عمل جراحی سینه

پاسخ به رایج ترین سوالات درباره عمل جراحی سینه

هر آنچه درباره ی عمل جراحی سینه باید بدانید.

عمل جراحی سینه به علت های مختلفی صورت می گیرد. برخی از آنها با هدف زیبایی و برای بهبود ظاهر سینه ها انجام می شوند، مانند جوانسازی سینه، بزرگ و کوچک کردن اندازه آنها و یا بازسازی سینه و برخی دیگر برای اهداف درمانی از جمله درمان سرطان سینه انجام می شوند.
در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به تمام جراحی های سینه بپردازیم و به سوالات رایج در این باره پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

عمل جراحی سینه

عمل جراحی سینه چیست؟

جراحی سینه هم برای خانم ها و هم برای آقایان انجام می شود. انواع مختلفی از این جراحی وجود دارد که برخی برای اهداف درمانی و برخی برای اهداف زیبایی صورت می گیرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی سینه با هدف درمانی:

1. جراحی سرطان سینه: در این جراحی که با عنوان های لامپکتومی و ماستکتومی انجام می شوند بخشی از سینه یا کل بافت سینه برداشته می شود تا توده و سلول های سرطانی از سینه خارج شوند. در این عمل ها ممکن است بخشی از غدد لنفاوی نزدیک سینه هم برداشته شوند.
2. جراحی پیشگیرانه (ماستکتومی): گاهی اوقات لازم است تا برای پیشگیری از بروز سرطان سینه، قبل از شروع بیماری کل سینه تخلیه شود.
3. حذف کردن تومورهای غیرسرطانی: بعضی از توده های غیرسرطانی مانند کیست ها، فیبروادنوم ها و… داخل سینه هستند که ممکن است نیاز باشد طی جراحی برداشته شوند.

4. کاهش حجم سینه: در این عمل بخشی از بافت حجمی سینه برداشته می شود تا اندازه و حجم سینه کاهش پیدا کند؛ البته این عمل هم جنبه درمانی و هم جنبه زیبایی دارد.
بزرگ بودن سینه، به مرور زمان، درد در ناحیه‌ی کمر، گردن و شانه را ایجاد می‌کند که می تواند به سلامت جسمی و روحی خانم ها آسیب وارد کند.

در حال حاضر عمل ماموپلاستی کاهشی که توسط پزشک جراح انجام می شود برای افرادی که دارای سینه های بزرگ هستند و از بزرگی سایز سینه خود رنج می برند انجام می شود. عمل ماموپلاستی کاهشی می تواند باعث تناسب اندام و افزایش اعتماد به نفس در بانوان شود. 

فیلم جراحی کوچک کردن سینه

جراحی سینه با هدف زیبایی:

1. بازسازی سینه: این عمل بیشتر بعد از جراحی های درمانی سینه صورت می پذیرد و در افرادی که بر اثر سرطان سینه بخشی و یا هر دو سینه ی خود را از دست داده اند انجام می شود. 
پزشک جراح، سینه را با ظاهر، خط و حجم دلخواه و متناسب بازسازی می کند. همچنین نوک پستان و آرئولا نیز بازسازی می شوند که بخش مهم و حساسی از پروسه‌ی بازسازی سینه است و باعث می‌شود که نتایج بازسازی سینه‌ها تا حدود بسیار زیادی طبیعی باشد. اما متاسفانه احساس طبیعی پستان و عملکرد طبیعی پستان، مانند شیردهی، معمولاً وقتی عصب های حسی یا غدد و مجاری شیری برداشته شده یا به طور قابل توجهی آسیب دیده باشند، قابل احیا نیستند.

2. بزرگ کردن سینه (ماموپلاستی افزایشی): این عمل زیبایی سینه جهت افزایش حجم سینه ها با استفاده از پروتز انجام می شود. البته افزایش سایز سینه بدون جراحی با تزريق چربي به سينه نیز امکان پذیر است.
3. کوچک کردن سینه: طی این عمل اندازه و حجم سینه ها کم می شود تا زیبایی سینه ها افزایش یابد.
4. لیفت سینه‌ (ماستوپکسی): افزایش سن، بارداری، دوران شیردهی و افزایش یا کاهش وزن، همه می‌توانند باعث افتادگی سینه ها شوند که با لیفت سینه می توان
افتادگی و پتوز سینه را برطرف کرد.

لیفت سینه

لیفت سینه چگونه انجام می شود؟

در عمل ماستوپکسی یا لیفت سینه‌ها، شل شدگی و افتادگی سینه‌ها برطرف می‌شود. میزان شل‌شدگی پوست سینه و افتادگی بافت آن در زنان مختلف فرق می‌کند و ممکن است بسیار خفیف، متوسط و یا شدید باشد. پزشک جراح بعد از ارزیابی وضعیت سینه‌ها، تکنیک مناسب برای انجام جراحی پستان را انتخاب می کند.
تکنیک های مختلفی برای عمل ماستوپکسی استفاده می شود که با توجه به نوع جراحی زیبایی، میزان برش و جای جراحی متفاوت است. هر تکنیک شامل ایجاد برش در داخل یا اطراف سینه، برداشتن بافت و پوست اضافی، تغییر شکل مجدد سینه و لیفت آن است و در آخر در صورت نیاز، سایز و موقعیت نوک سینه نیز تغییر می کند.
این عمل در حدود یک ساعت طول می‌کشد و بیمار به مدت یک یا دو هفته ریکاوری را باید پشت سر بگذارد.

انواع جراحی زیبایی سینه به شما در دستیابی به شکل و اندازه مناسب سینه و ارائه یک ظاهر طبیعی کمک می کنند.

عمل جراحی سینه برای درمان چه بیماری هایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

عمل جراحی سینه، به واسطه تأثیرات بسیار مثبتی که در هر دو زمینه درمانی و زیبایی دارد، بسیار رایج است. این جراحی برای حذف توده های سرطانی و غیر سرطانی سینه و درمان قطعی سرطان پستان انجام می شود و هنوز هم بیشتر از سایر روش ها برای رفع سرطان سینه تأثیر دارد. بنابراین با توجه به شمار زیاد مبتلایان به سرطان پستان در جهان، این جراحی هم رواج زیادی دارد.
همان طور که گفته شد علاوه بر جنبه درمانی در زمینه زیبایی از جمله اصلاح حجم (بزرگ یا کوچک کردن آنها) و اصلاح شکل و حالت ظاهری سینه ها نیز پرکاربرد است.

فیلم عمل کوچک کردن سینه مردان

آیا مردان هم عمل جراحی سینه انجام می دهند؟

بله. برخی از مردان به عارضه ای به نام ژنیکوماستی دچار هستند. در این عارضه سینه آقایان بزرگ تر و برجسته تر از حالت عادی است.
نشانه اصلی این مشکل وجود بافت اضافی در سینه‌ها است که ممکن است دردناک یا حساس باشد. در صورتی که بزرگی بیش از حد سینه‌ها با ورزش، رژیم غذایی و دارودرمانی برطرف نشود، عمل جراحی کوچک کردن سینه یا ژنیکوماستی انجام می شود. در این جراحی، چربی‌ها و یا بافت‌های اضافی سینه توسط لیپوساکشن یا با برش جراحی، برداشته می‌شوند.
برش‌های جراحی، نزدیک به‌هاله‌ی تیره رنگ نوک سینه ایجاد می‌شوند و به همین علت، جای زخم جراحی قابل مشاهده نیست.
علاوه بر این، آقایان هم ممکن است به سرطان سینه دچار شوند و همانطور که در بالا اشاره کردیم، بهترین روش برای درمان سرطان سینه، جراحی سینه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله عمل جراحی ژنیکوماستی را مطالعه کنید.

اهمیت مشاوره قبل از انجام عمل زیبایی سینه

پیش از انجام جراحی پستان، چه برای اهداف درمانی، و چه برای اهداف زیبایی، باید حتما با جراح متخصص خود مشورت کنید. پزشک ابتدا باید وضعیت عمومی شما را بررسی کند تا ببیند که آیا شرایط لازم برای جراحی کردن را دارید یا خیر.
جراح همچنین در مورد خطرات و مزایای جراحی سینه با شما صحبت خواهد کرد و به شما می‌گوید قبل از عمل، حین و بعد از جراحی چه انتظاراتی باید داشته باشید.
جلسات اولیه و مشاوره پیش از عمل همچنین فرصت خوبی برای شما است تا سوالاتتان را از پزشک بپرسید. سوالاتی از قبیل خطرات و عوارض عمل جراحی سینه، روند بهبودی، دوران نقاهت و…

کاندیدای مناسب عمل جراحی سینه

قبل از هر عمل جراحی، پزشک ارزیابی کاملی از وضعیت خاص شما انجام می‌دهد تا مشخص کند که آیا جراحی سینه می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف ظاهری شخصی شما کمک کند یا خیر.
پزشک جراح در مورد تاریخچه سلامت، فعالیت‌ها و نتایج مورد نظرتان از شما سؤال خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که همه افراد کاندیدای مناسبی برای جراحی پستان نیستند. 
چنانچه معیارهای زیر را داشته باشید، به احتمال قوی می توانید جراحی زیبایی سینه را انجام دهید:

  • باردار نباشید.
  • در حال شیردهی نباشید.
  • اگر وضعیت فیزیکی مناسبی داشته باشید.
  • سینه های شما به رشد کامل رسیده باشند.
  • به خاطر تصمیم خودتان این جراحی را انتخاب کرده باشید، نه نظر دیگران

اقدامات قبل از عمل جراحی سینه

پیش از انجام جراحی های زیبایی سینه، بزرگ کردن، کوچک کردن یا بازسازی سینه، پزشک سینه های شما را ارزیابی می کند. شما هم باید در مورد سایز و اندازه مورد نظر خود با پزشک صحبت کنید؛ اما اگر قصد انجام جراحی درمانی سینه را دارید پزشک کارهای دیگری را انجام می دهد. از جمله شناسایی اندازه و محل قرارگیری توده سرطانی. اینکار که اغلب با استفاده از تصویربرداری یا ماموگرافی صورت می پذیرد، برای تعیین نوع جراحی پستان، لامپکتومی یا ماستکتومی، مورد نیاز است.
پزشک متخصص از شما خواهد خواست که پیش از عمل کارهایی را انجام دهید تا آمادگی لازم را داشته باشید. از جمله:

  • انجام آزمایش خون
  • تنظیم کردن مصرف دارو
  • توقف مصرف داروهای غیرتجویزی
  • توقف استعمال سیگار و دخانیات نیکوتین دار
  • مصرف ویتامین های مختلف، در صورت نیاز
  • خودداری از مصرف داروهایی مانند آسپیرین که در خونریزی عمل تداخل می کنند.

مراقبتهای بعد از جراحی سینه

مراقبت های بعد از انواع جراحی سینه

بعد از جراحی سینه، سینه ها توسط جراح با باندهای معمولی یا کششی کاملا بسته می شود. ممکن است پزشک بعد از معاینه اجازه مرخص شدن بعد از یک ساعت از جراحی را به فرد بدهد. در برخی از موارد ممکن است نیاز باشد تا فرد بیشتر از یک ساعت تحت نظر پزشک باشد.

  • داشتن ورزش های سبک مانند پیاده روی بسیار مفید است و باعث کاهش تورم و درد می شود.
  • تعویض مرتب پانسمان نیز با توجه به نظر پزشک انجام شود.
  • برای تسکین درد بعد از عمل ماموپلاستی از داروهای مسکن تجویز شده استفاده کنید.
  • سعی کنید از داشتن رابطه جنسی در 2 هفته اول بعد از عمل خودداری کنید.
  • از انجام هر نوع ورزش بدنی به مدت 2 هفته به طور کامل خودداری کنید. فعالیت بدنی و ورزش منظم تقریباً بعد از 6 هفته از سر گرفته می‌شود.
  • از کشیدن، هل دادن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • مقدار قابل توجهی درد و تورم در روزهای اول وجود دارد که کاملا طبیعی است و با گذشت زمان از بین می رود.
  • رژیم غذایی سبک و سالم داشته باشید تا به سرعت بهبود شما کمک کند.
  • معمولاً 6 تا 12 هفته طول می کشد تا سینه ها به شکل نهایی خود برسند. در این مدت از فعالیت های شدید پرهیز کنید.
  • دوش گرفتن در اوایل روند بهبودی بی خطر است، اما باید حداقل یک ماه از غوطه ور شدن در وان یا استخر خودداری کنید.
  • زمان ریکاوری بین 2 تا 3 هفته است که در این مدت حرکات بدنی را کاهش دهید تا تورم فروکش کند.

سوتین ماموپلاستی چیست؟

استفاده از سوتین های مخصوص بعد از جراحی سینه الزامی است. زیرا در روزهای اولیه به دلیل انجام جراحی, عضله ها مقداری از قدرت خود را برای نگهداری سینه از دست داده اند و یا در صورتی که از پروتزها استفاده شده است نیز ثابت نگه داشتن آن ها بسیار ضروری است.
برای کمک به کاهش درد و تسریع در بهبودی، توصیه می شود سوتین های حمایتی مخصوص یا بانداژهای پلاستیکی نرم استفاده کنید. این کار ورم بعد از عمل را به حداقل می رساند. این نوع سینه بندها به ویژه برای استفاده بعد از عمل طراحی شده اند و علاوه بر اینکه راحت هستند به ثابت نگه داشتن ایمپلنت سینه و جلوگیری از لغزش آن و همچنین افزایش گردش خون و فشرده سازی ملایم برای اطمینان از تخلیه مناسب لنفاوی کمک می کنند. به یاد داشته باشید که بعد از جراحی حداقل به مدت یک ماه ملزم به پوشیدن سوتین در روز و شب خواهید بود، بنابراین مهم است که بدنبال ویژگی هایی مانند پارچه قابل تنفس، طراحی بدون درز، بندهای قابل تنظیم باشید. سینه بند را طوری استفاده کنید که باعث تحریک زخم ها نشود. 

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی 

بعد از جراحی سینه از خوابیدن به پهلوها و یا روی شکم خودداری کنید، زیرا فشار بر روی سینه‌ها، ممکن است به بافت سینه‌ فشار وارد کند و یا عدم قرینگی در سینه‌ها را به وجود آورد. بهترین وضعیت خوابیدن به پشت است که از فشار روی سینه ها و یا اصطکاک محل برش جلوگیری می کند. همچنین، هنگام خواب باید از دو بالش در زیر سر خود استفاده نمایید؛ زیرا این کار تورم و درد را تا میزان مشخصی کاهش می‌دهد.

انجام جراحی ماموپلاستی به منظور اصلاح فرم و اندازه سینه‌ها انجام می‌شود؛ به همین دلیل، باید از ایجاد فشار بر روی سینه‌ها جلوگیری کرد تا نتیجه‌ی ایده آل از جراحی حاصل شود و سینه در بهترین وضعیت خود تثبیت گردد.

حین جراحی پستان چه اتفاقی می افتد؟

جراحی های سینه بسیار پیچیده هستند، اما در زیر با ذکر دو مثال سعی می کنیم که به صورت ساده این روند را برای شما تشریح کنیم.
در جراحی پروتز سینه، بعد از بیهوشی عمومی برش هایی روی سینه ایجاد می شود. جای دقیق برش ها به نوع ایمپلنتی که قرار است برای بزرگ کردن سینه ها استفاده بشود، و اینکه بیمار تا چه حد مایل است که سینه هایش بزرگتر بشوند، بستگی دارد. برش ها ممکن است در کنار هاله سینه، تا خوردگی زیر سینه یا از سمت زیر بغل ایجاد شوند.
پس از برش، ایمپلنت ها یا زیر عضلات داخلی یا مستقیما در زیر بافت سینه، و روی عضلات جای می گیرند. پزشک در مورد اینکه بهترین انتخاب در این مورد چیست، از قبل با بیمار صحبت می کند. پس از کار گذاشتن ایمپلنت ها برش ها را با بخیه می دوزند و سپس با نوار پزشکی سینه ها را می بندند. جای اسکار و زخم جراحی بعد از مدتی کمرنگ تر خواهد شد.

در مثال دوم، به جراحی کوچک کردن سینه ها می پردازیم که همانند پروتز سینه با بیهوشی عمومی انجام می شود. در این عمل پس از ایجاد برش پوست، بافت و چربی اضافه از سینه برداشته می شود و ممکن است جای نوک سینه نیز تغییر کند.
پس از بستن برش ها، جراح ممکن است درن یا تیوب تخلیه را در زیر سینه برای خارج کردن مایعات و خونابه در محل جراحی قرار دهد.

بازگشت به محیط کار بعد از پروتز سینه

معمولا بیماران بعد از 2-1 هفته بعد از عمل می توانند به سرکار خود بازگردند یا اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشند؛ با این وجود به دلیل تفاوتهایی که در روند التیام زخم در افراد مختلف وجود دارد ممکن است گاها تا یک ماه کامل نیاز به پرهیز از فعالیتهای اجتماعی باشد.

دوران نقاهت پس از انجام عمل جراحی سینه

قبل از ترک بیمارستان از پزشک خود تمامی مراقبت ها و مواردی را که باید به آن توجه شود را دریافت نمایید زیرا در بهبود هر چه سریع تر زخم ها موثر است.

بسته به شرایط و نوع عمل جراحی سینه ممکن است درن در اطراف محل برش ها تعبیه شوند. درن، لوله کوچکی است که ترشحات و مایعات اضافی را که ممکن است در محل برش ها جمع شوند را در دوران نقاهت از محل جراحی تخلیه و خارج می کند. بسته به مقدار مایعی که در روز جمع می‌شود، پزشک تصمیم می‌گیرد چه زمانی می‌توان درن ها را با خیال راحت خارج کرد. 
احتمالاً به مدت یک یا 2 هفته پس از جراحی سینه احساس ضعف، خستگی و درد خواهید داشت. در رابطه با جراحی فلپ سینه که در آن علاوه بر برش های سینه، برش و زخم در قسمت اهدا کننده نیز وجود دارد، این مدت کمی طولانی تر خواهد بود. پزشک برای کمک به کنترل درد و سایر عوارض داروهایی را برایتان تجویز خواهد کرد.

عوارض جراحی زیبایی سینه

خطرات و عوارض جراحی سینه چیست؟

تمام جراحی ها خطراتی دارند و جراحی سینه هم از این قاعده مستثنی نیست. خطرات احتمالی جراحی پستان گرچه به موارد زیر محدود نمی شوند، اما به صورت کلی عبارتند از:

  1. درد و خونریزی
  2. زخم و عفونت
  3. بازگشت سرطان
  4. نیاز به جراحی مجدد
  5. عوارض عمومی بیهوشی
  6. سوراخ یا پاره شدن ایمپلنت
  7. تغییر در حس سینه و نوک سینه

آیا جراحی سینه درد دارد؟

همان طور که می دانید درد، تورم و کبودی بعد از تمامی جراحی های سینه طبیعی است و به آستانه تحمل درد هر بیمار بستگی دارد و به مرور زمان برطرف می شود؛ گرچه بعضی از زخم ها و ورم ها ممکن است تا چند هفته باقی بمانند.

هفته اول بعد از عمل به طور کامل استراحت کنید. در صورت امکان، از یک دوست یا شریک زندگی خود بخواهید که بعد از جراحی به شما کمک کند، خصوصاً اگر بچه دارید. در طی دوره نقاهت قادر نخواهید بود که کودک کوچک را چند هفته بلند کنید، بنابراین در هفته های بعد از عمل تا آنجا که می توانید از دیگران کمک بگیرید.

همچنین بعد از جراحی سرطان سینه، ناحیه عمل کبودی خواهد داشت. علاوه بر آن ممکن است سینه و ناحیه زیربغل دچار بی حسی یا حس مورمور شود. داروهای مسکن، حمام آب گرم (بعد از یک هفته) و بعضی از تمرینات ورزشی ساده و سبک می توانند در تسکین درد بعد از عمل مفید باشند. همچنین بهتر است بعد از این عمل از کرم های ویتامن E برای کمک به بهبود جای زخم ها استفاده کنید.

روند بهبودی بعد از عمل چقدر طول می کشد؟

روند بهبودی بعد از عمل سینه عموما بین یک هفته تا شش هفته است. البته بسته به نوع جراحی این زمان می تواند طولانی تر هم باشد. بعد از لامپکتومی می توانید پس از حدود 2 هفته سر کار خود بازگردید. اما این زمان در مورد عمل جراحی ماستکتومی طولانی تر، و بین 4 تا 6 هفته خواهد بود. همچنین بعد از انجام جراحی های زیبایی سینه، اعم از بزرگ یا کوچک کردن سینه ها می توانید فعالیت عادی روزمره خود را بعد از حدود یک هفته از سر بگیرید. در هر صورت بهتر است در مورد زمان مورد نیاز برای بهبودی بعد از عمل با پزشک خود حتما مشورت کنید.

آیا بیمه هزینه جراحی سینه را تقبل می کند؟

جراحی سرطان سینه معمولا تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. اما جراحی های زیبایی که برای بهبود وضعیت ظاهری انجام می شوند، معمولا تحت پوشش بیمه نیستند.

معرفی دکتر امیرپاشا ابراهیمی

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. 
دکتر امیرپاشا ابراهیمی دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند و به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فرا گرفته اند. ایشان با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

تماس جهت مشاوره رایگان

بهترین جراح سینه در تهران کیست؟

اهمیت انتخاب یک جراح خوب برای انجام هر گونه جراحی پستان بسیار بالا است. چنانچه جراح مورد انتخاب شما مهارت، تجربه یا تخصص کافی نداشته باشد می تواند به جای کمک به رفع مشکل، در کنار هدر دادن وقت و پول شما، دردسرهای بسیار بیشتری برای شما درست کند. بنابراین حتما در انتخاب یک جراح سینه خوب و قابل اعتماد دقت داشته باشید.

توصیه ما به شما این است که برای جراحی پستان حتما به یک دکتر فوق تخصص جراحی سینه مراجعه کنید. دکتر امیرپاشا ابرهیمی، از جمله معدود و البته بهترین جراحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان هستند که تجارب بسیار موفقی در این زمینه داشته اند.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا