستان برای آنها بسیار دشوار است. با کوچک کردن سینه ها خودآزمایی پستان راحت تر انجام می شود.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

افرادی که عمل ماموپلاستی انجام می دهند، باید به گونه ای بخوابند که هیچگونه فشاری روی سینه ها وارد نشود. خوابیدن به شکل نادرست ممکن است موجب بروز عوارضی جدی شود که این عوارض یا جبران ناپذیر هستند و یا عمل مجدد سینه را ضرورت می بخشد. برخی عوارض احتمالی عبارتند از:

  • افزایش تورم
  • تغییر شکل سینه ها
  • طولانی شدن دوره نقاهت
  • به هم ریختن تقارن سینه ها

حس نوک سینه پس از جراحی

گاهی بعد از عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده فردی حس نوک سینه خوبی داشته و فرد دیگری ندارد و هیچ ابزاری برای ارزیابی آن وجود ندارد که بررسی شود پس از جراحی به چه صورت خواهد بود.
در نهایت بگوییم، قبل و بعد از جراحی سینه نمی توان ارزیابی نمود که حس سینه به چه صورت خواهد شد؛ لذا تمامی افراد بایستی در نظر داشته باشند احتمال دارد حس نوک سینه آن‌ها کاهش یابد.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

بهترین طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

بدن شما بسیاری از اقدامات درمانی خود را در هنگام خواب انجام می دهد. بنابراین مهم است که خواب خوب شب را در اولویت قرار دهید. خوابیدن به پشت و روی کمر، بهترین نوع خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی محسوب می شود. در هنگام خواب بهتر است با قرار دادن بالش زیر سر و کتف، سینه ها را کمی بالاتر از بدن نگه دارید زیرا تورم را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد.

آیا جای بخیه عمل ماموپلاستی ماندگار است؟

خطوط برش دائمي هستند وليكن غالبا كمرنگ شده و با گذشت زمان بطور چشمگيري بهبود مي يابند و جای زخم‌های شما با گذشت زمان به میزان قابل توجهی محو می‌شوند. مشكلي كه در جراحي بسيار شايع است عدم قرينگي دو سينه پس از جراحي مي باشد كه بدليل دقيق نبودن خطوط برش ابتدايي و هم چنين ندانستن اين كه از هر سينه به چه مقدار بافت و غدد چربي بايد كاسته شود تا به فرم ايدآل برسند پيش مي آيد. البته در صورت مراجعه به دکتر امیرپاشا ابراهیمی که از دانش، تحربه و مهارت کافی برخوردار است عدم قرینگی و عوارض جانبی را تجربه نخواهید کرد.

اقدامات قبل از عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده

  • در جلسه مشاوره کاملاً انتظارات خود را مطرح کنید و هر سؤالی در خصوص فرایند جراحی، ریسک ها و مزایای آن دارید از پزشک خود بپرسید.
  • قبل از انجام عمل ماموپلاستی انجام آزمایشات ماموگرافی، سونوگرافی پستان و آزمایشات کامل خون به منظور کسب اطمینان از مناسب بودن فرد به عنوان کاندیدای جراحی توصیه می شود.
  • در صورتی که اضافه وزن دارید، سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم حتماً خود را به وزن ایده آل برسانید، زیرا ماموپلاستی در افراد چاق نتایج مطلوبی به همراه ندارد و معمولاً توصیه نمی شود.
  • بین چهار الی شش هفته قبل از انجام عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده مصرف دخانیات را کاملاً قطع کنید زیرا مصرف سیگار و قلیان می تواند باعث کبودی و سیاهی زخم های جراحی شود.
  • قبل از عمل از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های دارویی خودداری کنید.

مراقبتهای بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی 

ماموپلاستی که به منظور کاهش سایز سینه، زیبایی و تناسب اندام بانوان انجام می گیرد، یک عمل تهاجمی است. یکی از عوامل تاثیر گذار در نتیجه مثبت عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده و رسیدن به بهبودی بعد از عمل، انجام صحیح مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی (لیفت، کوچک یا بزرگ کردن سینه) است که عبارتند از:

  • پرهیز از انجام فعالیت های سنگین
  • تعویض مرتب بانداژ و تمیز نگه داشتن زخم
  • پرهیز از اعمال هرگونه فشار به سینه ها
  • پرهیز از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و…
  • از انجام ورزش های شدید (مانند دویدن یا پریدن) خودداری کنید.
  • پرهیز از استحمام تا دو روز، چرا که خطر عفونت را افزایش می دهد.
  • طبق توصیه پزشک تا 6 هفته پس از عمل از سوتین های طبی یا نیم تنه های ورزشی استفاده کنید.
  • طبق دستور پزشک برای کاهش درد پس از عمل می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید.
  • شروع پیاده روی آرام پس از گذشت چند روز از عمل. این کار لخته شدن خون را پس از جراحی کاهش می دهد، به علاوه از سفتی و درد در یک وضعیت جلوگیری می کند.

درد بعد از عمل ماموپلاستی

به مقدار کافی استراحت کنید. هنگامی که به خواب می روید، بدن شما به حالت التیام می رود و بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند. در هنگام خواب جریان خون به بافت‌ ها افزایش می‌یابد و اکسیژن و مواد مغذی را به مناطق آسیب‌ دیده می‌رساند تا بهبودی را تحریک کند. همچنین در این زمان هورمون ‌های رشد که ترمیم بافت را تحریک می‌کنند و پرولاکتینی که التهاب را تنظیم می‌کند، آزاد می‌شوند. استراحت کافی و مناسب به کاهش درد نیز کمک می کند.

فرم سینه پس از عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده

فرم سینه پس از عمل جراحی ماموپلاستی كاهنده

بافت سینه افراد با یکدیگر متفاوت است و افراد نباید بافت و فرم سینه خود را با دیگری مقایسه کنند. فرم سینه پس از جراحی بسته به جنس پوست، جنس بافت سینه و شکل سینه تعیین می‌شود. قابل توجه است که جراح پستان نقش بسزایی در نتیجه جراحی خواهد داشت و نتیجه جراحی بسته به مهارت و تجربه پزشک متغیر خواهد بود.
ممکن است برخی از سینه‌ها تا سالیان طولانی فرم گرد آن حفظ شود اما برخی دیگر از سینه‌ها پس از جراحی با چاقی و لاغری با تغییر فرم مواجه شوند که به دلیل بافت چربی سینه می‌باشد.

اکثر بیماران معمولاً با کاهش درد کمر، شانه و گردن، بهبود توانایی شرکت در فعالیت‌های بدنی و ظاهری جدید با سینه‌های کوچک‌تر و خوش فرم‌تر، رضایت بالایی را تجربه می‌کنند.

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

بعد از جراحی کوچک یا بزرگ کردن سینه، تورم کاملا طبیعی است  و به مرور زمان کاهش می یابد. این ورم، ممکن است باعث شود فرم سینه‌تان چندان دلخواه نباشد، اما نگران نباشید. بعد از کاهش تورم، سینه به فرم ایده‌آل شما نزدیک می‌شود. در بیشتر مواقع، دو ماه ابتدایی بعد از انجام جراحی، تورم در شدیدترین حالت خود است و با گذشت زمان، به مرور کاهش پیدا می‌کند.

درن بعد از عمل ماموپلاستی

درن بعد از عمل ماموپلاستی 

درن‌ها لوله‌هایی هستند که در ناحیه جراحی شده گذاشته می‌شود تا تخلیه خون از طریق این لوله‌ها به آسانی انجام شود. جراحان سینه به مدت 24 ساعت از این درن‌ها پس از جراحی استفاده می‌کنند. هنگامی که فردی جراحی بازسازی پستان را انجام داده است استفاده از این درن‌های جراحی به مدت دو هفته ضروری است.
گاهی اوقات افرادی هستند که از درن‌های جراحی واهمه دارند اما بایستی بدانید که درن‌ها لوله‌های قابل انعطاف هستند و کشیدن آن ها به هیچ عنوان درد ندارد.

اگر درن های جراحی وجود داشته باشد، آنها به همراه هر بانداژی احتمالاً پس از یک یا دو روز برداشته می شوند و بخیه های بیرونی پس از یک تا دو هفته برداشته می شوند.

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

اگر ورزشکار هستید و یا می‌خواهید بعد از عمل، ورزش را شروع کنید، باید کمی صبر داشته باشید. یک ماه بعد از عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده، می‌توانید ورزش های سبک و هوازی را انجام دهید. حداقل ۳ الی ۴ ماه بعد از جراحی، بهتر است ورزش سنگین نکنید.

عوارض ماموپلاستی چیست؟

جراحی سینه نیز مانند دیگر عمل های جراحی می تواند دارای عوارض بعد از عمل باشد. از این رو پزشکی که برای ماموپلاستی انتخاب می کنید باید دارای سابقه درخشان، تجربه و مهارت کافی در این زمینه باشد. پزشکی با تجربه می داند که چگونه عمل را با بهترین روش ها و کمترین عوارض برای افراد انجام دهد.
یکی از عوارض شایع که ممکن است بعد از Mammaplasty در افراد ایجاد شود واکنش به داروهای بیهوشی، تورم و قرمزی در سینه است. البته این عارضه بعد از چند روز و تا یک هفته از بین می رود. 
برخی دیگر از عوارض نیز وجود دارند که در صورت انتخاب پزشک بی تجربه و عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی اتفاق می افتد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1.   نکروز چربی
  2.   ناتوانی در شیردهی
  3.   رعایت نکردن تقارن در سینه ها
  4.   امکان از دست دادن نوک پستان
  5.   سفت شدن بیش از حد سینه ها
  6.   ایجاد رگ های خونی در بافت سینه
  7.   ایجاد خونریزی در زخم های ایجاد شده
  8.   ایجاد ترومبوز وریدی و یا عوارض قلبی
  9.   آسیب به ساختار عصبی بافت های سینه
  10.   ایجاد حساسیت به نخ بخیه و یا چسب های مورد استفاده بعد از ماموپلاستی

بهترین جراح سینه در تهران

معرفی بهترین جراح سینه در تهران

دکتر امیرپاشا ابراهیمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان با به کارگیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا، انواع جراحی‌های زیبایی سینه از جمله ماموپلاستی را به بهترین نحو، بدون هیچ گونه عوارضی برای مراجعین انجام می دهند. با مراجعه به دکتر امیرپاشا ابراهیمی دیگر نگران عوارض جانبی نخواهید بود و در زمانی مناسب به نتایج دلخواه خود خواهید رسید.
عزیزانی که در خصوص عمل های زیبایی-درمانی سینه سوالاتی دارند می توانند جهت مشاوره رایگان مراجعه نمایند تا راهنمایی های لازم انجام شود. فراموش نکنید که انتخاب پزشک مجرب و با تجربه نقش بسزایی در کیفیت درمان دارد.

اطلاعات مطب جهت نوبت دهی 

نتیجه گیری

در انتخاب جراح سینه نهایت دقت را داشته باشید. برخی از خانم ها به دکتر امیرپاشا ابراهیمی مراجعه می کنند که دچار آسیب در غدد شیری و یا نوک سینه شده اند که نیاز به جراحی دوم دارند. بنابراین مراجعه به پزشک متخصص که دانش و مهارت کافی را در این زمبنه دارد را فراموش نکنید.

برای خوش اندام شدن وقت بگذارید، تحقیق کنید، جرات پیدا کنید و در آخر عمل جراحی ماموپلاستی کاهنده را انجام دهید. هیچ کسی تنها با فکر کردن به آن زیبا و خوش فرم نمی شود.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا