پروتز سینه برای ورزشکاران

پروتز سینه برای ورزشکاران

هر آنچه که باید در مورد پروتز سینه ی ورزشکاران بدانیم!

پروتز سینه برای ورزشکاران

یکی از جراحی های شایع در بین خانم ها و حتی دختران جوان پروتز سینه است که باعث زیبا و برجسته شدن سینه ها می شود. همان طور که می دانید قدم اول برای رسیدن به سبک زندگی سالم ورزش است. ورزشکاران خانم به علت فعالیت های ورزشی و چربی سوزی، بافت چربی سینه هایشان کاهش پیدا می کند و سینه هایشان دچار افتادگی می شود که با تعبیه پروتز سینه برای ورزشکاران می توان سینه های خوش فرم را ایجاد کرد. پس با ما همراه باشید تا با این پروسه ی زیبایی بیشتر آشنا شوید.

جراحی پروتز سینه برای ورزشکاران

سینه بانوان بسته به ژنتیک، چاقی، لاغری و عواملی از این دست ممکن است سایز و فرم متفاوتی داشته باشد. آن دسته از بانوانی که از شکل و اندازه سینه خود راضی نیستند، معمولا از تزریق چربی و یا کاشت پروتز سینه برای ترمیم شکل ظاهری سینه خود استفاده می‌کنند.

جراحی پروتز سینه، با بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد و پزشک، پروتزی را که پیش از جراحی به تایید بیمار رسیده است را طی فرآیند جراحی در سینه بیمار کار می‌گذارد. پس از جراحی، شما را به اتاق ریکاوری منتقل می‌کنند تا تحت نظر باشید. پس از به هوش آمدن کمی احساس گیجی خواهید داشت.

همچنین، اگر پروتز زیر عضله قرار گرفته باشد، ممکن است احساس گرفتگی و یا درد در قسمت عضله سینه خود داشته باشید. این درد معمولا با کشش عضله کاهش می‌یابد. بیمار سریعا پس از جراحی متوجه تغییر در سایز سینه‌‌های خود، تغییرات فرم و شکل آن‌ها می‌شود.

انواع پروتز سینه

جنس پروتز سینه

لایه‌ خارجی پروتزهای سینه، از سیلیکون است و درون این پروتزهای سیلیکونی از ژل سیلیکون و یا سالین پر می شود. پروتزهای سیلیکونی به طور معمول فرم و شکل طبیعی‌تری به سینه می‌دهند و در این زمینه از پروتزهای حاوی سالین بهتر هستند. لازم به ذکر است احتمال پارگی پروتز سینه‌ی سیلیکونی کمتر از پروتزهای سالینی است.

پروتزهای سیلیکونی و سالینی سینه به دو شکل گرد کروی و اشکی شکل هستند. البته پروتزهای به شکل اشک، معمولا شکل طبیعی‌تری به سینه می‌دهند. از این رو، برای کسانی که می‌خواهند ظاهر سینه‌شان طبیعی باشد، استفاده از این نوع پروتز پیشنهاد می‌شود.

مطالعه مقاله بهترین برند پروتز سینه را توصیه می کنیم.

سایز مناسب پروتز سینه برای ورزشکاران

سایز پروتز بستگی به تشخیص جراح و نظر ورزشکار دارد که نسبت به سایز قفسه سینه (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) که پس از جراحی ورزشکار بتواند فعالیت ورزشی خود را ادامه دهد انتخاب می شود.

پزشک در انتخاب بهترین سایز پروتز سینه پیشنهاداتی را ارائه میدهد و همچنین، اگر پوست بیمار کشش خوبی نداشته باشد، پزشک استفاده از پروتزهای بزرگ را توصیه نمی‌کند، این به علت آسیبی است که پروتزهای بزرگ به بافت سینه وارد می‌کنند.

به طور کلی، در جراحی پروتز سینه بهتر است واقع‌بین باشید؛ چرا که با افزایش سن، مدل‌های عروسکی یا فانتزی دیگر چندان مورد پسندتان نخواهد بود. بهتر است با مشورت پزشک پروتز سایز مناسب خود را انتخاب کنید.

انیمیشن پروتز سینه چیست؟

چون عضله ی سینه ورزشکاران قوی تر از افراد عادی است، اگر تضعیف این عضله به مقدار کافی نباشد، ریسک جابجایی پروتز وجود دارد.
مقدار برش و ضعیف شدن عضله سینه چالشی برای جراح است. زیرا نباید به مقدار زیاد بریده شود که ورزشکار پس از جراحی نتواند به فعالیت ورزشی خود ادامه دهد.
همچنین این عضله باید به مقداری بریده و تضعیف شود که بعد از جراحی ورزشکار دچار انیمیشن یا حرکت و جابجایی پروتز نشود.

محل قرارگیری پروتز سینه

محل قرارگیری پروتز سینه برای ورزشکاران

عوامل متعددی باعث می‌شود که پزشک جراح برای محل قرارگیری پروتز سینه تصمیم بگیرد. معمولا جراحان، پروتز را روی عضله و یا زیر عضله سینه قرار می‌دهند. سن بیمارانی که برای این جراحی اقدام کرده‌اند، وضعیت پوست بیمار از لحاظ میزان کشسان بودن، تصمیم به باردار شدن در آینده و عوامل دیگری که در جلسه مشاوره ابتدایی با پزشکتان مطرح می‌شود، همگی بر محل قرارگیری پروتز تاثیر دارند.

پروتز زیر عضله

اگر زیباجو بافت سینه و چربی کافی جهت پوشش و کاور پروتز را تداشته باشد، پزشک جراح پروتز را زیر عضله قرار می دهد.
در تعبیه ی پروتز زیر عضله، از قسمت داخلی عضله مقداری بریده می شود که باعث ضعیف شدن عضلات سینه می گردد تا مدل مناسب برای تعبیه ی پروتز ایجاد شود.

پروتز روی عضله

اگر ورزشکار به مقدار کافی بافت سینه و چربی داشته باشد با معاینه ی جراح و مشورت با زیباجو پروتز روی عضله قرار میگیرد.

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که محل قرار گرفتن پروتز (زیر عضله و یا روی عضله) موضوعی کاملا تخصصی است که توسط جراح براساس معاینات انتخاب می‌شود.
برای نمونه، بانوانی که لاغر هستند، گزینه مناسبی برای این‌ که پروتز روی عضله قرار بگیرد، نیستند. چرا که  قرارگیری پروتز در زیر عضله در این دسته از بانوان، می‌تواند فرم نهایی بهتری را به ارمغان بیاورد.

مراقبتهای قبل از جراحی پروتز سینه

  • در جلسه مشاوره، پزشک معالج، صحبت‌های شما را می‌شنود و خواسته‌هایتان از نتیجه عمل را به دقت بررسی می‌کند. همچنین، نوع و سایز پروتزی که برایتان قرار است استفاده شود نیز تعیین می‌شود.
  • ممکن است نیاز به تصویربرداری از سینه‌ها باشد که این کار نیز انجام خواهد شد.
  • دو هفته قبل از جراحی، از مصرف آسپرین یا محصولات حاوی آسپرین، خودداری کنید. 
  • در صورت داشتن هر گونه بیماری از قبیل سرماخوردگی، بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر سیگاری هستید، به پزشک اطلاع دهید و ۲ هفته قبل و بعد از جراحی استعمال آن را ترک کنید.
  • قبل از جراحی دوش بگیرید.
  • شب قبل از جراحی زود بخوابید و زیاد استراحت کنید.
  • از نیمه شب روز قبل از جراحی، چیزی نخورید و ننوشید.
  • در روز جراحی، از مصرف محصولات مراقبت از پوست، آرایش کردن، استفاده از دئودورانت، عطر، لاک ناخن و غیره خودداری کنید.
  • حتماً از یکی از دوستان یا نزدیکان خود بخواهید تا در روز جراحی و پس از آن شما را همراهی کند.
  • نسخه تجویز شده توسط پزشک را قبل از جراحی تهیه کرده و در منزل بگذارید.
  • در خصوص مصرف یا عدم مصرف داروهای نرمال خود در صبح روز جراحی، از پزشک سوال کنید.

مراقبتهای بعد از پروتز سینه

مراقبتهای بعد از عمل پروتز سینه

مسلما یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باعث می‌شود یک جراحی نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد، مراقبت های بعد از پروتز سینه است که بیمار پس از جراحی انجام می‌دهد.

  • تقریباً پنج تا هفت روز بعد از جراحی، باید توسط پزشک خود چک آپ شوید.
  • گاهی به دلیل مصرف داروهای مسکن، دچار یبوست می شوید که باید مکمل های فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • بخیه ها جذبی است و انتهای بخیه ها از پوست بیرون است که در اولین جلسه بعد از عمل سینه، توسط پزشک چیده می شوند.
  • با شکم خالی، داروی مسکن مصرف نکنید. یک میان وعده سبک میل کرده و سی دقیقه بعد، داروی مسکن را مصرف کنید.
  • از خوابیدن به روی شکم خودداری کنید. طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی به صورت طاق باز است. در هنگام خوابیدن، با قرار دادن چند بالش، کمر خود را در موقعیت بالاتری قرار دهید.
  • در دوره مصرف داروهای مسکن نارکوتیک از رانندگی کردن یا کار کردن با ماشین آلات، خودداری کنید.
  • روز بعد از عمل پروتز سینه، می توانید دوش بگیرید. تا زمان صلاحدید پزشک از قرار گرفتن در وان حمام خودداری کنید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن برای بهبود زخم ها مضر بوده و احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.
  • اجسام سنگین بلند نکنید.
  • از گذاشتن یخ به طور مستقیم بر روی پوست خودداری کنید، چون پوست بی حس است و ممکن است دچار سوختگی ناشی از سرمای شدید شود.
  • به طور معمول می توانید تمرینات ورزشی سبک را ۳ هفته بعد از عمل شروع کنید و کم کم شدت و زمان آن را افزایش دهید.
  • بعد از جراحی پروتز سینه، از سوتین های فاقد فنر استفاده کنید. سوتین هایی را انتخاب کنید که سینه های شما را به سمت بالا، هل ندهند و تنها یک پوشش را بر روی آنها ایجاد نمایند. 

دوره نقاهت پروتز سینه

دوره نقاهت عمل پروتز سينه برای ورزشکاران

تفاوت‌ بدن افراد با یکدیگر باعث می‌شود که طول دوران نقاهت و بهبود افراد با یکدیگر تفاوت داشته باشد. بنابراین، ممکن است بیماری مدت زمان بیشتر و یا کمتر از میزانی که در این‌جا آورده شده است برای بهبود نیاز داشته باشد.

دوران نقاهت به طور معمول ۶ هفته است. این بدان معناست که در این دوران بهتر است قید ورزش بعد از عمل سینه را بزنید! در طی این مدت باید به صورت دقیق نکته های جراح را اجرا کنید تا احتمال ابتلا به عوارض پروتز سینه را به حداقل برسانید.

توجه داشته باشید، در صورت بروز هر گونه درد غیر طبیعی و یا تورم و التهاب، سریعا انجام هرگونه فعالیت مرتبط با ورزش بعد از پروتز سینه را متوقف کنید؛ چرا که دوران نقاهت شما کامل نشده و به مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارید.

مقاله انواع جراحی زیبایی سینه چیست؟ را از دست ندهید.

حس سینه بعد از جراحی پروتز سینه

گاهی حس مورمور شدن را در سینه ها یا نوک سینه ها در هفته های بعد از جراحی پروتز سینه تجربه می کنید. این حس چیزی شبیه به خواب رفتن پا می باشد. این حالت به دلیل بهبود یافتن اعصاب تجربه شده و کاملاً نرمال است. همچنین قفسه سینه به مدت چهار تا هشت هفته سفت می شود. این حالت تا زمان ریلکس شدن ماهیچه های قفسه سینه ادامه خواهد داشت. زمان دقیق، در بیماران مختلف، بر حسب جرم ماهیچه، حالت ارتجاعی سینه ها و سطح فعالیت بعد از پروتز پستان، متفاوت می باشد. 

آیا ممکن است که پروتز در سینه جابه جا شود؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که چون بافت برخی از خانم ها ضعیف است، این عارضه  به ندرت مشاهده می شود و اگر این جابه جایی پروتز در سینه در داخل رخ دهد، به آن سیم ماستیا می گویند که باید جراحی صورت گیرد و آن را برطرف نمود.

ورزش بعد از جراحی پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه

برای بازگشت به روتین ورزشی تان عجله نکنید. اگر پیش از آن که محل جراحات به طور کامل بهبود یابند، به انجام تمرینات ورزشی پر فشار مشغول شوید، فرم نهایی پروتز پستان تحت تاثیرات منفی قرار میگیرد. پس لازم است بعد از عمل، پله به پله سطح حرکات خود را بالا ببرید تا زمانی که پروتز به طور کامل با بافت پستان سازگار شود.
به طور معمول، پس از دو ماه، فرد به بهبودی کامل می‌رسد. اگرچه ممکن است بیمارانی باشند که به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشند. به آرامی تمرینات ورزشی خود را پیش ببرید و شرایط سینه و پروتز کاشته شده را تحت نظر داشته باشید.

همچنین اگر پروتز در زیر عضله قرار گرفته باشد بهتر است که از انجام ورزش های بالا تنه و شانه ها و حتی بازوها تا 1 ماه اجتناب شود تا سیر تکامل و بهبودی در فضای پروتز به اتمام برسد. نیاز است تا مدت زمانی، قید فعالیت‌های پرتحرک را بزنید. انجام فعالیت های سنگین و پرفشار ممکن است که بر روی نتیجه عمل تاثیر منفی بگذارد. البته فعالیت جسمی بسته به ساختار بدن فرد متغیر است.

درد بعد از عمل پروتز سينه

۳ تا ۵ روز ابتدایی پس از جراحی پروتز سینه احساس درد خواهید داشت. برای کاهش درد پزشک برای شما مسکن تجویز خواهد کرد. همچنین، استفاده از سوتین ماموپلاستی (گن طبی) برای شما ضروری است. گن از سینه‌های شما حمایت می‌کند.

پس از یک هفته درد کاهش می‌یابد تا حدی که در برخی از بیماران که تحت جراحی پروتز سینه قرار گرفته‌اند، نیازی به داروی مسکن دیگر نیست. همچنین گاهی در یکی از سینه ها در مقایسه با سینه دیگر، درد بیشتری را تجربه می کنید. معمولا با مشورتی که از پزشک می‌گیرید، می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

از آن‌جا که عمل جراحی پروتز سینه بسیار حساس است، بلافاصله بعد از عمل نمی توانید ورزش کنید و باید تا دو هفته یا زمانی که جراح تجویز کرده است استراحت کنید، تا هیچ گونه فشاری به سینه وارد نشود.
کوچک ترین عارضه ممکن است که درد و سپس خونریزی را در پی داشته باشد که این علائم نتایج خوبی را به همراه نمی آورد.

 مقاله انقباض کپسولی در پروتز سینه چیست؟ را پیشنهاد می کنیم.

عوارض ورزش بعد از جراحی پروتز سینه برای ورزشکاران

اگر بلافاصله پس از جراحی و در هفته‌های اول بهبودی توصیه‌های پزشک متخصص خود را رعایت نکنید و به ورزش‌های روزانه و سنگین خود بازگردید ممکن است به عوارض زیر دچار شوید:

  • تعریق یا فشار زیاد روی خطوط برش می تواند منجر به عفونت و باز شدن مجدد زخم شود.
  • تورم، قرمزی و کبودی
  • خونریزی طولانی مدت
  • تجمع مایع در محل برش و اطراف ایمپلنت
  • احساس درد طولانی مدت پس از وارد شدن فشار به سینه
  • بی‌حسی
  • باز شدن بخیه
  • نیاز به جراحی مجدد برای تعویض پروتز با پروتزی جدید و یا ترمیم پروتز اولیه
  • جمع شدگی پروتز در زیر پوست که منجر به پوسیده شدن پروتز در بدن می‌شود.
  • استفاده زیاد از ماهیچه‌ها ممکن است منجر به تغییر موقعیت قرارگیری پروتز در بدن و در نتیجه تغییر فرم سینه شود.
  • ایجاد اسکار ناخواسته

آیا پیاده روی بعد از عمل پروتز سینه بلامانع است؟

چه شما لیفت سینه انجام داده باشید، چه ماموپلاستی و چه پروتز سینه؛ بهتر است بدانید که داشتن تحرک کافی روزانه، به گردش منظم خون می‌انجامد. پس از بازگشت به خانه و گذراندن روز اول ریکاوری، بهتر است چند روز در خانه یا حیاط خانه قدم بزنید. این کار از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و در نهایت به سلامتی شما و بهبود هرچه سریع‌تر، کمک خواهد کرد. در صورتی‌ که دچار افت فشار خون هستید، حتما به کمک همراه قدم بزنید.

یکی از فعالیت‌هایی که به توصیه پزشک بعد از عمل پروتز سینه انجام می‌شود، پیاده روی آرام است. حرکت دست‌ها در زمان پیاده روی را محدود کنید تا هیچ فشار و کششی به ناحیه سینه‌ها تحمیل نشود.

بهترین وقت شروع بدنسازی بعد از عمل پروتز سینه چه زمانی است؟

یکی از مهم‌ترین نکات ورزش بعد از پروتز سینه، مدت زمان لازم برای بازگشت به ورزش‌های پرتنش است. اگر ورزش‌هایی همچون فوتبال و بدنسازی انجام می‌دهید، بهتر است پس از گذشت دو ماه از عمل جراحی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

پس از عمل پروتز سینه باید هر گونه فشار و کشش در سطح پوست را محدود کنید. بهترین زمان برای شروع بدنسازی حدود دو ماه بعد از عمل پروتز سینه است. شما باید بعد از عمل حتما تا بهبودی کامل صبر کنید. همچنین وقتی ورزش کردن از سوی پزشک، بلامانع اعلام شد، حتماً در هنگام انجام فعالیت های ورزشی، سوتین های ورزشی بر تن کنید.

سایز پروتز سینه

آیا سایز پروتز در فعالیت و ورزش تاثیری دارد؟

سایز پروتز سینه نقش مهمی در فعالیت‌های روزانه افراد ایفا می‌کند. انتخاب سایز بزرگ و سنگینی پروتز سینه می‌تواند فعالیت های روزانه شما را محدود کند. برای انتخاب سایز پروتز سینه باید تمام فعالیت‌های روزانه‌تان را درنظر بگیرید و واقع بینانه عمل کنید. یادتان باشد که مدت زمان بسیار طولانی را باید با پروتز سینه بگذرانید.

انتخاب پروتزهای سایز بزرگ، نه تنها ورزش بعد از پروتز سینه را برای شما سخت می‌کند، بلکه در بسیاری از فعالیت‌ها نیز به مشکل برمی‌خورید. در صورتیکه ورزشکار باشید، انتخاب پروتزهای بزرگ قطعا نحوه ورزش و فعالیت های شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ چرا که در هنگام دویدن، شنا کردن و انجام حرکت‌های سنگین، پروتزهای بزرگ‌تر دست‌وپاگیر خواهند بود. معمولا پروتز سینه بزرگ، موجب می‌شود تا در فعالیت، ورزش و دویدن دچار مشکل و کشیدگی در ناحیه سینه شوید.

آیا استفاده از سینه بند مخصوص در حین ورزش ضروری است؟

بعد از عمل به دلیل فرم محکم و برجسته پستان ها، ممکن است احساس کنید دیگر نیازی به سوتین ندارید. در هر صورت چه سینه هایتان عمل شده باشند یا فرم طبیعی خود را دارا باشند، می توانند تحت تاثیر جاذبه و گرانش زمین قرار بگیرند. پس اگر می خواهید عمر پروتز ها طولانی شود و سینه هایتان دیرتر برجستگی خود را از دست دهند، لازم است در طول روز سوتین بپوشید؛ به ویژه زمانی که می خواهید ورزش کنید.

بهتر است در زمان ورزش بعد از پروتز سینه، از سینه‌بندهای مخصوص و مناسب ورزشی استفاده کنید تا فشار و بار اضافی به عضلات سینه شما و همچنین، پروتز وارد نشود. سینه بند استاندارد و مخصوص به شما کمک می‌کند تا در زمان ورزش از پروتز سینه و سینه‌ها محافظت کنید.

محدودیت حرکتی بعد از پروتز سینه چگونه است؟

توصیه می‌شود برای دستیابی به بهترین نتیجه از عمل پروتز سینه، حدود ۴ الی ۶ هفته بعد از عمل حرکت دست‌ها را محدود کنید تا سینه و بخیه‌ها دچار کشیدگی نشود و مراقبت‌های ویژه‌ای برای محافظت از پروتز سینه انجام دهید. معمولا نتیجه چنین مراقبتی، بهبود سریع‌تر بخیه‌ها و ظرافت آن‌ها را به همراه دارد. یادتان باشد که هرچه کشیدگی در ناحیه بخیه ها بیشتر شود، ظرافت بخیه‌ها کم‌تر شده و اسکار پوستی بیشتری در ناحیه سینه باقی می‌ماند.

بهترین جراح پروتز سینه

بهترین جراح پروتز سینه برای ورزشکاران

بدون شک برای انجام هر نوع جراحی انتخاب یک جراح ماهر و کاردان می تواند میزان رضایت از نتیجه عمل را افزایش دهد. این موضوع در مورد جراحی های پلاستیک و زیبایی، از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی، متخصص و جراح پستان، با تجربه بالایی که در زمینه عمل های زیبایی، درمان سرطان پستان و کاشت پروتز سینه برای ورزشکاران دارند، بنا بر شرایط شما بهترین روش جراحی را به کار می برند تا بهترین نتیجه را دریافت نمائید.

برخی از نکاتی که در انتخاب بهترین جراح سینه می‌توان به آنها اشاره کرد:

  • داشتن مهارت و تخصص کافی در انجام جراحی زیبایی
  • صحبت با بیمارانی که قبلا نزد پزشک مورد نظر جراحی زیبایی انجام داده ‎اند و اطلاع از میزان رضایت آن‌ها
  • مطالعه مقالات مرتبط موجود در سایت‌های معتبر و اطلاع از نظرات سایر افراد در ارتباط با میزان مهارت و تجربه‌ی پزشک

بهترین جراح پروتز سینه معرفی بهترین متخصص جراح پستان

دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان (زیبایی-درمانی)، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر امیرپاشا ابراهیمی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران گذرانده‌اند. پس از کسب مهارتهای لازم زیر نظر بهترین اساتید جراحی کشور و همچنین گذراندن بخشی از دوره تخصص خود در کشور آلمان، در نهایت موفق به کسب بورد تخصصی جراحی عمومی شده اند.
دکتر امیرپاشا ابراهیمی به عنوان نفر اول امتحان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان، به مدت ۱۸ ماه بروزترین تکنیکهای فوق تخصصی جراحی پستان (درمانی و زیبایی) را از اساتید بنام این رشته فراگرفته اند و با چاپ مقاله همزمان با پایان دوره خود، مفتخر به دریافت مدرک 
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان از دانشگاه تهران شده اند و مقطع فوق تخصص جراحی و زیبایی خود را در بیمارستان دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند.

نیاز با اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید؟

لطفا مقاله پروتز سینه برای ورزشکاران را برای دوستان خود ارسال کنید و اگر سوالی داشتید نظرات خودتان را زیر همین مطلب برایمان کامنت کنید تا با هم گفت و گوی بیشتری داشته باشیم.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا